اعداد نرمال آزمایش غربالگری

اعداد نرمال آزمایش غربالگری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 23 / 07 / 1397

غربالگری آزمایشی است که برای تشخیص بیماری مادرزادی یا احتمال آن در جنین انجام می شود. اکثر آزمایش ‌های غربالگری غیرتهاجمی می باشند، یعنی برای انجام این گونه آزمایش ها نیازی به شکافتن بدن نیست و ازطریق ابرازهای پیشرفته، امکان مشاهده‌ی درون بدن میسر می ‌شود. آزمایش ‌های غربالگری معمولا مخصوص به سه ‌ماهه‌ی اول یا دوم بارداری هستند که حتی گاهی اوقات این آزمایش در سه ‌ماهه‌ی سوم بارداری نیز انجام می ‌شود.

غربالگری آزمایش های متفاوتی را شامل می شود. برخی از آزمایش ‌های غربالگری، ساده و رایج می باشند. به عنوان مثال آزمایش تحمل گلوکز برای تشخیص دیابت در دوران بارداری می باشد. همچنین برخی دیگر از انواع آزمایش غربالگری نیز برای موارد خاصی توسط پزشک تجویز خواهند شد. غربالگری سه ماهه اول بارداری شامل یک آزمایش خون و یک سونوگرافی NT می باشد. آزمایشات غربالگری اعداد نرمال (استاندارد) دارند که طبق آن اعداد نتایج تفسیر می شوند.

NT نرمال چه عددی است؟

عدد NT به سن جنین و هفته بارداری بستگی دارد. طول بدن جنین بین 45 میلیمتر تا 48 میلیمتر می باشد که میزان NT باید کمتر از 3 باشد تا در محدوده نرمال قرار بگیرد. بنابراین میزان NT متناسب با رشد جنین تغییر پذیر است. عدد نرمال آزمایش غربالگری NT  از 3/1 میلیمتر شروع می شود و تقریبا تا 3 نیز در محدوده نرمال قرار می گیرد. با افزایش NT  احتمالا خطر سندروم داون و ناهنجاری ها ی کروموزومی دیگر نیز افزایش خواهد یافت.

 

میزان دقت تست غربالگری NT :

خانم های باردار باید در سه ماهه اول سونوگرافی NT نیز انجام دهند که با انجام این سونوگرافی در حدود 64 تا 70 مورد از 100 جنین را می توان تشخیص داد که مبتلا به سندروم داون می باشند یا خیر، همچنین حدود 30 تا 36 مورد از 100 جنین نیز با این آزمون تشخیص داده نمی‌ شود. در غربالگری سه ماهه‌ ی اول بارداری (ترکیبی از سونوگرافی NT و آزمایش خون) سندرم داون در حدود 82 تا 87 مورد از 100 جنین به درستی تشخیص داده می ‌شود، اما وجود بیماری در 13 تا 18 مورد از 100 جنین مشخص نمی‌ شود. با انجامآزمایش جامع غربالگری (غربالگری سه ماهه‌ اول بارداری و آزمایش خون سه‌گانه یا چهارگانه در سه ماهه‌ دوم بارداری) سندرم داون را در حدود 95 مورد از 100 جنین  تشخیص داده می شود به این معنا است که وجود این بیماری را تقریباً در 5 درصد از موراد نمی توان شناسایی کرد.

سونوگرافی NT
نرمال یا طبیعی (مناسب)کمتر از 5/3 میلیمتر
غیر طبیعیبیشتر از 5/3 میلیمتر

 

تمامی خانم های بارداری که با انجام سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول بارداری، عدد  NT بالاتر از ۳٫۵ بود، احتمال سندرم دوان و نقص های قلبی مادرذاتی در جنین وجود خواهد داشت و آن ها باید در هفته های ۱۸ تا ۲۰ بارداری اکوی قلب جنین و سونوگرافی تفصیلی (آنومالی) را انجام دهند. اما ممکن است افرادی آزمایشات لازم را انجام داده و هیچ مشکلی نداشته باشند اما عدد NT بالاتر از ۳ باشد، به این گونه از افراد آزمایش تست آمنیوسنتز پیشنهاد خواهد شد. افرادی که سن آن ها بالای 35 سال است و  عدد NT بالای ۳ می باشد و همچنین سن مادر زیر 35 باشد و عدد NT بالای ۴ باشد باید تست آمنیوسنتز را انجام دهند.

آزمایش غربالگری

 

تفسیر جواب غربالگری مرحله اول

پس از دریافت جواب غربالگری مرحله اول ، با توجه به نتایج ثبت شده، به گروه های زیر تقسیم بندی می شوند:

  • پرخطر(اسکرین مثبت / غربالگری مثبت) : اگر عدد risk آزمایش 50/1 و بالاتر باشد ، در گروه پرخطر قرار گرفته و باید آزمایش های اختصاصی تر برای تشخیص قطعی انجام شود.
  • ریسک متوسط : اگر نتیجه ی غربالگری عددی بین 50/1 و 200/1 باشد، در گروه خطر متوسط قرار گرفته و این گروه، می توانند تا ۱۵-۱۶ هفته منتطر بماند و تست ترکیبی (سکوئنشنال) را انجام دهند.
  • کم خطر (اسکرین منفی /غربالگری منفی) اگر عدد risk  کمتر از 200/1 باشد، نیازی به انجام آزمایش خاصی نمی باشد. مادران این گروه فقط باید برای بررسی نقایص لوله‌ی عصبی (مغز و نخاع)، در هفته های ۱۵-۱۶ به آزمایشگاه مراجعه نمایند تا میزان آلفافیتوپروتیین بررسی شود.

بنابراین چنانچه مادران در گروه ریسک خطر بالا قرار گرفتند، برای اطمینان ، تست آمنیوسنتز در هفته های ۱۴ تا ۱۸ بارداری انجام دهند تا اگر مشکل خاصی وجود داشت برای سقط جنین اقدام نمایند.

 

عوامل موثر بر سونوگرافی NT 

عوامل زیر ممکن است بر دقت نتایج سونوگرافی  NT تاثیرگزار باشند:

  • اضافه وزن یا چاقی مادر باردار
  • وجود مدفوع یا هوا در روده یا راست روده
  • کم بودن میزانمایع آمنیوتیک به طور غیر طبیعی
  • عدم توانایی مادر باردار در دراز کشیدن حین انجام سونوگرافی
  • قرار گرفتن جنین در موقعیت‌های خاص هنگام انجام سونوگرافی
  • جنین بیش از حد فعال و پر جنب و جوش

غربالگری

تفسیر آزمایش غربالگری سه ماهه دوم :

با انجام آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری که بیان کننده بروز اختلالات کروموزومی و نقایص لوله عصبی در جنین می باشد در صورتی که نتایج بدست آمده در محدوده اعداد نرمال نتایج آزمایش غربالگری نباشد به معنای مثبت بودن آزمایش می باشد بدین ترتیب عدد ۲۵0 یا کمتر برای تریزومی ۲۱ ، ۱۰۰ یا کمتر برای تریزومی ۱۳ و ۱۸، ۱۰۰ یا کمتر برای نقایص لوله عصبی بیان کننده مثبت بودن آزمایش می باشد. باید توجه نمود که اگر نتیجه آزمایش مثبت بود به معنای احتمال 100 درصدی نقص در جنین نمی باشد و باید با پزشک مشورت شود.

کاربرد سونوگرافی NT

  • تشخیص زنده بودن جنین
  • تایید سن باردارى
  • تشخیص باردارى‏هاى دوقلو
  • بررسی اختلالاتی هنگام تولد در دوران بارداری

 

افزایش NT باعث چه اختلالاتی می شود؟

  • اختلالات قلبی و اختلالات شریان ‌های بزرگ : از هر ۳۳ جنینی که NT آن ها بین ۲/۲ تا ۸/۲ میلی‌متر است، یک جنین به اختلالات قلبی – عروقی مبتلا است. زمانی که NT بیشتر از ۵/۳ میلی‌متر باشد این احتمال تا ۱ به ۱۶ افزایش می‌یابد.
  • فتق دیافراگماتیک
  • نارسایی ریوی
  • دیسپلازی اسکلتی
  • عفونت‌های مادرزادی
  • طیف وسیعی از سندرم‌های ژنتیکی (به ویژه آنهایی که سبب کاهش تحرک جنین می‌شوند)
  • اختلالات متابولیکی و هماتولوژیک
  • دو درصد جنین‌های نرمال بدون داشتن هیچ‌گونه مشکل خاصی NT بالا دارند.

شیوع افزایش NT در اختلالات کروموزومی به صورت زیر است؟

  • سندرم داون: ۵۰%
  • تریزومی ۱۸و ۱۳: ۲۵%
  • سندرم ترنر: ۱۰%
  • تریپلوئیدی: ۵%
  • سایر اختلالات: ۱۰%

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید. جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

 

پاسخ به سوالات شما

آیا انجام آزمایش غربالگری اول ضروری است؟

بله، هر خانم بارداری بهتر است غربالگری‌های سه ماه اول را انجام دهد، در این غربالگری، علاوه بر آزمایش خون، سونوگرافی NT هم انجام می‌شود تا احتمال وجود برخی از ناهنجاری‌ها در جنین مانند سندروم تریزومی مشخص شود.

تا چه میزان، غربالگری سه ماه اول، می‌تواند مشکلات جنینی را مشخص کند؟

این غربالگری ترکیبی از آزمایش خون (بررسی هورمون‌ها) و سونوگرافی NT است. به طور معمول هر دو این آزمایش ها می‌تواند تا بیش از 98% شرایط جنین را درست تشخیص دهد.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید

17 دیدگاه ها

  1. Anne گفت:

    ممنون بابت پیگیری هاتون

  2. kimiya گفت:

    مرسی واقعا بابت کیفیت فوق العاااادهههه بالایه خدمات و رفتار خوب کارشناسان همه چی عالی بود امیدوارم همیشه به همین منوال باشه

  3. Anne گفت:

    پشتیبانی قوی

  4. فاطمه گفت:

    خدمات انلاین بسیار عالی بود

  5. نصیرپور گفت:

    من واقعا شرایط بیرون اومدن از منزل برای انجام آزمایش رو ندارم

    • سمانه نصیری گفت:

      برای چنین شرایطی بسیار متاسفیم. امیدواریم بتونیم برای انجام خدماتی که نیاز دارید، کمک سازنده و قابل قبولی ارائه بدیم .

    • سمانه نصیری گفت:

      دوست عزیز با توجه شرایط کرونا که در حال حاضر وجود داره، بیرون اومدن سخت تر هم شده. برای شرایطی که دارید متاسفیم. میتونید از خدمات آزمایش آنلاین که همگی در محل ارائه میشن، استفاده کنید. ممنون از اعتمادی که به ما دارید.

  6. […] جنین عوارض یا خطری را بر جای نمی‌گذارد، اما نتایج مثبت اعداد نرمال آزمایش غربالگری اول نمی‌تواند تشخیص قطعی ایجاد کند. اگر زنی در آزمایش […]

  7. […] صورتی که نتیجه اعداد نرمال آزمایش غربالگری اول مثبت باشد، آزمایشات بیشتری برای تعیین و تأیید تشخیص […]

  8. بهزاد گفت:

    سلام ببخشید ما امروز جواب ازمایش خون ntبردیم ودکتر زنان گفت باید دوباره ازمایش بدیم میگه جوابش بداومده چرا امکان اشتباه وجود داره

    • mehraban گفت:

      با سلام و احترام
      گاهی به دلیل ناکافی بودن نمونه ، مشکلاتی در فرآیند انجام آزمایش و یا اختلال در نتیجه نیاز به انجام دوباره جهت تفسیر دقیق تر خواهد بود.

  9. Eh گفت:

    سلام خانمم عدد nt برابر ۲.۴۲ است ایا خطر داره

    • فاطمه مهربان گفت:

      با سلام و احترام
      عدد ذکر شده در محدوده نرمال است.توصیه میکنم جهت تفسیر غربالگری حتما با متخصص محترم زنان مشورت بفرمایید.

  10. کیاناز گفت:

    سلام ببخشید دکتر به من آزمایش ناهنجاری جنین نوشته چرا

  11. زمانی گفت:

    سلام عدد ndt یک به ده یعنی چی

  12. مژگان گفت:

    سلام غربالگری دوم و دادم زیر ۲ دهم زده
    دکتر مشکوک به آزمایش شد و مجدد گفت آزمایش بدم موردی داره بعنی

  13. رحیم گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید بنده بصورت تصادفی با سایت شما آشنا شدم و خوشبختانه اطلاعات مفیدی را به دست آوردم ! امیدوارم با همین روش و خط مشی به خدمت رسانی ادامه دهید!و سوالی دارم اینکه : عدد ntd سونوگرافی خانمم در غربالگری سه ماهه اول مقدار 1.1 بوده است چه اطلاعاتی به جز نرمال بودن می‌توان از این عدد بدست آورد؟! با تشکر از شما دوست عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *