درمان خانگی کرونا

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 19 / 05 / 1400

ویروس کرونا (COVID-19) بیماری ترسناک و در برخی مواقع خطرناک است که امروزه تمام جهان را درگیر کرده است. این بیماری برای برخی از افراد، به ویژه افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، اغلب بسیار ناخوشایند و دشوار است. به علت همه‌گیر بودن ویروس کرونا احتمالا اکثر افراد به آن مبتلا شده و در هر خانواده حداقل یک نفر به صورت خیفیف به این بیماری آلوده شده است.

به بیان ساده‌تر، اکثریت افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، یک بیماری خفیف یا بدون علامت را تجربه می‌کنند که می‌تواند با استفاده از درمان خانگی کرونا درمان خود را آغاز کنند. اما برای بهبود چه باید کرد؟ در اینجا مطالبی ارائه شده است که به شما برای درمان خفیف کرونا در خانه کمک می‌کند.

 

درمان خانگی کرونا در صورت ابتلا

اول از همه، در خانه بمانید! این امر حتی در مواقعی که شما علائم کرونا را تجربه می‌کنید اما مورد تائید شده‌ای (مانند تست مثبت کرونا) ندارید نیز صدق می‌کند. زیرا گاهی ممکن است نتیجه تست کرونا کاذب باشد و با وجود اینکه ویروس در بدن شما وجود دارد، نتیجه تس منفی است. در این حالت باید حفظ پروتکل‌ها را جدی گرفت زیرا عدم رعایت این مورد منجر به انتقال و گسترش ویروس خواهد شد.

در صورت تایید کووید و مثبت بودن آزمایش، با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از درمان‌های سرپایی از جمله درمان با آنتی بادی IV، برای کسانی که در معرض خطر بالای عوارض هستند و علائم خفیف تا متوسط ​​دارند، موجود است.

فاصله گذاری اجتماعی را در صورت امکان با ماندن در اتاقی که دارای حمام اختصاصی رعایت کنید و تا جایی که امکان دارد از سایر اعضای خانواده دور بمانید. اگر باید حمام مشترک داشته باشید، پس از هر بار استفاده باید آن را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید.

هیچ ملاقاتی نداشته باشید. اگر در اطراف افراد دیگر هستید، از ماسک صورت استفاده کنید. سایر اعضای خانواده و شما باید به این روش‌ها برای محافظت در برابر ویروس کرونا ادامه دهید:

  • دستان خود را مرتب بشویید.
  • در هنگام سرفه یا عطسه حتما جلوی بینی و دهان خود را با استفاده از دستمال بپوشانید و سپس آن را در سطل زباله درب داری دور بیاندازید.
  • سطوح مکرر لمس شده را هر روز تمیز کنید. در برخی از خانه‌ها لازم است چندین بار در روز به سطوح را ضدعفونی کنند.
  • وسایل شخصی مانند ظروف، حوله یا ملافه را با دیگر افراد خانواده به اشتراک نگذارید. اطمینان حاصل کنید که لباس و ملحفه خود را کاملاً شسته و ضدعفونی کنید.
  • شما همچنین باید در هنگام بیماری تماس با حیوانات خانگی را محدود کنید. هنگام بیماری، CDC توصیه می‌کند تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد این ویروس در دست نیست، از حیوانات فاصله بگیرید.

اگر علائم شما شدید شد، باید با پزشک خود یا خط تماس پرستار UMMS تماس بگیرید تا ببینید آیا نیاز به رفتن به بیمارستان دارید یا خیر. برخی از این علائم عبارتند از:

  • مشکل در تنفس
  • درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  • سردرگمی عدم توانایی در بیدار ماندن
  • کبود شدن لب‌ها یا صورت

 

آیا دارویی برای درمان خانگی کرونا وجود دارد؟

در حالی که درمان‌هایی برای COVID-19 خفیف و متوسط ​​وجود دارد، این روش‌ها تنها با مراجعه به پزشک امکان پذیر است.

لطفاً به هیچ محصولی که مدعی پیشگیری یا درمان ویروس کرونا در خانه است اعتقاد نداشته باشید. علاوه بر این، آنتی بیوتیک‌ها فقط باکتری‌ها را درمان می‌کنند، بنابراین در درمان این ویروس اغلب موثر نیستند.

اما با استفاده از درمان خانگی کرونا قادر هستید علائم را درمان کنید. این بدین معناست که شدت آتها را کاهش دهید تا در اسرع وقت بهبود پیدا کنید. بدن برای مبارزه با ویروس‍ها طراحی شده است و برای اکثر مردم، مبارزه بدن با ویروس به تنهایی با موفقیت عمل می‌کند.

اگر به طور کلی سالم هستید، بدن شما بعد از چند روز مراقبت و استراحت احساس بهتری پیدا می‌کند و در عرض یک الی 2 هفته از ویروس کرونا بهبود می‌یابد. با این وجود، ممکن است بعد از بهبود، ویروس در بدن باقی بماند و به افرادی که با شما در تماس هستند منتقل شود. به همین دلیل است که از شروع علائم باید به مدت 10 الی 14 روز قرنطینه شوید.

در حال حاضر درمانی برای COVID-19 وجود ندارد. هدف از درمان، مدیریت و کاهش علائم تا بهبودی است. اکثر مردم (حدود 80) دارای عفونت بدون علامت یا خفیف هستند که با استفاده از درمان خانگی کرونا قابل درمان است. در این حالت، شما باید همانطور که در ابتدا اشاره شد، حداقل یک هفته خود را قرنطینه کنید تا بهبود یابید.

بخشی از افرادی که به COVID -19 مبتلا می‌شوند به مراقبت در بیمارستان احتیاج خواهند داشت. اگر جوان و سالم هستید، احتمال این امر بسیار کم است. افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های شدید یا بحرانی هستند، شامل افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‌شوند.

درمان خانگی کرونا با مسکن‌ها

برای اکثر عفونت‌های ویروسی از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی، مسکن‌های ساده مانند پاراستامول و NSAIDs (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) مانند ایبوپروفن به طور گسترده توصیه می‌شود.

در موج اول همه گیری، نگرانی‌هایی در مورد ارتباط احتمالی بین مصرف NSAID ها و ایجاد عفونت شدیدتر مطرح شد. اما این امر کاملا غیرواقعی است. کمیسیون داروهای انسانی بریتانیا یک گروه برای بررسی شواهد تشکیل داد. در 14 آوریل، آنها بیانیه‌ای را منتشر کردند که اظهار می‌کند: “در حال حاضر شواهد کافی برای ایجاد ارتباط بین استفاده از ایبوپروفن یا سایر NSAIDها و حساسیت به ابتلا به COVID-19 یا بدتر شدن علائم آن وجود ندارد.”

بیماران در هنگام استفاده از درمان خانگی کرونا به منظور بهبود علائم COVID-19 مانند تب و سردرد می‌توانند از پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنند و در صورت داشتن هرگونه سوال یا تشدید علائم باید از توصیه‌های NHS (سرویس سلامت همگانی) پیروی کنند.

برخی از داروها و درمان‌هایی که ممکن است برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کنید نیز به علائم کروناویروس کمک می‌کند. داروهای سرفه یا داروهای ضد سرفه اغلب به کاهش سرفه کمک می‌کنند. قرص‌های گلو و داروهای مربوط به درمان خانگی کرونا مانند عسل و لیمو ممکن است گلودرد را بهبود بخشد.

درمان خانگی کرونا با آنتی بیوتیک‌ها

اگر آنتی بیوتیک در خانه دارید، از آنها برای درمان ویروس کرونا مصرف نکنید. از آنجا که کرونا یک ویروس است، آنتی بیوتیک‌ها کرونا را بهبود نمی‌بخشد. علاوه برا این، هرگز نباید آنتی بیوتیک‌هایی را مصرف کنید که برای بیماری خاصی تجویز نشده‌اند.

شستشوی دست ضد باکتریایی (مگر اینکه برچسب ضد ویروسی نیز داشته باشند)، محصولات تمیز کننده و ضد عفونی کننده دست نیز لزوماً به همان دلایل در از بین بردن ویروس روی سطوح یا دستان شما موثر نخواهد بود. شایان ذکر است که ضد عفونی کننده‌های دست حاوی حداقل 60درصد الکل در از بین بردن ویروس‌ها موثر هستند. این محصلات اغلب اوقات به عنوان محصول ضد ویروس برچسب گذاری می‌شوند.

درمان خانگی کرونا با داروهای سنتی

ایده‌های درمان های سنتی و استفاده از دارویی گیاهی زیادی در اینترنت و فروشگاه‌های بهداشتی وجود دارد. در حال حاضر، ما از هیچ روش درمانی سنتی برای درمان COVID-19 آگاه نیستیم، بنابراین فریب درمان‌های معجزه آسایی را که برخی از مردم سعی در فروش آن دارند، نخورید. با این حال، استفاده از روش‌هایی مانند غرغره کردن آب ولرم، عسل و آب ولرم می‌تواند در کاهش حساسیت گلو به شما کمک کند.

درمان خانگی کرونا

علائم اصلی کروناویروس تب، سرفه و تنگی نفس است. برای استفاده از درمان خانگی کرونا در ادامه راه‌هایی مفید به شما ارائه شده است.

 

  • تب

از کاهنده تب استفاده کنید. اگر شدت و میزان تب بسیار زیاد است، می‌توانید از کاهنده تب استفاده کنید. استامینوفن چیزی است که معمولاً در درمان خانگی کرونا توصیه می‌شود. در حالی که ایبوپروفن نیز تب را کاهش می‌دهد، این نگرانی وجود دارد که مصرف آن با ویروس کرونا ایمن نباشد. برای اطمینان بیشتر باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

هیدراته بمانید. تب معمولاً باعث تعریق می‌شوند که به معنی از دست دادن آب بدن شما است. مایعات زیادی بنوشید (ترجیحا آب یا آبمیوه و نه نوشابه یا نوشیدنی‌های حاوی قند زیاد که ممکن است شما را تشنه‌تر کند). نوشیدنی‌های کافئین‌دار نیز توصیه نمی‌شود.

استراحت کنید. بدن شما برای مقابله با ویروس به انرژی نیاز دارد. فقط استراحت کنید و اجازه دهید بدن کار خود را انجام دهد.

  • سرفه

در طول روز نوشیدنی بنوشید. این کار نه تنها گلو را مرطوب و راحت نگه می‌دارد، بلکه به هیدراته نگه داشتن شما نیز کمک می‌کند.

نوشیدنی‌های گرم مانند چای یا آب گوشت بنوشید. این‌ها گلو و راه‌هایی که تنفس از آن طریق انجام می‌شود را گرم می‌کنند، هیدراته می‌شوند و هر گونه مخاطی که ممکن است در گلو و راه هوایی فوقانی شما وجود داشته باشد را از بین می‌برند. به عنوان مثال، یک قاشق چای خوری عسل را در چای داغ یا آب داغ امتحان کنید. میزان بسیار کمی از عسل باعث تسکین گلو درد می‌شود. البته به ساد داشته باشید که کودکان زیر 1 سال نباید عسل را امتحان کنند.

از بخور استفاده کنید. از دوش آب گرم، مرطوب کننده، دستگاه بخور یا وسایل دیگر برای تولید بخار استفاده کنید. گلو درد را تسکین داده و مجاری تنفسی شما را باز می‌کند و تنفس را راحت‌تر می‌کند.

غرغره آب نمک. یکی دیگر از درمان خانگی کرونا استفاده از غرغره آب نمک اسن. درست است که این مورد هنوز از نظر علمی ثابت نشده است، اما تاثیر آن را بسیاری از افراد دیده و تجربه کرده‌اند. در هر صورت، استفاده از این روش هیچ ضرری برای شما ندارد حتی ممکن است منجر به بهبود درد و حساسیت گلو شود. از 1 قاشق چایخوری نمکدر 1 لیوان آب گرم استفاده کنید. مطمئن شوید که آن را بعد از غرغره از دهان خود تخلیه کرده و بعد از آن سینک را ضد عفونی کنید.

یک غذای یخ زده بخورید. سردی ممکن است به کاهش درد و تسکین گلو در صورت سرفه کمک کند. قطره‌های سرفه، پاستیل یا آب نبات سفت را بمکید. اینها دهان و گلو را مرطوب نگه می‌دارند.

داروی سرفه را امتحان کنید. اگر سرفه مرطوب است و با مخاط زیادی همراه است، بهتر است از یک خلط آور استفاده کنید تا به خارج شدن مخاط کمک کند. اگر سرفه خشک دارید، سرکوب کننده سرفه همان چیزی است که به آن در درمان هاین خانگی کرونا نیاز دارید.  برای تسکین درد، استامینوفن را امتحان کنید. گاهی اوقات سرفه زیاد می‌تواند دردناک باشد. یک مسکن درد ایجاد شده را تسکین می‌دهد.

 

  • برای تنگی نفس

نفس‌های آرام بکشید. نفس عمیق و آرام کشیدن به شما کمک می‌کند دوباره تنفس خود را به درستی شروع کنید.

تکنیک‌های آرامش یا مدیتیشن را امتحان کنید. این روش‌های درمان خانگی کرونا به بدن کمک کرده و تنفس را منظم می‌کند. علاوه بر این، داشتن تنگی نفس ممکن است باعث ایجاد اضطراب در شما شود. این تکنیک‌های آرام سازی به مبارزه با اضطراب به حفظ روحیه بسیار کمک می‌کند.

اگر قبلاً برای شما داروی استنشاقی تجویز شده بود، ممکن است لازم باشد از آن استفاده کنید. به احساس قفسه سینه خود و علائم مربوط به استنشاق توجه کنید. از دستگاه استنشاقی شخص دیگر استفاده نکنید. فقط از دارویی که برای شما تجویز شده است استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که بعد از هر بار استفاده از دستگاه، آن را ضد عفونی می‌کنید.

درمان خانگی کرونا با مکمل

در حال حاضر مشخص نیست که آیا مکمل‌ها می‌توانند بیماری افراد مبتلا به COVID-19 را بهبود بخشد یا خیر. برخی مطالعات وجود دارد، اما نتایج متناقض است. با این وجود، استفاده از آنها علاوه بر اینکه ضرری ندارد، به طور کلی برای بدن مفید هستند. حتما قبل از استفاده، نظر فرد متخصصی را بپرسید.

ویتامین D: یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که وقتی افرادی که کمبود ویتامین D داشتند دوز بالایی از مکمل ویتامین D دریافت کردند، جمعیت بیشتری هیچ RNA قابل تشخیص SARS-CoV-2 نداشتند. با این حال، این مطالعه کوچک بود و داده‌های کافی برای حمایت از استفاده از ویتامین D برای درمان یا جلوگیری از COVID-19 وجود ندارد. اما استفاده از آن در قوی شدن سیستم بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

ویتامین C: یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که دوزهای بالای ویتامین C وریدی از شدت COVID-19 در 50 بیمار در چین کاسته است. تحقیقات قبلی، از جمله متاآنالیز سال 2019 ، نشان می‌دهد که ویتامین C ممکن است مدت زمانی را که افراد در بخش مراقبت‌های ویژه می‌گذرانند، کاهش دهد.

 

درمان های خانگی کرونا برای تنگی نفس خفیف

NHS خاطرنشان می‌کند که احساس تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ای از عفونت شدیدتر SARS-CoV-2 باشد. اگر فردی احساس تنگی نفس می‌کند، باید سعی کند آرامش خود را حفظ کند. تنگی نفس یک علامت است که می‌تواند ترسناک باشد، اما وحشت از این مورد تنفس را دشوارتر کرده و منجر به بدتر شدن تنگی نفس می‌شود.

افرادی که دچار تنگی نفس می‌شوند باید بر تنفس خود تمرکز کنند. همچنین ممکن است لازم باشد اتاقی که فرد در آن قرار دارد را خنک کنید. NHS همچنین توصیه می کند موارد زیر را انجام دهید:

  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و از طریق دهان بازدم کنید و لب‌ها را به هم نزدیک نگه دارید
  • بر روی صندلی با ستون فقرات بلند و راست بنشینید
  • شانه‌ها را شل کنید و از قوز کزدن کمر خودداری کنید
  • کمی به جلو متمایل شده و دست‌ها را برای حمایت روی زانو قرار دهید

برخی شواهد نشان می‌دهد که خوابیدن روی شکم ممکن است به افراد در دریافت اکسیژن بیشتر کمک کند. این به این دلیل است که دراز کشیدن روی شکم می‌تواند مانع فشار قلب و معده به ریه‌ها شود. سپس این امر باعث می‌شود که کیسه‌های هوا بتوانند کاملاً باد کنند. فرد همچنین در استفاده از درمان خانگی کرونا می‌تواند چهار موقعیت را امتحان کند:

  • موقعیت یک

در جلوی بدن دراز بکشید و سر را به یک طرف برگردانید. هر دو بازو را زیر سینه و شانه‌ها قرار دهید. همچنین فرد می‌تواند از بالش‌های اضافی زیر ساق پا برای حمایت از عضلات همسترینگ (سه ماهیچه که در پشت استخوان ران قرار دارند) و انگشتان پا استفاده کند.

  • موقعیت دو

در جلوی بدن دراز بکشید و سر را به یک طرف برگردانید. بازوها را بیرون و کنار سر بچرخانید. بالشی را زیر شکم قرار دهید.

  • موقعیت سه

در جلوی بدن دراز بکشید و سر خود را به یک طرف برگردانید و پا را در همان سمت در 90 درجه خم کنید. فرد می‌تواند پا را با بالش یا پتو نگه دارد و بازوها را در هر جایی که احساس راحتی می‌کند، قرار دهد.

  • موقعیت چهارم

به پهلو دراز بکشید و یک بالش زیر تنه و زانو قرار دهید.

  • چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

توجه داشته باشید که در درمان خانگی کرونا، پزشک ممکن است استفاده از پالس سنج خانگی را توصیه کند، به خصوص اگر فرد بیمار دارای عوامل خطر مربوط به بیماری باشد. پالس اکسیمتر یک گیره پلاستیکی است که به انگشت متصل می‌شود. این دستگاه می‌تواند با اندازه‌گیری میزان اکسیژن در خون، به بررسی تنفس کمک کند. نشان دادن کمتر از 92 might ممکن است نیاز به بستری شدن را افزایش دهد. اگر پزشک پالس اکسی متر را توصیه می‌کند، مطمئن شوید که نحوه استفاده صحیح از دستگاه را درک کرده‌اید.

اگر شما یا فرد مبتلا به COVID-19 علائم هشدار دهنده اضطراری را تجربه کردید، فوراً به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارید. در صورت عدم بیدار شدن بیمار یا مشاهده علائم اضطراری، با اورژانس محلی خود تماس بگیرید.

منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که در صورت بروز علائم زیر، فرد به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشد:

  • مشکل در تنفس
  • فشار مداوم یا درد در قفسه سینه
  • صورت یا لب‌های مایل به آبی
  • سردرگمی
  • ناتوانی در بیدار ماندن یا بیدار شدن

آیا درمان های خانگی کرونا موثر هستند؟

منبع معتبر CDC یک بیماری خفیف را دارای هر یک از علائم و نشانه‌های مختلف COVID-19 (مانند تب، سرفه، گلودرد، ناراحتی، سردرد، درد عضلانی) بدون تنگی نفس و عدم وجود تصویربرداری غیرطبیعی قفسه سینه تعریف می‌کند.

آنها همچنین اظهار می‌کنند که یک فرد می‌تواند بیماری خفیف را در خانه با استفاده از درمان خانگی کرونا، درمان کند. افراد همچنین باید علائم خود را تحت نظر داشته باشند و پزشک را در جریان قرار دهند. در این حالت پزشک می‌تواند به فرد اطلاع دهد که چه موقع به اورژانس مراجعه کند و چه درمان‌های خانگی خاصی ممکن است برای او مفید باشد. همچنین همانطور که در بالا اشاره شد، فردی که به COVID-19 مبتلا است باید:

 

  • در خانه بمانید تا پزشک آنها را برای تماس با دیگران ترخیص کند
  • تا جای ممکن از افراد دیگر در خانه دوری کنید
  • مرتباً دست‌های خود را بشویید و سرفه خود را بپوشانید تا از انتقال بیماری به دیگران در خانه جلوگیری شود
  • هنگام تماس یا نزدیکی افراد دیگر از ماسکی استفاده کنید که بینی و دهان آنها را بپوشاند

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *