رابطه جنسی پس از ابتلا به hpv | خطر در کمین شریک جنسی !

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 30 / 03 / 1401

زگیل تناسلی یا hpv یکی از انواع شایع عفونت‌های دستگاه تناسلی است که سریعا به افراد دیگر منتقل می‌شود. به همین دلیل فرد مبتلا باید نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کند تا از انتقال ویروس hpv به شریک زندگی خود از طریق برقراری رابطه جنسی پیشگیری نماید. این ویروس بسیار واگیر است و با کوچکترین تماس بدنی منتقل می‌شود. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان در زمان ابتلا به بیماری زگیل تناسلی یا hpv رابطه جنسی داشت و راهی برای جلوگیری از انتقال ویروس وجود دارد یا خیر؟ در این مقاله قصد داریم پاسخ این سوال را به طور کامل شرح دهیم.

ویروس hpv چگونه در زمان رابطه جنسی منتقل می‌شود؟

ویروس hpv انواع گوناگونی دارد که شایع‌ترین نوع آن زگیل تناسلی است. شاید تمامی این ویروس‌ها علائمی همانند زگیل تناسلی نداشته باشند اما ممکن است در سایر قسمت‌های بدن مانند دست یا پا موجب بوجود آمدن زگیل شوند. برخی از انواع ویروس hpv ممکن است منجر به ابتلای خانم‌ها به سرطان دهانه رحم شوند. درست است که نوع ویروس‌های hpv و علائم آن با یکدیگر تفاوت دارند اما همه آنها واگیر هستند و سریع به فرد دیگر منتقل می‌شوند.

 

زگیل تناسلی در ابتدا از طریق تماس پوستی منتقل می‌شود اما اگر بیماری به مرحله حاد خود رسیده باشد و علائم بیماری در اطراف اندام تناسلی قابل مشاهده باشد باید از برقراری رابطه بدون محافظ اجتناب نمود. بهترین راه برای برقراری رابطه جنسی استفاده از کاندوم است. لازم به ذکر است که کاندوم تنها زگیل‌های موجود بر روی آلت را می‌پوشاند و اگر زگیلی در اطراف آن وجود داشته باشد ممکن است در زمان برقراری رابطه با تماس پوستی منتقل شوند. همچنین زگیل تناسلی ممکن است از طریق استفاده مشترک از توالت فرنگی یا لوازم جنسی نیز انتقال یابد.

اگر hpv به فرد دیگری منتقل شده باشد قابل درمان است؟

در صورتی که زن و مرد از طریق رابطه جنسی هر دو به ویروس hpv مبتلا شده باشند درمان هر دو باید همزمان و به صورت جداگانه انجام شود. ممکن است طول درمان هر یک با دیگری متفاوت باشد. اما باید درمان تا زمان بهبودی کامل ادامه یابد تا از حاد شدن مجد بیماری جلوگیری شود. برای درمان زگیل تناسلی روش‌های مختلفی وجود دارد. استفاده از دارو یا منجمد نمودن زگیل از جمله روش‌های درمان hpv است که با تشخیص پزشک متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود. توصیه می‌شود تا زمان اتمام دوره درمان و بهبودی کامل از برقراری رابطه دهانی یا رابطه جنسی مقعدی پرهیز نمائید. زیرا ممکن است ویروس در قسمت‌های دیگری از بدن نیز مشکلاتی را برای فرد ایجاد نماید.

راه‌های منتقل شدن ویروس hpv

ویروس hpv بسیار سریع به افراد دیگر منتقل می‌شود و تنها یک تماس پوستی کافی است تا ویروس به بدن فرد سالم برسد و او را مبتلا کند. شایع‌ترین راه‌های انتقال ویروس hpv عبارتند از:

  • تماس آلت با اندام تناسلی فرد مبتلا
  • تماس آلت تناسلی با مقعد
  • تماس آلت تناسلی با دهان

برای جلوگیری از ابتلا بهتر است فرد مبتلا از کاندوم استفاده کند تا خطر انتقال ویروس کاهش یابد. اما به خاطر داشته باشید که در صورت ابتلا به زگیل تناسلی حتما شریک زندگی‌تان را مطلع کنید و از این موضوع خجالت نکشید. سپس با استفاده از راهنمایی‌های پزشک متخصص و استفاده از مشاوره تلفنی پزشکی سریعا برای درمان اقدامات لازم را انجام دهید.

ممکن است پزشک با توجه به وضعیت بیماری و علائم موجود در بدن شما روش خاصی را برای درمان توصیه نماید. بنابراین بهتر است تمامی علائم را به طور کامل برای پزشک شرح دهید. در صورت نیاز می‌توانید از خدمات ویزیت پزشک در منزل استفاده نمائید تا معاینات لازم انجام شوند و داروی مناسب برای شروع درمان تجویز شوند.

آیا ممکن است پس از درمان دوباره به hpv مبتلا شوم؟

در اکثر موارد علائم زگیل تناسلی پس از اتمام دوره درمان به طور کامل از بین می‌روند و امکان بازگشت بیماری بسیار کم است. اما گاهی ممکن است به دلیل تکمیل نشدن دوره درمان یا ابتلای مجدد به ویروس hpv علائم بار دیگر در فرد بروز کند. البته تشخیص علت ابتلای مجدد کمی دشوار خواهد بود و گاهی پزشک برای تشخیص آن انجام تست hpv را برای فرد تجویز می‌نماید. همچنین اگر یکی از زوجین درمان خود را به طور کامل انجام ندهد ممکن است دوباره موجب مبتلا شدن شریک زندگی خود شود. بهتر است زوجین درباره علائم زگیل تناسلی در مردان و نشانه‌های وجود زگیل تناسلی در زنان آشنا باشند و با مشاهده علائم سریعا برای درمان اقدام نمایند.

 

آیا زگیل تناسلی به طور کامل درمان می‌شود؟

زگیل تناسلی در بیشتر موارد قابل درمان است اما ممکن است سایر انواع ویروس hpv قابل درمان نباشند. گاهی ممکن است در برخی از افراد زگیل‌های تناسلی بدون هیچ علتی مجدد بروز کنند و نشانه‌های بیشتری در فرد ایجاد کنند. گاهی ممکن است ادامه دار شدن بیماری در نهایت منجر به ابتلای فرد به سرطان دهانه رحم شود. به همین دلیل واکسن hpv  می‌تواند بسیار موثر واقع شود و از بروز علائم شدید در فرد جلوگیری می‌کند. اما واکسینه شدن به معنای مقاوم شدن بدن شما در برابر ویروس hpv نیست و ممکن است با برقراری رابطه جنسی با شریک زندگی خود که به این ویروس مبتلا شده است شما نیز مبتلا شوید.

آیا ویروس hpv با دست زدن به آلت تناسلی نیز منتقل می‌شود؟

ویروس hpv از طریق برقراری رابطه دهانی، مقعدی و اندام جنسی منتقل می‌شود و امکان دارد از طریق تماس دست با اندام تناسلی فرد مبتلا نیز به فرد سالم سرایت کند. بنابراین اگر یکی از زوجین به ویروس hpv مبتلا شده باشد به احتمال خیلی زیاد شریک زندگی او نیز به این ویروس مبتلا می‌شود زیرا این ویروس بسیار مسری است. البته در برخی از افراد ممکن است ابتلا به ویروس hpv علائم خاصی نداشته باشد و بودن نیاز به داروی خاص درمان شود اما ممکن است ویروس به همسر سرایت کند و او را مبتلا نماید. به همین دلیل توصیه می‌شود برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های ویروسی در اوایل ازدواج در زمان برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده نمائید تا در صورت ابتلای یکی از زوجین از انتقال ویروس جلوگیری شود.

سخن پایانی،

بیماری hpv یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مقاربتی است که در بیشتر موارد به راحتی درمان می‌شود. در صورت ابتلا نیازی نیست نگران باشید و این مساله را از همسر خود پنهان کنید. بلکه بهتر است در اولین فرصت با پزشک متخصص در تماس باشید و شریک زندگی خود را نیز برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس در جریان بیماری خود قرار دهید. اگر از مراجعه به پزشک و افشای این مساله شرم دارید می‌توانید از خدمات ویزیت پزشک متخصص در منزل استفاده نمائید و در منزل خود معاینه شوید. آزمایش آنلاین خدماتی نظیر تزریق واکسن hpv و انجام تست hpv در منزل را برای شهروندان عزیز فراهم نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *