بهداشت واژن در دختران

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 12 / 07 / 1400

رعایت بهداشت واژن در دختران برای سلامت آنها بسیار مهم است. چه در سن باروری باشند یا نه، از نظر جنسی فعال باشند و یا یر تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی به روش صحیح می‌تواند در مورد عفونت‌های واژن تفاوت زیادی ایجاد کند. واژن شما یک منطقه حساس است و خوشبختانه رعایت بهداشت واژن در دختران خوب فوق العاده ساده است.

مهمترین قسمت در مورد بهداشت واژن در دختران حفظ pH آن است. PH طبیعی واژن معمولاً کمی اسیدی است و وقتی این مقدار از بین می‌رود، دختران و زنان علائم عفونت را تجربه می‌کنند. این علائم ممکن است شامل سوزش، خارش و درد باشد. برخی از زنان به تغییرات واژن حساسیت بیشتری دارند، به ویژه در دوران بارداری. pH را می‌توان با هر ماده خارجی که وارد واژن شما می‌شود تغییر داد. بنابراین دوباره در مورد آنچه وارد واژن می‌شود فکر کنید تا از ایجاد اختلال در محیط محافظ آن جلوگیری کنید. در عین حال، تمرکز خود را بر روی ناحیه خارجی اطراف واژن متمرکز نکنید. در اینجا چندین نکته برای حفظ مناسب بهداشت واژن در دختران وجود دارد.

از چه سنی باید بهداشت واژن در دختران را شروع کرد؟

کوتاه‌ترین پاسخ به این سوال بدین صورت است که افراد باید از سنین پایین و در دوره نوجوانی سعی در حفظ بهداشت واژن و ناحیه تناسلی خود کوشا باشند. محققان بدین معتقد هستند که “همانطور که والدین به فرزندان خود توضیح می‌دهند که باید بین انگشتان پا خود را تمیز کنند و دندان‌های خود را مسواک بزنند، آنها نیز باید به فرزند خود توضیح دهند که باید به بهداشت اندام تناسلی خود توجه ویژه داشته باشد.”

یک روال معمولی بهداشت واژن در دختران شامل چه مواردی است؟

همانطور که بهداشت دهان و دندان شامل رعایت و در نظر گرفتن بیش از یک فاکتور می‌شود، بهداشت واژن (فرج) نیز به هیمن صورت است. برای اطلاع از بهداشت دوران قاعدگی کلیک کنید.

تغذیه

این مورد بدیهی است که همه چیز با غذا و تغذیه شروع می‌شود. کل بدن ما برای عملکرد بهینه به طیف وسیعی از مواد مغذی نیاز دارد. بنابراین، همانطور که آنچه می‌خوریم و می‌نوشیم بر همه قسمت‌های بدن ما تأثیر می‌گذارد، هرآنچه که مصرف یا نوشیده می‌شود نیز بر روی فرج و مهبل ما تأثیر خواهد گذاشت. برای حفظ مطلوب ترین سلامت فرج و واژن، رژیم غذایی غنی از موارد زیر توسط محققین و متخصصین توصیه می‌شود:

  • آنتی اکسیدان‌ها
  • ویتامین E
  • ویتامین سی
  • اسیدهای چرب امگا 3
  • اسیدهای چرب امگا 6
  • پروتئین
  • پروبیوتیک‌ها

تمیز کردن ناحیه تناسلی

به احتمال زیاد، تمیز کردن ناحیه تناسلی برای شما فرایندی پیچیده باشد و یا حداقل تا حدودی دشوارتر از آنچه که تصور می‌کنید باشد. اما خبر خوب اینکه، اینطور نیست. در ادامه مطالبی از این دست ارائه شده است. برای اطلاع از اینکه چرا به عفونت واژن مبتلا می‌شوید؟ بر روی لینک کلیک کنید.

  • در حمام

قبل از هر چیزی لازم است بدانید، واژن یک دستگاه است که به صورت خودکار خود را تمیز می‌کند. اگر تا به حال ترشحاتی را در بدن خود مشاهده کرده‌اید (با فرض اینکه بوی یا رنگ تازه‌ای ندارد) این نشان می‌دهد که واژن شما درست عمل می‌کند. با این وجود، گاهی نیاز است شما نیز برای تمیز کردن و حفظ بهداشت واژن در دختران هنگام دوش گرفتن برخی نکات را انجام دهید. به عنوان مثال، می‌توان از یک صابون ملایم و بدون عطر با آب ناحیه تناسلی خود را شست و شو دهید. توجه داشته باشید که بیش از حد این مورد را بکار نگیرید.

 

 

 

 

  • بعد از رفتن به دستشویی

:مهمترین نکته‌ای که هنگام پاک کردن ناحیه تناسلی (بعد از مدفوع و ادرار) باید در نظر داشته باشید این است که حتما باید مقعد و واژن خود را به صورت جداگانه پاک و تمیز کنید. به این معنی که یک قسمت را پاک کنید، دستمال استفاده شده را دور بریزید. سپس ناحیه دیگر را پاک کنید. رعایت این نکته بدین خاطر است که امکان دارد ناحیه واژن با هرچیزی که در راست روده وجود دارد، آلوده شده و خطر عفونت مجاری ادراری را افزایش می‌دهد. اما در صورتی که هر منطقه را جداگانه پاک کنید، خطری شما را تهدید نمی‌کند.

  • بعد از رابطه جنسی

این مورد مربوط به زنان و دخترانی است که از نظر جنسی فعال هستند و ساده‌ترین راه برای حفظ بهداشت واژن در دختران بعد از رابطه جنسی، ادرار کردن است. ممکن است هر گونه باکتری در حین برقراری رابطه جنسی و انجام عمل دخول به مجرای ادرار منتقل شود. ادرار کردن باعث از بین بردن این باکتری و همچنین خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می‌دهد. شما همچنین می‌توانید بعد از تخلیه مثانه خود، با انگشت خود یک ضربه کوچک بر روی فرج خود اعمال کنید، اما هیچگونه شستشو یا اسکراب داخلی انجام ندهید.

اصلاح ناحیه تناسلی

موهای موجود در ناحیه تناسلی اهداف بیولوژیکی مهم زیادی دارد. این شامل محافظت از پوست ظریف ولو در برابر اصطکاک در حین مقاربت و سایر فعالیت‌ها می‌شود. اما هیچ تحقیقی انجام نشده است که نشان دهد موهای ناحیه تناسلی تا جایی که می‌تواند بهداشت واژن در دختران صورت گیرد، عملکردی دارد. گفته می‌شود، اگر شما انتخاب می‌کنید که بخشی یا تمام موهای ناحیه تناسلی خود را اصلاح کنید، روش انجام آن اهمیت دارد.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید با استفاده از تیغ ناحیه تناسلی خود را اصلاح کنید، باید هر بار از یک تیغ جدید استفاده کنید. اگر این مورد بسیار گران به نظر می‌رسد، حداقل یک تیغه مخصوص ولو را تهیه کنید. به این ترتیب از تیغه‌ای استفاده نمی‌کنید که با تراشیدن مو در نقاط دیگر بدن شما در ارتباط باشد. پس از اتمام کار، تیغ را خشک کنید و در کمد مخصوص خود دور از رطوبت نگه دارید. این می‌تواند به جلوگیری از رشد باکتری و زنگ زدگی تیغ کمک کند. همچنین حفظ بهداشت واژن در دختران را نیز آسانتر می‌کند. اما لازم است این نکته را به خاطر بسپارید که حتی اگر تمام این مراحل بالا را به طور کامل انجام دهید، موهای روییده و تحریک همچنان یک خطر هستند و برای افرادی که دارای پوست حساس به تیغ هستند، عملاً اجتناب ناپذیر است.

اما متخصصین برای این مورد می‌گویند که استفاده از یک کمپرس گرم روی موهای روییده می‌تواند به باز شدن منافذ و بیرون کشیدن فولیکول از زیر پوست کمک کند. اما اگر برآمدگی‌ای که فکر می‌کنید به علت رویش مو است بر روی پوست شما وجود دارد و با علائمی مانند ترشحات بد بو، بوی بد یا درد همراه است، با یک ارائه دهنده خدمات درمانی تماس بگیرید. آنها می‌توانند به شما بگویند که آیا واقعاً ریشه مو به مشکل برخورده است یا خیر و همچنین راه‌های بهتری را برای آراستن و اصلاح برای بهداشت واژن در دختران را در اختیار شما قرار می‌دهند.

آرامش خاطر

شما واقعاً نیازی به نگرانی در مورد تسکین پوست فرج خود ندارید مگر اینکه تحریک شود. در صورت تحریک، پزشکان توصیه می‌کند که از استفاده محصولات معطر خودداری کرده و به صابون آلوئه ورا ملایم و مرطوب کننده استفاده کنید. اگر سوزش برطرف نشد، با یک ارائه دهنده خدمات درمانی تماس بگیرید.

نظارت (مانیتورینگ)

بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا واژن و فرج شما مشکل دارد، آشنایی با آن است. وقت خود را صرف یادگیری شیوه‌های معمول اندام تناسلی خود کنید:

  • ظاهر
  • بو طبیعی و غیرطبیهی واژن
  • احساس کردن

اغلب این سوال ذهن افراد را درگیر می‌کند که چگونه؟ با کاهش سرعت دوش گرفتن، کشیدن بغل ران خود، نگاه کردن به اندام تناسلی با آینه دستی، لمس خودتان و مراجعه مداوم به پزشک قادر به کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر راجع به اندام تناسلی خود خواهید بود.

آیا روال رعایت بهداشت واژن در دختران باید با گذشت زمان تغییر کند؟

بزرگترین نشانه این که چیزی باید در روال حفظ بهداشت واژن در دختران تغییر کند این است که عوارض جانبی ناخوشایند یا درد را تجربه می‌کنید. با این حال، برخی از “رویدادهای مهم زندگی” وجود دارد که ممکن است نیاز به به روزرسانی روال عادی شما داشته باشد. شامل:

  • اگر رابطه جنسی دارید

اگر فردی از نظر جنسی فعال می‌شود، اولویت بندی سلامت دستگاه تناسلی به معنای آگاهی از وضعیت فعلی بیماری مقاربتی است. رابطه جنسی فقط یک رابطه جنسی آلت تناسلی در واژن نیست. همچنین شامل موارد زیر می‌شود:

  • رابطه جنسی دهانی
  • رابطه جنسی با دست
  • سکس مقعدی

و تنها راه برای اطلاع از وضعیت STI فعلی شما بعد از آشنایی با شریک جنسی جدید، غربالگری بیماری‌های مقاربتی است.

  • اگر در دوران یائسگی هستید

پس از یائسگی ممکن است پوست فرج به رطوبت بیشتری نیاز داشته باشد زیرا پوست و ناحیه اطراف آن خشک تر می‌شود. همچنین استفاده از مکمل‌های اضافی برای مرطوب نگه داشتن پوست از داخل و خارج توصیه می‌شود:

  • ویتامین E
  • ویتامین سی
  • مولتی ویتامین
  • پروتئین کلاژن

قبل از استفاده از هر یک از مکمل‌های اشاره شده، حتما با پزشک خود مشوت کنید.

لباس پوشیدن

نکته کلیدی برای رعایت بهداشت واژن در دختران این است که مطمئن شوید ناحیه تناسلی خارجی (نه خود واژن) تا آنجا که ممکن است خشک بماند. رطوبت می‌تواند باعث رشد باکتری‌ها شود. سعی کنید لباسی بپوشید که به این منطقه اجازه تنفس دهد.

  • از پوشیدن شلوارهای تنگ که گردش هوا را در ناحیه واژن محدود می‌کنند خودداری کنید.
  • لباس زیر نخی بپوشید. پنبه در جذب رطوبت بهتر عمل می‌کند.
  • بعد از ورزش لباس و زیرپوش خود را عوض کنید.
  • هنگام ورزش، لگ تنگ نپوشید. حرکت مداوم باکتری‌های مقعد را وارد واژن می‌کند و باعث عفونت می‌شود.
  • از پوشیدن مایو مرطوب در تمام طول روز خودداری کنید.
  • در صورت داشتن ترشحات اضافی دو بار در روز لباس زیر خود را عوض کنید تا از نگه داشتن ناحیه تناسلی در لباس زیر مرطوب خودداری کنید.

بهداشت عمومی واژن

تامپون و پد را حداقل 4-5 بار در روز عوض کنید. همچنین ممکن است لازم باشد به طور مرتب در طول دوره قاعدگی محل مورد نظر را بشویید یا پاک کنید. از استفاده نسخه‌های معطر این محصولات نیز خودداری کنید.

برای عفونت‌های قارچی، خوردن ماست مفید است. حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است که به ایجاد محیط اسیدی مورد نیاز واژن شما کمک می‌کند و با رشد مخمر مبارزه می‌کند. با این حال، ماست را داخل واژن خود نگذارید. شکر موجود در ماست می‌تواند با تشویق مخمر به رشد بیشتر، عفونت را تشدید کند. پروبیوتیک‌ها همچنین منبع خوبی از لاکتوباسیلوس هستند و می‌توان آنها را روزانه مصرف کرد و در داروخانه محلی اغلب موجود است.

در مورد موضوع غذا: هیچ غذایی را در واژن خود قرار ندهید. نمک دریا، سرکه، سیر و سایر داروهای به اصطلاح خانگی نباید وارد واژن شود. هر چیزی که برای درمان عفونت‌ها وارد واژن شما می‌شود باید برگرفته از دستور پزشک باشد.

درمان خارش واژن

خارش واژن یک علامت ناراحت کننده و گاهی دردناک است که اغلب به دلیل مواد تحریک کننده، عفونت‌ها یا یائسگی رخ می‌دهد. همچنین ممکن است در نتیجه برخی از اختلالات پوستی یا بیماری‌های مقاربتی (STDs) ایجاد شود. در موارد نادر، خارش واژن ممکن است به دلیل استرس یا سرطان فرج ایجاد شود.

 

 

 

 

بیشتر خارش‌های واژن باعث نگرانی نمی‌شوند. با این حال، اگر خارش شدید است یا اگر مشکوک به یک بیماری زمینه‌ای هستید، باید با پزشک یا متخصص زنان تماس بگیرید. پزشک می‌تواند علت خارش واژن شما را از طریق معاینه و آزمایش مشخص کند. آنها همچنین می‌توانند درمان‌های مناسب برای این علامت ناراحت کننده را توصیه کنند. برای اطمینان از سلامت خود میتوانید آزمایش هورمونی زنان انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *