حد نرمال تیروئید

حد نرمال تیروئید چقدر است؟

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 02 / 11 / 1396

احتمالا همگی ما نام تیروئید و یا غده تیروئید را شنیده‌ایم و تا حدودی با کارکرد آن هم آشنا هستیم. غده‌ای پروانه‌ای شکل در جلوی گلو که در هنگام اختلال می‌تواند بزرگتر از حالت عادی دیده شود و یا نشانه ظاهری نداشته باشد. این مقاله تلاش می‌کند، جواب آزمایش تیروئید نرمال را به طور کامل بررسی کند. البته به صورت خلاصه، سایر اطلاعات مربوط به اختلال‌ها و بیماری‌های تیروئید هم گردآوری شده است.

عملکرد تیروئید در بدن

وظیفه اصلی تیروئید، کنترل سوخت‌وساز بدن است؛ هورمون اصلی که تیروئید ترشح می‌کند، تیروکسین است که T4 هم نامیده می‌شود و سوخت و ساز قندها و چربی‌ها را افزایش می‌دهد، ساخت پروتئین‌ها را تحریک می‌کند و برای رشد طبیعی بدن ضروری است. در دوران جنینی هم، هورمون‌های تیروئیدی برای رشد و تکامل صحیح مغز ضروری‌اند.

بیماری‌های تیروئید

در زیر، لیستی از انواع بیماری‌ها و اختلالات تیروئید را با نام انگلیسی آنها لیست کرده‌ایم:

  1. گواتر (Goiter): گواتر، اصطلاحی کلی از تیروئید ورم کرده است. در برخی مواقع، گواتر آسیبی به بدن نمی‌رساند و در مواردی، منجر به نقص تامین ید در بدن می‌شود و می‌تواند با بیماری التهابی هاشیموتو در ارتباط باشد.
  2. تیروئیدیت (Thyroiditis): التهاب تیروئید، معمولا از یک آلودگی ویروسی یا بیماری‌های خود ایمن بدن ایجاد می‌شود. در برخی موارد، تیروئیدیت بدون نشانه است و در مواردی با درد شدید همراه است.
  3. پرکاری تیروئید (Hyperthyroidism): در این اختلال، تولید زیاد هورمون‌های تیروئیدی اغلب منجر به بیماری گریوز می‌شود و یا یک ندول تیروئیدی (گره تیروئید) بسیار فعال ایجاد می‌کند.
  4. کم کاری تیروئید (Hypothyroidism): در این بیماری، مقادیر کمی از هورمون تیروئید تولید می‌شود. در این حالت، آسیب تیروئیدی ممکن است به دلیل وجود بیماری‌های خود ایمن باشد.
  5. بیماری گریوز (Graves disease): وضعیتی از خودایمنی بدن که در آن تیروئید بیش از حد تحریک شده و پرکاری تیروئید را ایجاد می‌کند.
  6. سرطان تیروئید (Thyroid cancer): شکلی غیرمتعارف از سرطان است، اما این سرطان، معمولا قابل معالجه است. جراحی، پرتو یا هورمون درمانی، ممکن است برای درمان این سرطان به کار برود.
  7. نودل تیروئید (Thyroid nodule): یک توده غیر طبیعی کوچک در غده تیروئید که بسیار متداول هستند. تعداد کمی از آنها سرطانی هستند. این نودل‌ها، ممکن است هورمون‌های بیشتری تولید کنند و منجر به پرکاری تیروئید شوند و در مواردی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند.
  8. طوفان تیروئیدی (Thyroid storm) یا بحران تیروکسیکوز: شکل کمیابی از پرکاری تیروئید که در آن سطح هورمون‌های تیروئیدی به میزان زیادی بالا است و بیماری‌های شدیدی را ایجاد می‌کند.

 

 

آزمایش تیروئید چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش تیروئید هم با نمونه‌گیری خون انجام می‌شود. حدود 1 تا 2 سی سی خون از رگ وریدی بازویی فرد گرفته می‌شود و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. در آزمایشگاه‌ها، روش‌های بررسی هورمون‌های تیروئید مختلف است:

  • Electrochemiluminescence Immunoassay (ECLIA)
  • Chemiluminescence immunoassay (CLIA)
  • Radioimmunoassay (RIA)
  • Enzyme Immunoassay (EIA)

با این روش‌ها، هورمون‌ها و فاکتورهای مختلفی مانند TSH، T4، T3، Free T3، Free T4، T3 uptake، T4 uptake، Anti TPO antibody، تیروگلوبولین و تیروگلوبولین-Ab اندازه‌گیری می‌شوند که می‌توانند در صورت وجود اختلال کم و یا زیاد شوند.

حد نرمال اصلی‌ترین فاکتورها در ادامه بررسی شده است:

 

حد نرمال T4 چقدر است؟

همراه با آزمایش‌های تعیین مقدار هورمون TSH ، هورمون T4 نیز اندازه‌گیری می‌شود. مقدار نرمال این هورمون بین 2.8 تا 0.8 MIU/L است، این‌ مقدار یک محدوده طبیعی است که فرد می‌تواند به‌راحتی بالا یا پایین بودن آن را بسنجد. بسته به نوع اختلال در غده تیروئید مقدار این هورمون تغییر می‌کند.

تفسیر این هورمون را با مقادیر tsh و t4 می‌سنجند: هنگامی‌که میزان هورمونTSH  بالا باشد، احتمالا کم‌کاری تیروئید وجود دارد که در نهایت، منجر به تولید کم هورمون T4 می‌شود. از طرفی اگر میزان هورمون TSH کم باشد، احتمال پرکاری تیروئید وجود دارد که باعث تولید زیاد هورمون T4 می‌شود.

حد نرمال هورمون T3 و تفسیر آن

یکی دیگر از هورمون‌های غده تیروئید، t3 است. مقدار این هورمون از T4 کمتر است. در بعضی موارد در تشخیص پرکاری تیروئید، مقدار هورمون T4 ثابت می‌ماند وT3  به مقدار قابل‌توجهی بالا می‌رود. این هورمون هم معمولاً اطلاعات خوبی از پرکاری تیروئید ارائه می‌دهد، اما در تشخیص کم‌کاری تیروئید کمکی نمی‌کند.

حد نرمال هورمون  T3، 2.3 تا 4.2 pg/ml در بزرگسالان است. البته وابسته به نوع آزمایش درخواستی، میزان این هورمون متفاوت است، اما در حال کم و زیاد شدن آن از حد طبیعی بر اساس مقادیر استاندارد، قابل تشخیص است.

 

حد نرمال TSH تیروئید چقدر است؟

همان‌طور که گفتیم حد نرمال تیروئید یا همان TSH بین 0.4 تا 4.0 MIU/L است. اما طبیعتاً در گروه‌های سنی مختلف این عدد متفاوت است. برای بررسی بهتر حد نرمال تیروئید را در گروه سنی مختلف با یکدیگر بررسی می‌کنیم. جدول زیر نیز می‌تواند اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار دهد.

 

 

حد نرمال تیروئید در نوزادان، اطمینان از عملکرد تیروئید

تشخیص درست عملکرد غده تیروئید در سنین کم می‌تواند از عوارضی که ممکن است در آینده پدید آید، جلوگیری کند. آزمایش تیروئید در نوزادان بین 3 تا 5 روزگی آن‌ها و با نمونه‌برداری خون از کف پا انجام می‌شود. اگر T4 پایین‌تر از 6.5 و TSH بیشتر از عدد 10 باشد، به معنی عملکرد نامناسب غده تیروئید است و باید به سمت درمان رفت.

حد نرمال تیروئید در کودکان، بررسی منظم و دوره‌ای

معمولاً آزمایش تیروئید بایستی در کودکان به‌صورت منظم و دوره‌ای انجام شود تا از عملکرد صحیح غده تیروئید مطمئن شویم. برای کودکان 5 ساله حد نرمال  TSHبین ۶-۴/۰ است. این عدد برای کودکان 14 ساله بین ۵-۴/۰ است.

حد نرمال تیروئید در بارداری، سلامتی مادر و جنین

دوران 9 ماهه بارداری، از سخت‌ترین زمان‌ها برای مادر و جنین است و سطح تیروئید مادر در هر مرحله غربالگری و آزمایش دوره‌ای باید چک شود، چرا که کاهش و یا افزایش هورمون‌های تیروئیدی، تا حد زیادی روی رشد مغز و سلامت بدن جنین تاثیرگذار است. TSH  نرمال در سه ماه اول بارداری 2.5 کمتر و در سه‌ماهه دوم و سه‌ماهه سوم باید 3 و کمتر از 3 باشد.

اگر آزمایش تیروئید، عدد نرمالی را نشان نداد، چه باید کرد؟

اگر آزمایش تیروئید اعداد نرمالی را نشان ندهد، بایستی به سراغ آزمایش‌های تخصصی‌تر رفت. در ادامه مهم‌ترین آزمایش‌هایی که معمولاً توصیه می‌شوند را ارائه کرده‌ایم:

آزمایش آنتی‌بادی تیروئید، تشخیص نوع تیروئید و شروع درمان

هنگامی‌ که آزمایش شخصی نسبت به انواع بیماری‌های تیروئید ( پرکاری و کم‌کاری تیروئید) مشکوک تشخیص داده شد، توصیه می‌شود آزمایش آنتی‌بادی انجام شود.

پزشکان با مشاهده نتیجه آزمایش آنتی‌بادی، می‌توانند نوع تیروئید را تشخیص دهند و به شرایط خود ایمنی تیروئید کمک کنند. هنگامی‌که فرد به بیماری‌هایی نظیر گریوز یا تیروئیدت هاشیموتو مبتلا شده باشد، TPO که یک آنتی‌بادی پراکسیداز تیروئید است و TG (آنتی‌بادی تیروگلوبین) افزایش پیدا می‌کند. همچنین TSHR که آنتی‌بادی گیرنده است، در بیماری‌هایی نظیرگریور ، افزایش می‌یابد.

 

آزمون کلسی تونین، تشخیص سرطان تیروئید

در مواردی که فرد مشکوک به سرطان تیروئید باشد، آزمایش کلسی تونین از طریق پزشک تجویز می‌شود. اگر مقدار هیپرپلازی سلول C بالا باشد، این به معنای رشد غیرطبیعی سلول‌های غده تیروئید است. انواع بیماری‌های تیروئید با آزمایش خون کاملاً قابل‌تشخیص هستند، اما گاهی برای بررسی بیشتر و رسیدن به نتیجه مطلوب، پزشکان سونوگرافی تیروئید را توصیه می‌کنند.

سونوگرافی تیروئید، تشخیص گره‌های موجود در غده

این نوع سونوگرافی، گره‌های موجود در تیروئید را از جهت وضعیت کیستیک مورد بررسی قرار می‌دهد.

نمونه‌برداری تیروئید برای موارد حاد

برای اینکه از وجود سرطان در افراد مطمئن بشوند، از بیوپسی‌های تیروئید نمونه‌برداری انجام می‌دهند. نمونه ‌برداری تیروئید بیشتر برای مواد حاد و بحرانی انجام می‌شود.

آزمایش ید، تشخیص دقیق‌تر مناطق فعال تیروئید

برای شناسایی مناطق فعال یا غیرفعال تیروئید از اسکن جذب ید استفاده می‌کنند. این اسکن می‌تواند وضعیت بهتری از غده تیروئید را برای پزشک معالج مشخص کند.

با انجام آزمایش تیروئید، خیال خودتان را راحت کنید

برای انجام آزمایش تیروئید می‌توانید از خدمات در محل آزمایش آنلاین استفاده کنید. در آزمایش آنلاین می‌توانید آزمایش تیروئید را به ‌سادگی و در محل زندگی خودتان در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید. برای استفاده از خدمات ما می‌توانید آزمایش موردنظر خود را انتخاب کنید یا با شماره تلفن ۰۲۱۲۸۱۱۱۰۵۰ تماس حاصل کنید.

به طور طبیعی حد نرمال تیروئید چقدر است؟

به طور کلی حد نرمال تیروئید، 0.5 تا 5 mIU/L است. اما این میزان در افراد باردار ، سالمندان و افرادی که بیماری های خاص مانند سرطان تیروئید دارند، متفاوت است

جواب آزمایش حد نرمال تیروئید، چه زمانی آماده میشود؟

جواب آزمایش حد نرمال تیروئید، بستگی به آزمایشگاهی دارد که انتخاب میکنید، اما به طور معمول جواب آن در عرض دو تا سه روز کاری مشخص می‌شود

چرا حد نرمال تیروئید، مهم است؟

حد نرمال تیروئید در سنین مختلف، افراد باردار و بیماران مختلف متفاوت است. دانستن وضعیت کارکرد تیروئید به شما کمک میکند از بسیاری از بیماری های احتمالی و نقص عملکرد بدن پیشگیری کنید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید

21 دیدگاه ها

  1. دلارام گفت:

    ممنون از پیگیرتون

  2. Anne گفت:

    من و خانواده از خدمات شما استفاده کرده و راضی بودیم

  3. پورقاسم گفت:

    بسیار عالی بود ممنون از ازمایش انلاین

  4. فاطمه گفت:

    نمونه گیری عالی و پشتیبانی عالی

  5. مژده گفت:

    تیم عالی

  6. رضاپاشازاده گفت:

    واقعا پاسخگو و خوش اخلاق هستند

  7. شمشیری گفت:

    زحمت کشیدند اومدند منزل برای انجام تست کرونا و من برای خودم فقط درخواست داده بودم اما خواستم از همسرم هم تست بگیرن و انجام دادن

    • سمانه نصیری گفت:

      خواهش میکنیم. ما انجام وظیفه کردیم. ان شالا که هم خودتون و هم همسر محترم سلامت باشید. از اعتمادی که به آزمایش آنلاین داشتید،بسیار سپاسگزاریم

  8. محدثه گفت:

    سلام ببخشید من تیرویدم دوماه پیش 10 وخورده ای بود اینبار که آزمایش دادم پایین تر اومده بود شده بود 7/56 حالا من تحت نظر پزشک هم هستم ومیخوام اقدام به بارداری هم بکنم این مقدار برای اقدام به بارداری خطرناک نیست؟ من روزهای زوج یکی ونصفی قرص وروزهای فرد یک قرص میخورم ممنون

    • Elnazramezani گفت:

      سلام می تونین برای دریافت پاسخ به سوالتون به مجموعه ی آزمایش آنلاین زنگ بزنید و رایگان با دکتر مشورت کنید. شماره تماس: ۰۲۱۲۸۱۱۱۰۵۰

  9. Gf گفت:

    سلام من آزمایش خون دادم و تیروئیدم کم کار بود ولی دکتر هیچ دارویی نداد و هیچ حرفی نزد فقط گفت تیروئیدت کم کاره. T3 5.4 بود. چیکار باید بکنم؟ به خاطر اینکه سیگارو ترک کردم نیست؟ چون قبلا هم که سیگاری بودم ناشتا آزمایش خون دادم و ۱۴ ساعت سیگار نکشیده بودم و آزمایش تیروئید کم کار نشون داد بعد از آزمایشگاه گفتن دوباره رفتم و یه آزمایش دقیق‌تر گرفتن و گفتن نرماله ولی اون روزش که دوباره آزمایش دادم سیگار کشیده بودم. برای همین فکر میکنم سیگار باعث میشده که کم کاری تیروئیدم از بین بره.

    • mehraban گفت:

      با سلام و احترام
      دوست عزیز کم کاری تیرویید با تست t3 به تنهایی قابل تشخیص نیست.در صورت امکان با شماره ۷۹۲۸۳۰۰۰ تماس حاصل فرمایید تا با بررسی آزمایشات توضیحات کامل ارایه شود.

  10. جعفری گفت:

    سلام من خانمی ۳۴ ساله هستم آزمایش تیرویید دادم TSH 5.68 شده آیا نرماله یا نیاز هست برای درمان مراجعه کنم

    • فاطمه مهربان گفت:

      با سلام و احترام
      بهتر است برای مشاوره تلفنی با شماره 02128111050 تماس بگیرید.

  11. خسروی گفت:

    با سلام
    آزمایش تیروئید انجام دادم TSH79.589
    میشه بگید خطرناک هست یا نه

    • فاطمه مهربان گفت:

      با سلام و احترام
      لطفا برای مشاوره و راهنمایی با شماره 02128111050 تماس بگیرید.

  12. مریم باقری گفت:

    سلام من ۳۱سالمه و آزمایش تیروئیدT4.T3.وTSH دادم ۱٫۳و۹۲و۲٫۷ می‌خوام بارداربشم مشکلی وجود ندارد ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    • فاطمه مهربان گفت:

      با سلام و احترام
      لطفا جهت مشاوره تلفنی با شماره ۷۹۲۸۳۰۰۰ تماس حاصل فرمایید.

  13. مجیدی گفت:

    سلام من خانمی ۵۹ ساله هستم ازمایش TSH)ELC دادم جوابش0/7 شده این یعنی چی ؟لطفا راهنمایی بفرمایید

  14. علی بروایه گفت:

    سلام من ۲۹ساله فشار خونم نوسان داره بین 13رو۹و ۱٨بروی۱۰ وتیروید ام در آزمایشی که دادم ۱/۱ممکن است این نوسانات در اثر تیروید باشه یا همین مقدار تیروید نرمال است؟

  15. آبنوس گفت:

    با سلام آزمايش تيروييد دادم T4 7.2 , T3 1.4 و TSH 6.4 شده ، به نظر شما دارو بايد مصرف كنم، يا آزمايش مجدد بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *