طول عمر باتری سمعک| راهکاری های افزایش طول عمر باتری سمعک

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 06 / 07 / 1401

طول عمر باتری سمعک| راهکار های افزایش طول عمر باتری سمعک

هر وسیله الکترونیکی برای فعال شدن نیاز به یک منبع انرژی دارد که این منبع ممکن است از طریق باتری یا با اتصال به جریان برق تامین شود. سمعک نیز از جمله لوازم الکترونیکی است که با استفاده از باتری کار می‌کند و عملکرد آن به کیفیت باتری و نوع آن بستگی دارد. سمعک‌ها اندازه‌های مختلفی دارند و برای تامین انرژی مورد نیاز خود باید باتری مناسب داشته باشد. باتری سمعک نیز در سایزهای گوناگون تولید می‌شوند و هر یک مقدار مشخصی انرژی تولید می‌کنند که برای نوعی از سمعک کافی و مناسب است.به عنوان مثال یک سمعک بزرگ و پشت گوشی نیاز به یک باتری بزرگتر دارد و سمعکی که درون گوش قرار می‌گیرد با استفاده از یک باتری کوچک نیز کار می‌کند. در این بخش می‌خواهیم درباره انواع باتری و طول عمر باتری سمعک صحبت کنیم و راهکارهایی را جهت افزایش طول عمر مفید باتری سمعک یادآور شویم که امیدواریم مفید واقع گردد.

عوامل موثر در طول عمر انواع باتری سمعک

مهمترین قسمت یک سمعک باتری آن است و باتری سمعک انواع مختلفی دارد که هر یک طول عمر و اندازه مشخصی دارد. به طور کلی عمر باتری سمعک به چند عامل مانند نوع سمعک، برنامه‌های فعال در سمعک، سایز باتری سمعک، میزان کم شنوایی فرد و … بستگی دارد و هر چه سایز آن کوچک‌تر شود عمر باتری کمتر خواهد شد. در ادامه انواع باتری را معرفی خواهیم کرد و اطلاعاتی درباره هر یک در اختیار شما قرار خواهیم داد.

باتری سمعک سایز 10:

این نوع باتری برای انواع سمعک نامرئی (IIC)، سمعک گیرنده داخل کانال سایز کوچک (mini RITE) و سمعک‌های داخل کانال گوش (CIC) مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا بین 3 الی 10 روز کار می‌کند.

باتری سمعک سایز 312:

باتری سمعک 312 برای سمعک‌های پشت گوشی کوچک (mini BTE)، سمعک‌های گیرنده داخل کانال (RIC / RITE) و سمعک‌های داخل کانال (ITC) کاربرد دارند و به مدت 3 الی 12 روز کار می‌کند.

باتری سمعک سایز 13:

اندازه باتری سمعک 13 کمی از باتری سمعک 312 بزرگتر است و برای سمعک‌های پشت گوشی (BTE) و سمعک‌های داخل گوش (ITE) مناسب می‌باشد. ای سایز باتری حدود 6 الی 14 روز عمر دارد.

باتری سمعک سایز 675:

این باتری بزرگترین سایز میان باتری‌های سمعک است و برای سمعک‌های پاور و سوپر پاور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این باتری 9 الی 20 روز کار می‌کند و از سایر باتری‌ها قدرت و عمر بیشتری دارد.

چند راهکار برای افزایش طول عمر باتری سمعک

خرید باتری سمعک ریواک ، زیمنس و بقیه برند های با کیفیت و اصل در افزایش عمر مفید آن نقش بسزایی دارد، به همین دلیل همواره توصیه می‌شود باتری را از فروشگاه‌های معتبر تهیه نمائید تا بتوانید از باتری به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. چند نکته مهم در افزایش عمر باتری موثر است که در ادامه توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

  • اولین عامل افزایش طول عمر باتری سمعک تاریخ انقضای باتری است. اگر زمان زیادی از تولید باتری گذشته باشد و به تاریخ انقضای آن نزدیک باشد ممکن است باتری کارکرد مطلوبی نداشته باشد. به همین دلیل در زمان خرید به تاریخ درج شده بر روی باتری دقت کنید. باتری را برای مدتی طولانی نگهداری نکنید و در زمان استفاده ابتدا باتری‌های قدیمی‌تر را استفاده کنید.
  • باتری‌های سمعک معمولا مجهز به تکنولوژی روی – هوا هستند و با قرار گرفتن در مجاورت هوا فعال می‌شوند. به همین دلیل برای افزایش طول عمر باتری سمعک، باتری‌ها را درون ظرف یا کیف مخصوص نگهداری کنید تا آسیبی به باتری وارد نشود و برچسب موجود بر روی باتری جدا نشود. وقتی که برچسب جدا شد باید از باتری استفاده کنید، در غیر اینصورت باتری خالی خواهد شد.
  • برای اینکه از حداکثر توان باتری استفاده کنید باید پس از برداشتم برچسب باتری 5 دقیقه صبر کنید تا باتری فعال شود، سپس آن را درون سمعک قرار دهید. بدین ترتیب 3 روز بیشتر می‌توانید از باتری سمعک خود استفاده کنید.
  • هرگز باتری سمعک را درون فریزر قرار ندهید. شاید این موضوع درباره باتری‌های دیگر صدق کند اما در مورد باتری سمعک که حاوی زینک است این موضوع به طور عکس عمل خواهد کرد و عمر باتری کاهش می‌یابد.
  • در زمان استفاده از باتری به دلیل رطوبت و دمای محیط ممکن است در اطراف باتری مقدار رطوبت جمع شود، این مساله ممکن است هم برای باتری و هم برای سمعک مضر باشد. به همین دلیل در زمان خواب و استراحت درب محفظه باتری را باز بگذارید تا رطوبت موجود در اطراف باتری تبخیر شود و باتری خنک شود.
  • باتری سمعک دوراسل ، زیمنس ، ریواک و بقیه برند باتری سمعک را در محلی خشک و خنک نگهداری کنید. بهترین مکان برای نگهداری باتری سمعک کشو یا کمد موجود درون اتاق خواب است. بهتر است باتری را در کابینت‌های آشپزخانه قرار ندهید زیرا فضای آشپزخانه گرم و مرطوب است و برای نگهداری باتری مناسب نیست.
  • برای بالا بردن عمر باتری سمعک و خود سمعک توصیه می‌شود از دستگاه خشک کننده سمعک استفاده کنید. این دستگاه از زنگ زدن قطعات داخلی سمعک جلوگیری می‌کند.

 

چه زمان باید باتری سمعک را عوض کنیم؟

بیشتر سمعک‌ها با نزدیک شدن زمان تعویض باتری علائم هشدار دارند که در برخی با روشن شدن چراغ و در برخی دیگر با شنیده شدن صدای بوق همراه است. هنگامی که صدای بوق هشدار به گوش رسید به این معنی است که زمان تعویض باتری فرا رسیده و بهتر است پیش از خاموش شدن سمعک و از کار افتادن آن باتری را عوض کنید و باتری جدید را جایگزین باتری قدیمی کنید. نباید بگذارید تا باتری کهنه و خالی درون سمعک باقی بماند. زیرا به مرور زمان باد می‌کند و به سمعک آسیب می‌زند.

همیشه یک الی دو باتری یدک همراه خود داشته باشید تا در مواقع ضروری بتوانید از باتری سالم استفاده کنید. تاریخ خرید باتری را روی جعبه آن یادداشت کنید و ابتدا باتری‌هایی که پیش تر خریداری کرده‌اید را استفاده کنید. باتری سمعک را درون محفظه پلاستیکی خود باتری نگهداری کنید و باتری را به صورت تک درون جیب یا کیف خود نیندازید.

سخن آخر،

استفاده از باتری با کیفیت و اصل در افزایش طول عمر آن نقش بسیار مهمی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود باتری را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید تا از عمر و کیفیت باتری آسوده خاطر باشید. برای خرید انواع باتری سمعک زیمنس ، دوراسل ، ریواک و … می‌توانید به سایت آزمایش آنلاین مراجعه نمائید و برای دریافت مشاوره با شماره تلفن‌های درج شده تماس حاصل نمائید و باتری مناسب سمعک خود را با اطمینان خاطر و به صورت تضمینی خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *