سلامت کودکان

در دوران بارداری به چه آزمایشاتی نیاز هست؟

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 19 / 07 / 1396

در دوران بارداری به چه آزمایشاتی نیاز هست؟

در دوران بارداری به چه آزمایشاتی نیاز هست؟ در عصر حاضر با توجه به شناسایی بسیاری از بیماری های مخرب و نارسایی های ژنتیکی نوزادان تازه متولد شده، دغدغه ی بسیاری از والدین، سالم و سلامت به دنیا آمدن فرزند و البته سلامت ماندن مادر است. اطمینان از سلامتی مادر و فرزند میسر نمی شود مگر با انجام آزمایش های به موقع و دقیق که در وقت های مشخص توسط مراکز مطمئن انجام می شود و نتیجه ای قابل استناد را ارائه می دهد. حال در این مطلب می خواهیم به معرفی برخی از این آزمایش های ضروری در دوران بارداری مادر بپردازیم و به سوال “در دوران بارداری به چه آزمایشاتی نیاز هست؟ پاسخ دهیم.

 

آزمایش های دوران بارداری:

در دوران بارداری به چه آزمایشاتی نیاز هست؟ از مهم ترین موضوعات قابل بحث در این سوال، پیدا کردن پزشک با تجربه و کاردان است که به طور معمول با چکاب و معاینه در دوران بارداری خیال شما را از بابت حوادث نا مترقبه در دوران بارداری تا حدود زیادی راحت کند. در ابتدای مدت حاملگی(هفته ی دو تا چهارم) انجام آزمایش های عمومی چون تست فشار خون، آزمایش برای کمبود آهن ، قند خون، سطح پروتئین، انواع بیماری های عمومی چون عفونت ریه، سرما خوردگی حاد و نارسایی های کلیوی و … و همچنین تست ادرار دیابت حاملگی برای مادر انجام می شود.


آزمایش های دوران بارداری

در مجموع می توان دوران بارداری را به یه دوره ی سه ماه تقسیم کرد که به بررسی تست های این دوره ها می پردازیم.  البته آزمایش غربالگری بارداری بیشتر موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهد.

  • سه ماهه ی نخست بارداری:
  • آزمایش خون: در این آزمایش بدن مادر در برابر بیماریی چون سیفلیس و هپاتیت و سرخجه مورد بررسی قرار گرفته و گروه خونی و RH آن تایین می شود.( تعیین RH مادر برای آن است که اگر ،RH نوزاد (+) و مادر( – ) باشد بدن مادر شروع به تولید پادتن کرده که موجب به خطر افتاد جان کودک می شود. که در آن صورت با تجویز آمپول های خاص برای مادر در مدت بارداری از تولید این پادتن ها جلوگیری شود. )
  • سونوگرافی: سونوگرافی روش تهیه ی تصویر با استفاده از گسیل امواج صوتی با فرکانس بالا است. سنوگرافی می تواند حاملگی های خارج از رحم را نیز در ماه اول به بعد تشخیص دهد.
  • آزمایش HIV: HIV ویروس عامل ایجاد کننده ی بیماری ایدز است که در بیش از 95 درصد موارد مادر آلوده می تواند آن را به کودک خود منتقل کند. پس برای جلو گیری از آلوده شدن جنین انجام این تست در ماه اول کاملا ضروری است.

 

  • سه ماهه ی میانی بارداری:
  • تست الکتریکی قلب جنین: از هفته ی بیستم بارداری به بعد پزشک می تواند با استفاده از ابزار های الکتریکی صدای ضربان قلب جنین را بشنود و از این راه از سلامت جنین اطمینان حاصل کند یا در صورت لزوم سونوگرافی تجویز کند.
  • تست GTT: در این تست با اندازه گیری قند خون مادر در بازه های زمانی مختلف از احتمال بروز دیابت حاملگی در مادر اطمینان حاصل می شود.
  • غربالگری خون مادر: این تست ضروری نیست اما برای اطمینان از سالم بودن نوزاد انجام می شود که شامل تست آلفا فیتوپروتئین (AFP)، آزمایشHCG، استریول، مهارکننده آ(اینهیبین)، آمنیوسنتز و تست مایع آمنیوتیک می باشد.

 

  • سه ماهه ی نهایی بارداری:
  • تست استرپتوکک گروه B: استرپتوکک  یک میکروب بسیار خطرناک برای جنین می باشد که می تواند سیستم عصبی جنین را شدیدا تخریب کند. در این آزمایش از آلوده بودن یا نبودن جنین و مادر به میکروب اطمینان حاصل می شود که در صورت لزوم آنتی بیوتیک تجویز می شود.
  • تست هپاتیت B: از آنجا که هپاتیت نوع B بیماری ناقل بوده و به جنین منتقل می شود در صورت مثبت بودن باید نوزاد پس از به دنیا آمدن فورا واکسینه شود.
  • افاسمان (کشیدگی) گردن رحم: این تست معمولا در ماه آخر بارداری میزان کشیدگی گردن رحم و پایین آمدن جنین در لگن را مشخص می کند و به پزشک در تعیین زمان دقیق زایمان کمک می کند.
  • آمنیوسنتز: تست آمینوسنتز نهایی نیز از آزمایش های ضروری نیست و صرفا در مواقع خاص که لازم است جنین زودتر از موعد به دنیا بیاید انجام می شود و از رشد یا عدم رشد کافی جنین برای به دنیا آمدن خبر می دهد.


دوران بارداری

کلام آخر:

بسیاری از این تست ها با هزینه های بسیار اندک در بیشتر مراکز درمانی در سراسر کشور قابل انجام می باشد و عدم توجه به آنها می تواند آثار جبران ناپذیری بر روی آینده ی فرزند دلبندتان بگذارد. پس با جدی گرفتن این مطالب و کوشش در این راه، منتظر تولد فرزند سالم و سلامت خویش باشید. حال بنظر باید به جواب این پرسش “در دوران بارداری به چه آزمایشاتی نیاز هست؟” رسیده باشید.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید.

1 دیدگاه

  1. […] ایجاد می‌شوند. ایجاد این کیست‌ها در زنان به ویژه در دوران بارداری بسیار شایع هستند. اغلب آنها در طی روند تخمک گذاری تشکیل […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *