غربالگری سرطان روده چیست و چگونه انجام می‌شود؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 03 / 03 / 1401

غربالگری سرطان روده بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی است که اغلب لازم است به صورت منظم انجام شود. اگر مطمئن نیستید که کدام آزمایش غربالگری سرطان روده برای شما بهترین است، با مشاوره پزشکی تلفنی ما صحبت کنید. اگر پزشک شما غربالگری سرطان روده را توصیه کرده است، حتما بدین معنا نیست که شما به سرطان روده مبتلا شده‌اید. بنابراین، به یاد داشته باشید که هر گونه ناراحتی یا نگرانی ناشی از غربالگری سرطان روده موقتی است و تشخیص زودهنگام مشکلات می‌تواند زندگی شما را نجات دهد. روش‌های مختلفی برای غربالگری سرطان روده وجود دارد که با توجه به وضعیت کلی، سن، جنسیت و… تشخیص داده می‌شود که کدام روش برای شما مناسب است.

آزمایش‌های غربالگری تنها در صورتی استفاده می‌شود که علائم روده نداشته باشید. اگر علائم و نشانه‌هایی مانند درد شکم، تغییر عادات روده، خونریزی، یبوست یا اسهال دارید، برای رفع این مشکلات به آزمایش‌های دیگری نیاز دارید. اگر علائمی ندارید، برای کمک به انتخاب بهترین آزمایش غربالگری سرطان روده با مشاوره پزشکی مشورت کنید. در ادامه هرانچه را که باید درخصوص غربالگری سرطان روده بدانید، توضیح داده شده است.

 

چه آمادگی برای غربالگری سرطان روده لازم است؟

آماده شدن برای غربالگری سرطان روده امکان دارد تا حدودی ناراحت کننده یا ناخوشایند باشد، اما برای موثر بودن این آزمایش ضروری است. همچنین، با توجه به ضروری بودن انجام این غربالگری و همچنین دریافت نتیجه دقیق، لازم است توانایی خود را برای پیروی از دستورالعمل‌های مربوط به آماده سازی برای غربالگری سرطان روده به کار بگیرید. این آمادگی ممکن است شامل پرهیز از غذای جامد در روز قبل از معاینه، تنظیم داروهای خود و نوشیدن یک محلول ملین یا استفاده از تنقیه برای تخلیه روده باشد. اگر برای انجام هر یک از این دستورالعمل‌ها سوالی دارید و یا نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، با مشاوره پزشکی تیم ما صحبت کنید. اما به یاد داشته باشید، هرچه آزمایش غربالگری سرطان روده دقیق تر انجام شود، احتمال تشخیص هر نوع سرطان یا پولیپ پیش سرطانی بیشتر است.

چرا باید غربالگری سرطان روده انجام شود؟

خطر ابتلا به سرطان روده ممکن است در هر سنی افراد را تحت تاثیر قرار دهند. انجام منظم چکاب مردان و چکاب زنان و همچنین چکاپ سالمندان باعث می‌شود تا پزشک متوجه شود که چه زمانی به غربالگری سرطان روده نیاز دارید. در صورتی که خطر ابتلا به سرطان روده افزایش یافته باشد، پزشک ممکن است غربالگری سرطان روده را به دفعات توصیه کند. علاوه بر تمامی این موارد، اگر در یکی از دسته‌های اشاره شده در زیر قرار دارید، انجام غرغربالگری سرطان روده برای شما ضروری است:

  • سابقه شخصی سرطان روده بزرگ یا پولیپ پیش سرطانی
  • والدین، خواهر و برادر یا فرزندی داشته باشید که سرطان روده بزرگ داشته است
  • حامل یک ژن برای سندرم ارثی سرطان روده بزرگ هستید
  • سابقه بیماری التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون داشته باشید

برای انجام این غربالگری تنها کافیست با ما تماس بگیرید تا قادر باشید این تست را زیر نظر تیم متخصص ویزیت پزشک در منزل، در محل موردنظر خود بدون نیز به ترک خانه انجام دهید.

انواع روش‌های غربالگری سرطان روده و مزایا آنها

غربالگری سرطان روده دارای انواع مختلف است. روش انتخابی با توجه به تشخیص مشاوره پزشکی و مواردی از قبیل وضعیت کلی سلاکت فرد مشخص می‌شود. در ادامه انواع روش‌ها به همراه مزایا آنها توضیح داده شده است.

کولونوسکوپی

در طول معاینه کولونوسکوپی، یک لوله بلند و منعطف (کولونوسکوپی) به رکتوم وارد می‌شود. یک دوربین فیلمبرداری کوچک در نوک لوله قرار دارد که به متخصص تیم ویزیت پزشک در منزل اجازه می‌دهد تا تغییرات یا ناهنجاری‌های داخل کل روده را تشخیص دهد. کولونوسکوپی حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد و غربالگری به طور کلی در صورتی که هیچ گونه ناهنجاری را تشخیص و خطر ابتلا به سرطان روده افزایش نیابد، هر 10 سال یکبار تکرار می‌شود. برای آماده شدن قبل از انجام این غربالگری لازم است، پاکسازی کامل روده انجام شود. همچنین، قبل از انجام آزمایش نیاز به تغییر رژیم غذایی است. در صورت مصرف هر دارویی نیز باید به پزشک خود اطلاع دهید. در این روش از آرام بخش تقریبا همیشه استفاده می‌شود و ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا اثر آن از بین برود. بنابراین بعد از انجام تست در صورت تجربه هر یک از علائم مربوط به آرام بخش نگران نباشید. مزایا استفاده از کولونوسکوپی عبارتند از:

  • کولونوسکوپی یکی از حساس‌ترین تست‌های موجود برای غربالگری سرطان روده بزرگ است.
  • پزشک می‌تواند با استفاده از این روش تمام کولون و رکتوم شما را مشاهده کند.
  • بافت غیر طبیعی مانند پولیپ و نمونه‌های بافتی (بیوپسی) را می توان از طریق اسکوپ در طول معاینه برداشت.

آزمایش DNA مدفوع

آزمایش DNA مدفوع از نمونه مدفوع شما برای بررسی تغییرات DNA در سلول‌ها استفاده می‌کند که ممکن است نشان دهنده وجود سرطان روده یا شرایط پیش سرطانی باشد. آزمایش DNA مدفوع همچنین نشانه‌های خون در مدفوع را بررسی می‌کند. با این حال، تست مدفوع DNA در تشخیص پولیپ‌های پیش سرطانی حساسیت کمتری نسبت به کولونوسکوپی دارد و در صورت مشاهده ناهنجاری، ممکن است نیاز به آزمایشات اضافی باشد. برای این آزمایش، نمونه مدفوع در خانه جمع آوری شده و می‌توانید برای انجام آزمایش از تیم آزمایش آنلاین بخواهید تا به منزل شما امده و نمونه گرفته شده را آزمایش کنند. آزمایش DNA مدفوع معمولاً با توجه به وضعیت کلی افراد ممکن است هر سه سال یکبار تکرار شود. مزایا استفاده از این روش به شرح زیر هستند:

  • این آزمایش نیازی به آماده سازی روده، آرام بخش یا قرار دادن اسکوپ ندارد.
  • شما می‌توانید قبل از آزمایش به طور معمول غذا بخورید و بنوشید و داروهای معمولی خود را مصرف کنید.
  • مدفوع را می‌توان در خانه جمع آوری کرد و از اختلال در کار و فعالیت‌های روزانه جلوگیری کرد.

آزمایش خون مخفی مدفوع یا آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع

آزمایش خون مخفی مدفوع (FOBT) و آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT) آزمایش‌های آزمایشگاهی هستند که برای بررسی نمونه‌های مدفوع که خون در آنها مخفی و پنهان است و با چشم غیر مصلح قابل دید نیست، استفاده می‌شوند. برای انجام هر یک از این آزمایش‌ها ممکن است لازم باشد چند روز قبل از آزمایش از مصرف برخی غذاها و داروها اجتناب شود و در صورتی که وجود خون در مدفوع تشخیص داده شود، ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای تعیین منبع خون نیاز داشته باشد. این آزمایشات معمولاً سالانه تکرار می‌شوند و مزایا استفاده از آنها عبارتند از:

  • جمع آوری نمونه مدفوع را می‌توان در خانه انجام داد.
  • نیازی به خالی کردن کولون از قبل نیست.
  • نیازی به آرامبخش نیست.

اگر قصد انجام این آزمایش در خانه را دارید، همین حالا با ما تماس بگیرید.

 

کولونوسکوپی مجازی (سی تی کولونوگرافی)

در طول کولونوسکوپی مجازی، سی تی اسکن تصاویر مقطعی از اندام‌های شکمی تولید می‌کند و به مشاوره پزشکی اجازه می‌دهد تا تغییرات یا ناهنجاری‌ها را در روده بزرگ و راست روده تشخیص دهد. برای کمک به ایجاد تصاویر واضح، یک لوله کوچک (کاتتر) در داخل راست روده قرار داده می‌شود تا روده بزرگ شما را با هوا یا دی اکسید کربن پر کند. کولونوسکوپی مجازی حدود 10 دقیقه طول می‌کشد و به طور کلی اگر نتایج غیر طبیعی حاصل نشود و فرد از همه نظر سالم باشد، هر پنج سال یک بار تکرار می‌شود. برای آماده سازی مانند کولونوسکوپی استاندارد، پاکسازی کامل روده از قبل لازم است. همچنین قبل از انجام آزمایش نیاز به تغییر رژیم غذایی است و ممکن است نیاز به تنظیم داروها باشد. همچنین، از آنجایی که در طول معاینه نمی توان نمونه های بافتی را گرفت، در صورت تشخیص ناهنجاری ممکن است کولونوسکوپی بعدی مورد نیاز باشد.

این آزمایش را می‌توان در کوتاه ترین زمان ممکن در منزل زیر نظر تیم متخصص و حرفه‌ای ویزیت پزشک در منزل انجام داد. تنها کافیست با آزمایش آنلاین تماس بگیرید. برجسته ترین مزیت این روش این است که کولونوسکوپی مجازی  برخلاف کولونوسکوپی سنتی، نیازی به آرام‌بخشی یا قرار دادن اسکوپ در کولون ندارد. پس از انجام این روش از غربالگری سرطان روده ممکن است گرفتگی یا نفخ ایجاد شود که کاملا طبیعی است و اغلب به سرعت برطرف می‌شود.

غربالگری سرطان روده؛ جمع بندی

انتخاب آزمایش غربالگری سرطان روده ممکن است تصمیم آسانی نباشد، اما یک تصمیم بالقوه نجات دهنده است. در مورد گزینه‌های غربالگری سرطان روده پیش رو با پزشک خود مشورت کنید. متعهد به برنامه غربالگری بر اساس عوامل خطر شخصی خود باشید. به یاد داشته باشید، هر چه سرطان روده زودتر تشخیص داده شود، درمان آن آسان تر است. برای انجام هر یک از آزمایشات اشاره شده در بالا در محیط امن و آرامش بخش منزل، همین امروز با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *