راه های پیشگیری از کرونا

کدام یک از راه های پیشگیری از کرونا را جدی بگیریم؟

  • نوشته شده توسط سمانه نصیری
  • 17 / 01 / 1400

با توجه به اینکه در حال حاضر COVID-19 در جامعه ما در حال شیوع است، به طور کلی با رعایت برخی اقدامات احتیاطی ساده و پیروی از راه های پیشگیری کرونا مانند فاصله فیزیکی، ماسک زدن، تهویه مناسب اتاق‌ها، جلوگیری از ازدحام جمعیت، تمیز کردن دست‌ها و پوشاندن دهان و بینی خود رد هنگام سرفه و عطسه می‌توان ایمن باقی ماند. همچنین این حقیقت را باید پذیرفت که تمامی افراد قادر نیستند که در خانه بمانند و به صورت غیرحضوری کار کنند. بدین ترتیب، این دسته از افراد و خانواده آنها بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند. اما با انجام نکات و راه های پیشگیری کرونا می‌توان درصد احتمال به بیماری کرونا را به صورت چشمگیری کاهش داد.

راه های پیشگیری از کرونا

1. ماسک بزنید

  • هر فرد 2 سال به بالا باید در ملاعام از ماسک استفاده کند.
  • علاوه بر اینکه افراد باید فاصله مناسب را با دیگران حفظ کنند، لازم است حتما از ماسک استفاده کرده و دهان و بینی خود را کاملا بپوشانند.
  • اگر شخصی در خانه شما به بیکاری کرونا آلوده است، سایر اعضای خانواده باید به منظور جلوگیری از سرایت بیماری حتما از ماسک استفاده کنند و همچنین در انجام سایر اقدامات بهداشتی و حیاتی کوشا باشند.
  • قبل از استفاده از ماسک باید دستان خود را شسته یا از ضد عفونی کننده دست استفاده کرد.
  • ماسک را روی بینی و دهان خود قرار داده و آن را زیر چانه محکم کنید.
  • توجه داشته باشید که کناره‌های ماسک آزاد نباشند و کاملا به صورت مماس شده باشد زیرا در غیر این صورت احتمال انتقال بیماری وجود دارد.
  • اگر مجبور هستید ماسک خود را به طور مداوم تنظیم کنید، ماسکی که استفاده می‌کنید انتخاب مناسبی نیست بهتر است از ماسک دیگری استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که در هنگام زدن ماسک می‌توانید به راحتی نفس بکشید.

از تاریخ 2 فوریه 2021 ، استفاده از ماسک در هواپیماها، اتوبوس‌ها، قطارها و سایر ابزار حمل و نقل عمومی که به داخل یا خارج از ایالات متحده و مراکز حمل و نقل ایالات متحده مانند فرودگاه‌ها و ایستگاه‌ها سفر می‌کنند، ضروری است. پس با توجه به اینکه زدن ماسک یکی از راه های پیشگیری کرونا است باید در پیروی از آن شدیدا کوشی باشیم.

2. فاصله خود را با دیگران رعایت کنید

رعایت فاصله اجتماعی در ایام کرونا

  • دو متر با دیگران فاصله داشته باشید.
  • درون خانه: از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.
  • در صورت امکان، دو متر فاصله را بین فردی که بیمار است و سایر اعضای خانه رعایت کنید.
  • خارج از خانه: به اندازه 2 متر فاصله بین خود و افرادی که در خارج از خانه هستند را رعایت کنید. به یاد داشته باشید که برخی از افراد بدون علائم کرونا بوده و ممکن است ویروس را گسترش دهند.
  • فاصله گرفتن از دیگران به ویژه برای افرادی که بیشتر در معرض خطر بیمار شدن هستند بسیار مهم است.

3. واکسن بزنید

  • واکسن های مجاز COVID-19 می‌توانند به افراد در محافظت در برابر این بیماری کمک کنند.
  • هنگامی که واکسن COVID-19 در دسترس قرار گرفت باید حتما آن را انجام دهید.

4. از جمعیت دوری کنید

  • از ازدحام جمعیت و فضاهایی که تهویه هوا به خوبی صورت نمی‌گیرد،  دوری کنید.
  • حضور در اجتماع مانند رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز تناسب اندام یا سالن‌های سینما شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به COVID-19 قرار می‌دهد.
  • تا آنجا که ممکن است از فضاهای داخلی که هوای تازه در آنجا جریان ندارد، خودداری کنید.
  • اگر در داخل خانه است، در صورت امکان با باز كردن پنجره‌ها و درها هوای تازه را وارد كنید.

5. نکات بهداشتی را رعایت کنید

شستن دست در ایام کرونا

  • دستان خود را مرتبا بشویید.
  • دستان خود را حداقل به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید به خصوص پس از حضور در یک مکان عمومی، یا پس از دمیدن بینی، سرفه یا عطسه.

شستن در این موارد بسیار حائز اهمیت است:

  1. قبل از خوردن یا تهیه غذا
  2. قبل از لمس صورت
  3. بعد از استفاده از سرویس بهداشت
  4. پس از ترک کردن مکان عمومی
  5. بعد از دمیدن بینی، سرفه یا عطسه
  6. پس از دست زدن به ماسک خود
  7. بعد از تعویض پوشک
  8. پس از مراقبت از فردی بیمار
  9. پس از لمس حیوانات خیابانی یا حیوانات خانگی
  10. اگر آب و صابون به راحتی در دسترس نیست، از ضد عفونی کننده دست که حداقل 60٪ الکل دارد استفاده کنید. تمام سطوح دستان خود را بپوشانید و آنها را به هم بمالید تا زمانی که احساس کنید الکل بر روی دستانتان خشک شده است.
  11. از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

6. از دستمال کاغذی استفاده کنید

  • با استفاده از دستمال کاغذی در هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی خود را بپوشانید.
  • اگر دستمال کاغذی در دسترس نبود،ئهمیشه هنگام سرفه یا عطسه، با استفاده از قسمت داخلی آرنج، دهان و بینی خود را بپوشانید.
  • دستمال‌های استفاده شده را بعد از هر بار استفاده در سطل آشغال بیندازید و از نگه داشتن آنها خودداری کنید.
  • دست خود را بلافاصله بعد از استفاده از دستمال حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون به راحتی در دسترس نیست، از ضدعغونی کننده‌ای استفاده کنید که حداقل 60 درصد دارای الکل باشد.

7. دائما تمیز و ضد عفونی کنید

  • روزانه سطوح مکرر لمس شده را تمیز و ضدعفونی کنید. این سطوح شامل میزها، دستگیره‌های در، کلیدهای روشنایی، میزهای پیشخوان، دستگیره‌های کشوهای موجود در خانه، میز، تلفن‌ها، صفحه کلید، توالت، شیر آب و سینک است.
  • قبل از گندزدایی از مواد شوینده یا آب و صابون استفاده کنید. سپس، از یک ضد عفونی کننده خانگی استفاده کنید.

8. وضعیت جسمانی و سلامتی خود را روزانه کنترل کنید

  • در خصوص علائم کرونا و یا سایر بیماری‌ها کاملا هوشیار باشید. مراقب تب، سرفه، تنگی نفس یا سایر علائم باشید.
  • اگر مجبور هستید در محل کار خود حتما حاضر شوید و در محیطی کار می‌کنید که رعایت فاصله اجتماعی دشوار است، باید بیشتر از قبل به کنترل وضعیت جسمانی خود بپردازید.
  • در صورت بروز علائم کرونا، دمای بدن خود را کاهش دهید.

پیشگیری از کرونا در مدرسه

پیشگیری از کرونا در مدارس

بازگشت به مدرسه در طول دوره‌ای که بیماری کوید-19 وجود دارد، نگرانی‌های جدیدی را برای والدین و سایر مراقبان ایجاد کرده است. اما خوشبختانه مدارس اکنون در این شرایط سخت به علت وجود این بیماری همه‌گیرنیازهای آموزشی، اجتماعی و عاطفی دانش آموزان خود را همراه با سلامتی و ایمنی دانش آموزان و کارکنان در نظر گرفته و دوره‌های آموزشی را به صورت مجازی برگذار می‌کنند.

تصمیم در مورد نحوه برگذاری مدارش و یادگیری معمولاً در سطح محلی توسط هیئت‌های مدارس و مقامات دولتی اتخاذ می‌شود و در حال حاضر به طور کلی، مدارس به طور عمده یکی از سه گزینه را انتخاب می‌کنند:

  1. آموزش از راه دور: تمام دستورالعمل‌ها از راه دور در این مدل با استفاده از فن‌آوری و ابزارهای دیگر انجام می‌شود.
  2. آموزش حضوری: این مدل با اقدامات احتیاطی و بهداشتی افزایش یافته مشابه آموزش سنتی است.
  3. آموزش ترکیبی: این نوع از آموزش شامل عناصر آموزش از راه دور و آموزش حضوری است.

مدارس ممکن است در طول سال تحصیلی و همه‌گیری، یک یا چند رویکرد را در پیش بگیرند. آماده بودن برای انواع محیط های مدرسه می تواند شما و فرزندتان را توانمند کرده و اضطراب را کاهش دهد. در هر حالت، مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطرات COVID-19 و همچنین، کمک به کودک در احساس امنیت و تصمیم گیری آگاهانه برای انجام راه های پیشگیری کرونا در طی وجود بیماری کوید-19 انجام دهید.

همچنین اگر علائم از ویروس کرونا در خود احساس کردید میتوانید از تست کرونا در محل کار خود استفاده کیند

فاصله ایمن را تمرین کنید

فاصله اجتماعی یا فاصله جسمی، همانطور که در ابتدا توضیح داده شد، روشی است که اجازه می‌دهد فضای کافی بین افراد برای کاهش شیوع بیماری وجود داشته باشد. در طول بیماری همه گیر COVID-19 ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کنند برای رسیدن به این اهداف حداقل 6 فوت (2 متر) از فضا بین خود و افراد خارج از خانه خود فاصله داشته باشید.

اما این امر ممکن است در بعضی از مدارس یا برای کودکان خردسال عملی نباشد. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) می‌گوید پیروی از فاصله اجتماعی می‌تواند با استانداردهای ایده آل یادگیری آکادمیک، اجتماعی و عاطفی مغایرت داشته باشد. همچنین مشخص نیست که COVID-19 به راحتی در بین کودکان گسترش می‌یابد یا خیر.

مراحل تشویق حفظ فاصله اجتماعی در دوران تحصیل حضوری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. حذف کمدها و لوازم اضافی در کلاس‌ها به منظور ایجاد فضای آزاد بیشتر.
  2. ایجاد ترافیک یک طرفه در راهروهای مدارس
  3. استفاده از فضاهای بیرونی در صورت امکان برای آموزش.
  4. حذف وعده‌های غذایی
  5. کاهش ساعات آموزش و حضور در مدرسه
  6. کاهش تعداد کودکان در اتوبوس‌ها و سرویس‌های مدرسه
  7. استفاده از موانع فیزیکی مانند محافظ و پارتیشن پلکسی گلاس برای جدا کردن مربیان و دانشجویان
  8. تقسیم دانش آموزان به گروه‌های متمایز یا گروه‌هایی که در طول روز مدرسه با هم می‌مانند و تعامل بین گروه‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

در نهایت، اگر با وجود رعایت تمام راه های پیشگیری از کرونا، علائم کرونا در شما ظاهر شد، پیشنهاد می‌شود به مدت یک هفته خود را در خانه قرنطینه کنید و پس از آن درخواست تست کرونا در منزل داشته باشید، اما اگر علائم شما شدیدتر باشد، می‌توانید از تست کرونا فوری هم استفاده کنید.

در نهایت امیدواریم همگی با تلاش و همت و رعایت همه جانبه شرایط قرنطینه و موارد بهداشتی، کرونا را شکست دهیم و هر چه سریع‌تر به روزهای عادی برگردیم. ما در این مقاله تلاش کردیم، تمام موارد مربوط به راه های پیشگیری از کرونا از ماسک زدن تا داشتن تعذیه مناسب در ایام کرونا را بررسی کنیم. اگر مایل به بررسی شرایط بدنی خود با معاینه پزشک بودید، می‌توانید از خدمت ویزیت پزشک در محل آزمایش آنلاین هم استفاده کنید و یا از مشاوره تلفنی رایگان استفاده کنید.تست کرونا در منزل

اگر با وجود همه راه های پیشگیری کهانچام می‌دهید، علائم کرونا را در خود و یا عزیزانتان مشاهده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم به مدت یک هفته خود را در قرنطینه قرار دهید و پس از آن برای اطمینان درخواست تست کرونا در منزل دهید. همچنین در این مدت نیز میتوانید با مشاوره تلفنی و یا حضور پزشک در محل، از شرایط بدنی و جسمی خود آگاه‌تر شوید.

مراقبت از بیماران کرونایی

اگر دچار بیماری کرونا شدید ، میتوانید از خدمات مراقبت از بیمار کرونایی در منزل  آزمایش آنلاین نیز بهره ببرد، بیمه کرونا نیز راه مطمئن در این دوران پر استرس میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *