تست کرونا کودکان

تست کرونا در کودکان شامل چه مواردی است؟

  • نوشته شده توسط سمانه نصیری
  • 17 / 01 / 1400

زمانی که برای اولین بار کرونا در دنیا شایع شد، والدین خیالی آسوده داشتند، چرا که دانشمندان اینطور گزارش کرده بودند که این بیماری موذی، نمی‌تواند در کودکان خطرآفرین باشد، اما کم کم در آمارها، میزان ابتلا و مرگ و میر کودکان کرونایی افزایش پیدا کرد و در فصل پاییز و زمستان که احتمال ابتلا به بیماریهای سرماخوردگی و آنفلونزا افزایش پیدا می‌کرد، این نگرانی به وجود آمد که از کجا متوجه شویم فرزندمان، فقط به یک سرماخوردگی ساده مبتلاست و کرونایی درکار نیست و خوب البته جواب هم مشخص بود: تست کرونا در کودکان، می‌تواند این نگرانی را برطرف کند. این مقاله تلاش می‌کند، علائم کرونا در کودکان، تست کرونا در کودکان و راه های درمانی آن را بررسی کند.

 

راه تشخیص کرونا در کودکان بدون انجام تست کرونا

از آنجا که بیماری‌های تنفسی از علائم مشابهی مانند گلو درد، تب، سرفه، احتقان و سردرد و غیره برخوردارند، هیچ راهی وجود ندارد که بدون آزمایش بتوان بیماری کودک را تشخیص داد. همچنین کارشناسان بر این باورند که تائید بیماری توسط تست کرونا برای کودکان می‌تواند برای حفظ راه های پیشگیری از کرونا، امنیت خانواده‌ها، مدارس و جوامع امری بسیار حیاتی باشد.

پائولو آر پینا مدیر بخش تخصصی کودکان در مرکز بهداشت خانواده در نیویورک می‌گوید: “هنگامی که بدانیم این بیماری چیست، می‌توانیم به شما کمک کنیم تا بدانید که آیا نیاز به قرنطینه شدن دارید یا خیر و چه زمانی برای بازگشت به مدارس امن است. همچنین تست کرونا برای کودکان می‌تواند ذهن والدین را آرام کند. اگر نتیجه منفی یا مثبت باشد، با توجه به آگاهی که نسبت به وضعیت کنونی فرزند خود به دست آورده‌اید، می‌توانید به مراقبت فرزند خود پرداخته و روند درمان کرونا در کودکان را پیش ببرید و از انتشار کرونا به دیگر اعضای خانه و یا در اجتماع جلوگیری کنید.

علائم کرونا در کودکان

علائم کرونا در کودکان

علائم کرونا در اکثر کودکان مبتلا به بیماری کوید-19 علائم خفیف هستند یا به طور کلی، هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند و به راحتی بهبود می‌یابند. این در حالتی است که برخی دیگر به شدت دچار بیماری می‌شوند. به طور کلی بیشترین نگرانی در خصوص ابتلا کودکان به بیماری کرنا این است که آنها افراد بیشتری را در معرض ابتلا به بیماری شدید کوید قرار دهند. افرادی از قبیل بزرگسالان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، بیماری ریوی یا دیابت دارند.

همانطور که در ابتدا اشاره شد، انجام تست کرونا در کودکان تنها راه تشخیص بیماری است. پزشکان معتقد‌اند که تنها با معاینه کودکان قادر به تشخیص کرونا نیستند. بنابراین، توصیه می‌کنند که اگر کودکی علائمی دارد، تست کرونای کودکان را انجام دهد.

علائم کرونا می‌توانند طی 2 تا 14 روز پس از مواجهه و انتقال ویروس شروع شوند، اما بیشتر کودکان آنها را در 5 تا 7 روز بروز می‌دهند. شایع‌ترین علائم این بیماری دقیقا همانند آنفولانزا شامل تب و سرفه‌های شدید در کودکان است. حالت تهوع، استفراغ و اسهال نیز مواردی هستند که بیشتر در کودکان دیده شده و بعد از گذشت چند روز بروز می‌دهند. سایر علائم کرونا که در کودکان رایج‌اند شامل بدن درد، خستگی، گلودرد و تنگی نفس هستند. از بین رفتن چشایی یا بویایی یکی از علائم خاص COVID-19 است که در بیماری‌های تنفسی دیگر مانند آنفلوانزا یا سرماخوردگی تجربه نمی‌شود.

تست کرونا برای کودکان با استفاده از یک سواب صورت می‌گیرد و اغلب همانند تست فوری کرونا است. بدین صورت که نتایج تست تنها چند دقیقه پس از نمونه‌گیری حاضر هستند. درصورتی که والدین متوجه بروز تغییراتی در کودک خود می‌شوند، باید بالافاصله با پزشک خود تماس گرفته و یا به بیمارستان مراجعه نمایند. انجام این اقدام به منظور حفظ امنیت همه از بیماری کوید-19 حیاتی است.

 

برخی از والدین به علت نگرانی در خصوص ضدعفونی نبودن بیمارستان‌ها، از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند. اما لازم است بدانید، محیط بیمارستان بیشتر از هرجای دیگری ضدعفونی شده و همچنین اتاق‌های معاینه خاصی برای کیس‌های معاینه اختصاصی وجود دارد که خطر را تا حدودی کاهش می‌دهد.

انواع تست کرونا برای کودکان

دو آزمایش اصلی COVID-19 وجود دارد: آزمایش تشخیصی و آزمایش آنتی بادی. با انجام تست کرونا برای کودکان می‌توان متوجه شد که آیا کودک به COVID-19 مبتلا است یا خیر. علاوه بر این، دو نوع آزمایش تشخیص کرونا وجود دارد که عبارت‌اند از:  تست فوری کرونا به نام آنتی ژن و آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR).

برای تعیین اینکه آیا فرزند شما در گذشته COVID-19 داشته است، حتی اگر هیچ علامتی وجود نداشته باشد، از آزمایش آنتی بادی استفاده می‌شود. آزمایش آنتی بادی عفونت فعلی را تشخیص نمی‌دهد. بلکه آنتی بادی که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس تولید کرده است را نشان می‌دهد. متخصصان اطفال در مورد اینکه کدام آزمایش باید استفاده شود و چه زمانی انجام تست کرونا برای کودکان مفید است با والدین صحبت می‌کنند.

آزمایش سریع آنتی ژن

آزمایش سریع آنتی ژن نه ویروس کرونا، بلکه پروتئین‌های ایجاد شده توسط ویروس را تشخیص می‌دهد. به همین دلیل، نتیجه به دست آمده از آزمایش سریع آنتی ژن زمانی دقیق‌ است که کودک علائمی را بروز داده است زیرا این نشانه مبارزه بدن با عفونت است و تشخیص پروتئین موردنظر راحتتر صورت می‌گیرد. درواقع پزشکان معتقداند که تست سریع آنتی ژن فقط در صورتیکه کودک علائم فعال داشته باشد باید استفاده شود. به عنوان مثال، هفته اول ابتلا به عفونت کوید-19.

این آزمایش را می‌توان در نوزادان و کودکان در هر سنی استفاده کرد و نتایج به سرعت در دسترس خواهند بود. نحوه انجام تست اغلب دردناک نیست و تنها 20 دقیقه از وقت بیمار را خواهد گرفت و قبل از ترک مراکز تست کرونا برای کودکان نتیجه آماده است.

نتیجه مثبت آزمایش آنتی ژن بسیار دقیق است، بنابراین به راحتی می‌توان گفت که نتیجه مثبت به این معنی است که کودک به بیماری کوید-19 مبتلا شده است. اما نتیجه آزمایش منفی بسته به زمان انجام آزمایش و اینکه آیا کودک علائم کرونا را نشان می‌دهد یا خیر، از اعتماد کمتری برخوردار است. در برخی موارد، مانند اینکه کودک شما با افراد در معرض خطر زندگی می‌کند یا شیوع بیماری در جایی که زندگی می‌کنید، وجود داشته باشد، ممکن است پزشک متخصص اطفال آزمایش PCR را برای تأیید نتیجه منفی توصیه کند. پس از به دست آوردن نتیجه منفی تست کرونا برای کودکان باید با پزشک متخصص اطفال صحبت کرد که آیا برای تائید نتیجه منفی تست کرونا به آزمایش پیگیری نیاز است یا خیر.

تست PCR

تست PCR کرونا در کودکان

در آزمایش PCR با استفاده از یک سواب نمونه یا بزاق موجود در بینی و حلق گرفته می‌شود. اما بر خلاف آزمایش آنتی ژن، آزمایش PCR بدنبال ویروس است، نه پاسخ سیستم ایمنی بدن به آن. همین امر باعث می‌شود آزمایش PCR بسیار حساس‌تر باشد زیرا می‌تواند ویروس را در مراحل مختلف عفونت، از اوایل و قبل از بروز علائم، تا بعد از پایان بیماری تشخیص دهد. نتایج تستPCR معمولاً در طی یک تا دو روز کاری در دسترس خواهند بود.

نتیجه مثبت تست PCR به بدین معنی نیست که کودک در حال حاضر به بیماری شدید و کشنده مبتلا شده است بلکه اغلب بدین معناست که در معرض خطر بوده و ممکن است افراد دیگر در خانه را نیز در معرض خطر قار داده باشد. زیرا همانطور که گفته شد تعداد قابل توجهی از کودکان بدون علائم هستند و یا به نوع خفیف بیماری دچار می‌شوند. اما این مورد اغلب در خصوص بزرگسالان صدق نمی‌کند.

 

آزمایش آنتی بادی

آزمایش آنتی بادی از طریق نمونه‌گیری خون انجام می‌شود. در این آزمایش همانطور که در بالا اشاره شد، برای بررسی پروتئین‌هایی که سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت از آنها استفاده می‌کند، صورت می‌گیرد. این پروتئین‌ها ممکن است حتی بعد از درمان فرد نیز در حال تولید باشد تا بتوانند بدن را از هرگونه مواجهه بعدی با ویروس محافظت کنند. محققان پس از تحقیقات بسیار هنوز به چیزهای زیادی در خصوص تست آنتی بادی دست نیافته‌اند و نمی‌دانند که داشتن آنتی بادی به طور حتمی از بدن کودک در برار ابتلا دوباره به بیماری کوید-19 محافظت می‌کند یا خیر. نتیجه آزمایش آنتی بادی همانند آزمایش PCR، فوری آماده نمی‌شود و معمولا یک یا دو روز کاری به طول می‌انجامد.

مدیریت نتیجه مثبت کرونا برای کودکان

اگر کودکی از طریق آزمایش سریع آنتی ژن یا PCR نتیجه آزمایش مثبت COVID-19 را دریافت کرد، متخصصان بهداشت مراحل زیر را توصیه می‌کنند:

  1. تا آنجا که ممکن است، کودک را از تمامی اعضای خانواده که در معرض خطر بیماری شدید COVID-19 هستند، جدا کنید. این مورد شامل هر کسی که از نظر ایمنی بدن ضعیف هستن یا به بیماری‌هایی از قبیل دیابت، سرطان و … مبتلا هستند، می‌باشد.
  2. مدرسه ، تیم ورزشی، دوستان و هر کسی که از نزدیک با کودک در تماس بوده است، ممکن است در معرض خطر باشد. بنابراین به منظور توقف چرخه انتقال بیماری کرونا باید به آنها اطلاع داده شود تا بتوانند تست فوری کرونا را انجام دهند.
  3. پس از به دست آوردن نتیجه مثبت تست کرونا کودک، لازو است وی به مدت 10 روز در خانه قرنطینه باشد.
  4. وقتی در خانه هستید از ماسک استفاده کنید. این امر شامل همه کسانی که در خانه هستند و همچنین کودک بیمار (در صورت امکان) می‌شود.
  5. کودک را به شستشوی مکرر دست تشویق کنید.
  6. سطوح با لمس بالا مانند دستگیره‌های در را دائما تمیز و ضد عفونی کنید.
  7. همه افراد در خانه را از نظر علائم تحت نظر داشته باشید و در صورت لزوم به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.
  8. از کودک مبتلا به COVID-19 دقیقاً به همان روشی که در صورت سرماخوردگی یا آنفولانزا مراقبت می‌کنید، مراقبت کنید: استراحت، مصرف مایعات و کاهش دهنده تب بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن جزء روش‌های مراقبتی محسوب می‌شوند. بیشتر کودکان به خوبی از COVID-19 بهبود می‌یابند. اما اگر علائم کودک بدتر شد، برای راهنمایی با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.
  9. در صورت بروز مشکل در تنفس، لب‌های مایل به آبی یا علامت خطرناک دیگر مربوط به عفونت، مراقبت ویژه و مراجعه به بیمارستان را به تعویق نیندازید.

راه‌های پیشگیری از کرونا در کودکان

راه های پیشگیری از کرونا در کودکان

به طور مشخص راه‌های پیشگیری از کرونا در کودکان مشابه همان روش‌هایی است که سایر افراد باید انجام دهند و همچنبن به تغذیه در دوران کرونا هم باید توجه داشت این موضوع اهمیت زیادی دارد، چرا که ممکن است کودک به بیماری مبتلا باشد و علامت خاصی را نشان ندهد، اما به علت ناقل بودن، ویروس کرونا را به سایر افراد انتقال دهد. از طرفی واکسن کرونا، با توجه به محدودیت تولید، در مرحله آخر به کودکان تزریق خواهد شد و این موضوعی است که در حفظ سلامت آنها باید توجه داشته باشیم.

محافظت از سلامت کودکان بسیار حساس و ویژه است. بنابراین، در شرایط حساس همه‌گیر بیماری کرونا باید بیشتر از قبل مراقب کودکان باشیم. آگاهی کافی از علائم کرونا، درمان کرونا در کودکان و راه های پیشگیری از آن به ما کمک می‌کند تا درصد ابتلا به بیماری را در خانواده خود کاهش دهیم. همچنین، در صورت بروز هرگونه علائمی قادر به تصمیم‌گیری صحیح خواهیم بود. بدین ترتیب، در این مطلب تمامی نکات لازم از قبیل انجام تست کرونای کودکان چگونه است، روش‌های درمان کرونا، روش‌های مقابله با عوارض تهدید کننده و … جمع‌آوری شده است.

همچنین شما می‌توانید برای انجام تست کرونا در منزل، از طریق آزمایش آنلاین درخواست دهید و یا پیش از انجام درخواست، با ویزیت پزشک در محل و یا حتی آنلاین، از وضعیت خود و یا عزیزانتان بهتر آگاه شوید.

 

مراقبت از بیماران کرونایی

اگر دچار بیماری کرونا شدید ، میتوانید از خدمات مراقبت از بیمار کرونایی در منزل  آزمایش آنلاین نیز بهره ببرد، بیمه کرونا نیز راه مطمئن در این دوران پر استرس میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *