مقدار TSH در کم کاری تیروئید

مقدار TSH در کم کاری تیروئید

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 01 / 12 / 1396

مقدار TSH در کم کاری تیروئید

مقدار TSH در کم کاری تیروئید تاثیر دارد. اگر این مقدار بیشتر از حد نرمال باشد نشان دهنده کم کاری تیروئید است.

مقدار TSH در کم کاری تیروئید نقش بسزایی دارد و نشاندهنده کم تولید نمودن هورمون تیروئید می باشد. باید مقدار TSHبیشتر از 4 mIU/L نباشد. بیماری غده تیروئید که شامل کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید است دو نوع از شایع ترین بیماری های غدد درون ریز می باشد  که در دنیا افراد بسیاری جدا از وضعیت بد منطقه  مبتلا به آن هستند. هم در کم کاری تیروئید و هم در پرکاری تیروئید اندازه غده تیروتید از حد نرمال خود بزرگتر می باشد که به آن گواترگفته می شود. باید توجه داشت که حدود 3/2 از افراد مبتلا به این بیماری ، از ابتلای خود به این بیماری بی‌خبر می‌باشند. در برخی کشورها که جوامعش مشکل کمبود ید ندارند، کم کاری تیروئید در میان آن ها بین 1 تا 2 درصد است.زیاد شدن سن بخصوص برای بانوان نیز موجب شیوع بیماری کم کاری تیروئید می شود این درحالیست که جنسیت نیز نقش مهمی در ایجاد این بیماری دارد بطوریکه برای آمار ابتلا برای بانوان 2-4 برابر مردان می باشد.

تحقیق های انجام شده در کشورهای مختلف حاکی از آن است که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید رو به افزایش است و باید آن را جدی گرفت. در کشور ما نیز تحقیقات انجام شده در پایتخت نشان می دهد که بانوان 12درصد و مردان 5 درصد مبتلا به کم کاری تیروئید شده اند که اکثرا از نوع کم کاری تحت بالینی بوده است. تحقیقات در اصفهان و شیراز نیز مهر تائیدی به موضوع زده که بانوان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید هستند (بانوان 13 درصد و اقایان 5 درصد).ب رای درک بهتر کم کاری تیروئید و اثرات آن ابتدا با هورمون TSH در خون آشنا می شویم.

 

هورمون TSHچیست؟

وظیفه کنترل و بررسی عملکرد تیروئید بر عهده ی هورمون تحریک کننده تیروئید یعنیTSH  می باشد. ازیاد تحرک هورمون های تیروکسین (T4) و تریودوتیرونین (T3) ناشی از وجود هورمون های TSH در غده تیروئید است. هورمون های TSH و هورمون های تیروکسین (T4) و تریودوتیرونین (T3) از آن جهت مهم هستند که اندازه و تعادل در مقدار آن ها مستقیما به سوخت و ساز بدن انسان بستگی دارد .با ورود این هورمون در تیروئید مقدار آن توسط هورمون های تی3 و تی4 در خون تعیین می شود.مقدار هورمون های TSH در خون به  دلیل کمبود ید در رژیم غذایی، بارداری، تورم غده تیروئید، ژنتیک، تورم غده تیروئید، سرطان تیروئید، داروهای خاص از قبیل داروهای شیمی درمانی و استروئیدها، داروهایی کاهش کلسترول و داروهای ضد افسردگی است.

مقدار TSH و کم کاری تیروئید

تاثیر مقدار TSH در کم کاری تیروئید 

اگر غده تیروئید توانایی لازم برای ترشح هورمون های تیروئید را نداشته باشد پس از مدتی فرد دچار بیماری کم کاری تیروئید می شود به عبارت دیگر سطح هورمون TSH افزایش و هورمون های غده تیروئید (T3  و T4 ) در خون کاهش می یابد.کم کاری تیروئید زمانی ایجاد می شود که هورمون های تیروکسین (T4) از حد نرمال و طبیعی خود کمتر باشد.هر اختلالی در TRH (هورمون آزاد کننده تیروپین که به هیپوفیز سیگنال می فرستد ) و TSH (هورمون تحریک کنند تیروئید)  منجر به کاهش هورمون تیروئید و سبب شیوع کم کاری تیروئید می شود. اگرچه کم کاری تیروئید می‌تواند موقتی باشد، ولی معمولاً یک وضعیت دائمی است و می توان بیماری کم کاری و پرکاری تیروئید با انجام آزمایش خون ساده تعیین کرد.

4 نوع کم کاری تیروئید شناسایی شده است که به شرح زیر است:

  • هنگامی که غده تیروئید قادر نیست به اندازه ی کافی هورمون تی4 در خون بسازد.
  • هنگامی که غده هیپوفیز قادر به تولیدکافی هورمون محرک تیروئید TSH در خون نباشد.
  • نوع سوم زمانی رخ می دهد که عملکرد هیپوتالاموس ( بخشی از مغز که وظیفه کنترل و بررسی غده های کل بدن را بر عهده دارد) دچار اختلال شود.
  • نوع چهارم کم کاری تیروئیدی به علت مصرف برخی داروهای متفرقه می باشد که از هر ده هزار نفر تنها 2 نفر از آن ها نسبت به دچار واکنش می شوند.لازم به ذکر است که چنین حالتی بسیار کم موجب کم کاری تیروئیدی حاد در خون می شود.

 

مقدار TSH در کم کاری تیروئید :

اگر اندازه هورمونTSH در خون بیشتر از4.0 باشد حاکی از آن است که فرد دچار کم کاری تیروئید شده است یعنی مقدار کمی هورمون تیروئید تولید می کند که موجب کاهش فعالیت غده تیروئید در خون می شود. باتوجه به اینکه هورمون TSH با هورمون تیروئید هم زیستی نرمال (طبیعی) دارد از این رو می توان بوسیله اندازه گیری مقدار آن در خون از سلامت تیروئید آگاه شد. در بیماری کم کاری تیروئید ثانویه مقدار T3 و T4 کم و مقدار TSH نیز کم می باشد .در بیماری غده هیپوفیزی مقدار TSH زیاد و مقدار T3 و T4 نیز زیاد است.. در بیماری هاشیموتو مقدار T3 و T4 کم و مقدار TSH زیاد است و در بیماری گریوز مقدار TSH کم و مقدار T3 و T4 زیاد است . بیماری نارسایی خفیف تیروئید یا کم کاری تیروئید تحت بالینی وقتی رخ می دهد که سطحFT4 در بازه ی استاندارد و نرمال قرار بگیرد و سطح TSH کمی بالاتر باشد. برخی بیماران مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید برای درمانشان از لووتیروکسین استفاده می کنند (سطح TSH آن ها بالاتر از 10MU/L است).

 کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید :

باتوجه به شدت بیماری نشانه هایی در فرد بروز پیدا می کند که ممکن است در ابتدا متوجه آنها نشوید زیرا مشخص کردن بیماری کم کاری تیروئیدی از روی علائم آسان نیست و با پیشرفت بیماری می توان علائم آن را تشخیص داد.این علائم عبارتند از :

  • خستگی
  • کم شدن ضربان قلب
  • حساسیت مفاصل
  • ضعیف شدن ماهیچه های بدن
  • افزایش کلسترول خون
  • افزایش وزن بصورت غیرطبیعی و بدون دلیل
  • یبوست
  • اختلال در هورمون های بدن
  • کاهش عملکرد حافظه
  • ریزش بیش از حد مو
  • صورت پف آلود
  • خشونت صدا
  • ضعف عضلانی

این علائم در کودکان به شکل زردی صورت و چشم، خفگی، پف صورت و کاهش حجم عضلات مشاهده می شود.

 

عوامل موثر بر ابتلا به بیماری کم کاری تیروئیدی :

دلایل ابتلا به این بیماری شامل از دست دادن پروتئین که سبب کاهش مقدار هورمون های تیروئید در خون، استفاده از روش های درمانی مانند پرتو درمانی و برداشتن غده تیروئید در اثر عمل جراحی، بیماری خود ایمنی و مصرف برخی داروها مانند لیتوم باشد.

 

افراد  مستعد به بیماری کم کاری تیروئید:

بانوان بالای 60 سال، بارداری و زایمان در شش ماه گذشته، سابقه ارثی و افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی بیشتر در معرض بیماری کم کاری تیروئیدی هستند.

 

روش های درمان استاندارد بیماری کم کاری تیروئید :

مصرف داروی لوتیروکسین به دلایل زیر به عنوان تنها داروی انتخابی برای درمان استاندارد بیماری کم کاری تیروئید توصیه می شود:برطرف کردن نشانه های کم کاری تیروئید، تجربه مصرف طولانی مدت از آن، داشتن عوارض کم، تجویز به سهولت، جذب آسان توسط روده ها، ارزان بودن و همچنین پس از 1 الی 2 هفته خستگی در فرد کاهش می یابد و سبب کاهش وزن بیمار نیز می شود.برای درمان بیماری کم کاری تیروئید، این دارو باید برای مدت طولانی و بطور پیوسته استفاده شود.البته دوز دارو نیز متناسب با آزمایشات داده شده توسط پزشک تعیین می شود.شایان به ذکر است که در طول درمان، بیمار باید از مصرف برخی داروها (هیدروکسید آلومینیم و مکمل های کلسیم کمل های آهن و کلستیرامین) و برخی غذاها (محصولات سویا و رژیم غذایی با فیبر بالا) خوداری کند زیرا ممکن است روی جذب هورمون تیروئید تاثیر بگذارند.شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید

2 دیدگاه ها

  1. پورقاسم گفت:

    بسیار عالی بود نمونه گیری بچه من در منزل انجام شد

  2. دلارام گفت:

    نمونه گیرتون بموقع مراجعه کردن ولی شیلد نداشتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *