انواع عفونت‌های واژن

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 12 / 08 / 1400

عفونت واژن و فرج می‌تواند علائمی مانند درد، خارش و ترشح غیر معمول واژن را ایجاد کند. دریافت مشاوره پزشکی به محض مشاهده هر یک از این علائم و یا هرگونه مشکلی می‌تواند به سرعت در خلاص شدن از عفونت و جلوگیری از عوارض کمک کند.

انواع عفونت‌های واژن ممکن است ناشی از باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها یا ویروس‌هایی باشند که در داخل و اطراف واژن و فرج (ناحیه اطراف واژن) رشد می‌کنند. برخی از این موارد به طور معمول بدون ایجاد مشکل در واژن زنان زندگی می‌کنند. اما اگر شرایط طبیعی حاکم در واژن مختل شود، امکان دارد یکی از انواع عفونت های واژن ایجاد شده و از کنترل خارج شود. البته نباید این نکته را فراموش کرد که عفونت واژن ممکن است هم برای زنان و هم برای دختران ایجاد شود. مواردی که ممکن است باعث این امر شوند شامل شستشوی بیش از حد واژن، مصرف آنتی بیوتیک، استفاده از تامپون و برخی از انواع پیشگیری از بارداری است.

 

 

محصولاتی مانند صابون، حمام حبابی، محصولات بهداشتی معطر، شوینده‌ها و نرم کننده‌های پارچه نیز می‌توانند پوست حساس اطراف فرج و واژن را تحریک کنند. این مورد ممکن است فقط علائمی مانند خارش ایجاد کند، اما گاهی اوقات این امکاننیز وجود دارد که باعث عفونت شود. چرا به عفونت واژن مبتلا می شوید؟ برای کسب اطلاع لازم روی لینک کلیک کنید.

سایر عفونت‌های واژن از طریق رابطه جنسی (STIs) منتقل می‌شوند، به این معنی که در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با فرد آلوده، اغلب امکان دارد آن را دریافت کنید. این دسته از عفونت‌های واژن تنها برای زنانی ایجاد می‌شوند که از نظر جنسی فعال هستند.

علائم انواع عفونت‌های واژن در دختران و زنان

بسته به نوع عفونت، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • ترشح غیر معمول از واژن که امکان دارد مانند پنیر ضخیم و سفید باشد، یا نازک تر، سفید/خاکستری، سبز یا زرد به همراه بویی شبیه به بوی ماهی باشد
  • خارش یا درد در داخل یا اطراف واژن
  • درد هنگام رابطه جنسی (در زنان)
  • درد هنگام دفع ادرار (ادرار کردن)
  • درد در قسمت تحتانی شکم یا لگن
  • خونریزی بین پریودها یا بعد از رابطه جنسی (در زنان)
  • زگیل یا زخم در اطراف فرج (ناحیه اطراف واژن در زنان)

شما همچنین ممکن است بسیاری از این علائم مانند خارش را بدون داشتن عفونت مشاهده کنید. همچنین وجود مقداری ترشح از واژن طبیعی است. مقدار و قوام این ترشحات می‌تواند در طول چرخه قاعدگی شما، با افزایش سن، در صورت مصرف قرص‌های ضد بارداری یا باردار شدن در زنان تغییر کند. اما تغییر غیرعادی غیرقابل توضیح ترشحات واژن، همراه با سایر علائم اشاره شه در بالا اغلب ممکن است نشانه عفونت باشد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است عفونت واژن داشته باشید، به پزشک عمومی خود مراجعه کنید. اگر از نظر جنسی فعالیت دارید و احساس می‌کنید به یکی از انواع عفونت‌های مقاربتی (STI) مبتلا شده‌اید، می‌توانید مستقیماً از یک داروی دستگاه تناسلی (GUM) استفاده کنید یا با کلینیک بهداشت جنسی وقت بگیرید. در صورت مشکوک بودن به بیماری مقاربتی، پزشک عمومی همچنین ممکن است شما را به متخصص معرفی کند.

تشخیص انواع عفونت های واژن

پزشک یا پرستار از شما در مورد علائم و سابقه پزشکی شما سوال می‌کند. گاهی اوقات پاسخ دادن به این سوالات برای وی کافی است تا متوجه شوند مشکل چیست. آنها همچنین ممکن است بخواهند ناحیه تناسلی شما را بررسی کنند. قبل از معاینه پزشک یا پرستار باید رضایت خود را اعلام کنید. آنها همچنین یک سرپرست (شخص دیگری که همزمان در اتاق می‌ماند) را به شما پیشنهاد می‌دهند.

در معاینه، پزشک یا پرستار ابتدا به فرج شما (ناحیه اطراف واژن) نگاه می‌کند. سپس آنها از ابزاری به نام اسپکولوم برای باز کردن ملایم واژن استفاده می‌کنند و به این ابزار به آنها این اجازه را می‌دهد تا داخل را بررسی کنند. آنها ممکن است با استفاده از یک سواب کوچک که ابتدای آن پنبه‌ای متصل است، نمونه ای از ترشحات یا سلول‌های موجود در واژن شما بگیرند. این نمونه‌ها برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می‌شوند. پزشک همچنین ممکن است از شما بخواهد نمونه ادرار بگیرید، تا قادر باشد در زنان، بارداری را بررسی کند و یا در دختران و زنان احتمال بروز عفونت مجاری ادراری را رد یا تایید کنید.

انواع عفونت های واژن

در اینجا برخی از رایج‌ترین انواع عفونت های واژن در زنان و دختران را مرور می‌کنیم.

 

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی (BV) یک عفونت ناشی از رشد بیش از حد باکتری‌هایی است که به طور معمول در واژن زندگی می‌کنند. این شایع ترین نوع عفونت واژن است. تقریباً نیمی از افرادی که به آن مبتلا می‌شوند هیچ علامتی ندارند، اما اگر این علائم را داشته باشید، معمولاً ترشحات واژن خاکستری یا سفید به همراه بوی ماهی دارید. معمولاً با این عفونت هیچ گونه درد، خارش یا سوزش نخواهید داشت.

BV زمانی ایجاد می‌شود که تغییری در شرایط طبیعی واژن ایجاد شده باشد. این یک عفونت مقاربتی (STI) نیست، اما فعالیت جنسی، به ویژه اگر اخیراً تغییراتی در شریک زندگی خود داشته‌اید، خطر ابتلا در شما را افزایش می‌دهد. موارد دیگری که می‌تواند خطر را افزایش دهد شامل استفاده از محصولات بهداشتی واژن مانند شوینده و خوشبوکننده، داشتن دستگاه مس ضد بارداری داخل رحمی (IUD) در زنان و سیگار کشیدن است.

BV گاهی اوقات ممکن است خود به خود برطرف شود، اما ممکن است متوجه شوید که دوباره بازگشته است. پزشک می‌تواند آنتی بیوتیک‌های را برای از بین بردن آن تجویز کند. اینها معمولاً قرص‌هایی هستند که به صورت خوراکی مصرف می‌کنید، یا می‌توانید ژل یا کرم تجویز شده برای واژن خود را استفاه کنید.

کلامیدیا

کلامیدیا شایع ترین بیماری مقاربتی زنان در انگلستان است. این نوع از عفونت واژن که در زنان فعال جنسی ایجاد می‌شود، ناشی از نوعی باکتری است. معمولاً هیچ علامتی با کلامیدیا وجود ندارد. اما اگر به آن آلوده شده باشید، ممکن است متوجه ترشحات واژن بیشتر از حالت طبیعی و خونریزی بین پریودها یا بعد از رابطه جنسی شوید. همچنین ممکن است هنگام رابطه جنسی یا هنگام دفع ادرار (ادرار کردن) درد داشته باشید.

اگر کلامیدیا درمان نشود، ممکن است عوارض جدی ایجاد کند، مانند ناباروری، درد مزمن لگن ناشی از بیماری التهابی لگن و مشکلات دوران بارداری. کلامیدیا به راحتی با آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود. در صورت ابتلا به کلامیدیا به شما توصیه می‌شود که به کلینیک بهداشت جنسی مراجعه کنید. آنها می‌توانند قرار ملاقاتی را با پزشک متخصص برای شما تنظیم کنند. گاهی برای درمان کلامدیا لازم است آزمایش‌هایی را انجام دهید.

تبخال ناحیه تناسلی

تبخال تناسلی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است که معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. بنابراین ، این بدان معناست که این عفونت در دختران ایجاد نمی‌شود. همه افراد مبتلا به تبخال تناسلی علائم ندارند، اما ممکن است شاهد ایجاد تاول‌های دردناک در ناحیه تناسلی خود شوند. همچنین ممکن است با سردرد و تب و احساس ناخوشی همراه باشد.

پزشک می تواند به شما در مورد کارهایی که می‌توانید برای کمک به هرگونه درد انجام دهید و همچنین ترمیم تاول‌های ایجاد شده، شما را راهنمایی کند. این موارد شامل تمیز کردن ناحیه آسیب دیده با آب معمولی یا نمک و استفاده از ژل بی حسی ملایم است. آنها همچنین ممکن است درمان با داروهای ضد ویروسی را برای کمک به پاکسازی تاول‌ها توصیه کنند.

اگرچه تاول‌ها به هر حال بهبود می‌یابند، اما نمی‌توانید خود را از شر ویروس خلاص کنید. زیرا هنگامی که آلوده شدید، حتی بعد از بهبودی ویروس برای همیشه در بدن شما باقی می‌ماند. در صورت فعال شدن مجدد ویروس علائم شما ممکن است دوباره شعله ور شوند، اگرچه، در صورتی که دوباره به آنها مبتلا شوید معمولاً شدت بیماری بد نیست. موارد مختلفی ممکن است باعث بروز دوباره و شدت این بیماری شوند، از جمله بیماری زمینه‌ای‌، استرس، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل.

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود که معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل خواهد شد. آنها به صورت رویش‌های کوچکی روی یا اطراف فرج، دهانه رحم، واژن یا مقعد ظاهر می‌شوند و گاهی اوقات ممکن است دردناک و خارش‌دار یا خونریزی داشته باشند. زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری‌های مقاربتی در انگلستان است، اما اکنون که واکسیناسیون علیه HPV به کودکان 12 و 13 ساله ارائه می‌شود، میزان آن کاهش می‌یابد.

ممکن است زگیل‌ها خود به خود از بین بروند، اما احتمال دارد از بین رفتن انها مدت زمان زیادی طول بکشد و ناراحت کننده باشند. ممکن است پزشک شما بتواند کرم یا پمادی را که در خانه استفاده کنید به شما بدهد تا به مرور از شر آنها خلاص شوید.

گاهی اوقات به درمان تخصصی تری نیاز خواهید داشت، از جمله کرایوتراپی (روشی برای انجماد زگیل‌ها) ، برش (برش زگیل) یا الکتروکوتری، که از الکترود گرم استفاده می‌کند. اگرچه درمان‌ها به از بین بردن زگیل‌ها از روی سطح پوست کمک می‌کنند، اما نمی‌توانند بدن را از شر ویروس خلاص کنند.

سوزاک

سوزاک یک بیماری مقاربتی است که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود. ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید، اما اگر علائمی را داشته باشید، معمولاً ظرف 10 روز پس از آلوده شدن ظاهر می‌شوند. ممکن است ترشحات واژن شما بیشتر از حالت عادی باشد و درد در ناحیه زیر شکم ایجاد شود. هنگام دفع ادرار (ادرار کردن) ممکن است درد داشته باشد و امکان دارد بین پریودها خونریزی کنید.

اگر سوزاک درمان نشود، اغلب عوارض جدی مانند ناباروری و درد مزمن لگن ناشی از بیماری التهابی لگن ایجاد می‌کند. سوزاک با آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود. معمولاً برای درمان باید به یک کلینیک سلامت مراجعه کنید. آنها می‌توانند در ردیابی و تماس با شرکای جنسی فعلی یا اخیر، که در صورت لزوم نیاز به آزمایش و درمان دارند، به شما کمک کنند.

برفک

برفک واژن یک عفونت قارچی است که می‌تواند باعث خارش، درد و سوزش در اطراف فرج شود. ممکن است ترشحات واژن سفید و غلیظی داشته باشید (کمی شبیه پنیر خامه‌ای) یا برای دفع ادرار درد داشته باشید. همچنین زنان ممکن است در هنگام برقراری رابطه جنسی درد را احساس کنند.

عوامل خاصی ممکن است احتمال ابتلا به برفک را در شما افزایش دهند، از جمله بارداری در زنان، ابتلا به دیابت و مصرف برخی از انواع آنتی بیوتیک‌ها. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از صابون، ژل شوینده یا محصولات بهداشتی معطر در نزدیکی ناحیه تناسلی و پوشیدن لباس‌های تنگ ممکن است باعث ایجاد آن شود یا علائم را بدتر کند. همچنین می‌تواند توسط رابطه جنسی ایجاد شود.

برفک را می‌توان با کرم‌های ضد قارچ یا پساری (که در واژن مورد استفاده قرار می‌گیرد) یا گاهی قرص درمان کرد. می‌توانید این داروها را بدون تجویز پزشک از داروخانه تهیه کنید. اما اگر باردار هستید، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

 

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی است که توسط انگل (سلول زنده کوچک) به نام Trichomonas vaginalis ایجاد می‌شود. تا نیمی از افراد مبتلا به تریکومونیازیس هیچ علامتی ندارند. اگر به این نوع از عفونت واژن مبتلا شوید، احتمالاً ترشحات واژن زرد یا سفید، بدبو و احتمالاً کف آلود خواهید داشت. هنگام ادرار کردن ممکن است در ناحیه فرج، احساس خارش و ناراحتی داشته باشید.

در صورت عدم درمان، تریکومونیازیس می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند، مانند ناباروری و مشکلات دوران بارداری. به راحتی می‌توان از آنتی بیوتیک برای درمان استفاده کرد. معمولاً برای درمان باید به کلینیک مراجعه کنید. آنها به شما برای شناسایی و درمان عفونت واژن کمک می‌کنند. عفونت واژن در بارداری از دیگر مواردی است باید راجع به آن اطلاعات کاملی داشته باشید.

پیشگیری از ابتلا به انواع عفونت های واژن

بسیاری از عفونت‌های شایع واژن، از جمله کلامیدیا، سوزاک، تریکومونیازیس، زگیل تناسلی و تبخال از طریق تماس جنسی با شریک آلوده منتقل می‌شود. استفاده از کاندوم می‌تواند محافظت خوبی در برابر بسیاری از عفونت‌های مقاربتی (STIs) ایجاد کند. همچنین باید قبل از برقراری رابطه جنسی با فرد جدید، آزمایش STI را به شریک خود پیشنهاد دهید تا از سالم بودن یکدیگر مطمئن باشید.

با اجتناب از استفاده از صابون و ژل در ناحیه تناسلی، افزودنی‌های حمام و محصولات بهداشتی، می‌توانید خطر ابتلا به برخی عفونت‌های واژن، مانند برفک و واژینوز باکتریایی را کاهش دهید. زیرا این محصولات می‌توانند واژن شما را تحریک کنند. پیشنهاد میکنیم مقاله بهداشت واژن در دختران  جهت اطلاعات کامل تر را مطالعه کنید.

انواع عفونت های واژن چگونه درمان می‌شوند؟

درمان عفونت‌های واژن بستگی به علت ایجاد عفونت دارد. اما برخی از راه‌های درمانی شامل موارد زیر هستند:

قرص، کرم یا ژل مترونیدازول، کرم یا ژل کلیندامایسین ممکن است برای عفونت باکتریایی تجویز شود.

  • ممکن است کرم یا شیاف ضد قارچ برای عفونت قارچی تجویز شود.
  • قرص مترونیدازول یا تینیدازول برای تریکومونیازیس تجویز می‌شود.
  • کرم‌ها یا قرص‌های استروژن ممکن است برای آتروفی واژن تجویز شوند.

اگر عفونت شما ناشی از مواد محرک مانند صابون باشد، پزشک برای کاهش تحریک، محصول دیگری را توصیه می‌کند. بیماری های دستگاه تناسلی به سادگی قابل درمان هستند اکگر به موقع برای پیشگیری و درمان اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *