گونه جدید ویروس کرونا لامبدا

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 31 / 05 / 1400

ویروس کرونا لامبدا

در حال حاضر نوع جدیدی از ویروس کرونا به نام ویروس لامبدا به تدریج در سراسر جهان پخش شده است و بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از کووید -19 و سرانه مرگ و میر را در جهان داشته است. همچنین طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حداقل در 29 کشور در پنج منطقه مختلف گسترش یافته است. بنابراین سوال این است: آیا این نسخه از سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2 (SARS-CoV2) (ویروس کرونا لامبدا) جهان را با مشکل بیشتری روبرو خواهد کرد؟

گفتن آن در حال حاضر سخت است. همانطور که اکثر مراکز بهداشتی و درمانی و متخصصین می‌گویند، چیزهای زیادی در مورد نوع ویروس کرونا لامبدا وجود دارد. با ابتلا به این نوع از ویروس کرونا ممکن است علائم ناراحت کننده‌ای را مشاهده کنید، اما هنوز نمی‌توانید همه آن چیزی را که در حال رخ دادن است، ببینید یا متوجه شوید.

 

ویروس کرونا لامبدا مدتی است که وجود دارد. اولین بار در پرو در آگوست 2020 شناسایی شد و به طور پیوسته در آنجا رشد کرده است. در نهایت، نوع لامبدا به عنوان “آلفا” یا برترین گونه‌های کروناویروس Covid-19 در پرو تبدیل شد. از آوریل 2021، توالی موارد ویروس کرونا لامبدا در کشور را در بیش از 80 درصد نمونه‌ها پیدا کرده است. همه گیری کووید -19 پرو را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. از 9 ژوئیه، پرو در مجموع 2،074،186 مورد مبتلا به ویروس کرونا گزارش داده است که 193،909 مورد از آنها منجر به مرگ شده است، و 9.3٪ نسبت مرگ و میر مورد و 596.45 مرگ را در هر 100،000 نفر در جمعیت گزارش می‌دهد.

در گزارش 15 ژوئن سازمان بهداشت جهانی شیوع گونه ویروس کرونا لامبدا در چندین کشور دیگر آمریکای جنوبی از جمله شیلی، اکوادور و آرژانتین افزایش یافته است. بر اساس گزارش بهداشت عمومی انگلستان، تا 24 ژوئن 2021، این نوع در 525 نمونه از ایالات متحده، 87 در آلمان، 86 در آرژانتین، 57 در مکزیک، 43 در اسپانیا، 19 در اسرائیل، 15 در کلمبیا ظاهر شده است. 13 مورد در فرانسه، 8 مورد در مصر، 7 نفر در سوئیس، 6 مورد در انگلستان، 5 نفر در ایتالیا، 3 مورد در برزیل و 3 مورد در کانادا و همچنین نمونه‌های در هلند، آروبا، پرتغال، دانمارک، جمهوری چک، ترکیه، استرالیا، کوراسائو و زیمبابوه.

هر بار که یک نوع جدید از ویروس کووید-19 ظاهر می‌شود، یکی از برزگترین سوالات ذهن تمامی افراد را به خود درگیر می‌کند، این است که آیا واکسن‌های موجود در حال حاضر چقدر می‌تواند در برابر این نوع ویروس کرونا لامبدا محافظت کند. نشانه‌های اولیه مشخص می‌کند که واکسن‌های mRNA Covid-19 هنوز هم می‌تواند حفاظت خوبی را ارائه دهد.

هر کس علم تکثیر و جهش ویروس کرونا را درک کند، متوجه خواهد شد که تا زمانی که افراد کافی واکسینه نشوند و مقامات بهداشت عمومی این بیماری همه گیر را تحت کنترل درآورند، این گونه‌ها تهدیدی مداوم خواهند بود.

ظهور و گسترش نوع ویروس کرونا لامبدا یادآور این است که ویروس کووید -19 قرار نیست ثابت بماند. این ویروس در حال تکامل و سازگاری با زمان است. هر بار که ویروس تکثیر شود یا نسخه‌های بیشتری از خود تهیه کند، ممکن است اشتباهاتی نیز صورت گیرد. این اشتباهات منجر به جهش در کدهای ژنتیکی نسخه‌های حاصله از ویروس می‌شود. چنین جهش‌هایی در واقع منجر به ایجاد انواع جدیدی از ویروس کرونا هستند.

به همین دلیل بسیار مهم است که تا حد امکان از شیوع ویروس جلوگیری شود تا زمانی که افراد (زنجیره‌های انتقال )کافی بتوانند واکسینه شوند. تا زمانی که ویروسCovid-19 همچنان گسترده است، افراد واکسینه نشده می‌توانند به عنوان “کارخانه‌های انتقال و انتشار ویروس به جهان خدمت کنند. به عبارت دیگر، وقتی از خود در برابر ویروس محافظت نمی‌کنید، بدن شما به عنوان یک منبع عمل می‌کند و به راحتی باعث افزایش چرخه انتقال ویروس خواهد بود.

 

درست است واکسیناسیون به صورت قطعی و کامل عفونت این ویروس را از بین نمی‌برد اما حداقل شدن آن را کمتر می‌کند و از رشد آمار مرگ و میر جلوگیری می‌کند. اگر واکسینه نشده‌اید، بهتر است سایر اقدامات احتیاطی کووید -19 مانند استفاده از ماسک صورت و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید. این نه تنها از شما محافظت می‌کند بلکه با کند کردن ظهور انواع مختلف ویروس کرونا، از بقیه جامعه نیز محافظت می‌کند. عدم کند شدن ظهور انواع ویروس می‌تواند همه گیری را طولانی کند و ما را به نقطه‌ای برساند که کمتر و کمتر حرف یونانی برای نامگذاری انواع جدید ویروس کووید-19 داشته باشیم.

علائم ویروس کرونا لامبدا

در حال حاضر‌، علائم ویروس کرونا لامبدا شبیه علائم اولیه COVID-19 است. علائم رایج که خود را با نوع لامبدا نشان می‌دهند شامل موارد زیر است:

  • سرفه کردن
  • تب شدید
  • بدن درد
  • از دست دادن قدرت چشایی و بویایی
  • مشکل در تنفس

توصیه می‌شود هر فردی که این علائم را دارد بعد از تست کرونا و مشخص شدن جواب با پزشک متخصص تماس بگیرد.

چگونه می‌توانم از خود در برابر نوع  ویروس کرونا لامبدا محافظت کنم؟

ظهور نوع ویروس کرونا لامبدا یادآور این است که همه موارد COVID-19 یکسان نیستند، به این معنی که مردم باید بدون توجه به وضعیت واکسیناسیون مراقب باشند و دستورالعمل‌های بهداشت عمومی را دنبال کنند.

دکتر ساندرا آدامز، استاد زیست شناسی و ویروس شناس در دانشگاه ایالتی مونتکلر، گفت اگر افراد هنوز واکسن دریافت نکرده و توصیه‌های بهداشت عمومی CDC را دریافت نکرده باشند، می‌توانند با واکسیناسیون از خود در برابر انواع ویروس COVID-19 محافظت کنند.

وی گفت: “افراد واکسینه نشده باید یکی از واکسن‌ها را دریافت کرده و کاملاً واکسینه شوند.” “افراد واکسینه شده در برابر این نوع ویروس کرونا محافظت می‌شوند، اما باید توصیه‌های CDC را همچنان رعایت کنند. این موارد شامل شستن مکرر دست‌ها، پوشاندن صورت در جمع و در فضاهای دارای تهویه نامناسب است. ”

آیا ویروس کرونا لامبدا از دلتا عفونی‌تر است؟

نوع دلتا دو برابر نوع آلفا که در انگلستان گسترش یافته است، عفونی است. این دارو قدرت واکسن‌ها را کاهش می‌دهد و دو دوز واکسن Pfizer را تا 64 درصد کاهش می‌دهد.

داده‌های کافی برای مقایسه نوع ویروس کرونا لامبدا با آنچه در مورد دلتا می‌دانیم وجود ندارد، بنابراین پاسخ کوتاه این است که هنوز به صورت علمی و دقیق مشخص نیست اما با توجه به گزارشات مبنی بر ابتلا مردن در سراسر جهان به نظر می‌رشد که ویروس کرونا لامبدا عفونی‌تر از دلتا است.

 

اما این ویروس جدید کووید-19 بدین بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که انتقال /ان روز به روز رو به افزایش است. تنها 10.4 درصد از مردم پرو تاکنون دوبار واکسینه شده‌اند. اکنون که چندین کشور در غرب شروع به رفع محدودیت‌ها کرده‌اند، انواع جدید آن همچنان یک نگرانی خارجی برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و سیاست گذاران است.
مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *