میزان قند خون ناشتا در بارداری

میزان قند خون ناشتا در بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 07 / 07 / 1397

میزان قند خون ناشتا در بارداری

میزان قند خون ناشتا در دوران بارداری می تواند به بیماری دیابت بارداری مرتبط باشد. دیابت بارداری ، دیابتی است که در طول دوران  بارداری شروع می شود. مقدار بالای قند خون در طول دوران بارداری برای مادر و جنین مشکلاتی را می تواند ایجاد نماید.

میزان قند خون ناشتا در دوران بارداری باید کمتر از 95 باشد و یک ساعت پس از صرف غذا میزان قند خون باید کمتر از 140 باشد و دو ساعت پس از صرف غذا باید کمتر از 200 باشد. خانم های بارداری که به بیماری دیابت مبتلا نیستند، مقدار متوسط گلوکز موجود در خون آن ها باید بین 69-75 باشد و یک ساعت پس از صرف غذا باید گلوکز خون بین 105-108 باشد. اگر فردی قبلا مبتلا به بیماری دیابت بوده باشد یا دیابت آن تشدید شده باشد باید میزان قند خون خود را نزدیک به پایین ترین حد نرمال بودن میزان قند خون نگه دارد. در ادامه مطلب با آزمایش آنلاین همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره “میزان قند خون ناشتا در بارداری” کسب نمایید.

 

خطرات دیابت بارداری

بیماری دیابت در دوران بارداری به خصوص در ده روز اول اگر گلوکز خون به خوبی کنترل نشود، نقص در جنین را افزایش می دهد. همچنین با افزایش قند خون، جنین نیز رشد بسیاری پیدا می کند و بنابراین مادر زایمان سختی را خواهد داشت و همچنین امکان دارد به سیستم عصبی جنین آسیب وارد شود. اگر مادر بیماری دیابت داشته باشد جنین در معرض مشکلاتی از جمله مشکلات تنفسی، کلسیم پایین خون و گلوکز خون پایین می باشد.

نوزدانی که مادران مبتلا به بیماری دیابت دارند، ۱۰درصد شانس به دنیا آمدن با یک نقص مادرزادی را دارا می باشند و نوزادانی که مادران غیر دیابتی دارند ، تنها ۲درصد شانس به دنیا آمدن با نقص مادرزادی را دارند. این نقص ها معمولا در رابطه با نخاع ، کلیه ها و قلب است. خانم های باردار می توانند با کنترل دقیق قند خون قبل و در دوران بارداری ، بروز این گونه نقص ‌های مادرزادی را به مقدار زیادی کاهش دهند. شایان ذکر است که کنترل قند خون در ۱۲ هفته ی اول بارداری امری بسیار مهم و حیاتی می باشد، زیرا در طول این زمان قسمت های اصلی جنین تشکیل می شوند. همچنین هنگامی که جنین بیشتر از حد نیاز در رحم تغذیه شده ‌باشد و در نتیجه مقدار انسولین در جنین زیاد باشد، بعد از پایان دوره  بارداری به دنبال قطع منبع قند خون که از طریق بند ناف به جنین منتقل می شد، دچار افت قندخون می شود که می‌تواند سبب تشنج نوزاد گردد.

خانم ها برای این که حاملگی موفقی را داشته ‌باشند، باید مقدار هموگلوبین  C1A آن ها بایستی در محدودۀ ۱درصد بالاتر یا پائین ‌تر از مقدار نرمال قبل از شروع حاملگی‌ شان باشد. چنانچه در کنترل قند خون‌تان موفق باشید نوزاد شما بهترین شانس را برای شروع یک زندگی سالم خواهد داشت. از سوی دیگر شما خواهید توانست نوزادی با وزن نرمال ( نه بطور غیر طبیعی با اضافه وزن ) به دنیا آورید. مادران باید به این نکته توجه نمایند که  ۶ تا ۱۲ هفته بعد از تولد نوزاد باید برای تست قند خون اقدام کند , زیرا معمولا دیابت حاملگی بعد از تولد نوزاد از بین نمی‌رود.

میزان قند خون ناشتا

عواملی که سبب ابتلا به بیماری دیابت در دوران بارداری می شود:

  • اضافه وزن در دوران بارداری (اگر فرد ۲۰ در صد یا بیشتر از وزن ایده ال و طبیعی اضافه وزن داشته‌ باشند. )
  • قند در ادرار مادر موجود باشد.
  • میزان قند خون ناشتا زیاد باشد و یا در آزمایش تحمل گلوکز فرد به عدم تحمل گلوکز مبتلا باشد. (مقدار قند خون بیش تر از حالت طبیعی باشد اما نه آن قدر بالا که دیابت محسوب شود.)
  • سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت (ابتلا والدین به دیابت یا خواهر و برادر مبتلا به دیابت.)
  • سابقه به دنیا آوردن حداقل یک نوزاد با وزن بالای ۴کیلوگرم .
  • سابقه به دنیا آوردن نوزاد مرده.
  • ابتلا به دیابت حاملگی در بارداری قبلی.
  • زیاد بودن مایع آمنیوتیک (وضعیتی که به آن پلی هیدروآمنیوس می‌گویند).

خیلی از خانم هایی که مبتلا به دیابت حاملگی می شوند، ممکن است هیچکدام از فاکتورهایی که در بالا ذکر شده اس را ا نداشته باشند ، اما با این حال به دیابت حاملگی مبتلا ‌شوند.

 

عوارض دیابت در دوران بارداری

  • سقط مکرر
  • مرده زایی
  • تولد نوزاد درشت
  • تولد نوزاد نارس
  • افت قند خون در نوزاد
  • افزایش احتمال فشار خون بارداری

 قند خون ناشتا

تشخیص بیماری دیابت در دوران بارداری

برای همه­ی خانم ‌های باردار در ویزیت اولیه قند خون ناشتا به همراه سایر آزمایشات معمولا انجام می‌شود. اگر میزان قند خون ناشتا در بارداری بالای ۹۵ باشد، تست امتحان گلوکز  (Glucose Challenge Test ) GCTدر ویزیت اولیه نیز انجام خواهد ‌شد. اگر قند خون ناشتای خانم بارداری مشکل نداشته ‌باشد، تست GCT در هفته ۲۸- ۲۴ بارداری انجام می‌شود.این آزمایش شامل مصرف پنجاه گرم محلول قند دار  و بررسی گلوکز خون یک ساعت بعد از آزمایش است. اگر گلوکز خون فرد باردار بالای صدوسی میلی گرم بر دسی لیتر باشد، فرد باردار باید آزمایش دوم را به دستور پزسک نیز انجام دهد. در آزمایش دوم گلوکز خون زمانی که فرد ناشتا می باشد اندازه گیری می شود و هر یک ساعت به مدت دو تا سه ساعت گلوکز اندازه گیری می شود. گلوکز ناشتا بالای نود و پنج، یک ساعت بعد بالای صد و هشتاد، دو ساعت بعد بالای صد و پنجاه و پنج و سه ساعت بعد بالای صد و چهل نشانه دیابت بارداری است.  برای خانم ‌های باردار مبتلا به بیماری دیابت مصرف هر گونه قرص خوراکی کاهنده انسولین ممنوع می ‌باشد. و خانم باردار مبتلا به بیماری دیابت در صورت نیاز با دستور پزشک درمان با تزریق انسولین را آغاز خواهد کرد.

نتایج بالاتر از حد طبیعی قند خون پس از خوردن ۱۰۰ گرم قند:

قند خون ناشتاقند خون یک ساعت بعدقند خون دوساعت بعدقند خون سه ساعت بعد
بزرگتر از 95بزرگتر از 180بزرگتر از 155بزرگتر از 140

 

اگر دو مورد از چهار مورد بالا در قند خون خانم بارداری وجود داشته باشد ، مبتلا به دیابت بارداری خواهد بود.

 

توصیه ‌هایی برای تغذیه در دوران بارداری برای خانم های مبتلا به بیماری دیابت

  • استفاده از تمامی گروه های غذایی.
  • غذای مورد استفاده خود را در تعداد دفعات بیشتر و با حجم کمتر استفاده کنید (در ۶-۵ وعده غذایی)
  • حداقل رساندن مصرف غذا های چرب، سرخ کرده و شور.
  • حداقل رساندن مصرف شیرینی‌جات و چربی ‌ها.
  • استفاده روزانه از مواد غذایی فیبردار مانند حبوبات وغلات سبوس دار.
  • استفاده از شیر و لبنیاتمجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

 

1 دیدگاه

  1. Anne گفت:

    برا همه پیگیری ها مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *