زگیل تناسلی در زنان چه نشانه‌هایی دارد؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 27 / 01 / 1401

زگیل‌های تناسلی زائده‌های نرمی هستند که بر روی اندام تناسلی بروز پیدا می‌کنند. آن‌ها باعث درد، ناراحتی و خارش نیز می‌شوند. زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) است که سویه‌های کم‌خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آن را ایجاد می‌کنند. این سویه‌ها با سویه‌های پرخطر که می‌توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند متفاوت هستند. HPV شایع‌ترین عفونت از میان عفونت‌های مقاربتی است که هم مردان و هم زنان را مبتلا می‌کند. بااین‌حال، این بیماری می‌تواند علائم متفاوتی در مردان و زنان ایجاد کند. به همین دلیل، ما در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که علائم زگیل تناسلی در زنان چیست و چگونه می‌توان از این علائم خلاصی یافت. بنابراین، اگر این موضوع یکی از دغدغه‌های شماست در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

 

علائم زگیل تناسلی در زنان چیست؟

علائم زگیل تناسلی می‌تواند در هر فردی متفاوت باشد. شناخته‌شده‌ترین علامت زگیل تناسلی، ظاهر این زگیل‌هاست. زگیل تناسلی در زنان در نواحی داخل و اطراف واژن، مقعد یا بر روی دهانه رحم ظاهر می‌شود. این زگیل‌ها ممکن است بسیار کوچک باشند یا به‌صورت خوشه‌های بزرگ بروز پیدا کنند. از سوی دیگر، آن‌ها ممکن است قرمز یا سفید باشند. در برخی مواقع، ممکن است زگیل تناسلی داشته باشید اما هیچ نشانه‌ای را تجربه نکنید. بااین‌حال، گاهی اوقات ممکن است در ناحیه زگیل، علائمی را تجربه کنید که عبارت‌اند از:

  • خارش
  • سوزش
  • حساسیت به لمس

برخی از افراد حامل ویروس HPV هستند اما هرگز علائمی را تجربه نمی‌کنند. آن‌ها ممکن است هرگز بدون غربالگری توسط پزشک متخصص زنان متوجه نشوند که به ویروس زگیل تناسلی مبتلا هستند. همچنین، علائم این بیماری ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها پس از آلوده شدن به ویروس بروز پیدا کنند. از سوی دیگر، اگر زگیل تناسلی در داخل واژن باشد ممکن است علائمی مانند خونریزی بعد از رابطه جنسی یا ترشحات غیرطبیعی واژن را تجربه کنید.

در موارد نادر نیز درصورتی‌که زگیل تناسلی دهانه مجرای ادرار را درگیر کند ممکن است خونریزی یا انسداد مجرای ادرار را تجربه کنید. بنابراین، اگر این علائم را تجربه می‌کنید مهم است که در این زمینه با پزشک مشورت کنید. شما می‌توانید به این منظور از خدمات ویزیت پزشک در منزل یا مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین استفاده کنید.

 

اگرچه پزشک برای تشخیص زگیل تناسلی از معاینه فیزیکی استفاده می‌کند اما در برخی مواقع، برای تایید تشخیص به نمونه‌برداری از زگیل نیز نیاز است.

 

زگیل تناسلی در زنان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر رابطه جنسی محافظت‌نشده داشته‌اید مهم است که از پزشک بخواهید شما را معاینه کند. به‌طورمعمول برای سویه‌های کم‌خطر، آزمایش HPV انجام نمی‌شود. پزشک برای اینکه مطمئن شود ویروس در بدن شما وجود دارد یا خیر، باید شما را معاینه کند. زگیل‌های تناسلی می‌توانند ماه‌ها یا سال‌ها پس از رابطه جنسی ظاهر شوند.

از سوی دیگر، گاهی اوقات، زگیل تناسلی ممکن است در داخل واژن ایجاد شود و به همین دلیل، تشخیص آن دشوار باشد. همچنین، ممکن است علائمی که تجربه می‌کنید شبیه به علائم زگیل تناسلی باشند اما درواقع ناشی از بیماری دیگری باشند. علاوه بر این، زگیل تناسلی در زنان می‌تواند بر روی لب‌ها، دهان، زبان و گلو نیز ظاهر شود. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که با فرد مبتلا به این بیماری رابطه جنسی دهانی داشته باشید. اگر شما یا همسرتان در ناحیه تناسلی دچار زگیل یا برجستگی شدید یا اگر علائم زیر را تجربه کردید لازم است به پزشک مراجعه کنید:

  • از ناحیه تناسلی خود ترشحات غیرطبیعی دارید.
  • هنگام ادرار کردن یا در طی رابطه جنسی، سوزش، درد یا خونریزی را تجربه می‌کنید.
  • همسر شما تشخیص زگیل تناسلی دریافت کرده است یا علائم آن را دارد.
  • کودک شما به زگیل تناسلی مبتلاست.

 

 

پس از مراجعه به پزشک یا دریافت خدمات ویزیت پزشک در منزل، پزشک از شما سوالاتی ازجمله سوالات زیر را از شما می‌پرسد:

  • آیا رابطه جنسی ایمن دارید؟
  • آیا با چندین نفر رابطه جنسی دارید؟
  • آیا شما یا همسرتان برای عفونت‌های مقاربتی (STI) آزمایش داده‌اید؟
  • آیا علائمی را تجربه می‌کنید؟
  • آیا باردار هستید یا تصمیم به بارداری دارید؟

پزشک برای تشخیص زگیل تناسلی پس از معاینه کردن شما، از زگیل‌ها نمونه‌برداری می‌کند. همچنین، پزشک ممکن است با استفاده از تجویز آزمایش خون بخواهد وضعیت ابتلای شما به بیماری‌هایی مانند HIV و سیفلیس را بررسی کند. بسته به نتایج آزمایش، پزشک ممکن است شما را به پزشک دیگری ارجاع دهد و همچنین، از شما بخواهد که چکاپ زنان را انجام دهید. شما می‌توانید برای دریافت این چکاپ از خدمات آزمایش آنلاین استفاده کنید.

علت زگیل تناسلی چیست؟

بر اساس مطالعات، حدود 90 درصد از موارد زگیل تناسلی در اثر انواع کم‌خطر 6 و 11 ویروس HPV اتفاق می‌افتند. اگرچه در حال حاضر، 30 تا 40 سویه از ویروس HPV بر روی اندام تناسلی تاثیر می‌گذارند اما تعداد کمی از این سویه‌ها علت زگیل تناسلی می‌باشد. ویروس HPV قابلیت انتقال بسیار زیادی از طریق تماس پوست با پوست دارد و به همین دلیل، یک بیماری مقاربتی شناخته می‌شود. درواقع، ویروس HPV آن‌قدر شایع است که بر اساس مطالعات، بیشتر افرادی که ازنظر جنسی فعال هستند در برخی مواقع به آن مبتلا می‌شوند.

 

 

بااین‌حال، این ویروس همیشه منجر به عوارضی مثل زگیل تناسلی نمی‌شود. در حقیقت، در بیشتر مواقع این ویروس بدون ایجاد هیچ‌گونه مشکلی به‌صورت خودبه‌خود از بین می‌رود. زگیل‌های تناسلی معمولا در اثر عفونت HPV اتفاق می‌افتند و با زگیل‌های روی دست‌ها و سایر بخش‌های بدن متفاوت هستند. از سوی دیگر، اگرچه هر فردی که ازنظر جنسی فعال است در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارد اما این مسئله بیشتر در افراد زیر شایع است:

  • کسانی که شرکای جنسی متعدد دارند.
  • افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف است.
  • افرادی که سن کمتر از 30 سال دارند.
  • افرادی که سیگار مصرف می‌کنند.

بنابراین، اگر عوامل خطر ابتلا به زگیل تناسلی را دارید مهم است در این مورد با پزشک مشورت کنید. شما می‌توانید به این منظور از خدمات ویزیت پزشک در منزل یا مشاوره پزشکی آزمایش آنلاین استفاده کنید.

 

درمان زگیل تناسلی به‌منظور تسکین علائم این مسئله و همچنین، کاهش احتمال انتقال آن انجام می‌شود.

 

زگیل تناسلی چگونه درمان می‌شود؟

اگرچه زگیل‌های تناسلی قابل‌مشاهده در اغلب موارد با گذشت زمان از بین می‌روند اما خود HPV می‌تواند در سلول‌های پوست باقی بماند. بنابراین، ممکن است در طول زندگی، چندین بار بروز زگیل تناسلی را تجربه کنید. به همین دلیل، مدیریت علائم این عفونت اهمیت زیادی دارد و باعث می‌شود که احتمال انتقال آن به دیگران کاهش پیدا کند. حتی اگر زگیل تناسلی قابل‌مشاهده نباشد یا با علائم دیگری همراه نباشد، می‌تواند به دیگران منتقل شود. روش‌های درمان زگیل تناسلی در ادامه مطرح شده‌اند.

داروها

پزشک ممکن است درمان موضعی زگیل را تجویز کند که این درمان شامل استفاده از داروهای زیر می‌شود:

  • ایمی‌کیمود (آلدارا)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس
  • تری کلرواستیک اسید (TCA)

 

 

عمل جراحي

اگر با گذشت زمان زگیل‌های قابل‌مشاهده از بین نروند ممکن است برای برداشتن آن‌ها به جراحی جزئی نیاز داشته باشید. پزشک ممکن است برای برداشتن زگیل تناسلی از روش‌های زیر استفاده کند:

  • استفاده از الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی
  • کرایوسرجری یا سرمادرمانی
  • لیزردرمانی
  • شکافتن یا بریدن زگیل
  • تزریق داروی اینترفرون

بنابراین، اگر علائم ابتلا به زگیل تناسلی را دارید، مهم است که برای دریافت درمان با پزشک مشورت کنید. استفاده از مشاوره پزشکی آزمایش آنلاین می‌تواند در این زمینه برای شما مفید باشد.

چگونه می‌توان از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

برای کمک به پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، روش‌های مختلفی ازجمله واکسن HPV، کاندوم و سایر روش‌های بازدارنده وجود دارند:

  • واکسن HPV می‌تواند هم از مردان و هم از زنان در برابر شایع‌ترین سویه‌های HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شوند محافظت کند و همچنین، مانع از ابتلا به سویه‌های پرخطر HPV که منجر به سرطان دهانه رحم می‌شوند شود. شما می‌توانید برای دریافت واکسن HPV از خدمات آزمایش آنلاین استفاده کنید.
  • استفاده از کاندوم و سدهای دهانی در هر بار رابطه جنسی می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. نکته مهم در این زمینه این است که برای جلوگیری از انتقال بیماری از یک مانع فیزیکی استفاده شود.

 

اگرچه سویه‌هایی از HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شوند کم‌خطر هستند اما برخی از سویه‌های HPV باعث سرطان دهانه رحم می‌شوند و بنابراین، پرخطر هستند.

 

عوارض احتمالی HPV چیست؟

زگیل تناسلی از سویه‌های کم‌خطر HPV ناشی می‌شود. سویه‌های پرخطر HPV مانند HPV 16 و HPV 18 در بیشتر موارد سرطان دهانه رحم نقش دارند. این سویه‌ها همچنین می‌توانند منجر به تغییرات پیش‌سرطانی در سلول‌های دهانه رحم شوند که به این مسئله دیسپلازی گفته می‌شود. سایر انواع HPV نیز ممکن است باعث سرطان فرج شوند. آن‌ها همچنین ممکن است باعث موارد زیر شوند:

  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان مقعد
  • سرطان حنجره
  • سرطان مری

 

 

درنهایت، زگیل تناسلی یکی از عوارض عفونت HPV کم‌خطر و مسئله‌ای شایع و قابل‌درمان است. اگرچه زگیل‌های تناسلی در طول زمان از بین می‌روند اما دریافت درمان برای جلوگیری از بازگشت آن‌ها و همچنین، پیشگیری از عوارض احتمالی آن‌ها ضروری است. بنابراین، اگر علائم زگیل تناسلی ازجمله ایجاد زائده‌های برجسته در ناحیه تناسلی و درد و سوزش در این ناحیه را تجربه می‌کنید، مهم است در این مورد با پزشک صحبت کنید. شما می‌توانید به این منظور از خدمات ویزیت پزشک در منزل یا مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین استفاده کنید و به‌این‌ترتیب، به‌سرعت و به‌راحتی، شرایط خود را با پزشک در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *