درمان کبد چرب | رژیم یا دارو درمانی ؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 05 / 04 / 1401

پیش از اینکه بخواهیم درباره روش‌های درمان کبد چرب صحبت کنیم ابتدا باید بدانیم منظور از بیماری کبد چرب چیست و چه زمان این بیماری در فرد بوجود می‌آید و به اصطلاح کبدش چرب می‎شود.

بیماری کبد چرب به دو نوع بیماری کبد چرب الکلی و بیماری کبد چرب غیر الکلی دسته بندی شده است. بیماری الکلی که از نامش پیداست بر اثر نوشیدن الکل در فرد رخ می‌دهد اما بیماری کبد چرب غیر الکلی به رژیم غذایی، سبک زندگی و ابتلا به دیابت نوع 2 مربوط می‌شود.

به طور کلی درمان کبد چرب چه بر اثر الکل بوجود آمده باشد چه بر اثر اضافه وزن با استفاده از تغییر سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی صحیح قابل درمان است. درصورتی که درمان کبد چرب به موقع انجام نشود و چربی کبد بیش از حد باشد، مشکلاتی نظیر نارسایی کبدی و سیروز کبدی در فرد بروز می‌کند که در نهایت فرد مبتلا به سرطان کبد یا نارسایی کبدی می‌شود و نیاز به پیوند کبد خواهد داشت.

 

بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب

کبد چرب در مراحل اولیه با اصلاح رژیم غذایی و مصرف غذاهای مناسب قابل درمان است و نیاز به هیچ داروی خاصی نیست. یکی از این رژیم‌های غذایی، رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. این رژیم در کاهش چربی کبد بسیار موثر است و حاوی چربی‌های مفید و سالم، کربوهیدرات‌ها و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد. برای دریافت رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب می‌توانید از مشاوره تلفنی پزشکی استفاده نمائید. توصیه می‌کنیم این رژیم غذایی را مدتی استفاده کنید، تاثیر شگفت انگیزی دارد. مواد غذایی موجود در این رژیم غذایی عبارتند از:

  • میگو و ماهی
  • میوه و سبزیجات
  • غلات
  • آجیل
  • روغن زیتون
  • حبوبات

اولین کاری که باید انجام دهید این است که وزنتان باید کم شود. افرادی که چاق هستند بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب می‌باشند. بنابراین با استفاده از رژیم غذای مدیترانه‌ای می‌توانید به مقدار بسیار زیادی وزن خود را کم کنید.

اینکه اصلا غذا نخورید و مدت طولانی گرسنه بمانید اصلا روش درستی برای گاهش وزن نیست، بلکه باید چربی‌های مفید و کربوهیدرات‌ها را جایگزین غذاهای چرب و شیرین کنید. به عنوان مثال به جای گوشت قرمز از ماهی استفاده کنید، به جای مصرف شیرینی از میوه و آجیل استفاده کنید تا انرژی مورد نیاز بدنتان تامین شود.

هنگامی که کبد شما چرب می‌شود، انسولین موجود در بدن شما به طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و قند موجود در خون شما بیش از حد معمول خواهد بود و کبد این قند را به چربی تبدیل می‌کند.

آنتی اکسیدان و مکمل‌های غذایی مفید مصرف کنید

اگر مواد غذایی در بدن به طور کامل جذب نشوند، موجب می‌شود تا تجمع چربی در کبد بیشتر شود. آن مداد غذایی حاوی آنتی اکسیدان از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از عدم جذب مواد مغذی جلوگیری می‌کنند. اما شاید برایتان سوال باشد که آنتی اکسیدان در کدام مواد غذایی وجود دارد. چای سبز، قهوه، سیر، میوه و سبزیجات و مغزهای خوراکی مانند تخم آفتاب گردان منابعی سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

اما مکمل‌های غذایی دیگری نیز وجود دارند که اگر همراه با غذای اصلی استفاده شوند در کاهش چربی کبد بسیار موثر می‌باشند. این مکمل‌های غذایی به شرح زیر می‌باشند:

  • سرکه سیب: استفاده از سرکه سیب به همراه سالاد و یا نوشیدن یک قاشق غذا خوری سرکه سیب به همراه آب گرم، دو بار در روز، یکی از راه‌های درمان کبد چرب به شیوه سنتی می‌باشد.
  • خاکشیر: مصرف خاکشیر یکی از موثر ترین راه‌های کاهش میزان چربی موجود در کبد می‌باشد. خاکشیر به عنوان پاک کننده کبد در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لیمو ترش: لیمو سرشار از آنتی اکسیدان است و برای خنثی نمودن سموم موجود در کبد بسیار مفید می‌باشد. مصرف چند قطره آب لیمو ترش به همراه آب 2 الی 3 بار در روز می‌تواند در درمان کبد چرب بسیار موثر باشد.

مصرف ویتامین‌های مورد نیاز بدن

یکی از راه‌های درمان کبد چرب مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. پائین بودن سطح هر یک از این ویتامین‌ها موجب می‌شود تا بیماری کبد چرب در فرد بیشتر از سایر افراد بروز نماید. برای اطلاع از بهترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌توانید با مشاوره پزشکی تلفنی در تماس باشید. مهمترین ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای درمان کبد چرب عبارتند از:

 

  • ویتامین D:

بدن ما به دلیل سبک زندگی امروز زمان کمتری در معرض نور آفتاب قرار دارد و بسیاری از افراد به همین دلیل دچار کمبود ویتامین D هستند. مصرف ویتامین D چه به صورت دارو و چه به صورت استفاده از مواد غذایی حاوی این ویتامین می‌تواند در درمان کبد چرب بسیار مفید و موثر باشد. به عنوان مثال مصرف مواد لبنی کم چرب سرشار از ویتامین D هستند.

  • پتاسیم:

یکی از علل ابتلا به کبد چرب غیر الکلی کمبود پتاسیم در بدن می‌باشد. مهمترین منابع حاوی پتاسیم عبارتند از: ماهی سالمون، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، نخود فرنگی، کیوی و زرد آلو. همچنین لبنیات کم چرب نیز منابعی سرشار از پتاسیم هستند که برای درمان کبد چرب توصیه می‌شوند.

  • بتائین:

این ماده در میگو و جوانه گندم وجود دارد و از رسوب چربی در کبد جلوگیری می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود در غذاهای خود و سالادها حتما ار جوانه گندم استفاده نمائید تا بتائین مورد نیاز برای بهبود عملکرد کبد را تامین نمائید.

ورزش کردن را فراموش نکنید

یکی از موثرترین روش‌های درمان کبد چرب ورزش کردن است. ورزش‌های هوازی می‌تواند در کاهش میزان چربی کبد شما تاثیر بسزایی داشته باشد. ورزش‌های مقاومتی و مرتب یکی از بهترین روش‌های درمان کبد چرب و کاهش وزن است و باید به طور مرتب در طول هفته انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. توصیه می‌شود همراه با اصلاح رژیم غذایی ‌تان حتما برای ورزش کردن نیز برنامه ریزی کنید تا شاهد تغییر در حال جسمی خود باشید.

پرهیز از مصرف غذاهای ناسالم

اگر آزمایش چربی خون داده‌اید و متوجه شده‌اید که کبدتان چرب است بهتر است در برنامه غذایی‌تان کمی تغییر ایجاد کنید. غذاهایی هستند که برای کبدتان بسیار مضر می‌باشند و نباید آنها را مصرف کنید زیرا وضعیت کبد شما را بدتر خواهد کرد. این مواد غذایی عبارتند از:

  • گوشت قرمز
  • لبنیات پر چرب و سس‌ها
  • غذاهای سرخ شده
  • نوشابه و شکلات
  • بستنی
  • نوشیدنی‌های انرژی زا و ورزشی
  • شیرینی و کیک

درمان دارویی برای کبد چرب وجود دارد؟

بیشتر افرادی که کبد چرب دارند هیچ مشکل خاصی ندارند که باعث شود زندگی‌شان مختل شود و هیچ داروی خاصی برای درمان کبد چرب وجود ندارد. بهترین درمان برای کاهش چربی کبد تغییر سبک زندگی است. با داشتن تغذیه سالم و وزندگی فعال و پر تحرک می‌توانید به سادگی کبد چربتان را درمان کنید. تنها مصرف برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین D، ویتامین E و برخی از ویتامین‌های حاوی آنتی اکسیدان برای این افراد تجویز می‌شود تا از آسیب‌های کبدی جلوگیری کند. بهترین درمان برای بیماری کبد چرب استفاده از غذاهای طبیعی و سالم است. چربی خون بالا در کودکان نیز ممکن است در بزرگسالی مشکلات بسیاری برای آنها بوجود آورد.

سخن پایانی،

بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی نوعی بیماری التهابی می‌باشد که با استفاده از آزمایش خون یا سونوگرافی قابل تشخیص است. بهترین درمان برای این بیماری کاهش وزن، ورزش و کاهش مصرف مواد چرب و قندی است. تشخیص زود هنگام این بیماری و درمان آن با استفاده از روش‌های ساده و کم هزینه می‌تواند از آسیب‌های کبدی و مرگ ناشی از التهابات کبدی جلوگیری نماید. آزمایش آنلاین مراقب سلامت شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *