تست فوری کرونا

آیا تست فوری کرونا بدون خطاست؟

  • نوشته شده توسط سمانه نصیری
  • 17 / 01 / 1400

تاکنون بسیاری از آزمایشات تشخیص کرونا با سواب بینی یا گلو انجام شده است. هدف از انجام تست کرونا شناسایی پروتئینی است که بخشی از ویروس کرونا را تشکیل می‌دهد. تست فوری کرونا برای شناسایی بیماری کوید-19 استفاده می‌شود و برای افرادی که در اوج بیماری و یا در معرض ابتلا به بیماری شدید هستند بهترین و موثرترین گزینه محسوب می‌شود. COVID-19 (ویروس کرونا) با انتقال مواد ژنتیکی خود در داخل سلول‌ها، خود را تکثیر می‌کند. گاهی این امکان وجود دارد که برخی از افراد بیمار در روزهای اول بیماری تست فوری کرونا را انجام می‌دهند و نتیجه‌ای که حاصل می‌شود کاذب است. زیرا در ابتدای دوره بیماری این امکان وجود دارد که ویروس پروتئین کافی تولید نکرده باشد که با تست فوری کرونا شناسایی شود.

انواع تست تشخیص کرونا

آزمایش‌هایی که تشخیص بیماری کرونا را مشخص می‌کنند و یا احتمال وجود آن در بدن فرد را رد می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند: آزمایشات آنتی ژن که بیشتر برای تست فوری کرونا استفاده می‌شود و آزمایشات مولکولی یا PCR.

آزمایشات آنتی ژن

تاکنون اکثر تست‌های تشخیص فوری، تست‌های آنتی ژن بوده است. آنها با سواب بینی یا گلو گرفته می‌شوند و پروتئینی را که بخشی از ویروس کرونا است، تشخیص می‌دهند. تست فوری کرونا آنتی ژن هزینه کمتری دارد و به طور کلی سریعتر انجام می شوند. نکته منفی در خصوص این تست فوری کرونا این است که ممکن است دقت کمتری داشته باشد و نتیجه حاصل شده کاذب باشد. علت مقرون به صرفه بودن این تست فوری به علت عدم استفاده از کیت‌های پیچیده و گران قیمت است. تنها هنگامی که فرد به بیماری کرونا مبتلا می‌شود و زمانی که بدن آنتی ژن را تولید می‌کند، کمی تاخیر وجود دارد و همین امر ممکن است باعث تغییر نتیجه تست کرونا ‌شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) به افرادی که علائم کرونا را تجربه می‌کنند اما نتیجه تست فوری کرونا منفی می‌شود، به منظور تأیید نتایج، آزمایش PCR را توصیه می‌کنند. با این حال، فناوری تست فوری کرونا آنتی ژن همچنان در حال بهبود است و در آینده‌ای نزدیک، درصد خطا کاهش خواهد یافت. علاوه بر مواردی که گفته شد، تست فوری کرونا در منزل نیز می‌تواند انجام شود و نتیجه به آزمایشگاه ارسال گردد. تست فوری کرونا برای پرواز نیز از دیگر موارد برجسته‌ای است که جزو مزایا این نوع آزمایش محسوب می‌شود و در مواقع ضروری نقش بسیار کاربردی را ایفا می‌کند.

آزمایشات مولکولی یا PCR

آزمایش‌های مولکولی یا pcr، ماده ژنتیکی به نام RNA که در ویروس کرونا وجود دارد را شناسایی می‌کند. این نوع آزمایش به اندازه کافی حساس است و فقط به مقدار بسیار کمی از این ماده برای تشخیص کرونا نیاز دارد. البته، این بدین معنی نیست که آزمایش مولکولی، آزمایشی بی‌نقص است. زیرا PCR نیز مانند سایر روش‌های تست فوری کرونا ممکن است دچار نواقصی نیز باشد.

نحوه نمونه‌گیری در آزمایش مولکولی به این صورت انجام می‌شود، با استفاده از یک سواب، بزاق بینی و یا گلو جمع‌آوری می‌شود و برای دستیابی به نتیجه لازم است چند روز منتظر ماند. تاکنون، نحوه نمونه‌گیری به تمامی پرسنل آموزش داده شده و با توجه به گزارشات به دست آمده، تست‌های فوری کرونا PCR حدودا 100 درصد دقیق بوده‌اند و نرخ منفی کاذب را کمتر از 15 تا 20 درصد گزارش کرده‌اند. هر دو تست فوری کرونا و آزمایش مولکولی (PCR) بسیار حساس هستند و نیاز به دقت و ظرافت ویژه‌ای دارند. به همین خاطر، ممکن است درصدهای گزارش شده تغییر یابند.

آزمایشات آنتی بادی

این نوع آزمایش، آزمایش تشخیصی در نظر گرفته نمی‌شوند که قادر به تشخیص بیماری فرد مبتلا به عفونت کوید-19 یا حتی رد کردن این احتمال باشند. بلکه از نمونه خون برای یافتن و بررسی میزان آنتی بادی تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن فرد برای کمک به مبارزه با COVID-19 استفاده می‌شود.

آزمایشات آنتی بادی همچنین می‌توانند تشخیص دهند که آیا کسی قبلاً به عفونت COVID-19 مبتلا بوده است یا خیر اما در حالی که هنوز هم ویروس در بدن فرد وجود دارد، تست آنتی بادی گویای این مورد نخواهد بود. محققان بر این باورند که با در دسترس قرار گرفتن واکسن، ممکن است آزمایش آنتی بادی ارزش بیشتری داشته باشد.

تست فوری کرونا چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکردی تست فوری کرونا

تست فوری کرونا به دو صورت جمع آوری می‌شود. حالت اول دقیقا مانند تست PCR انجام می‌شود (نمونه‌گیری از حلق و بینی با استفاده از سواب) و مواد ژنتیکی مربوط به ویروس و همچنین مخاط آلوده به ویروس جمع‌آوری می‌شود. نمونه به دست آورده در یه لوله مخصوص تخلیه کرده و به آزمایشگاه ارسال می‌گردد.

سبک دیگر تست فوری کرونا که به آن آنتی ژن نیز گفته می‌شود، مخاط و سلول‌ها به همان روش آزمایش PCR جمع آوری می‌شوند، اما ممکن است برای تعیین نتایج به آزمایشگاه نیازی نباشد. بررسی نتیجه این تست فوری کرونا غالباً با استفاده از یک کارت پلاستیکی تخت که حاوی نوار تست است، صورت می‌گیرد. نوار آزمایش با آنتی‌ژن‌های کرونا  که در نمونه مخاط بیمار وجود دارد، واکنش نشان می‌دهد و نوار به طور معمول تغییر کرده تا مثبت بودن بیمار را نشان دهد. همچنین لازم به یاداوری است که تست فوری کودکان را نیز میتوان برای کودکان مشکوک به کرونا با نام تست کرونا کودکان نیز درخواست داد.

آیا تست فوری کرونا قابل اعتماد هستند؟

اغلب این حالت وجود دارد که افراد کیفیت را قربانی سرعت می‌کنند. البته نباید این نکته را فراموش کرد که آزمایشات آنتی ژن یا تست فوری کرونا به این دلیل حساس نیستند که برای مثبت بودن نتیجه تنها به میزان ویروس بیشتری نیاز دارند. تست فوری کرونا نقش موثری را در بالا بردن سرعت‌العمل ایفا می‌کند. به بیان ساده‌تر، این تست‌ها کمک می‌کنند تا تعداد بسیار زیادی از افراد که در هنگام شیوع بیماری در یک محیط محدود هستند، به سرعت بررسی و آزمایش شوند.

همچنین لازم است بدانید که اگر فردی نتیجه مثبت تست فوری کرونا خود را دریافت کرد، باید با آن به عنوان فرد آلوده به عفونت کوید-19 برخورد کرد. اما در صورتی که نتیجه منفی شود، باید به کاذب بودن آن شک کرد و ممکن است لازم باشد با استفاده از آزمایش PCR آن را تائید کرد.

آیا تست فوری کرونا در منزل قابل اعتماد است؟

تست سریع کرونا در منزل

اغلب پیشنها می‌شود که افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف یا مبتلا به سرطان و … در حفظ ایمنی خود بیشتر از سایر افراد کوشا باشند و همچنین آزمایشات مورد نیاز را در منزل انجام دهند. اما این نکته را نیز باید یادآور شد که  آزمایشاتی از قبیل تست فوری کرونا در منزل با چالش‌های بسیار زیادی مواجه است تا بتوان از نتیجه اطمینان داشت.

بدین ترتیب، باید مواردی را به منظور رسیدن به نتیجه‌ای قابل اعتماد در نظر گرفت. اول اینکه، یک تست خوب و قابل اطمینان به یک نمونه‌گیر ماهر احتیاج دارد. به عنوان مثال، انجام تست فوری کرونا در منزل توسط خوده فرد امکان پذیر نیست. اگرچه ممکن است نمونه‌گیری دردناک نباشد، اما  نداشتن تجربه کافی و مهارت منجر به بروز یک تجربه ناراحت کننده خواهد شد.

مورد دیگری که باید در نظر گرفت نحوه ارسال نمونه به آزمایشگاه است. قابل توجه است، چگونگی ارسال نمونه به آزمایشگاه باعث افزایش خطر در نتیجه کاذب تست می‌شود.  زیرا آب و هوا در این مورد نقش موثری را ایفا می‌کنند.

بهترین موردی که برای رهایی از این حالت می‌توان به کار گرفت، استفاده از خدمات تست فوری کرونا در محل سکونت است، به عنوان مثال، تست فوری کرونا در تهران و سایر شهرستان‌ها این امکان را فراهم کرده است تا بدون نیاز به ترک منزل، نمونه‌گیری انجام شده و نمونه توسط فردی متخصص به آزمایشگاه مورد اعتماد ارسال گردد.

این امر احتمال بروز هرگونه خطایی را کاهش داده و فرد می‌تواند با اطمینان خاطر از نتیجه و همچنین نحوه نمونه‌گیری، تست فوری کرونا خود را در منزل انجام داده و منتظر نتیجه آن باشد.

با توجه به همه‌گیری ویروس کوید-19 و همچنین ناقلان بی‌علامت، این مطلب گردآوری شده تا از اهمیت انجام تست فوری کرونا و همچنین پیروی از راه های پیشگیری کرونا آگاه شوید. در متن بالا تمامی نکات لازم در خصوص نحوه انجام تست فوری کرونا در منزل و همچنین مراکز درمانی آمده است. همچنین، ارائه اطلاعات کافی در خصوص انواع تست تشخیص کرونا و آگاهی کافی جهت انتخاب بهترین نوع تست به منظور دستیابی به نتیجه‌ای قابل اعتماد نیز صورت گرفته است.

همچنین شما می‌توانید درخواست تست کرونا در محل داشته باشید تا از رفت و آمد به مراکز درمانی که آلودگی بالایی هم دارند، جلوگیری کنید. یا قبل از درخواست از ویزیت پزشک در محل و یا مشاوره تلفنی استفاده کنید تا وضعیت جسمی شما از جهت سلامتی بهتر درک شود.

مراقبت از بیماران کرونایی

اگر دچار بیماری کرونا شدید ، میتوانید از خدمات مراقبت از بیمار کرونایی در منزل  آزمایش آنلاین نیز بهره ببرد، بیمه کرونا نیز راه مطمئن در این دوران پر استرس میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *