علائم زگیل تناسلی در مردان کدامند؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 31 / 01 / 1401

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت‌های مقاربتی است. تقریباً همه افراد فعال از نظر جنسی در مقطعی از زندگی خود به حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروسی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود، مبتلا می‌شوند. زگیل تناسلی بر بافت‌های مرطوب ناحیه تناسلی تأثیر می‌گذارد. آنها می‌توانند مانند برآمدگی‌های کوچک و گوشتی به نظر برسند یا ظاهری شبیه گل کلم داشته باشند. در بسیاری از موارد، زگیل‌ها خیلی کوچک هستند و قابل مشاهده نیستند. برخی از گونه‌های HPV تناسلی می‌توانند باعث زگیل تناسلی شوند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند باعث سرطان شوند. واکسن‌ها می‌توانند به محافظت در برابر گونه‌های خاصی از HPV دستگاه تناسلی کمک کنند.

احتمال ابتلای زگیل تناسلی در مردان چقدر است؟

حدود 80 درصد از مردان که از نظر جنسی فعال هستند در مقطعی از زندگی خود به HPV آلوده می‌شوند. مواردی وجود دارد که احتمال ابتلای زگیل تناسلی در مردان را افزایش می‌دهد:

  • داشتن تعداد شرکای جنسی بسیار احتمال ابتلای شما را افزایش می‌دهد، همانطور که در مورد هر گونه عفونت مقاربتی صدق می‌کند.
  • مردانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (مانند کسانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند یا مبتلایان به بیماری‌هایی مانند HIV) بیشتر در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی مردان و ایجاد عوارض بیشتر هستند.

 

 

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید و یا به یک بیماری مقاربتی دیگر مبتلا هستید با مشاوره پزشکی تلفنی تماس بگیرید و بپرسی چگونه می‌توان اقدامات لازم را برای درمان و بهبود این دو حالت انجام داد.

علائم زگیل تناسلی در مردان چیست؟

اکثر عفونت‌ها علائمی ایجاد نمی‌کنند. این درحالیست که HPV شایع‌ترین عفونت مقاربتی است و با این وجود اغلب علائم خاصی را ایجاد نمی‌کند. همچنین، به طور معمول، خود به خود برطرف می‌شوند و به هیچ مشکلی برای سلامتی منجر نمی‌شوند. با این حال، انواع خاصی از HPV پرخطر وجود دارد که به عنوان عامل سرطان شناخته شده است. این انواع پرخطر HPV همان چیزی است که واکسن HPV از آن محافظت می‌کند. برخی از انواع کم خطر HPV وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی نیز شود، اما این انواع به سرطان تبدیل نمی‌شوند. واکسن HPV را با مشورت مشاوره پزشکی تلفنی دریافت کنید.

علامت اصلی قابل مشاهده زگیل است. اگر عفونت HPV طولانی مدت داشته باشید، ممکن است زگیل تناسلی یا دهانی ایجاد کنید. این زگیل‌ها می‌توانند به صورت تکی یا به صورت دسته‌ای کوچک در اطراف ناحیه آسیب دیده ظاهر شوند. زگیل‌ها همچنین می‌توانند خود به خود از بین بروند، اما ممکن است در صورت عدم درمان، به همان اندازه باقی بمانند یا حتی در اندازه و یا تعدادشان رشد کنند. این زگیل‌ها می توانند روی یا اطراف نواحی اشاره شده در زیر در مردان ظاهر شوند:

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • مقعد
  • دهان
  • گلو
  • زبان

در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیرعادی پوست، رشد توده یا زخم در این نواحی، لطفاً در اسرع وقت با مشاوره پزشکی تلفنی تماس بگیرید و یا به مشاوره پزشکی مراجعه کنید تا آنها را بررسی کنند.

 

 

خطرات و عوارض زگیل تناسلی در مردان کدامند؟

این بستگی به نوع عفونت دارد. در حالی که اکثر عفونت‌های HPV هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند و بدون درمان برطرف می‌شوند، برخی از انواع پرخطر HPV می‌توانند منجر به عوارض سلامتی بیشتر در مردان شوند. خطرات بالقوه برخی از عفونت‌های HPV (انواع 16 و 18) باعث ایجاد تعدادی از سرطان‌ها در مردان می‌شود، از جمله:

  • آلت تناسلی
  • مقعدی
  • سر و گردن
  • اوروفارنکس (دهان، زبان، گلو و لوزه‌ها)

زگیل تناسلی در مردان نیز با ناباروری مردان مرتبط است. اسپرم آلوده به HPV در مقایسه با اسپرم سالم تحرک کمتری دارد، به این معنی که اسپرم آلوده در رسیدن به تخمک برای بارور کردن آن مشکل دارد. از سوی دیگر، اسپرم آلوده به HPV که با موفقیت تخمک را بارور می‌کند، احتمال سقط جنین زودرس را افزایش می‌دهد. اگر علائم زگیل تناسلی در مردان را تجربه می‌کنید و قصد بچه دار شدن را دارید، حتما با مشاوره پزشکی خود مشورت کنید.

مردان چگونه می‌توانند از خود در برابر زگیل تناسلی محافظت کنند؟

پیشگیری از عفونت بهترین محافظت است. در حالی که هیچ درمان قطعی برای خود زگیل تناسلی در مردان وجود ندارد، علائم HPV قابل درمان است. این بدان معناست که تنها راه محافظت از خود در برابر HPV این است که اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از ابتلای خود در وهله اول انجام دهید. در زیر برخی از راه‌هایی که مردان می‌توانند از خود در برابر HPV محافظت کنند آورده شده است:

 

 

  • واکسن HPV: واکسن HPV (Gardasil 9) موثرترین روش برای محافظت از خود در برابر انواع پرخطر زگیل تناسلی در مردان است که می‌تواند باعث سرطان و زگیل تناسلی شود. گارداسیل 9 در برابر انواع 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52، و 58 HPV از بدن محافظت می‌کند. اینها 9 نوع HPV هستند که باعث اکثر بیماری‌ها و سرطان‌های مرتبط با HPV می شوند.
  • انجام رابطه جنسی ایمن: استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی، احتمال ابتلا به HPV را کاهش می‌دهد. با این حال، از آنجایی که HPV می‌تواند از طریق تماس پوست به پوست منتقل شود، کاندوم 100٪ در جلوگیری از گسترش HPV موثر نیست.
  • تک همسری: داشتن رابطه جنسی با کسی که فقط با شما رابطه جنسی داشته است، تنها راه برای اطمینان از عدم ابتلا به HPV است.

چگونه علائم زگیل تناسلی در مردان تشخیص داده می‌شوند؟

زگیل تناسلی اغلب بر اساس ظاهر تشخیص داده می‎شود. گاهی اوقات ممکن است بیوپسی نیز لازم باشد. راه‌های که به تشخیص HPV در مردان کمک می‌کنند، عبارتند از:

تست پاپ اسمیر معقدی

در طی آزمایش پاپ، پزشک از دستگاهی مخصوص برای جمع آوری نمونه‌ای از سلول‌های موجود در معقد استفاده می‌کند. در نهایت، سلول‌ها با میکروسکوپ از نظر ناهنجاری بررسی می‌شوند.

تست HPV

تنها چند نوع HPV تناسلی با سرطان مرتبط است. نمونه‌ای از سلول‌های موردنظر (در خانم‌ها سلول‌های دهانه رحم) که در طی تست پاپ گرفته شده است، می‌تواند برای این گونه‌های سرطان‌زای HPV آزمایش شود. برای انجام تست hpv کلیک کنید.

 

 

درمان علائم زگیل تناسلی در مردان

اگر زگیل‌های شما باعث ناراحتی نمی‌شوند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اما اگر خارش، سوزش و درد دارید یا اگر نگران گسترش عفونت هستید، مشاوره پزشکی می‌تواند به شما کمک کند تا با دارو یا جراحی شیوع بیماری را برطرف کنید. با این حال، زگیل‌ها اغلب پس از درمان برمی‌گردند زیرا هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد.

داروها

روش‌های درمان‌ی زگیل تناسلی که می‌توانند مستقیماً روی پوست شما اعمال شوند عبارتند از:

  • ایمیکیمود: به نظر می‌رسد این کرم توانایی سیستم ایمنی شما را برای مبارزه با زگیل تناسلی تقویت می‌کند. تا زمانی که کرم روی پوست شما قرار دارد از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید. ممکن است کاندوم‌ها و دیافراگم‌ها را ضعیف کرده و پوست همسرتان را تحریک کند. یکی از عوارض جانبی احتمالی قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل تاول، بدن درد یا درد، سرفه، بثورات و خستگی باشد.
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس: پودوفیلین یک دارو گیاهی تلقی می‌شود که بافت زگیل تناسلی را از بین می‌برد. مشاوره پزشکی اغلب این دارو را برای شما اعمال می‌کند. از این دارو به صورت خودسرانه و درمان خانگی استفاده نکنید. هرگز از پودوفیلوکس به صورت داخلی نیز استفاده نکنید. عوارض جانبی می‌تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.
  • تری کلرواستیک اسید: این درمان شیمیایی زگیل تناسلی را می‌سوزاند و می‌تواند برای زگیل‌های داخلی استفاده شود. عوارض جانبی می‌تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

 

سعی نکنید زگیل تناسلی را با داروهای رفع زگیل بدون نسخه درمان کنید. این داروها برای استفاده در ناحیه تناسلی در نظر گرفته نشده‌اند. برای درمان زگیل تناسلی در منزل می‌توانید از ویزیت پزشک در منزل کمک بگیرید.

عمل جراحي

ممکن است برای برداشتن زگیل‌های بزرگتر، زگیل‌هایی که به داروها پاسخ نمی‌دهند، نیاز به جراحی داشته باشید. گزینه‌های جراحی عبارتند از:

  • انجماد با نیتروژن مایع (کرایوتراپی): یخ زدن با ایجاد تاول در اطراف زگیل شما عمل می‌کند. همانطور که پوست شما بهبود می‌یابد، ضایعات از بین می‌روند و اجازه می‌دهند پوست جدید ظاهر شود. ممکن است لازم باشد درمان را با کمک ویزیت پزشک در منزل تکرار کنید. عوارض جانبی اصلی شامل درد و تورم است.
  • الکتروکوتر: در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می‌شود. ممکن است بعد از عمل کمی درد و تورم داشته باشید.
  • برداشتن جراحی: ویزیت پزشک در منزل شما ممکن است از ابزارهای خاصی برای قطع زگیل استفاده کند. برای این درمان به بیهوشی موضعی یا عمومی نیاز دارید و ممکن است پس از آن درد داشته باشید.
  • درمان‌های لیزری: این روش که از یک پرتو شدید نور استفاده می‌کند، می‌تواند گران باشد و معمولاً برای زگیل‌های وسیع و سخت در نظر گرفته می‌شود. عوارض جانبی می‌تواند شامل زخم و درد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *