علت ابتلا به زگیل تناسلی در مردان

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 04 / 02 / 1401

عفونت HPV یک عفونت ویروسی است که معمولاً باعث رشد پوست یا غشای مخاطی (زگیل) می‌شود. بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد که برخی از انواع آنها باعث ایجاد زگیل می‌شوند و برخی می‌توانند انواع مختلفی از سرطان را ایجاد کنند. اکثر عفونت‌های HPV منجر به سرطان نمی‌شوند. اما ابتلا به زگیل تناسلی در زنان در برخی از افراد بسته به نوع عفونت، می‌توانند باعث سرطان قسمت تحتانی رحم شوند که به واژن (دهانه رحم) متصل می‌شود. زگیل تناسلی در مردان نیز ممکن است در ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان‌های مقعد، آلت تناسلی و پشت گلو (اوروفارنکس) مرتبط باشد.

این عفونت‌ها اغلب از طریق تماس جنسی یا سایر تماس‌های پوستی با فرد آلوده منتقل می‌شوند. واکسن‌ها می‌توانند به محافظت در برابر سویه‌های HPV که با ایجاد زگیل تناسلی یا سرطان مرتبط هستند، کمک کند. در ادامه با علت به وجود آمدن زگیل تناسلی در مردان، راه‌های تشخیص این علل، علائم و در نهایت درمان زگیل تناسلی در مردان آشنا شوید.

 

 

علت به وجود آمدن زگیل تناسلی در مردان چیست؟

عفونت HPV زمانی رخ می‌دهد که ویروس معمولاً از طریق بریدگی، ساییدگی یا پارگی کوچک در پوست وارد بدن شما می‌شود. این ویروس عمدتاً از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود. عفونت‌های HPV تناسلی از طریق رابطه جنسی، رابطه مقعدی و سایر تماس‌های پوستی در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود. برخی از عفونت‌های HPV که منجر به بروز ضایعات دهانی یا تنفسی فوقانی می‌شوند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شده‌اند.

زگیل‌ها مسری هستند. آنها می‌توانند از طریق تماس مستقیم با زگیل پخش شوند. زگیل همچنین می‌تواند زمانی گسترش یابد که شخصی چیزی را لمس کند که قبلاً زگیل آن را لمس کرده است.

علائم زگیل تناسلی در مردان کدامند؟

زگیل تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی و مقعدی در مردان منتقل می‌شود. ممکن است چندین هفته یا چند ماه پس از ابتلا به عفونت همچنان زگیلی را بر روی سطح پوست خود مشاهده نکنید. زیرا زگیل تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیست. آنها ممکن است بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. قسمت بالای رشد ممکن است شبیه گل کلم بوده و در لمس صاف یا کمی برآمده به نظر برسد. زیل تناسلی در مردان همچنین ممکن است به صورت دسته‌ای از زگیل‌ها یا فقط یک زگیل ظاهر شوند. زگیل تناسلی در این نواحی از بدن مردان ایجاد می‌شوند:

 

 

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد

زگیل تناسلی در مردان همچنین ممکن است روی لب‌ها، دهان، زبان یا گلوی فردی که با فرد مبتلا به HPV تماس جنسی دهانی داشته است، ظاهر شود. حتی اگر نتوانید زگیل تناسلی را ببینید، ممکن است علائمی مانند موارد زیر در مردان مبتلا به این عفونت ایجاد شوند:

  • خارش
  • سوزش

می توانید علائم زگیل تناسلی در مردان را به طور کامل مطالعه کنید . اگر زگیل تناسلی گسترش یابد یا بزرگ شود، این وضعیت می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد. بنابراین مهم است که در صورت مشاهده هر یک از این علائم با مشاوره پزشکی تلفنی خود تماس گرفته تا برای انجام اقدامات بعدی شما را راهنمایی کند.

چه عواملی علت به وجود آمدن زگیل تناسلی در مردان را افزایش می‌دهد؟

عفونت‌های HPV شایع هستند و هر مردی که از نظر جنسی فعال است، ممکن است در معرض خطر قرار گرفته باشد. با این حال، عواملی وجود دارند که احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در مردان را افزایش می‌دهند. این عوامل عبارتند از:

 

 

  • تعداد شرکای جنسی: هر چه شرکای جنسی بیشتری داشته باشید، احتمال ابتلا به عفونت HPV در مردان بیشتر می‌شود. داشتن رابطه جنسی با شریکی که چندین شریک جنسی داشته است نیز خطر را در شما افزایش می‌دهد.
  • سیستم ایمنی ضعیف شده: مردانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت HPV هستند. سیستم ایمنی با HIV (ایدز) یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی که پس از پیوند اعضا استفاده می‌شود، ضعیف می‌شود.
  • پوست آسیب دیده. مناطقی از پوست که زخم یا بریده شده‌اند، بیشتر مستعد ابتلا به زگیل‌های معمولی هستند.
  • تماس شخصی: دست زدن به زگیل‌های شخصی که آلوده است یا عدم استفاده از محافظ قبل از تماس با سطوحی که در معرض HPV قرار گرفته‌اند، مانند دوش‌ها یا استخرهای شنا ممکن است خطر ابتلا به عفونت زگیل تناسلی در مردان را افزایش دهد.

اگز در معرض هر یک از این عوامل خطر قرار گرفته‌اید، حتما در اسرع وقت به مشاوره پزشکی مراجعه نمایید.

عوارض ابتلا به زگیل تناسلی در مردان کدامند؟

ابتلا به هر عفونت یا بیماری عوارض خاص خود را به دنبال خواهد داشت. زگیل تناسلی در مردان نیز از این قاعده مستثنی نیست. زیرا به شدت مسری نیز است. عوارضی که ابتلا به این عفونت در مردان ایجاد می‌کند عبارتند از:

  • ضایعات دهانی و تنفسی فوقانی: برخی از عفونت‌های HPV باعث ایجاد ضایعات روی زبان، لوزه‌ها، کام نرم یا داخل حنجره و بینی می‌شوند. این عارضه اغلب به علت برقرار رابطه جنسی دهانی ایجاد می‌شود.
  • سرطان: برخی از گونه‌های HPV می‌توانند باعث سرطان شوند. این سویه‌ها همچنین ممکن است احتمال ابتلا به سرطان‌های اندام تناسلی، مقعد، دهان و دستگاه تنفسی فوقانی را افزایش دهند.

آیا می‌توان از زگیل تناسلی در مردان جلوگیری کرد؟

جلوگیری از عفونت‌های HPV که باعث ایجاد زگیل‌های معمولی می‌شوند، دشوار است. اگر زگیل معمولی دارید، می‌توانید با نچیدن زگیل از گسترش عفونت و ایجاد زگیل‌های جدید جلوگیری کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود به مشاوره پزشکی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید خطر ابتلا به زگیل تناسلی و سایر ضایعات تناسلی مرتبط با HPV را با موارد زیر کاهش دهید:

  • قرار گرفتن در یک رابطه جنسی متقابل تک همسری
  • کاهش تعداد شرکای جنسی
  • استفاده از کاندوم لاتکس که می‌تواند خطر انتقال HPV را کاهش دهد
  • تزریق واکسن‌های HPV

اگر به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید اما احساس شرم و یا خجالت به شما اجازه نمی‌دهد که به پزشک مراجعه کنید، می‌توانید از ویزیت پزشک در منزل کمک بخواهید تا معاینه اولیه صورت گیرد.

 

واکسن HPV و کاهش عللی که در به وجود آمدن زگیل تناسلی در مردان نقش دارند

Gardasil 9 یک واکسن HPV تایید شده است و می‌تواند برای محافظت در برابر سرطان‌های اشاره شده و زگیل تناسلی در مردان و زنان استفاده شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) واکسیناسیون روتین HPV را برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می‌کند، اگرچه می‌توان این واکسن را از سن 9 سالگی دریافت کرد. ایده‌آل است که این واکسن برای دختران و پسران، قبل از برقراری تماس جنسی و در قرار گرفتن در معرض HPV تزریق شود.

هنگامی که فردی به HPV آلوده می‌شود،اثربخشی واکسن HPV ممکن است تا حدودی کاهش یابد. همچنین پاسخ به واکسن در سنین پایین تر بهتر است. اما، اگر قبل از ابتلا به فردی تزریق شود، این واکسن می‌تواند از اکثر موارد مربوط به سرطان دهانه رحم، آلت تناسلی و… جلوگیری کند.

آیا زگیل تناسلی خطر ابتلا به سرطان در مردان را افزایش می‌دهد؟

به طور کلی، پاسخ به این سوال مثبت است، اما این بدان معنا نیست که تمامی مردان مبتلا به زگیل تناسلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عفونت HPV بسیار شایع است، اما معمولاً هیچ علامت یا نشانه‌ای در هر دو جنس ایجاد نمی‌کند. با این حال، برخی از انواع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. اغلب، سیستم ایمنی بدن ویروس را بدون درمان در عرض حدود دو سال از بین می‌برد. اما تا زمانی که ویروس از بین نرود، می‌توانید آن را به شریک جنسی خود منتقل کنید.

 

 

انواع خاصی از HPV که به عنوان انواع پرخطر شناخته می‌شوند، ممکن است باعث عفونت مداوم شوند. این عفونت‌ها هستند که به تدریج می‌توانند به سرطان تبدیل شوند. HPV می‌تواند باعث سرطان فرج، واژن، دهانه، آلت تناسلی، مقعد و پشت دهان و قسمت بالایی گلو (اوروفارنکس) در هر دو جنس شود.

مردان مبتلا به HIV (ویروسی که باعث ایدز می‌شود) و مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مقعد، آلت تناسلی و گلو مرتبط با عفونت مداوم HPV هستند. سرطان‌های اوروفارنکس به ویژه در مردان اخیرا در حال افزایش بوده است.

تزریق واکسن HPV و همچنین استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی، خطر ابتلا به زگیل تناسلی در مردان را کاهش می‌دهد. اگرچه این امکن نیز وجود دارد که حتی در صورت استفاده از کندوم، در مناطقی که به خوبی کاور نمی‌شوند، به عفونت HPV مبتلا شوید. بنابراین استفاده از کاندوم به عنوان جایگزینی برای واکسیناسیون HPV در افرادی که واجد شرایط واکسن هستند در نظر گرفته نمی‌شود. اگر درمورد تزریق واکسن HPV سوالی دارید با مشاوره تلفنی پزشکی تماس بگیرید تا اطلاعات لازم جهت دریافت این واکسن توسط ما را کسب کنید.

علت زگیل تناسلی در مردان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

مشاوره پزشکی ممکن است بتواند عفونت مربوط به زگیل تناسلی در مردان را با نگاه کردن به آنها تشخیص دهد. اگر زگیل تناسلی قابل مشاهده نیست، به یک یا چند آزمایش زیر نیاز دارید:

  • آزمایش محلول اسید استیک: محلول سرکه‌ای که روی نواحی تناسلی آلوده به HPV اعمال شده و آنها را سفید می‌کند. این ممکن است به شناسایی ضایعات مسطح که به سختی قابل مشاهده هستند کمک کند.
  • تست پاپ اسمیر معقدی: پزشک برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان نمونه‌ای از سلول‌ها را از معقد شما جمع آوری می‌کند تا برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی به آزمایشگاه ارسال کند.
  • آزمایش DNA: این آزمایش که بر روی سلول‌های دهانه رحم انجام می‌شود، می‌تواند DNA انواع پرخطر HPV را که با سرطان‌های تناسلی مرتبط هستند، شناسایی کند.

 

 

درمان زگیل تناسلی در مردان

زگیل‌ها اغلب بدون درمان از بین می‌روند، به ویژه در کودکان. با این حال، هیچ درمانی برای ویروس وجود ندارد، بنابراین آنها ممکن اسن دوباره در همان مکان یا مکان‌های دیگر ظاهر شوند. روش‌های درمان زگیل تناسلی در مردان که در درسترس هستند، عبارتند از:

داروها

داروها برای از بین بردن زگیل معمولاً مستقیماً روی ضایعه اعمال می‌شوند و معمولاً قبل از موفقیت آمیز بودن درمان زگیل‌ها، کاربردهای زیادی دارند. مثالها عبارتند از:

  • اسید سالیسیلیک: با برداشتن لایه‌های زگیل به صورت تدریجی عمل می‌کنند. برای استفاده در زگیل های معمولی، اسید سالیسیلیک می‌تواند باعث تحریک پوست شود و برای استفاده روی صورت شما نیست.
  • ایمیکیمود: این کرم توانایی سیستم ایمنی شما را برای مبارزه با HPV افزایش دهد. عوارض جانبی رایج شامل قرمزی و تورم در محل استفاده است.
  • پودوفیلوکس: با تخریب بافت زگیل تناسلی عمل می‌کند. پودوفیلوکس ممکن است باعث سوزش و خارش در محل استفاده شود.

 

 

جراحی و روش‌های دیگر

اگر داروها مؤثر نباشند، مشاوره پزشکی ممکن است حذف زگیل را با یکی از روش‌های زیر توصیه کند:

  • انجماد با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)
  • سوختن با جریان الکتریکی (کوتر الکتریکی)
  • عمل جراحی ریمووال
  • جراحی لیزر

علت زگیل تناسلی در مردان؛ جمع‌بندی

اگر فکر می‌کنید زگیل تناسلی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می‌توانند تشخیص دهند که آیا شما زگیل دارید یا خیر و بهترین گزینه‌های درمانی شما کدامند. علاوه بر این، مهم است که با شریک جنسی خود صحبت کنید. این ممکن است دشوار به نظر برسد، اما صادق بودن در مورد وضعیت خود می‌تواند به شما کمک کند از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به عفونت HPV و زگیل تناسلی محافظت کنید. زگیل تناسلی یکی از عوارض عفونت HPV کم خطر است که شایع و قابل درمان است. آنها می‌توانند در طول زمان ناپدید شوند، اما درمان برای جلوگیری از بازگشت آنها و عوارض احتمالی ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *