سمعک پشت گوشی ، انواع سمعک پشت گوشی

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 01 / 08 / 1401

سمعک پشت گوشی

یکی از رایج ترین شکایات مراجعان به شنوایی شناسان این است که «می توانم بشنوم، اما درک نمی کنم» این مسئله ممکن است علائم افت شنوایی باشد.افت شنوایی نه تنها باعث درگیری گوش ها می شود بلکه گاهی باعث بروز مشکلاتی در مغز و پردازش اصوات شود. علائم و میزان افت شنوایی در افراد مختلف تفاوت دارد و این کاهش شنوایی در همه درجات از خفیف تا عمیق اتفاق می افتد. اما اکثر بیماران، به خصوص افراد مسن، دارای کم شنوایی خفیف تا متوسط هستند.افت شنوایی در صورتی که درمان نشود می تواند بر شغل و زندگی روزمره و روابط تاثیر بگذارد. استفاده از سمعک به افراد کم شنوا بسیار کمک می کند.

سمعک های پشت گوشی همانگونه که از نامشان مشخص است پشت گوش قرار می گیرند و از طریق قالب به درون گوش هدایت می شوند. سمعک های پشت گوشی از بهترین و مرسوم ترین سمعک ها بوده و برای افراد کم شنوا کاربرد دارد. در آمریکا 90 درصد سمعک های تجویزی، سمعک های پشت گوشی هستند و مسئله نشان از این است که این سمعک ها کیفیت و کارایی بهتری نسبت به دیگر سمعک ها دارند.

انواع سمعک پشت گوشی

سمعک های پشت گوشی دو نوع هستند:مدل BTE و مدل RIC مباشند.

سمعک مدل BTE دارای دو قسمت است که شامل دستگاه اصلی و قالب . دستگاه اصلی پشت گوش قرار می گیرد و از طریق قالب به درون گوش هدایت می شود. تمامی اجزای سمعک پشت گوشی که شامل میکروفن، رسیور و پردازنده است، در پشت گوش قرار دارند.

قالب سمعک شامل هیچ جز اصلی نیست و فقط رابطی برای انتقال صدا است. قالب های سمعک انواع متعددی دارد که هر کدام برای افت شنوایی خاصی مناسب است. دستگاه اصلی که پشت گوش قرار می گیرند.در ادامه مطلب انواع سمعک را معرفی می کنیم، که هر سمعک تا چه افت شنوایی را می تواند پوشش دهد.

سمعک S ( مینی ) : این سمعک تا افت 65 دسیبل را پوشش می دهد، باتری مورد استفاده در این سمعک باتری سمعک دی پاور10، باتری سمعک ریواک 10 و باتری سمعک ویدکس 10 می باشد.

سمعک M : این سمعک تا افت شنوایی 75 دسیبل را پوشش می دهد. باتری سمعک دی پاور 312، باتری سمعک ریواک 312 مختص این باتری ها می باشند..

سمعک P :این سمعک تا افت شنوایی 90 دسیبل  را پوشش می دهد. این سمعک باتری سمعک دی پاور 13، باتری سمعک ریواک 13 مصرف می کند.

سمعک SP (سوپر پاور): این سمعک افت شنوایی 105 دسیبل را پوشش داده و باتری سمعک دی پاور 13 و باتری سمعک ریواک 13 در آن استفاده می شود.

سمعک UP (اولترا پاور): این سمعک افت شنوایی 120 دسیبل را پوشش می دهد. باتری مورد استفاده در این سمعک باتری سمعک دی پاور 675 و باتری سمعک ریواک 675 می باشد.

تمامی باتری های دی پاور، ریواک و ویدکس و سمعک های اصل و با کیفیت بالا را از آزمایش آنلاین تهیه فرمایید. هرگونه سوال در مورد سمعک و باتری سمعک داشتید می توانید با کارشناسان مرکز مطرح نمایید.

بهترین سمعک پشت گوشی کدام است؟

سمعک پشت گوشی برنافن مدل لئوکس: یکی از قدرتمند ترین سمعک با قدرت پردازش واقعی محیط است. دارای دو نوع سمعک اولترا پاور و سوپر پاور که مناسب کم شنوایی های شدید تا عمیق می باشند.

سمعک پشت گوشی رکستون Moslaic : این سمعک از نوع هوشمند وایرلس و در مدل های قدرتی مختلف در سایز و اندازه های مختلف موجود می باشد و دارای ولوم کنترل و دکمه تغییر برنامه بوده و مناسب کم شنوایی های ملایم تا عمیق است.

سمعک های پشت گوشی فوناک: مناسب کم شنوایی شدید تا عمیق است. بیشتر برای کودکان با کم شنوایی شدید و عمیق تجویز می گردد. دارای ولوم کنترل و دکمه تغییر برنامه  و از باتری سمعک 675 و باتری سمعک 13 استفاده می گردد.

سمعک پشت گوشی ویدکس مدل Uniqur Evoke : جز پیشرفته ترین سمعک های پشت گوشی می باشد که دارای ظاهری زیبا و کوچک، تنظیم خودکار صدا، تقویت بهتر اصوات و وایرلس می باشد.

: یکی از معروف ترین سمعک های پشت گوشی زمینس بوده که با تکنولوژی های مختلفیmotionسمعک پشت گوشی زیمنس مدل

ساخته شده است. مناسب برای کم شنوایی ملایم تا عمیق می باشد و معمولا وایرلس بوده. کیفیت صدای خوبی برای بیماران فراهم آورده است.

سععک پشت گوشی اتیکن: از قدیمی ترین و بزرگ ترین شرکت های تولید کننده سمعک در جهان می باشد و در زمینه تحقیقات مدل opn دارای پردازش قوی و سه سطح تکنولوژی است. دارای وایرلس هوشمند، دارای ولوم کنترل و دارای شنوایی بسیار فعال است و چراغ نشانگرال ای دی جهت نشان دادن وضعیت سمعک است.

مزایای سمعک پشت گوشی BTE

سمعک پشت گوشی BTE نسبت به دیگر سمعک ها مزایایی همچون: مقاوت بیشتر، شنوایی بهتر، طول عمر بیشتر و سهولت در استفاده و… .در ادامه به مزایای بیشتری اشاره می نماییم:

  • دارای میکروفن جهت دار هستند که در محیط های شلوغ باعث افزایش درک گفتار می شود.
  • مقاومت بالایی در مقابل گرد و غبار و آب دارند.
  • جز پرقدرت ترین سمعک ها هستند.
  • متناسب با انواع افت های شنوایی است، حتی افت های شنوایی عمیق.
  • استفاده از این سمعک راحت تر از دیگر سمعک هاست.
  • طول عمر بالایی نسبت به دیگر سمعک ها دارند.
  • این سمعک باتری بزرگ مصرف می کند و نیاز به تعویض باتری سمعک کمتری خواهد داشت.
  • مدل شارژی این سمعک ها نسبت به دیگر سمعک های شارژی، شارژ بیشتری نگه می دارد.

برای چه کسانی استفاده از سمعک پشت گوشی BTE  توصیه می شود؟

  • افرادی که گوششان جرم زیادی تولید می کند.
  • افرادی که دارای عفونت گوش خارجی هستند.
  • افرادی که دچار پارگی پرده گوش شده اند.
  • افرادی که کانال گوششان بسیار باریک است.
  • کودکان، افراد مسن و افرادی که نمی توانند سمعک های داخل گوشی را به علت ظریف بودن و نیاز به داشتن مهارت بالا جهت تعویض باتری، نظافت و.. کنترل و نگه داری نمایند.
  • افرادی که افت شنواییشان بیشتر از 80 دسیبل می باشد.

سمعک RIC از سمعک های پشت گوشی هستند که رسیور بیرون از سمعک قرار دارد و در داخل کانال گوش و در نزدیکی پرده گوش قرار می گیرد. این مدل سمعک از دو قسمت تشکیل شده است: قسمت 1 در پشت گوش قرار می گیرد و بسته به باتری که مصرف می کند در 4 نوع مختلف است. ( شارژی، باتری 13 مصرف می کند، باتری 312 مصرف می کند، باتری 10 مصرف می کند). انواع باتری اعم از باتری سمعک دی پاور13- باتری سمعک ریواک13- باتری سمعک دی پاور312- باتری سمعک ریواک 312- باتری سمعک دی پاور10-باتری سمعک ریواک10- باتری سمعک ویدکس10 در آزمایش آنلاین موجود می باشد.

با بزرگ شدن سایز باتری سایز سمعک هم بزرگتر می شود. قسمت 2 رسیور سمعک است که در 4 قدرت مختلف ساخته می شود. رسیور باید به نوعی انتخاب شود که جوابگوی میزان شنوایی فرد باشد. رسیورها باید یک سال یکبار تعویض شوند به این علت که به مرور زمان دچار افت کیفیت می شوند.

باتری سمعک مورد نیاز سمعک پشت گوشی

سمعک RIC از سمعک های پشت گوشی هستند که رسیور بیرون از سمعک قرار دارد و در داخل کانال گوش و در نزدیکی پرده گوش قرار می گیرد. این مدل سمعک از دو قسمت تشکیل شده است: قسمت 1 در پشت گوش قرار می گیرد و بسته به باتری که مصرف می کند در 4 نوع مختلف است. ( شارژی، باتری 13 ، باتری 312 و باتری 10 مصرف می کند). انواع باتری اعم از باتری سمعک دی پاور13- باتری سمعک ریواک13- باتری سمعک دی پاور312- باتری سمعک ریواک312- باتری سمعک دی پاور10-باتری سمعک ریواک10- باتری سمعک ویدکس10 در آزمایش آنلاین موجود می باشد.

با بزرگ شدن سایز باتری سایز سمعک هم بزرگتر می شود. قسمت 2 رسیور سمعک است که در 4 قدرت مختلف ساخته می شود. رسیور باید به نوعی انتخاب شود که جوابگوی میزان شنوایی فرد باشد. رسیورها باید یک سال یکبار تعویض شوند به این علت که به مرور زمان دچار افت کیفیت می شوند.

بسته به گوش افراد مختلف که سایزهای مختلف دارند، رسیورها دارای طول های متفاوتی هستند که باید متناسب با گوش فرد انتخاب شوند. کوچکترین رسیور دارای سایز 1 سانتی متر و بلندترین رسیور دارای سایز 4 سانتی متر می باشد. اگر رسیور نسبت به گوش فرد بلندتر یا کوتاه تر باشد، سمعک به درستی روی گوش قرار نمی گیرد. این سمعک ها هم با قالب گیری و هم بدون قالب گیری روی گوش قرار می گیرند.

  • رسیور S: از بقیه رسیورها کوچکتر است و تا افت شنوایی 60 دسیبل را پوشش می دهد.
  • رسیور M: کمی از رسیور S بزرگتر است و تا افت شنوایی 75 دسیبل را پوشش می دهد.
  • رسیور P: کمی از رسیور M بزرگتر است و تا افت شنوایی 85 دسیبل را پوشش می دهد.
  • رسیور HP: کمی از رسیور P بزرگتر است و تا افت شنوایی 95 دسیبل را پوشش می دهد.

تعویض باتری سمعک پشت گوشی

باتری های سمعک پشت گوشی همانند دیگر مدل های سمعک تعویض می شود. سمعک های پشت گوشی برای گروهی از بیماران بخصوص افراد مسن با مشکلات حرکتی چون لرزش دست، مشکلات بینایی گزینه مناسب تری می باشد به این دلیل که باتری سمعک در سایز بزرگتری قابل دسترس می باشد.

هنگامی که برچسب روی باتری سمعک را جدا کنید و داخل سمعک قرار دهید، سمعک شروع به روشن شدن می شود. برای افزایش عمر باتری سمعک بعد از جدا کردن برچسب باتری، یک الی سه دقیقه صبر کنید تا در این مدت زمان باتری به طور کامل در معرض اکسیژن قرار گیرد و سپس درب باتری را ببندید.

نظافت سمعک های پشت گوشی چگونه است؟

لازم است در جلسه تنظیم و تحویل سمعک به آموزش های متخصص شنوایی شناس در مورد نظافت سمعک، تعویض باتری سمعک، نحوه قرار دادن سمعک روی گوش و دیگر موارد را توجه فرمایید تا از کارایی بالای سمعک لذت ببرید.

تمام سمعک ها چه سمعک های پشت گوشی و چه سمعک داخل گوش به دلیل تماس با رطوبت، تعرق پوست، گرد و غبار و.. به نظافت نیاز دارند.

همانگونه که بیان نمودیم دو مدل سمعک پشت گوشی وجود دارد و نظافت این دو مدل با هم تفاوت دارد.

سمعک پشت گوشی: در سمعک پشت گوشی تمام اجزای سمعک در داخل بدنه سمعک قرار دارد و با اتصال هوک سمعک به قالب یا تین تیوب( شلنگ باریک ) صدا به داخل گوش منتقل می شود.ابتدا استفاده از دستمال برای خشک کردن بدنه سمعک و نظافت آن نیاز می باشد. مخصوصا در مواقع تعریق شدید زیرا به مرور سبب از بین بردن پوشش نانو و آسیب به بدنه یا حتی آسیب به بخش های داخلی سمعک می شود.

قیمت سمعک های پشت گوشی

قیمت سمعک های پشت گوشی و داخل گوشی تقریبا با هم برابر است. اما قیمت سمعک به چند عامل بستگی دارد:

  • سایز سمعک: هر چه سایز سمعک کوچکتر شود، قیمت سمعک نیز بیشتر می شود.
  • تکنولوژی نانو: سمعک هایی که پوشش نانو که ضد آب هستند، دارند. قیمت بیشتری دارند.
  • قابلیت سیستم وایرلس: سمعک هایی که سیستم وایرلس دارند قیمت بیشتری دارند.
  • مدت زمان گارانتی سمعک: هر چه گارانتی سمعک بیشتر باشد قیمت نیز افزایش می یابد.
  • رده سمعک: سمعک های رده بالاتر چون مدارات کاهش نویز و کاهش سوت قوی دارند، قیمت بالاتری نیز دارند.
  • قدرت سمعک: هر چقدر قدرت سمعک بیشتر شود، قیمت سمعک هم بیشتر می شود.
  • تعداد باند و کانال سمعک: هر چه تعداد باند و کانال سمعک بیشتر باشد قیمت سمعک نیز افزایش می یابد.

مزایای خرید سمعک پشت گوشی چیست؟

همانطور که از نام این سمعک ها مشخص است، این سمعک ها در پشت گوش قرار می گیرند. بنابرین با جرم و رطوبت گوش درگیر نیستند و این مسئله به طول عمر سمعک و باتری سمعک کمک می کنند. دلیل دیگر مزیت خرید این سمعک ها تنوع بالای آن از نظر ظاهر، تکنولوژی، اندازه، قیمت و… می باشد و مهم تر از همه استفاده راحت کودکان و افراد مسن از این سمعک ها می باشد.در این مطلب در مورد سمعک های پشت گوشی اطلاعاتی را به شما عزیزان دادیم که با توجه به نیاز خود و آنچه متخصص شنوایی شناس تجویز می نماید، سمعک متناسب خود را انتخاب نمایید. متخصصان در آزمایش آنلاین آماده پاسخگویی به سوالات و راهنمایی شما می باشند. تمامی سمعک هایی که مد نظر شماست و همچنین انواع باتری سمعک با برند های مختلف مانند باتری سمعک زیمنس ، باتری سمعک ویدکس ، باتری سمعک انرجایزر و… با کیفیت بالا و اصل در آزمایش آنلاین موجود می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *