تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر، یکی از آزمایش‌های ضروری برای افرادی است که دارای فعالیت جنسی هستند. با پرکردن فرم زیر، می‌توانید آزمایش HPV را انجام دهید و جواب آن را هم در اسرع وقت، به صورت آنلاین دریافت کنید.

۱۵۰,۰۰۰ تومان

از آزمایش پاپ اسمیر بیشتر بدانیم

پاپ اسمیر آزمایشی برای زنان است که دهانه واژن یا رحم را مورد بررسی قرار می‌دهد. گاهی اوقات پزشک شما ممکن است با مشاهده برخی عوامل خطرزا، صلاح بداند آزمایش پاپ اسمیر را در فواصل زمانی کوتاه‌تری نسبت به توصیه جهانی تکرار کنید. برخی از این عوامل می‌تواند به دلیل تشخیص سرطان دهانه رحم در آزمایش‌های قبلی، بیماری ایدز، سابقه استعمال دخانیات و یا ضعف در سیستم ایمنی بدن باشد که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود.

در مقابل افرادی وجود دارند که می‌توانند با صلاحدید پزشک، دیگر تست پاپ اسمیر ندهند. برخی از این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

بعد از Hysterectomy: در این عمل جراحی، رحم و دیواره آن به طور کامل برداشته می‌شود. بهتر است بعد از انجام این عمل، در مورد ادامه انجام پاپ اسمیر، نظر پزشک خود را جویا شوید. اگر عمل  Hysterectomy به دلیلی غیر از وجود سرطان دهانه رحم انجام شده است، پزشک شما احتمالا با توقف انجام آزمایش پاپ اسمیر موافقت خواهد کرد. اما در صورتی که سرطان دهانه رحم یا مراحل اولیه آن تشخیص داده شده است، شما موظف به ادامه دادن تست پاپ اسمیر در فواصل زمانی مشخص خواهید بود.

سنین بالاتر: بسیاری از پزشکان معتقدند که زنان بالای 65 سالی که پیش از این نتایج آزمایش سرطان دهانه رحم آن‌ها منفی بوده، می‌توانند آزمایش پاپ اسمیر را متوقف کنند. البته در صورتی که از لحاظ جنسی هنوز فعال باشید، احتمالا پزشک به ادامه انجام تست پاپ اسمیر، توصیه می‌کند.

خطرات پاپ اسمیر: پاپ اسمیر روشی ایمن برای مشاهده و بررسی سرطان دهانه رحم است. با این حال، این روش کاملا بدون اشکال نیست. احتمال دارد نتیجه‌ی آزمایش به اشتباه منفی نشان داده شود. به این معنی که آزمایش هیچ وضعیت غیرعادی را گزارش نکند، اما سلول‌های بیمار در بدن وجود داشته باشند. چنین وضعیتی الزاما به معنی اشتباه در عملکرد آزمایش نیست. ممکن است عواملی مانند کافی نبودن نمونه سلول‌های آزمایش‌شده، تعداد بسیار محدود سلول‌های غیرعادی و دیده نشدن سلول‌های بیمار به دلیل محو شدن آن‌ها، باعث ایجاد چنین وضعیتی در نتیجه آزمایش پاپ اسمیر شده باشند.

اگرچه احتمال دارد سلول‌های آسیب‌زا در ابتدا شناسایی نشوند، اما جای نگرانی نیست، چرا که زمان به نفع شما عمل می‌کند! سرطان دهانه رحم طی چندین سال رشد می‌کند و اگر یکی از آزمایش‌ها، سلول‌های غیرعادی را شناسایی نکند، آزمایش بعدی قطعا آن را تشخیص می‌دهد.

چگونه خود را برای پاپ اسمیر آماده کنید؟

برای اطمینان از حداکثر دقت در آزمایش پاپ اسمیر بهتر است به این نکات توجه داشته باشید: از دخول جنسی، نظافت واژن، استفاده از دارو یا کرم‌های مرتبط با سلامت واژن و رحم، دو روز پیش از انجام پاپ اسمیر خودداری کنید. این موارد ممکن است باعث دیده نشدن سلول‌های بیمار به هنگام آزمایش شوند. همچنین بهتر است پاپ اسمیر را در طول دوره قاعدگی ماهانه خود انجام ندهید. بهتر است پاپ اسمیر در زمانی غیر از این دوره انجام شود.

نتایج پاپ اسمیر چگونه تفسیر و ارزیابی می‌شود؟

پاپ اسمیر می‌تواند پزشک را از احتمال وجود سلول‌های مشکوک آگاه کرده و نیاز به آزمایش‌های بیشتر را تایید کند. نتایجی که در این آزمایش‌ها دیده می‌شود، به صورت زیر خواهد بود:

نتیجه عادی: اگر بعد از آزمایش، تنها سلول‌های سالم مشاهده شوند، نتیجه تست منفی خواهد بود و شما به درمان یا آزمایش بیشتری احتیاج نخواهید داشت تا زمانی که نوبت پاپ اسمیر متداول و دوره‌ای بعدی فرا برسد.

نتیجه غیرعادی: اگر بعد از آزمایش، تعدادی سلول‌ ناسالم یا غیرعادی مشاهده شوند، نتیجه تست مثبت خواهد بود. نتیجه مثبت به معنی داشتن سرطان دهانه رحم نیست و معنای آن بستگی به نوع سلول‌هایی دارد که در آزمایش مشاهده شده است.

اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، پزشک احتمالا از روشی به نام کولپوسکوپی (Colposcopy) استفاده خواهد کرد. در این روش از ابزاری به نام کولپوسکوپ، برای بزرگ‌نمایی بافت سلولی دهانه رحم و واژن استفاده می‌شود. ممکن است بخشی از بافت غیرعادی نمونه‌گیری شده و برای بررسی‌های بیشتر و تشخیص قطعی به آزمایشگاه فرستاده شود.

پاسخ به سوالات شما

خیر. شما با پرداخت هزینه آزمایش پاپ اسمیر، هزینه دیگری پرداخت نخواهید کرد.

بله، این امکان وجود دارد. این دو تست بسیار مشابه هم هستند و ریشه بیماری یکسانی دارند.

به طور معمول توصیه می‌شود هر فردی که فعالیت جنسی خود را آغاز می‌کند، دو سال بعد از شروع رابطه جنسی، انجام تست‌های پاپ اسمیر را به صورت منظم انجام دهد. اما نکته مهم آن است که افرادی که شریک‌های جنسی متعددی تجربه می‌کنند و یا از راه‌های حفاظت شده برای انجام رابطه جنسی استفاده نمی‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.

بله پزشکان متخصص نیز می‌توانند بعد از نمونه‌گیری در مطب، نمونه آزمایش پاپ اسمیر را به آزمایش آنلاین ارجاع دهند تا جواب تست را برای آنها ارسال کنند.