علائم ناباروری در مردان

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 01 / 06 / 1401

علائم ناباروری در مردان

حدود 20درصد زوج های ایرانی دچار مشکلات ناباروری هستند که یکی از علل ناباروری در زوجین ناشی از ناباروری مردان می باشد. با انجام تست ها و آزمایشات لازم( آزمایش های خون و اسپرم)  که توسط پزشک تجویز می شود،  درمان به موقع را شروع و شانس باروری را افزایش دهید. گاهی اوقات انجام دادن این تست ها و آزمایشات در آزمایشگاه ها کمی دشوار می باشد، بنابرین به شما عزیزان آزمایش در منزل آزمایش آنلاین را توصیه می نماییم . تمامی این تست ها توسط پزشک و پرستاران مجرب انجام خواهد شد و همچنین این مجموعه دارای همکار آقا و خانم جهت انجام آزمایشات می باشد.

ناباروری مردان به چه معناست؟

ناتوان بودن مرد در باردار نمودن یک زن را ناباروری می گویند، در چنین شرایطی با وجود اقدام به بارداری و نزدیکی مداوم، بارداری اتفاق نمی افتد.

 

 

علائم شایع در ناباروری مردان چیست؟

علل اصلی ناباروری مردان ناتوانی در باردار شدن می باشد. ممکن است هیچ نشانه یا علامتی نداشته باشد. البته گاهی برخی از مشکلات زمینه ای مانند اختلال وراثتی، انسداد خروجی اسپرم، مشکلات هورمونی یا رگ های اطراف بیضه باعث بروز علائم و نشانه هایی شود. در ادامه به برخی علائم شایع ناباروری در مردان اشاره می نماییم:

  • رشد غیر طبیعی پستان ها: بزرگ شدن بیش از حد پستان ها یکی از علائم ناباروری مردان می باشد.
  • اختلالات نعوظ: مشکلات هورمونی و اختلالات فیزیکی منجر به اختلال نعوظ می گردد.
  • اختلالات هورمونی: اختلال در تولید هورمون تستوسترون که موثرترین هورمون در باروری مردان می باشد.
  • چاقی: داشتن اضافه وزن بر کیفیت اسپرم ها اثر می گذارد.
  • تغییر در بیضه ها: سفت بودن یا کوچک بودن بیش از حد معمول بیضه ها یا التهاب و درد در کیسه های بیضه
  • اختلال در انزال: خروج قطره ای مایع منی نشانه ای از ناباروری در مردان است.

والدین عزیز می توانند با بررسی های ساده ای از بدو تولد نوزاد خود از بروز مشکلات جدی در فرزند دلبند خود جلوگیری نمایند.  داشتن هر گونه علائمی که از بدو تولد تا سن ازدواج حاکی از ضعف و اشکال قوای مردانه باشد، می تواند زنگ خطری جهت ناباروری فرد باشد. برخی علائم عبارتند از:

  • دستگاه تناسلی مبهم در بدو تولد
  • بیضه نزول نکرده یک یا دو طرفه
  • تکامل نیافتن کیسه بیضه در کودکی
  • بلوغ دیر رس
  • بلوغ ناکامل( کم بودن موهای صورت و تناسلی بعد از بلوغ)

 

 

  • قد بسیار بلند به همراه عدم رشد موهای صورت
  • کوچک بودن بیضه ها( طولی کمتر از 3 تا 4 سانتی متر بعد از بلوغ)
  • کوچک بودن آلت تناسلی بعد از بلوغ( کمتر از 7 سانتی متر در حالت شل و کشیده)
  • کیسه بیضه دو شاخه یا دو قسمتی
  • تماسل جنسی کم پس از کامل شدن بلوغ
  • عدم تمایل به جنس مخالف پس از کامل شدن دوران بلوغ

آیا ناباروری مردان علائم دیگری نیز دارد؟

ناباروری در مردان ممکن است دارای علت های مختلفی چون عدم تولید اسپرم، نقص در شکل اسپرم و سرعت حرکت اسپرم و… باشد اما در حدود دو سوم مشکلات ناباروری مردان به دلیل نقص در تولید اسپرم می باشد. در ادامه به برخی دیگر از علائم ناباروری اشاره خواهیم نمود:

  • تغییر در رشد موها( کاهش موهای صورت و بدن)
  • داشتن سابقه جراحی بیضه و آلت تناسلی( جراحی فتق یا ترمیمی وازکتومی)
  • ناتوانایی جنسی
  • کاهش میل جنسی

 

 

  • شفاف و آبکی بودن مایع منی
  • کم بودن مایع منی
  • ابتلای مکرر به عفونت های تنفسی
  • از دست دادن حس بویایی

دلایل پزشکی ناباروری در مردان کدامند؟

برخی بیماری ها و روش های درمانی موجب ناباروری در مردان می شود، از جمله:

واریکوسل: به تورم رگ های بیضه واریکوسل می گویند. واریکوسل باعث کاهش کیفیت اسپرم ها می شود که البته قابل درمان می باشد. با درمان بیماری واریکوسل تعداد اسپرم ها افزایش و عملکرد آن ها بهبود می یابد. همچنین کمک به گرفتن نتایج بهتر در روش های کمک باروری ( لقاح آزمایشگاهی ) خواهد شد.

مشکلات انزال: انزال پس رونده به این معناست که طی ارگاسم، منی به جای خروج از آلت تناسلی، وارد مثانه می شود. مشکلات مختلفی باعث انزال پس رونده( رتروگراد) شود، برخی از آن ها عبارتند از: مصرف داروها و جراحی مثانه، آسیب های نخاعی، دیابت، پروستات…

عفونت ها: بعضی از عفونت ها به تولید و سلامت اسپرم ها آسیب می زند و می تواند به مجاری حمل کننده اسپرم ها آسیب بزند و باعث انسداد آن ها شود. برخی عفونت ها باعث آسیب دائمی به بیضه ها می شود اما در بیشتر مواقع می توان اسپرم ها را استخراج نمود.

آنتی بادی های ضد اسپرم: گروهی از سلول های ایمنی که به اشتباه اسپرم ها را به عنوان عوامل مهاجم در نظر گرفته و آن ها را از بین می برند.

تومورها: سرطان ها و تومورهای خوش خیم از طریق هورمون های هیپوفیز یا روش های ناشناخته می تواند بر دستگاه تناسلی تاثیر بگذارد. گاهی انجام جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی که برای از بین بردن تومورها انجام می شود، بر باروری مردان اثرگذار خواهد بود.

عدم تعادل هورمونی: ناباروری می تواند در نتیجه اختلال بیضه ها یا ناهنجاری های سیستم هورمون ایجاد می شود.

بیضه های نزول نکرده: در برخی مردان، یک یا هر دوی بیضه ها در دوران جنینی موفق به نزول از شکم و ورود به کیسه ی بیضه نمی شوند. در این مردان احتمال کاهش باروری بیشتر خواهد شد.

سابقه عمل جراحی: برخی از جراحی ها مانند: وازکتومی، درمان فتق، جراحی های پروستات، جراحی های بیضه و کیسه بیضه، جراحی های سرطان بیضه و راست روده و… . البته در بیشتر موارد می توان با عمل جراحی انسداد را برطرف نمود یا به طور مستقیم اسپرم ها را از بیضه و اپی دیدیم استخراج نمود.

 

 

برخی روش های درمانی: مصرف طولانی مدت استروئیدهای آنابولیک، معالجه سرطان ها با روش شیمی درمانی، درمان جاگزینی تستوسترون، برخی داروهای ضد قارچی، برخی داروهای زخم معده و… این عوامل می تواند در تولید اسپرم اختلال ایجاد نماید و سبب کاهش باروری در مردان شود.

بیماری سلیاک: بیماری سلیاک که یک اختلال گوارشی است که در نتیجه حساسیت فرد به گلوتن ایجاد می شود. این بیماری موجب ناباروری مردان خواهد شد البته با رژیم غذایی عاری از گلوتن، دوباره باروری به دست خواهد آمد.

نقص های کروموزومی: بیماری های وراثتی مانند سندروم کلاین فلتر، فیبروز کیستیک، سندروم کالمن و سندروم کارتاژنر می تواند باعث ناباروری در مردان شود.

مشکلات مقاربتی: مشکلاتی نظیر اختلال نعوظ، زودانزالی، مقاربت دردناک، ناهنجاری های ساختاری  نیز باعث ناباروری خواهد شد.

نقص لوله های حمل کننده اسپرم: عوامل مختلفی می تواند سبب انسداد لوله هایی که اسپرم ها را حمل می کنند شود، عواملی نظیر: تروما و رشد غیر طبیعی بر اثر بیماری های وراثتی یا فیبروز کیستینک، عفونت های قبلی، جراحی .

مردان چه زمانی به پزشک مراجعه کنند؟

اگر بعد از یک سال اقدام به بارداری و رابطه جنسی مکرر و بدون جلوگیری، همسرتان باردار نشد و یا علائم زیر را داشتید به پزشک متخصص مراجعه فرمایید. همچنین می توانید با داشتن هر یک ازعلائم زیر قبل از مراجعه حضوری با مشاوره تلفنی پزشکی آزمایش آنلاین تماس حاصل فرمایید و بدون خجالت یا ناراحتی مشکلات خود را با پزشکان متخصص آزمایش آنلاین در میان بگذارید تا شما را به بهترین نحو راهنمایی نمایند.

روش های تشخیص ناباروری در آقایان کدامند؟

معاینه فیزیکی مردان توسط پزشک متخصص به صورت کامل ارزیابی می گردد و آزمایشاتی جهت ارزیابی باروری تجویز می شود، لازم به ذکر است بررسی اسپرم مهم ترین قسمت آزمایش باروری در مردان است. آزمایشاتی نظیر:

  • تجزیه و تحلیل اسپرم جهت انتخاب کیفیت و تعداد اسپرم
  • کشت مایع منی مرد برای بررسی عفونت ها
  • آزمایش خون برای بررسی عفونت ها و مشکلات هورمونی
  • معاینه فیزیکی کیسه بیضه، آلت تناسلی و پروستات

به شما عزیزانی که نیاز به انجام این آزمایشات دارید پیشنهاد می شود ازاسترس حضور در آزمایشگاه ها و محل های نمونه گیری دور باشید و آزمایشات ناباروری را از طریق آزمایش در منزل آزمایش آنلاین در منزل خود بدون دغدغه و دردسر انجام دهید. پرستاران این مجموعه بدون کوچکترین درصد خطایی نمونه گیری را در منزل انجام خواهند داد و نیاز به مراجعه حضوری جهت دریافت جواب آزمایشات نیز نمی باشد.

آیا می توان از ناباروری مردان جلوگیری نمود؟

اکثر مشکلات ناباروری در مردان قابل پیشگیری نیستند، اما با آزمایش ژنتیک ناباروری و برخی آزمایشات دیگر می توان از برخی علل ناباروری مردان دوری کرد، به طور مثال:

  • از قرارگیری در معرض آفت کش ها،سموم و فلزات سنگین خودداری نمود.
  • اضطراب و استرس خود را کاهش دهید.
  • بیضه ها به مدت طولانی در معرض گرمای شدید قرار نگیرند.
  • وازکتومی انجام نشود.
  • وزن ایده آل و مناسب داشته باشید.
  • از مصرف مواد مخدر، الکل، دخانیات بپرهیزید.

 

 

راه کارها و روش های درمانی مردان چیست؟

روش های مختلفی برای درمان ناباروری مردان وجود دارد که این روش ها متناسب با سن فرد و علل ناباروری توسط پزشک معالج مشخص می شود. لازم به ذکر است که هر چه درمان زودتر آغاز شود به نتایج بهتر و ایده آل تری خواهید رسید. ناباروری در مردان با روش هایی چون مصرف داروهای خاص، جراحی و بازیابی اسپرم ها قابل درمان است. به صورتی که در این روش ها کیفیت و تعداد اسپرم ها را افزایش می دهند تا فرد به باروری موفق برسد. برخی این روش ها عبارتند از:

دارو درمانی: در روش دارو درمانی انتقال اسپرم ها توسط کتتر به داخل حفره ی رحمی راحت تر و تخمک گذاری تحریک می شود.

روش درمانیIUI : کم تحرکی اسپرم مانع از رسیدن به موقع اسپرم به تخمک و در نتیجه منجر به ناباروری مردان می گردد. در این روش اسپرم ها با استفاده از تجهیزات اختصاصی تهیه و به داخل رحم زن منتقل می شوند.

روش درمانیIVF: در این روش که موفقیت در آن بسیار بالا می باشد، پزشک متخصص تخمک های خانم را با تکنیک های خاص جراحی از تخمدان ها جدا می سازد و آن ها را در محیط آزمایشگاهی با اسپرم های تهیه شده از آقا، ترکیب می شود. پس از این که لقاح بین اسپرم و تخمک شکل گرفت، جنین تشکیل شده را با تجهیزات پزشکی به رحم خانم منتقل می کنند.

روش درمانیICSI: در این روش اسپرم به رحم تزریق می شود و ناباروری درمان خواهد شد.

اهدای اسپرم: یکی از تکنیک های نوین درمان ناباروری اهدای اسپرم می باشد.

 

 

پزشکان با انجام بررسی های مورد نیاز و اعمال معاینات می توانند بهترین روش های درمان ناباروری مردان را گزینش و به شما عزیزان پیشنهاد بدهند. تشخیص و درمان ناباروری در هر فرد متفاوت می باشد. بهتر است در دوره درمان زوجین محترم صبور و بردبار باشید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

در تعیین شیوه درمانی مناسب در ناباروری مردان لازم است زوجین مورد آزمایش و ارزیابی قرار گیرند و با مشخص شدن علت، روش درمانی توسط پزشک متخصص و معالج شما تعیین می گردد. گاهی ممکن است همزمان از چند روش درمانی برای گرفتن نتیجه سریع تر استفاده نمود.

شما عزیزان می توانید همزمان با درمان خود در صورت داشتن سوالاتی در مورد مسائل خود با مشاوره تلفنی پزشکی آزمایش آنلاین تماس حاصل نمایید تا پزشکان این مجموعه شما را راهنمایی نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *