خودارضایی در بارداری

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 28 / 04 / 1400

بارداری یک دوره هیجان انگیز است. اما برای زنانی که اولید بارداری خود را تجربه می‌کنند، نیز می‌تواند خسته کننده یا اعصاب خورد کن باشد. چالش‌ها و پستی و بلندی‌های بسیار زیادی در این دوره وجود دارد و با موارد و مطالبی که می‌خوانید یا می‌شنوید کاملا متفاوت و گیج کننده هستند. در طول اولین بارداری، شما یاد می‌گیرید که چه مواردی ایمن هستند و چه مواردی خطرناک. بدین ترتیب، باید بسیار محتاط بود و همچنین نکات بسیار زیادی را آموخت.
موضوعات خاصی مانند خودارضایی در بارداری ممکن است، تابو محسوب شود. برخی از خانم‌ها ممکن است احساس خجالت کنند و همچنین این سوال ذهن آنها را درگیر کند که آیا خودارضایی در دوران بارداری بی خطر است یا خطری برای کودک در حال رشد به همراه دارد.
پاسخ ساده است: خودارضایی یک عمل طبیعی و نرمال است. تا زمانی که بارداری شما پر خطر نباشد، معمولاً خودارضایی در دوران بارداری نیز مشکلی ندارد. اکثر پزشکان بر این باورند که خودارضایی در دوران بارداری بی خطر است و حتی می‌تواند فواید سلامتی مانند کاهش استرس و تقویت جریان خون را فراهم کند.
برای برخی از زنان باردار، تهوع صبحگاهی، استفراغ و خستگی هرگونه علاقه به فعالیت جنسی از جمله خودارضایی را از بین می‌برد. برخی دیگر به دلیل افزایش سطح پروژسترون و استروژن، افزایش میل جنسی را تجربه می‌کنند. در این مقاله‌، ما به برخی از سوالات متداول در مورد خودارضایی در دوران بارداری پاسخ می‌دهیم.

آیا خودارضایی در بارداری ایمن است؟

زنان در دوره بارداری همچنان میل جنسی خود را به همراه دارند. بسیاری از زنان دریافتند که میل جنسی آنها در طول بارداری به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. سرزنش آن همه تغییرات هورمونی، با افزایش پروژسترون و استروژن، میل جنسی زنان نیز افزایش می‌یابد.
ممکن است عکس این قضیه نیز صادق باشد. بدین صورت که برخی از خانم‌ها می دانند که علاقه آنها به رابطه جنسی یا خودارضایی در بارداری صفر است. درک این مورد در حالی که وی باید حالت تهوع و استفراغ، خستگی و تغییرات فیزیکی بدن را تحمل کند، اصلا دور از ذهن نیست. عدم علاقه به رابطه جنسی در این دوره نیز امری طبیعی است. اما بدین معنی نیست که این حالت تا ابد باقی می‌ماند. اگر تمایلات جنسی طبیعی یا افزایش یافته دارید، رابطه جنسی و خودارضایی نباید در بارداری کم خطر باشد. پزشک در مورد مشکل نفوذ واژن و ارگاسم به شما مشاوره می‌دهد.
برخی از خانم‌ها پس از رسیدن به اوج لذت جنسی در حین رابطه جنسی یا خودارضایی، احساس گرفتگی خفیف دارند. این احساس مربوط به انقباض عضلات است و ممکن است باعث انقباضات براکستون هیکس شود، نوعی انقباض نامنظم رحم که در نهایت کاهش یافته و از بین می‌رود.
اگر در معرض خطر زایمان زودرس هستید، ارگاسم می‌تواند احتمال زایمان زودرس را افزایش دهد. مایع منی خارج شده در واژن همچنین می‌تواند باعث نرم شدن دهانه رحم و تحریک زایمان زودرس شود. برای زنانی که در معرض خطر نیستند، رابطه جنسی و ارگاسم خوب است.

آیا خود ارضایی در بارداری خوب است ؟

بسیاری از خانم‌ها دریافتند که خودارضایی یک رفع کننده تنش عالی در دوران بارداری است. هنگامی که شکم در حال رشد است و مقاربت را دشوار می‌کند. علاوه بر این، بارداری از بسیاری جهات بر بدن تأثیر می ‌گذارد و این تغییرات می‌تواند حیرت آور باشد. احساس راحتی با بدن در دوران بارداری می‌تواند نکته بسیار مثبتی باشد و خودارضایی در بارداری ممکن است راهی مفید برای این امر باشد. از سوی دیگر، با پیشرفت بارداری، یافتن موقعیت‌های جنسی راحت و لذت بخش برای شما و همسرتان می‌تواند مشکل باشد. بنابراین، می‌تواند جایگزین رضایت بخشی باشد.

 

برخی از مردان ممکن است برای برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری نگران باشند زیرا احساس می‌کنند و نگران هستند که به کودک یا همسر خود صدمه بزنند. در این صورت، خودارضایی متقابل ممکن است گزینه خوبی برای هر دو شما باشد.
لذت جنسی ممکن است برای زنانی که با کمترین جنبه‌های بارداری روبرو هستند، بیشتر لذت بخش است. چالش‌های بارداری عبارت‌اند از:

  • تهوع صبحگاهی
  • درد کمر
  • سیاتیک
  • پاهای متورم

انجام خودارضایی در دوران بارداری تفاوت چندانی با دوره‌های خارج از بارداری ندارد. اگر معمولاً برای خودارضایی در بارداری از وسایل خاصی استفاده می‌کنید، در صورت ناراحتی یا ایجاد گرفتگی، استفاده از آن را قطع کنید. همچنین در صورت بروز مشکلاتی که در ادامه آمده‌اند نیز باید متوقف شوید:

  • پاره شدن کیسه آب
  • داشتن خونریزی واژنیال
  • در معرض خطر زایمان زودرس بودن

همچنین مهم است که اطمینان حاصل کنید که این وسایل قبل از استفاده به درستی تمیز و ضدعفونی شده‌اند.

چه موقع باید از خودارضایی در دوران بارداری خودداری شود؟

در برخی موارد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند در دوران بارداری خود از رابطه جنسی جلوگیری کنید. آنها ممکن است این کار را در زمان‌های مشخص یا حتی در تمام طول بارداری شما توصیه کنند. شرایطی از این دست می‌تواند دلیلی برای پرهیز از رابطه جنسی باشد:

• علائم زایمان زودرس دارید یا سابقه زایمان زودرس در بارداری‌های قبلی دارید
• جفت سرراه یا دهانه رحم ناتوان تشخیص داده شده است
• خونریزی واژینال را تجربه کرده‌اید

این موارد می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، بنابراین اگر دکتر شما توصیه نمی‌کند که رابطه جنسی داشته باشید، دقیقاً بپرسید که این به چه معناست و از پزشک خود بخواهید که شرایط را کاملا برای شما توضیح دهد. زیرا خودداری از برقراری رابطه جنسی می‌تواند به معنی مقاربت، خودارضای، ارگاسم یا هر سه مورد باشد، یا ممکن است فقط به معنای عدم انجام دخول باشد.

آیا عوارض جانبی برای خودارضایی در بارداری وجود دارد؟

اگرچه زنان باردار ممکن است افزایش انقباضات براکستون هیکس را (در پی ارگاسم) تجربه کنند، اما لازم است بدانید، این انقباضات با وجود اینکه ممکن است گاهی ناخوشایند باشند، جای نگرانی نیست. برخی از خانم‌ها نیز در زمان ارگاسم، گرفتگی‌هایی شبیه به گرفتگی‌های دوره قاعدگی را تجربه می‌کنند. این گرفتگی‌ها طبیعی است و ممکن است مانند انقباضات Braxton-Hicks یا براکستون هیکس را باشد.

خطرات خودارضایی در بارداری

همانطور که در ابتدا شاره شد، برای زنی که بارداری کم خطر دارد و هیچ عارضه‌ای یا سایر موارد پزشکی ندارد، هیچ خطری در رابطه با خودارضایی وجود ندارد.
وجود احتمال زایمان زودرس، خونریزی واژن یا حتی داشتن ارگاسم می‌تواند باعث زایمان شود. در این موارد، پزشک برای کاهش احتمال زایمان زودرس، اجتناب از مقاربت یا ارگاسم را توصیه می‌کند.
لازم است بدانید، خودارضایی ممکن است باعث ایجاد پارگی جزئی در دستگاه تناسلی داخلی یا خارجی شود، به خصوص اگر زنی ناخن‌های بلندی داشته باشد. ایجاد پارگی پوست می‌تواند باکتری‌ها را وارد بدن کرده و باعث عفونت شود، این موارد در هنگام بارداری جدی‌تر می‌شوند.
برای کاهش این خطر، ناخن‌ها را کوتاه نگه دارید و از تمیز بودن دست‌ها و وسیله‌های مخصوص جنسی اطمینان حاصل کنید. قرار دادن گلوله‌های پنبه‌ای در نوک انگشتان، استفاده از یک دستکش لاتکس یا نیتریل و پوشیدن آن هنگام خودارضایی می‌تواند محافظت بیشتری ایجاد کند. آگاهی از خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از طریق به اشتراک گذاری وسیله‌های جنسی مهم است. پوشاندن یک وسیله جنسی در کاندوم، خطر ابتلا به عفونت را به حداقل می‌رساند. اطمینان حاصل کنید که کاندوم را بعد از هربار استفاده، به دور می‌اندازید.

چه موقع از خودارضایی در حاملگی خودداری کنیم؟

هنگامی که زنان عوارض خاصی را تجربه می‌کنند، پزشکان توصیه می‌کنند از ارگاسم و فعالیت جنسی از جمله خودارضایی در بارداری خودداری کنند. این محدودیت ممکن است موقتی باشد یا لازم باشد در کل دوران بارداری اعمال شود. شرایط و عوارضی که ممکن است برخی فعالیت‌های جنسی را با خطر مواجه کند، عبارتند از:

 

  • جفت سرراهی که جفت دهانه رحم را می‌پوشاند
  • دهانه رحم ضعیف شده
  • پارگی زودرس غشاها
  • سابقه زایمان زودرس
  • خونریزی واژن
  • عفونت‌های رحمی
  • محدودیت‌های رشد داخل رحمی

بسیار مهم است که از پزشک در مورد خطرات خاص سوال کنید. آنها ممکن است توصیه کنند که یک زن به طور کلی از ارگاسم خودداری کند یا فقط از نفوذ به واژن اجتناب کند. بدین خاطر که ارگاسم باعث انقباض عضلات رحم می‌شود. در برخی شرایط، این حالت می‌تواند باعث زایمان زودرس یا بروز سایر عوارض جدی شود.
اگر یک پزشک در مورد عدم نفوذ به واژن توصیه کند، خودارضایی متقابل با شریک جنسی می‌تواند گزینه خوبی باشد. اگر ارگاسم از طرف پزشک ممنوع اعلام شود، باید از خودارضایی و سایر فعالیت‌های جنسی خودداری کنید.
ممکن است زوجینی نیاز به برقراری ارتباط داشته باشند. در این حالت انجام تمرینات متمرکز احساسی (تمریناتی که لمس کردن و لمس شدن است) را در نظر بگیرند. هدف از انجام این تمرینات ایجاد صمیمیت و افزایش آگاهی جسمی از طریق لمس آگاهانه و ارتباطات پیشرفته است. اگر کیسه آب پاره شود یا خونریزی واژینال وجود داشته باشد، از خودارضایی و سایر فعالیت‌های جنسی خودداری کنید و با پزشک مشورت کنید.

خودارضایی در بارداری؛ نکته نهایی

اگر بارداری کم خطر و خطرناکی دارید ، استمنا، ، رابطه جنسی در بارداری و ارگاسم روش های ایمن و طبیعی برای از بین بردن تنش است. تا زمانی که پزشک شما در مورد فعالیت جنسی توصیه نکرده باشد ، در حین بارداری خودارضایی نباید مشکلی ایجاد کند.
توجه داشته باشید که ارگاسم می‌تواند باعث گرفتگی خفیف عضلانی شود که به انقباضات Braxton-Hicks معروف است. اگر نامنظم بمانند و در نهایت کم رنگ شوند، این مسئله مهم نیست. اما اگر گرفتگی عضلات دردناک شد، با الگویی ثابت شروع به اتفاق افتادن یا ترشح خون یا آب کرد، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *