سرد مزاجی زنان

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 16 / 05 / 1400

سرد مزاجی زنان می‌تواند از مشکلات روانشناختی یا عاطفی مانند اضطراب، افسردگی، خستگی، نگرانی، گناه، ترس از مقاربت دردناک و ترس از حاملگی حاصل شود. سرد مزاجی زنان همچنین ممکن است به علت مناسب نبودن شریک جنسی، استفاده از الکل یا مواد مخدر توسعه یابد.

اختلال عملکرد جنسی یک نگرانی مشترک میان تمامی زنان است. مشکلات مربوط به سرد مزاجی زنان ممکن است در طی هر مرحله از چرخه فعالیت جنسی (معاشقه، فلات، ارگاسم و…) بروز دهند که مانع از تجربه رابطه جنسی رضایت‌مند شود. بسیاری از زنان تمایلی به صحبت کردن در مورد مشکلات جنسی خود ندارند، اما مهم است که به دکتر خود بگویید که چه علائم و مشکلاتی را تجربه می‌کنید. زیرا امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی تمامی اختلالات مربوط به عملکرد جنسی قابل درمان هستند. اختلال عملکرد جنسی زن ممکن است شامل مشکلاتی از قبیل کاهش میل جنسی، تحریک، ارگاسم، هورمون‌ها یا درد باشد.

علائم سرد مزاجی زنان

علائم بسته به نوع اختلال عملکرد جنسی شما متفاوت است. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

 

  • کاهش میل جنسی: این شایع ترین اختلالات جنسی زنانه شامل کمبود منافع جنسی و تمایل جنسی است.
  • اختلال تحریک جنسی: تمایل شما برای رابطه جنسی ممکن است طبیعی باشد، اما ممکن است ایجاد تحریک و میل جنسی در شما تا حدودی دشوار باشد.
  • اختلال ارگاسم: پس از تحریک جنسی و برقراری رابطه جنسی، به سختی می‌توان ارگاسم را تجربه کرد.
  • اختلال درد جنسی: در هنگام تحریک جنسی یا تماس واژینال درد دارید.

عواملی که منجر به سرد مزاجی زنان می‌شوند،کدامند؟

همانطورد که در ابتدا اشاره شد، سرد مزاجی و اختلال عملکرد جنسی زن می‌تواند علل جسمی یا روانی داشته باشد. علل فیزیکی شامل دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عصبی، اختلالات هورمونی، یائسگی، بیماری‌های مزمن مانند بیماری کلیوی یا نارسایی کبدی، عفونت ادراری، الکل، استفاده بیش از حد از دخانیات و عوارض جانبی داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی است.

نوسانات هورمون که در دوران بارداری رخ می‌دهد، پس از زایمان و یائسگی نیز ممکن است در سرد مزاجی زنان نقش داشته باشند. علل روانشناختی اختلال عملکرد جنسی اغلب شامل استرس و اضطراب، نگرانی در مورد عملکرد جنسی، مشکلات مربوط به روابط، افسردگی، احساس گناه و اثرات یک ترومای جنسی در گذشته است.

چه کسانی تحت تاثیر سرد مزاجی قرار می‌گیرند؟

هر دو گروه مردان و زنان ممکن است از اختلال عملکرد جنسی (سرد مزاجی) رنج ببرند. سالمندان نیز اغلب تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بروز این مورد احتمالا به دلیل ضعیف شدن وضعیت جسمی و کلی سلامت آنها (مرتبط با پیری) باشد. مردان ممکن است انزال زودرس یا تاخیر در انزال را تجربه کنند، مشکلات به دست آوردن یا حفظ نعوظ یا مشکلات ناشی از تستوسترون کم و کاهش میل جنسی نیز از دیگر موارد است که مردان در بروز اختلالات عملکرد جنسی با آنها مواجه هستند.

 

چگونه مشکلات جنسی زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

انواع مختلف اختلال عملکرد جنسی در زنان عبارتند از:

  • کاهش میل جنسی
  • ناتوانی در تحریک شدن
  • عدم تجربه ارگاسم (Anorgasmia)
  • مقاربت دردناک

نوسانات هورمون ممکن است در اختلال عملکرد جنسی زنان نقش داشته باشد.

  • کاهش میل جنسی

فقدان میل جنسی یا کمبود علاقه به رابطه جنسی، میل جنسی را مهار می‌کند. این مورد می‌تواند علل بسیاری از مشکلات از جمله تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی و درمان‌های پزشکی خاص، افسردگی، حاملگی، استرس، خستگی، تأثیرات شیوه زندگی مانند استرس کار یا مراقبت از کودکان و حتی خستگی از موقعیت‌های تکراری جنسی داشته باشد. اگر احساس می‌کنید، علت کاهش میل جنسی ناشی از عوارض داروهایی است که مصرف می‌کنید، حتما با پزشک خود صحبت کنید. علاوه بر این، تغییر دادن روتین رابطه جنسی می‌تواند به افزایش میل فرد کمک کند. بدین خاطرف تلاش کنید تا تغییرات هرچند جزئی را ایجاد نمایید. به عنوان مثال، داشتن رابطه جنسی در مکان‌های جدید، در زمان‌های مختلف روز را امتحان کنید و یا موقعیت‌های مختلف جنسی که ممکن است منجر به افزایش میل جنسی شوند را نیز در نظر داشته باشید.

  • عدم توانایی در تحریک شدن

عدم روان بودن ناحیه تناسلی در زنان ممکن است باعث ناتوانی در تحریک شدن برای شروع فعالیت جنسی شود. مشکلات مربوط به جریان خون ممکن است تحریک و روان شدن واژن و کلیتوریس نیز تاثیر بگذارد. روان کننده‌ها ممکن است به زنان کمک کند تا راحت‌تر تحریک شوند. اگر یک زن در دوره پس از یائسگی به سر می‌برد، کرم استروژن نیز ممکن است کمک کند.

فقدان یا کمبود تجربه ارگاسم به نام آنورگاسمی شناخته می‌شود. بسیاری از عوامل می‌توانند منجر به تجربه آنورگاسمی شوند از جمله میل جنسی، بی‌تجربگی یا عدم دانش. مشکلات روانشناختی که در تجربه آنورگاسمی نیز نقش دارند عبارت‌اند از: احساس گناه، اضطراب، یا آسیب و سواستفاده جنسی در گذشته. تحریک ناکافی، داروها، مواد مخدر و بیماری‌های مزمن نیز ممکن است منجر به کمبود ارگاسم شود. تمرینات کگل یک درمان بالقوه برای کمبود ارگاسم است.

 

  • مقاربت دردناک

مقاربت دردناک ممکن است به علت وجود شرایط پزشکی مانند اندومتریوز، توده لگن، کیست تخمدان، واژینیت، عدم روان بودن ناحیه تناسلی، خشکی واژینال، وجود بافت اسکار از جراحی یا یک بیماری منتقله از راه جنسی باشد. یک اسپاسم دردناک و غیرمستقیم عضلات که ورودی واژینال را احاطه کرده است، (شرایطی به نام واژنیسموس) نیز ممکن است منجر به مقاربت دردناک شود. زیرا در این حالت عمل نفوذ ره سختی و همراه با درد صورت می‌گیرد.

برخی از زنان که تجربه‌های دردناک جنسی، ترس از برقراری رابطه جنسی دارند و یا تجربیات جنسی آسیب دیده دارند، اغلب مقاربت دردناک را تجربه می‌کنند. دیسپارونی یا درد آمیزش به تجربه درد در طول مقاربت و یا  سایر فعالیت‌های جنسی شامل نفوذ و یا تلاش برای نفوذ گفته می‌شود. این نوع درد ممکن است سطحی یا عمیق باشد.

چگونه مشکلات جنسی زنان از جمله سرد مزاجی تشخیص داده می‌شود؟

اختلال عملکرد جنسی و ازجمله سرد مزاجی زنان با یک معاینه فیزیکی و تاریخچه علائم تشخیص داده می‌شود. پزشک احتمالا یک آزماش مربوط به لگن را با یک پاپ اسمیر انجام می‌دهد تا تغییرات مربوط به سرطان یا پیش سرطانی در دهانه رحم را بررسی کند. سایر آزمایش‌ها ممکن است تجویز شوند تا دیگر شرایط پزشکی را که ممکن است باعث اختلال عملکرد جنسی شود، رد کنند. همچنین ممکن است پزشک نظر و نگرش شما را در مورد رابطه جنسی، ترومای جنسی گذشته یا سوء استفاده، مشکلات مربوط به سوء مصرف الکل و مواد مخدر برای کمک به تعیین اینکه آیا این عوامل روانشناختی به اختلال عملکرد کمک می‌کنند یا خیر، بخواهد. سن زن به تشخیص احتمالی بروز اختلال عملکرد جنسی نیز کمک می‌کند. پزشک ممکن است آزمایشاتی را سفارش دهد تا مسائل فیزیکی بالقوه‌ای را که به اختلال عملکرد جنسی کمک می‌کند، بررسی کند.

  • مشکلات جنسی زنان چگونه درمان می‌شود؟

بسیاری از انواع مشکلات جنسی مانند سرد مزاجی زنان را می‌توان با رسیدگی به مشکلات فیزیکی یا روانی زمینه‌ای درمان کرد. درمان معمولا شامل همکاری بین زن، پزشکان و درمانگران او می‌شود. حضور شریک جنسی زن ممکن است بخشی از روند درمان باشد.

  • ارائه آموزش

آموزش بیمار برای کمک و غلبه بر اضطراب در مورد عملکرد جنسی مهم است. یادگیری در مورد رفتارهای جنسی و پاسخ های طبیعی ممکن است اضطراب را کاهش دهد. دانستن در مورد آناتومی طبیعی، عملکرد جنسی، تغییراتی که در طول پیری رخ می‌دهد و تغییراتی که در دوران بارداری و یائسگی رخ می‌دهد، ممکن است به ترس و اضطراب زن کمک کند. زنان باید بدانند که آنها مجاز به لذت بردن از تجربه جنسی هستند.

  • افزایش تحریک جنسی

موارد وابسته به عشق شهوانی ممکن است به افزایش تحریک جنسی کمک کند. ممکن است لازم باشد که تحریک جنسی را افزایش دهیم تا به یک زن کمک کنیم تا بر برخی اختلالات جنسی غلبه کنیم. خودارضایی نیز اگر به تجویز پزشک باشد، ممکن است موثر باشد. بدن خود را بشناسید و تمامی راه‌هایی که به افزایش میل و تحریک جنسی شما کمک می‎کند را بیابید. از شریک جنسی خود بخواهید تا موقعیت‌های جنسی مختلف را با یکدیگر تجربه و امتحان کنید. رابطه جنسی را در مکان‌های جدید و در بازده‌های زمانی مختلف تجربه کنید. برای برقراری رابطه جنسی برنامه‌ریزی داشته باشید تا با عجله صورت نگیرد و زمان کافی برای افزایش تحریک شدن را داشته باشید. همچنین از برقراری رابطه جنسی در مواقعی که خسته هستید خودداری کنید.

  • کم کردن درد

موقعیت‌های جنسی که اجازه می‌دهد زن کنترل بیشتری داشته باشد، درد وی را کاهش می‌دهد. اگر اختلال عملکرد جنسی با سرد مزاجی زنان به علت درد باشد، گاهی اوقات تغییر موقعیت‌های جنسی ممکن است به کاهش یا از بین بردن درد کمک کند. روان کننده‌های واژینال ممکن است درد ناشی از اصطکاک را از بین ببرند و آرامش قبل از مقاربت (حمام گرم، مدیتیشن) ممکن است درد را نیز به میزان قابل ملاحظه‌لی کاهش دهند. اجتناب از تحرک عمیق ممکن است نیز موثر باشد. پزشک ممکن است توصیه کند که یک زن قبل از داشتن مقاربت برای حداقل رساندن درد، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) را مصرف کند.

  • آیا مشکلات جنسی درمان می‌شود؟

موفقیت برای درمان سرد مزاجی زنان و سایر اختلالات مربوط به عملکرد جنسی بستگی به علت اصلی دارد. پیش آگهی برای درمان اختلال عملکرد جنسی در زنان بستگی دارد که آیا علت اصلی قابل درمان است یا خیر. اگر اختلال عملکرد جنسی مربوط به شرایط فیزیکی باشد، نتیجه درمان اغلب مثبت است. هنگامی که اختلال عملکرد ناشی از علل روانشناختی است، اغلب لازم است با مشاوره، آموزش و بهبود ارتباطات بین شرکا درمان را شروع کرد که در اکثر مواقع درمان نیز موفقیت آمیز است. اگر ترکیبی از عوامل منجر به بروز اختلال عملکرد جنسی باشد، تمامی مواردی که دخیل هستند باید شناسایی شده و درمان را مطلبق با آنها شروع کرد.

  • چگونه هورمون‌ها عملکرد جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

تغییرات هورمونی بر عملکرد جنسی تاثیر می‌گذارد. هورمون‌ها نقش مهمی در عملکرد جنسی زنان دارند. به عنوان مثال با افزایش سن زنان، هورمون استروژن کاهش می‌یابد، که می‌تواند منجر به ضعف روانکاری واژینال شود و احساس خشکی تناسلی و سرد مزاجی زنان را ایجاد می‌کند.

سطح پایین تستوسترون هورمون مردانه در زنان نیز ممکن است به کاهش تحریک جنسی، احساس خشکی تناسلی و عدم یا کمبود ارگاسم کمک کند. تا زمانی که مانع از آن نباشد، درمان جایگزینی هورمونی ممکن است به زنان کمک کند تا از بهبود عملکرد جنسی بهره‌مند شوند. اختلالات خلقی مربوط به یائسگی و علائم وازوموتور مانند  گر گرفتن می‌تواند تاثیر منفی بر عملکرد جنسی زنان بگذارد.

هیسترکتومی چه تأثیری بر سرد مزاجی زنان دارد؟

هیسترکتومی ممکن است بر عملکرد جنسی در زنان تاثیر بگذارد. هیسترکتومی (جراحی رحم) ممکن است باعث ایجاد اختلال عملکرد جنسی از جمله سرد مزاجی در بسیاری از زنان شود. زنان در شرایطی مجبود به برداشت رحم خود می‌شوند که علائم مربوط به پیش سرطان یا موارد خوش خیم را تجربه می‌کنند. در این حالت پزشک به منظور جلوگیری از بروز شرایط‌های پزشکی خطرناک، هیسترکتومی را پیشنهاد می‌دهد. در این حالت 30درصد از میل جنسی زنان کاهش می‌یابد. همین امر منجر به بروز اختلالات مربوط به عملکرد جنسی به ویژه سرد مزاجی در زنان می‌شود. تغییرات هورمونی مرتبط با حذف تخمدان‌ها ممکن است منجر به از دست دادن میل، کاهش روانکاری واژن شود. اعصاب و عروق خونی انتگرال ممکن است در طول عمل جراحی آسیب دیده باشد و بر سرد مزاجی زنان تاثیر بگذارد. سرانجام، برخی از زنان ممکن است افسرده شوند یا احساس ککند عزت نفس خود را از دست داده‌اند.

چگونه یائسگی بر سرد مزاجی زنان تاثیر می‌گذارد؟

یائسگی که با از دست دادن استروژن همراه و مرتبط است، می‌تواند بر عملکرد جنسی زنان مانند از دست دادن روانکاری واژینال و کاهش میل جنسی تاثیر بگذارد. دیگر جنبه‌های عاطفی یائسگی ممکن است به کاهش علاقه به رابطه جنسی یا ناتوانی در ایجاد تحریک تاثیر بگذارد. از دست دادن استروژن باعث نازک شدن و از دست دادن کشش و روان بودن واژن می‌شود. شیاف استروژن ممکن است به این مشکل کمک کند.

با این حال، بسیاری از زنان پس از یائسگی رضایت جنسی را افزایش داده‌اند. به نظر می‌رسد که این مورد به دلیل اضطراب کمتر در مورد بارداری، یا داشتن زمان برای استراحت و لذت بردن از رابطه و شریک جنسی است.

  • عوامل خطر

برخی از عوامل ممکن است خطر اختلال عملکرد جنسی شما را افزایش دهند:

  • افسردگی یا اضطراب
  • بیماری قلبی و عروقی
  • شرایط عصبی مانند آسیب نخاعی یا مولتیپل اسکلروز
  • شرایط زنان و زایمان مانند آتروفی ولوواژینال، عفونت یا اسکلروزیس لیگن
  • برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی یا داروهای فشار خون بالا
  • تنش عاطفی یا روانی به ویژه با توجه به رابطه شما با شریک زندگی
  • سابقه سوء استفاده جنسی

 

  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مشکلات جنسی بر رابطه شما تاثیر می‌گذارد یا از بروز این مورد نگران هستید، برای ارزیابی با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، اگر بعد از رعایت برخی نکات لازم همچنان با مشکلاتی از قبیل سرد مزاجی مواجه بودید نیز با پزشک خود صحبت کنید.

مشکلات جنسی در زنان رایج هستند و تقریبا هر زن آنها را به طور متوسط در یکی از دوره‌های زندگی خود تجربه خواهد کرد. اگر مشکلات همچنان ادامه داشته باشند، می‌توانند برای زنان بسیار ناراحت کننده باشند و همچنین رابطه وی با همسرش را تحت تاثیر قرار دهند. اگر به طور منظم هر گونه مشکلات جنسی را تجربه کردید، لازم است با پزشک خود صحبت کنید. شما مجبور نیستید در سکوت رنج ببرید و خود را از لذت بردن از رابطه جنسی محروم کنید.
مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *