تست بارداری

تست بارداری خون

تحت پوشش کلیه بیمه ها

تست بارداری خون

آزمایش در محل دلخواه

تست بارداری خون

محرمانگی در جواب آزمایش

مزایای تست خون بارداری نسبت به سایر روش ها

تست خون بارداری مطمئن ترین راه برای فهمیدن جواب تست بارداری است. این روش نسبت به سایر روش ها مانند تست بی‌بی‌چک و ... بسیار مطمئن تر است و در صد خطا آن صفر است. آزمایش آنلاین در کم تر از چند ساعت آزمایش شما را انجام میدهد و جواب تست را برای شما به صورت محرمانه ارسال میکند.

هر آنچه که باید در مورد تست بارداری بدانید

تست بارداری یا آزمایش بارداری با نمونه گیری خونی روشی است که با دقت زیاد، باردار بودن فرد را مشخص می‌کند. همچنین در صورتی که فرد باردار باشد با اندازه‌گیری هورمون BhCG titer، هفته چندم بارداری مشخص می‌شود.

تست بارداری می‌تواند به شما اطلاع دهد که باردار هستید یا خیر. آزمایشات حاملگی ادرار یا خون شما را برای وجود هورمونی به نام گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) بررسی می‌کند. بدن شما این هورمون را پس از اتصال تخمک بارور شده به دیواره رحم تولید می‌کند. این معمولاً حدود 6 روز پس از لقاح اتفاق می‌افتد. سطح hCG به سرعت افزایش می‌یابد و هر 2 تا 3 روز دو برابر می‌شود.

تست بارداری یا آزمایش بارداری با نمونه گیری خونی روشی است که با دقت زیاد، باردار بودن فرد را مشخص می‌کند. همچنین در صورتی که فرد باردار باشد با اندازه‌گیری هورمون BhCG titer، هفته چندم بارداری مشخص می‌شود. به طور معمول هم اگر فردی حتی با بیبی چک متوجه بارداری خود شده باشد، با مراجعه به پزشک، این آزمایش برای او تجویز می‌شود. ذر آزمایش تست بارداری این موارد بررسی می‌شود: هورمون BhCG BhCG titer این موضوع را توجه داشته باشید که BhCG titer، دقیق‌تر است و هفته چندم بارداری را هم مشخص می‌کند. به این ترتیب، بسیاری از پزشکان، بیشتر انجام آزمایش بارداری را با بررسی BhCG titer، درخواست می‌کنند.

انواع تست بارداری که دسترس هستند

دو نوع اصلی تست بارداری آزمایش خون و ادرار وجود در دسترس است که در ادامه توضیح داده شده‌اند.

  • آزمایش خون

  • این تست بارداری را در مطب پزشک دریافت می‌کنید، اما به اندازه آزمایش ادرار از آنها استفاده نمی‌شود. این آزمایشات می‌توانند بارداری را زودتر از آزمایش حاملگی خانگی، حدود 6 تا 8 روز پس از تخمک گذاری تشخیص دهند. دریافت نتایج بیشتر از تست بارداری خانگی طول می‌کشد. دو نوع تست بارداری خون وجود دارد که عبارتند از:

    آزمایش کیفی hCG که به سادگی hCG را بررسی می‌کند. این نوع از تست بارداری با نتیجه مثبت یا منفی که ارائه می‌دهد، مشخص می‌کند که شما باردار هستید یا خیر. پزشکان اغلب این آزمایشات را برای تأیید بارداری 10 روز پس از انجام لقاح دستور می‌دهند. برخی می‌توانند hCG را خیلی زودتر تشخیص دهند.

    آزمایش کمی hCG (بتا hCG) که میزان دقیق hCG را در خون شما اندازه گیری می‌کند. حتی می‌تواند سطوح بسیار پایینی از hCG را پیدا کند. این آزمایشات ممکن است به بررسی مشکلات دوران بارداری کمک کند. پزشک شما ممکن است از آنها در کنار سایر آزمایشات برای رد حاملگی خارج رحمی، زمانی که تخم بارور در خارج از رحم کاشته می‌شود یا پس از سقط جنین، هنگامی که سطح hCG به سرعت کاهش می‌یابد، استفاده کند.

  • آزمایشات ادرار

  • این نوع از تست باردرای را می‌توانید در خانه یا مطب پزشک انجام دهید. آزمایش‌های حاملگی خانگی علاوه بر خصوصی و راحت بودن، سریع و آسان قابل استفاده هستند. اگر دستورالعمل‌ها را دنبال کنید، نتیجه‌ای که ارائه می‌دهند نیز بسیار دقیق هستند. این تست‌های بارداری همه به روشی مشابه عمل می‌کنند. شما ادرار خود را به یکی از روش‌های زیر آزمایش می‌کنید:

    • وسیله مخصوص آزمایش را در جریان ادرار خود نگه دارید

    • ادرار را در یک فنجان جمع آوری کرده و وسیله مخصوص تست را در آن فرو کنید

    • ادرار را در یک فنجان جمع آوری کرده و از قطره چکان برای قرار دادن آن در ظرف دیگری استفاده کنید

    • قبل از مشاهده نتایج، باید چند دقیقه صبر کنید.

    پس از انجام این تست بارداری، می‌توانید نتایج خود را با مراجعه به پزشک، که قادر است آزمایشات حساس‌تر بارداری را انجام دهد، تایید کنید.

تست بارداری تست بارداری

تست بارداری چقدر دقیق است؟

تست بارداری که در آزمایشگاه و توسط افراد متخصص انجام می‌شود 100درصد و تست خانگی باردرای ادرار حدود 99 درصد دقیق است. آزمایش خون در تست بارداری دقیق تر از تست ادرار است. دقت آزمایش خانگی بستگی به موارد زیر دارد:

  • چقدر دقیق دستورالعمل‌ها را دنبال می کنید

  • هنگامی که تخمک گذاری می‌کنید و تخمک چقدر زود کاشته می‌شود

  • چقدر زود بعد از بارداری آزمایش می‌دهید

  • حساسیت تست بارداری

  • زمان انجام تست بارداری

برخی از آزمایشات بارداری ممکن است hCG را قبل از قاعدگی تشخیص ندهند. اما اگر تا اولین روز قاعدگی از دست رفته صبر کنید، نتایج دقیق تر خواهد بود. اگر اولین تست بارداری را در صبح انجام دهید، هنگامی که ادرار شما بیشتر متمرکز شده است، نتایج ممکن است دقیق تر باشد.

نتایج تست بارداری به چه معناست؟

نتایج ممکن است به صورت خط، رنگ یا نمادی مانند علامت "+" یا "-" نشان داده شود. آزمایشات دیجیتال کلمات "باردار" یا "باردار نیست" را نشان می‌دهد. مهم است بدانیم که نتیجه مثبت یا منفی به چه معناست.

اگر نتیجه مثبت گرفتید، باردار هستید. این مهم نیست که خط، رنگ یا علامت چقدر کم رنگ باشد. اگر نتیجه مثبتی دریافت کردید، لازم است با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد موارد بعدی صحبت کند.

در موارد بسیار نادر، این امکان وجود دارد که نتیجه مثبت کاذب داشته باشید. این بدان معناست که شما باردار نیستید اما آزمایش می‌گوید باردار هستید. اگر خون یا پروتئین در ادرار دارید، ممکن است نتیجه مثبت کاذب برای تست بارداری ایجاد شود. برخی از داروها مانند آرامبخش، ضد تشنج، خواب آور و داروهای باروری می‌توانند نتایج مثبت کاذب ایجاد کنند.

اگر نتیجه منفی گرفتید، احتمالاً باردار نیستید. اما ممکن است باردار باشید اگر:

  • تاریخ مصرف تست به پایان رسیده است.

  • شما تست را به اشتباه انجام داده‌اید.

  • خیلی زود تست داده‌اید

  • ادرار شما بسیار رقیق شده است زیرا درست قبل از آزمایش مایعات زیادی نوشیده‌اید.

  • شما داروهای خاصی مانند دیورتیک‌ها یا آنتی هیستامین‌ها مصرف می‌کنید.

اگر از تست بارداری نتیجه منفی گرفتید، ظرف حدود یک هفته دوباره آزمایش کنید تا وضعیت شما دوباره بررسی شود. برخی از آزمایشات حاملگی خانگی انجام این کار را بدون توجه به اولین نتایج شما پیشنهاد می‌کنند. اگر دوبار تست باردرای را انجام دادید و نتایج متفاوتی دریافت کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. آزمایش خون ایده خوبی برای تایید نتایج است. اگر سوال دیگری در مورد تست بارداری یا نتایج آن دارید، با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید.

چقدر زود می‌توان تست بارداری را انجام داد؟

برای دقیق ترین نتیجه باید تا هفته بعد از قاعدگی از دست رفته صبر کنید تا تست بارداری انجام شود. اگر نمی‌خواهید منتظر بمانید تا قاعدگی خود را از دست بدهید، باید حداقل یک تا دو هفته بعد از رابطه جنسی صبر کنید. اگر باردار هستید، بدن شما به زمان نیاز دارد تا سطح قابل تشخیص HCG را ایجاد کند. این امر معمولاً هفت تا 12 روز پس از کاشت موفق تخمک طول می‌کشد. اگر تست بارداری در اوایل چرخه شما انجام شود ممکن است نتیجه نادرستی دریافت کنید. در اینجا نشانه‌هایی وجود دارد که باید در اثر تجربه آنها تست بارداری را انجام دهید.

  • دوره پریود از دست رفته

  • از دست دادن قاعدگی یکی از اولین و قابل اطمینان ترین علائم بارداری است. اگر تاریخ دقیق چرخه قاعدگی خود را به دقت دنبال نکنید، ممکن است تعیین این که آیا دیر شده‌اید یا خیر تا حدودی دشوار باشد. بسیاری از زنان دارای چرخه قاعدگی 28 روزه هستند. اگر بیش از یک ماه از آخرین قاعدگی شما می‌گذرد، تست بارداری را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است پریود شما به دلیل استرس، رژیم غذایی، ورزش یا برخی شرایط خاص پزشکی به تاخیر بیفتد یا حذف شود.

    همچنین اگر مشکوک به بارداری هستید به جریان خونریزی خود توجه کنید. معمول است که در هفته‌های اولیه خونریزی یا لکه بینی خفیف را تجربه کنید، زیرا تخمک در طول کاشت عمیق تر به لایه داخلی رحم فرو می‌رود. به هرگونه تفاوت در رنگ، بافت یا مقدار خون توجه کنید. در صورت خونریزی و آزمایش مثبت بارداری با پزشک خود تماس بگیرید.

  • گرفتگی عضلات

  • لانه گزینی همچنین می‌تواند حسی شبیه دردهای قاعدگی ایجاد کند. در اوایل بارداری، ممکن است این ناراحتی را احساس کنید و فکر کنید دوره قاعدگی شما نزدیک است، اما بعد از آن اصلا پریود نشوید. تست بارداری را امتحان کنید. سطح هورمون‌ها در زنان و بارداری متفاوت است.

  • احساس درد در سینه‌ها

  • با افزایش استروژن و پروژسترون در دوران بارداری، این هورمون‌ها در بدن شما تغییراتی ایجاد می‌کنند تا از رشد نوزاد حمایت کنند. به دلیل افزایش جریان خون، سینه‌های شما ممکن است حساس شده و بزرگتر به نظر برسند. نوک سینه‌های شما ممکن است آسیب ببینند و رگ‌ها در زیر پوست تیره تر به نظر برسند. از آنجا که بسیاری از زنان در روزهای منتهی به پریود خود نیز در این ناحیه احساس ناراحتی می‌کنند، این علامت همیشه نشان دهنده بارداری نیست.

    تست بارداری تست بارداری
  • شما احساس متفاوتی دارید

  • همراه با گرفتگی و درد سینه، بارداری می‌تواند باعث موارد زیر شود:

    • حالت تهوع

    • بیزاری از غذا

    • خستگی

    • تکرر ادرار

    با گذشت هفته‌ها، این علائم ممکن است قبل از اینکه سطح HCG شما حتی در اواخر سه ماهه اول برطرف شود، قوی تر شود. شما خودتان را می‌شناسید، بنابراین به بدن خود توجه کنید. هرگونه علائم جسمی غیرمعمول می‌تواند شما را مجبور به انجام تست بارداری کند.

  • در پیشگیری از بارداری شکست خورده‌اید

  • قرص‌های جلوگیری از بارداری، کاندوم و سایر وسایل پیشگیری از بارداری 100 درصد از عدم بارداری محافظت نمی‌کنند. به عبارت دیگر، هرچقدر هم که مراقب باشید، احتمال کمی برای باردار شدن وجود دارد.

    با وجود ترجیحات پیشگیری از بارداری، در صورت مشاهده هر یک از علائم اشاره شده، تست بارداری را در نظر بگیرید. خطای انسانی یا نقص نیز می‌تواند منجر به بارداری برنامه ریزی نشده شود. به خاطر سپردن مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری هر روز دشوار است. طبق برنامه ریزی والدین، از هر 100 زن که قرص مصرف می‌کنند، 9 نفر در صورت عدم مصرف آن طبق دستور، باردار می‌شوند.

    کاندوم همچنین ممکن است پاره شود یا در غیر این صورت از آن به اشتباه استفاده شود. طبق برنامه ریزی والدین، تقریباً از هر 100 زنی که از کاندوم برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، 18 نفر هر سال باردار می‌شوند. اگر نگران شکست خوردن در پیشگیری از بارداری هستید، از پزشک خود در مورد روش‌های جایگزین پیشگیری از بارداری، مانند دستگاه داخل رحمی (IUD) سوال کنید. طبق برنامه ریزی والدین، کمتر از یک زن از هر 100 زنی که از آی یو دی استفاده می‌کنند، هر سال باردار می‌شوند.

تست بارداری

در حین تست بارداری چه اتفاقی می‌افتد؟

شما می‌توانید کیت تست بارداری خانگی را در داروخانه بدون نسخه تهیه کنید. اکثر آنها ارزان هستند و استفاده از آنها آسان است. همچنین می‌توان تست بارداری را در آزمایشگاه انجام دهید. بسیاری از آزمایشات بارداری خانگی شامل دستگاهی به نام دیپستیک (dipstick) است. برخی از آنها شامل وسیله‌ای برای جمع آوری نمونه نیز می‌شوند. آزمایش خانگی شما ممکن است شامل مراحل زیر یا مراحل مشابه باشد:

آزمایش را در اولین ادرار صبح خود انجام دهید. ممکن است آزمایش در این زمان دقیق تر باشد، زیرا ادرار صبح معمولاً HCG بیشتری دارد.

وسیله مورد نظر برای جمع آوری نمونه را در جریان ادرار خود به مدت 5 تا 10 ثانیه نگه دارید. برای کیت‌هایی که شامل یک فنجان جمع آوری می‌شوند، ادرار را داخل فنجان بریزید و کیت تست بارداری خانگی را به مدت 5 تا 10 ثانیه در فنجان قرار دهید.

تست بارداری تست بارداری

پس از چند دقیقه، صفحه نمایش نتایج شما را نشان می‌دهد. زمان رسیدن به نتایج و نحوه نمایش نتایج در مارک‌های کیت تست متفاوت است. چیپ تست بارداری شما ممکن است دارای پنجره یا ناحیه دیگری باشد که علامت مثبت یا منفی را نشان می‌دهد. نتایج به صورت یک خط واحد یا دو خط یا عبارت "باردار" یا "باردار نیست" نشان داده می‌شوند. کیت تست بارداری شما شامل دستورالعمل‌هایی برای نحوه خواندن نتایج خواهد داشت.

اگر نتایج نشان داد که باردار نیستید، ممکن است بخواهید چند روز دیگر دوباره امتحان کنید، زیرا ممکن است آزمایش را خیلی زود انجام داده باشید. HCG به تدریج در دوران بارداری افزایش می‌یابد. اگر نتایج شما نشان می‌دهد که باردار هستید، باید با پزشک خود صحبت کنید. ارائه دهنده شما ممکن است نتایج شما را با معاینه فیزیکی و یا آزمایش خون تأیید کند.

در طول آزمایش خون، یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک نمونه خون را از رگ بازوی شما می‌گیرد. پس از قرار دادن سوزن، مقدار کمی خون در لوله آزمایش یا ویال جمع آوری می‌شود. وقتی سوزن داخل یا بیرون می‌رود ممکن است کمی احساس سوزش کنید. این روند معمولاً کمتر از پنج دقیقه طول می‌کشد و نتیجه به دست آمده از تست بارداری، وضعیت باردار بودن شما را مشخص می‌کند.

سوالات متداول

  • روش های آزمایش بارداری چیست؟

    2 روش برای آزمایش بارداری وجود دارد، آزمایش خون و آزمایش ادرار

  • تست بارداری چقدر دقیق است؟

    دقت تست بارداری که در آزمایشگاه انجام میشود 100٪ است

  • چه زمانی می‌توان تست بارداری را انجام داد؟

    برای دقیق ترین نتیجه باید تا هفته بعد از قاعدگی از دست رفته صبر کنید تا تست بارداری انجام شود

  • در چه شهرهایی آزمایش بارداری انجام میشود؟

    تقریبا در کل کشور آزمایش در منزل انجام میشود

  • آیا با وجود پریود شدن، امکان بارداری وجود ندارد؟

    بله، ممکن است خونریزی دوران بارداری با پریود اشتباه گرفته شود.

تست بارداری