چکاپ آزمایش انلاین
چکاپ آزمایش انلاین

آزمایش عفونت ادراری در مردان و زنان

چکاپ ها نمونه ادرار
چکاپ ها 2 پارامتر مورد ارزیابی
چکاپ ها 1 روز تا نتیجه ی آزمایش
onlin
    در آزمایش عفونت ادراری مردان و زنان، موارد زیر بررسی می‌شود:
    • (U/A) Urine Analysis: بررسی فیزیکی، شیمیایی و میکروسکوپی ادرار
    • Urine Culture (U/C): کشت ادرار

    اطلاعات چکاپ ها

    چرا باید این تست را انجام دهیم؟

    عفونت ادراری (UTI یا Urinary tract infection) به طور معمول با علائمی مانند سوزش در زمان ادرار و یا درد در ناحیه مقعدی شناخته می‌شود و به دلیل رشد زیاد از حد طبیعی باکتری‌ها و به ندرت قارچ و ویروسها در این ناحیه انجام می‌شود. بنابراین افرادی که به این عفونت‌ها مبتلا هستند، باید هرچه سریع‌تر آزمایش عفونت ادراری بدهند تا دلیل عفونت مشخص شود. پس از آن، پزشک با توجه به نوع عفونت، درمان مربوط را آغاز می‌کند.

    این چکاپ شامل چه آزمایش هایی می شود؟

    نشانگرهای زیستی

    آزمایش کلیه و ادرار

    این دسته از آزمایش‌ها، با بررسی وضعیت ظاهری، شیمیایی و میکروسکوپی ادرار و کشت ادرار، اطلاعات دقیقی از انواع عفونت‌های بدن، اختلال در عملکرد کلیه و مجاری ادراری و حتی سایر اندام‌های بدن نشان می‌دهد.

    کشت ادرار (U/C)
    آنالیز ادرار (U/A)

    از دستگاه ادراری و عفونت‌های مربوطه بیشتر بدانیم

    دستگاه ادراری سه بخش اصلی کلیه، مثانه و مجاری ادراری دارد؛ هر سه بخش این دستگاه در معرض عفونت باکتریایی، ویروسی و قارچی است که به طور معمول با عفونت‌های ادراری مشخص می‌شود. به دلیل کوتاه‌تر بودن مجاری ادراری در زنان نسبت به مردان، این عفونت‌ها در زنان شایع‌تر است و آمارها نشان می‌دهد حداقل هر زنی در طول زندگی خود به یکی از این عفونت‌ها مبتلا می‌شود.

    عفونت ادراری در بخش‌های مختلف دستگاه ادراری با علائم زیر مشخص می‌شود:

    1. علائم عفونت مثانه: درد یا سوزش حین ادرار، احساس اضطرار در دفع ادرار، درد در پایین شکم و ادراری که بوی بد می‌دهد.
    2. عفونت مجرای پیشاب: مجرایی که مثانه را  به کلیه متصل می‌کند و علت آن می‌تواند عفونت ادراری یا بیماری انتقالی از راه فعالیت جنسی باشد.
    3. علائم عفونت کلیه: درد در دو طرف کمر، تب و لرز، تهوع و استفراغ

    عفونت ادراری به طور معمول ناشی از رشد بیش از حد نرمال باکتری اشریشیا کلای است که در تست کشت ادرار (Urine culture) مشخص می‌شود. در این آزمایش، ادرار فرد کشت داده می‌شود و از روی باکتری‌هایی که کشت داده شده، نوع عفونت مشخص می‌شود. به طور معمول، ابتلا به عفونت‌های ادراری در افرادی با بیماری‌های دیابت، سنگ کلیه، پروستات بزرگ شده، تنگی مجرا و … افزایش می‌یابد.

    عفونت دستگاه ادراری تحتانی

    عفونت دستگاه ادراری تحتانی، طحال و مثانه را درگیر می‌کند. علائم در این حالت به شرح زیر است:

    • سوزش هنگام ادرار کردن
    • افزایش تکرر دفع ادرار بدون دفع مقدار زیادی از آن
    • افزایش دفع ادرار فوری
    • ادرار خونی
    • ادرار تیره
    • ادراری که رنگ آن شبیه به چای یا کولا باشد
    • ادراری که بوی شدیدی داشته باشد
    • درد مقعد در مردان

    آزمایش عفونت ادرار

    نتیجه آزمایش کشت ادرار می‌تواند با توجه به مشخص شدن نوع باکتری در ادرار، به پزشک برای انتخاب بهترین نوع آنتی‌بیوتیک به منظور درمان عفونت کمک کند. اگر شک کردید که دچار عفونت مجاری ادراری شده‌اید، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. یک آزمایش ساده و تست ادرار یا خون می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات طولانی‌مدت جلوگیری کند.

    عفونت مجاری ادراری مکرر (عود مجدد بیماری)

    اگر فردی، به ‌صورت مکرر درگیر عفونت مجاری ادراری شود، پزشک ممکن است به وجود امر غیرطبیعی یا انسدادی در دستگاه ادراری شک کند و دستور انجام آزمایش‌هایی را بدهد:

    1. سونوگرافی: دستگاه مبدلی است که با حرکت روی شکم، تصویر اندام مورد نظر را روی مانیتور نشان می‌دهد.
    2. پیلوگرام داخل وریدی: نوعی روش تصویربرداری است که در آن ماده حاجب (ماده‌ای که در عکس‌هایی که با اشعه X برداشته می‌شود، قابل مشاهده است)، در ورید بیمار تزریق می‌شود تا از طریق دستگاه ادراری حرکت کرده و عکس اشعه ایکس از شکم گرفته شود. ماده حاجب تصویر دستگاه ادراری را در عکس ایکس ری، پررنگ‌تر نشان می‌دهد.
    3. سیستوسکوپی: به آندوسکوپی داخل مثانه گفته می‌شود. در طول سیستوسکوپی پزشک ممکن است قسمت بسیار کوچکی از بافت مثانه را برداشته و آن را آزمایش کند تا مشخص شود عفونت مکرر به دلیل التهاب مثانه یا سرطان است یا خیر.
    4. وموگرافی کامپیوتری (CT): اسکنی است که برای گرفتن تصاویری دقیق‌تر از دستگاه ادراری گرفته می‌شود.

    بنابنابراین اگر علائمی که در بدن خود مشاهده می‌کنید، مشابه با مواردی است که در عفونت ادراری دیده می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم این آزمایش ساده عفونت ادراری را انجام دهید تا هرر چه سریعتر درمان را آغاز کنید.