بهداشت دوران قاعدگی

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 12 / 07 / 1400

قاعدگی یکی از فرایندهای حیاتی بدن زنان است که مستلزم احتیاط و مراقبت از خود است. رعایت بهداشت مناسب در دوران قاعدگی و درست غذا خوردن کلید تسکین دردهایی است که شما تجربه می‌کنید. امروزه، با رعایت بهداشت دوران قاعدگی این اطمینان خاطر به زنان داده شده است که با رعایت این نکات بهداشتی دوره‌های سالم و شادی را سپری خواهید کرد. برای کسب اطلاعات لازم راجع به دوران قاعدگی دردناک روی لینک کلیک کنید.

  1. پد بهداشتی خود را هر 4 الی 6 ساعت عوض کنید

تعویض پد بهداشتی یا تامپون در هر 4-6 ساعت یک قانون اساسی برای ایجاد بهداشت واژن و بهداشت دوران قاعدگی است. خون قاعدگی، هنگامی که از بدن خارج می‌شود، موجودات مختلفی را از بدن ما جذب می‌کند که در گرمای خون تکثیر می‌شوند و باعث تحریک، بثورات یا عفونت‌های ادراری می‌شوند. تعویض نوار بهداشتی یا تامپون به طور مرتب رشد این موجودات را مهار کرده و از عفونت در دوران قاعدگی جلوگیری می‌کند.

 

 

  1. خود را به درستی بشویید

شستن منظم واژن برای حفظ بهداشت دوران قاعدگی بسیار مهم است، زیرا ارگانیسم‌ها بعد از برداشتن نوار بهداشتی به بدن شما می‌چسبند. اکثر مردم مرتباً خود را در این دوره می‌شویند، اما نه با استفاده از روش صحیح. روش صیح شست و شو به معنی استفاده از دست در حال حرکت از مهبل تا مقعد است. توجه داشته باشید که حرکت دست نباید به صورت برعکس یعنی حرکت از مقعد تا مهبل باشد. زیرا حرکت دادن دست از مقعد به واژن می‌تواند منجر به انتقال باکتری از مقعد به داخل واژن یا مجرای ادرار شود که منجر به عفونت می‌شود.

  1. از صابون یا محصولات بهداشتی واژن استفاده نکنید

در حالی که استفاده روزانه از محصولات بهداشتی واژن ایده خوبی است، استفاده از این محصولات در دوران قاعدگی می‌تواند شرایط را تغییر دهد. واژن‌ها مکانیسم تمیز کردن خود را به صورت خودکار انجام می‌دهند. که در چرخه قاعدگی نیز به کار می‌روند و این محصولات بهداشتی مصنوعی می‌توانند روند طبیعی را مختل کرده و منجر به عفونت و رشد باکتری‌ها شود.

  1. پد بهداشتی را به درستی دور بیندازید

دور انداختن صحیح تامپون و نوار بهداشتی یکی دیگر از مراحل مهم حفظ بهداشت دوران قاعدگی است. قبل از دور انداختن آنها را به درستی بپیچید تا باکتری‌ها و عفونت‌ها گسترش نیابند. مطمئن شوید که آنها را چاه توالت نمی‌اندازید، زیرا این امر باعث گرفتگی توالت و برگشت آب و پخش شدن باکتری‌ها در سراسر آن و محیط سرویس بهداشتی می‌شود. شستن صحیح دست‎ها بعد از اینکه تامپون‌های استفاده شده و نوارهای بهداشتی را پیچیده و دور انداخته‌اید از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا احتمالاً هنگام پیچیدن آنها محل لکه دار (خونی) را لمس کرده‌اید.

  1. به یک روش بهداشتی پایبند باشید

زنان تمایل دارند از تامپون و نوار بهداشتی یا استفاده از دو نوار بهداشتی به طور همزمان در جلوگیری از جریان سنگین خونریزی دوره قاعدگی جلوگیری و استفاده کنند که یک تکنیک کارآمد است. در حالی که ممکن است شما را خشک نگه دارد و از لکه شدن لباس‌ها جلوگیری کند، اما می‌تواند باعث عفونت نیز شود. ترکیب دو تکنیک باعث جذب خون می‌شود و ما را از نیاز به تغییر تامپون و نوار بهداشتی آسوده می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که بدون تغییر مکرر، خون انباشته شده باکتری‌ها را دعوت کرده و باعث عفونت می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود از یک نوار بهداشتی استفاده کرده و در جریان خونریزی شدید تا آنجا که می‌توانید آن را با فاصله زمانی کوتاه عوض کنید. این نکات اساسی بهداشت دوران عاقدگی به شما کمک می‌کند تا سالم بمانید و دوره خود را بهتر مدیریت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به رنگ خون دوران قاعدگی و بیماری های احتمالی به مقالات مربوزه در سایت مراجعه کنید.

چه عواملی باعث ایجاد عفونت در قاعدگی می‌شود؟

واژن حاوی باکتری‌هایی به نام باکتری لاکتوباسیلوس و قارچ‌های کاندیدا است. اینها با هم کار می‌کنند تا واژن سالم بماند. این باکتری رشد قارچ‌ها را تحت کنترل نگه می‌دارد. اگر چیزی به باکتری‌ها آسیب برساند و آن را از بین ببرد، قارچ‌های کاندیدا می‌توانند بدون کنترل رشد کنند. وقتی این قارچ خارج از کنترل رشد می‌کند، باعث عفونت قارچی می‌شود. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند و منجر به عفونت قارچی شوند.

عدم تعادل هورمونی با عفونت‌های قارچی نیز مرتبط است. در صورت بارداری، پیشگیری از بارداری هورمونی و در دوران قاعدگی، افراد بیشتر به کاندیدیازیس مبتلا می‌شوند. این به این دلیل است که تعادل طبیعی پروژسترون و استروژن بدن شما را مختل می‌کند. سطوح بالای استروژن باعث رشد بیش از حد قارچ‌های کاندیدا می‌شود.

به همین دلیل، ابتلا به عفونت قارچی در زمان پریود معمول است. برخی از افراد هر ماه در همان زمان چرخه خود به عفونت قارچی مبتلا می‌شوند، وضعیتی که ولووواژینیت حلقوی نامیده می‌شود. شما همچنین ممکن است مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی باشید اگر:

  • اخیراً دوره‌ای آنتی بیوتیک مصرف کرده باشید
  • شرایطی داشته باشید که سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می‌کند، مانند HIV
  • تحت استرس زیادی هستید که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می‌گذارد
  • دیابت داشته باشید

 

 

 

 

راه‌های تشخیص عفونت در دوران قاعدگی

پزشک شما ممکن است با پرسیدن علائم و سابقه پزشکی، عفونت قارچی را تشخیص دهد. همچنین این امکان وجود دارد که معاینه لگن نیز در جلسه ملاقات با پزشک انجام شود و وی با توجه به آنچه از وضعیت بدنی شما می‌بیند قادر به تشخیص عفونت در دوراه قاعدگی و یا هر گونه عفونتی که در این دوران و یا بعد از چرخه قاعدگی پیش می‌آید، باشد.

اگر پزشک شما هیچ یک از ترشحات را مشاهده نکرد، ممکن است از داخل واژن شما یک سواب برای جمع آوری سلول‌ها بگیرد. آنها این سواب را به آزمایشگاه می‌فرستند، جایی که از نظر انواع مخمر مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر اغلب عفونت قارچی دارید یا علائم عفونت قارچی شما برطرف نشده است، احتمالاً پزشک آزمایش آزمایشگاهی را تجویز می‌کند.

درمان عفونت در دوران قاعدگی

عفونت‌های قارچی اغلب می‌توانند در خانه با داروهای ضد قارچ بدون نسخه (OTC) درمان شوند. اکثر درمان‌های OTC برای عفونت‌های قارچی برای درمان کاندیدا آلبیکنس، رایج ترین نوع عفونت قارچی شناخته شده است. بنابراین، اگر عفونت قارچی ناشی از گونه دیگری از قارچ باشد، احتمالاً عمل نخواهد کرد.

تا زمانی که در آزمایشگاه مورد بررسی قرار نگیرد، نمی‌توانید بگویید چه نوع مخمر و عفونتی است. بنابراین اگر به عفونت‌های مکرر قارچی مبتلا هستید یا اگر با استفاده از داروهای OTC یا داروهای خانگی تسکین نمی‌یابید، باید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش هورمونی آزمایشگاهی برای شما تجویز شود.

آزمایش آزمایشگاهی به پزشک کمک می‌کند تا نوع مخمر را که بر شما تأثیر می‌گذارد تشخیص دهد. سپس پزشک می‌تواند برای شما دارو تجویز کند یا به شما توصیه کند که چه داروهای OTC را می‌توانید مصرف کنید. ممکن است یک کرم ضد قارچ، شیاف، پماد یا داروی خوراکی به مدت 14 روز برای شما تجویز شود. این داروها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • بوتوکونازول (گینازول)
  • کلوتریمازول (لوتریمین)
  • فلوکونازول (دیفلوکان)
  • میکونازول (مونیستات)
  • ترکونازول (ترازول)

ممکن است لازم باشد پس از بین رفتن علائم با پزشک خود مشورت کنید تا از اثربخشی دارو اطمینان حاصل کنید.

جلوگیری از عفونت در دوران قاعدگی

اگر بروز عفونت‌های مکرر قارچی در دوران قاعدگی را تجربه می‌کنید، می‌توانید چند تغییر در شیوه زندگی خود برای جلوگیری از آنها ایجاد کنید.

  • از آنجایی که آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های واژن شما را از بین ببرند، مگر در موارد ضروری، از مصرف آنتی بیوتیک‌ها خودداری کنید. اگر باید آنتی بیوتیک مصرف کنید، پروبیوتیک را نیز همراه با آن مصرف کنید. همچنین می‌توانید غذاهای پروبیوتیک مانند ماست، کیمچی و کامبوچا بخورید تا باکتری‌های مفید دوباره و سریعتر ایجاد شوند.
  • لباس زیر نخی و نسبتا گشاد بپوشید و زمان زیادی را با لباس‌های مرطوب یا لباس‌های عرق کرده سپری نکنید. عفونت در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کند. این یکی از نکات مهم در خصوص رعایت بهداشت دوران قاعدگی می‌باشد.
  • همانطور که در نکات مربوط به حفظ بهداشت در دوران قاعدگی در بالا اشاره شد، صابون می‌تواند باکتری‌های واژن را تحریک کرده و باعث عفونت قارچی شود. به یاد داشته باشید که واژن شما خود را تمیز می‌کند. از شستن مکرر خود اجتناب کنید مگر اینکه پزشک به شما اجازه داده باشد، زیرا شست وشوی مکرر و بیش از حد با اشکال پیچیده عفونت‌های قارچی در دوران قاعدگی مرتبط است.
  • سعی کنید میزان شکر را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. رشد عفونت به میزان قند بستگی دارد، بنابراین رژیم غذایی با قند بالا می‌تواند به رشد مخمر و عفونت در دوران قاعدگی کمک کند.

 

 

 

در صورت عدم رعایت بهداشت دوران قاعدگی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بهداشت دوران قاعدگی را رعایت نکنید، این احتمال وجود دارد که قبل یا بعد از هر چرخه قاعدگی دچار عفونت شوید. در صورتی که عفونت قارچی دارید همیشه بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، مراجعه به پزشک بسیار مهم است زیرا احتمال بروز عوارض بیشتر است.

اگر عفونت‌های مکرر قارچی در دوران قاعدگی دارید، یا اگر داروهای خانگی و داروهای بدون نسخه برای از بین بردن عوارض عفونت در قاعدگی موثر نیستند، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت ابتلا به عفونت قارچی همراه با ابتلا به دیابت یا HIV، یا اگر بیماری دیگری دارید که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می‌گذارد، باید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرید. همچنین اگر در طول یک سال بیش از چهار مورد عفونت قارچی داشته‌اید، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *