Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
آزمایش چربی خون - آزمایش آنلاین
آزمایش چربی خون

آزمایش چربی خون

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 10 / 10 / 1397

آزمایش چربی خون

آزمایش چربی خون به منظور اندازه گیری کلسترول کل، کلسترول HDL و کلسترول LDL و تری گلیسرید انجام می شود. در واقع تری گلیسرید یک نوع از چربی می باشد که در اثر مصرف مواد قندی افزایش می یابد. میزان تری گلیسرید و کلسترول معمولا به میلیگرم در دسی لیتر اندازه گیری می شود.

آزمایش چربی خون نیز همانند آزمایش دیابت فرد باید ناشتا باشد و حداقل 8 ساعت از قبل از انجام آزمایش از خوردن و آشامیدن پرهیز کند. کلسترول نوعی مولکول از دسته چربی ها می باشد که وظیفه  اصلی آن انعطاف بخشی و استحکام دادن به سلول بدن است. کلسترول در بیشتر بافت های بدن به مخصوصا کبد موجود می باشد. مهم ترین تاثیر را در استحکام پوسته سلولی و تولید هورمون هایی همانند کورتیزول و یا استروژن دارد. تقریبا حدود دو سوم کلسترول در سلول های کبد و یا روده تولید می شوند و یک سوم آن از طریق مواد غذایی وارد بدن می شوند.

کلسترول مولکولی است که در خون حل نمی شود، بلکه به وسیله ناقلینی به نام لیپوپروتئین در بدن جا به جا می شود.

چربی خون

مقدار نرمال کلسترول خون باید چه میزان باشد؟

اگر نتایج نشان دهد که میزان کل کلسترول خون زیر 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد، میزان کلسترول خون طبیعی است. اگر نتایج نشان دهد که میزان کل کلسترول خون بین 200 تا 239 میلی گرم در دسی لیتر باشد، به معنای بالا بودن میزان کلسترول خون می باشد، خیلی خطر ناک نمی باشد اما باید با رعایت نکاتی این میزان را کاهش داد. اگر نتایج نشان دهد که میزان کل کلسترول خون 240 و بالاتر باشد، به معنای بیش از اندازه بالا بودن میزان کلسترول کل در خون می باشد و فرد باید این هشدار را جدی بگیرد و به دنبال درمان آن باشد.

 

میزان کلسترول کلنتیجه
کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیترنرمال
200 تا 239میلی گرم در دسی لیترمتوسط
بیشتر از 240 میلی گرم در دسی لیتربالا

 

میزان تری گلیسریدنتیجه
کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیترطبیعی
150 تا 199 میلی گرم در دسی لیترمرز بالا
200 تا 499 میلی گرم در دسی لیتربالا
بیش از 500 میلی گرم در دسی لیتربسیار بالا

 

میزان کلسترول HDL(مردان)میزان کلسترول HDL(زنان)
بیشتر و یا مساوی 40 میلی گرم در دسی لیتربیشتر و یا مساوی 50 میلی گرم در دسی لیتر

 

میزان کلسترول LDLنتیجه
کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیترمطلوب
130تا 159 میلی گرم در دسی لیترمرز بالا
160 تا 189 میلی گرم در دسی لیتربالا
بیش از 190 میلی گرم در دسی لیتربسیار بالا

 

آزمایش چربی

طبق تحقیقات انجام شده می توان بیان نمود که میزان کلسترول LDL با بیماری قلبی رابطه مستقیمی دارد. بنابراین زمانی که می گویند کلسترول LDL شما بالا است یعنی شما در معرض خط بیماری های قلبی می باشید و با توجه به دیگر عوامل خطر ساز برای بیماری قلبی نسبت به هر فرد کاهش این میزان متفاوت است. در اکثر افراد هدف از کاهش کلسترول LDL  به میزان زیر 130 میلی لیتر در دسی لیتر می باشد.

اگر فردی سابقه حمله قلبی، بیماری دیابت ، بیماری شریان کاروتید ، شریان ‌های محیطی را داشته باشد میزان کلسترول LDL او باید زیر 70 میلی لیتر در دسی لیتر باشد. همچنین اگر حداقل دو تا از عوامل خطر سازی که در زیر بیان شده است را داشته باشند باید کلسترول LDL ان ها زیر 70 باشد،‌

  • سیگار کشیدن.
  • فشار خون بالا.
  • میزان پایین کلسترول خوب یا HDL
  • سن بالاتر از 45 در مردان و سن بالاتر از 55 در زنان.
  • بالا بودن میزان لیپوپروتئین

 

قبل از آزمايش چربی خون چه چيزهايی را نباید بخورید؟

  • بهتر است این آزمایش صبح زود انجام شود و حتما باید حداقل 8 ساعت ناشتا باشید.
  • از خوردن مواد غذایی همچون گوشت قرمز، تخم مرغ و مواد غذایی که چربی و کلسترول بالایی دارند چند روز قبل از انجام این آزمایش پرهیز نمایید.
  • حداقل زمان ناشتایی خود را به فرد آزمایش گیرنده اطلاع دهید.

اگر پزشک شما توصیه کرده است که هر جند وقت یک بار آزمایش چربی خون را انجام دهید، تا علت بالا بودن کلسترول خون شما را متوجه شود نباید رژیم غذایی روزمره خود را تغییر دهید.

افزایش چربی خون به چه صورت است؟

افزایش چربی خون با بیماری‌ هایی همچون بیماری ‌های کبدی و کلیوی، نارسایی مزمن کلیه، چاقی، بیماری‌ های دیابت، بعضی از عفونت ها، اعتیاد به الکل، ایدز و.. همراه است. افزایش چربی خون سبب جمع شدن چربی در دیواره رگ‌ ها، تنگ نمودن آن ‌ها می شود و به همین خاطر این تجمع چربی سبب افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی، درد قفسه سینه و گرفتگی عروق خواهد شد.

برای آن که بتوانید تشخیص دهید آیا چربی خون شما بالا است یا خیر کافیست آزمایش چربی خون را انجام دهید تا میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون شما اندازه گیری شود.

آزمایش چربی خون

آزمایش چربی خون را از چه سنی باید انجام داد؟

افراد معمولا باید از سن 20 سالگی چربی خون خود را کنترل نمایند. اگر شما جزء افرادی هستید سطح چربی خون نرمال دارید لازم است از سن 20 سالگی به بعد هر 5 سال یک بار آزمایش چربی خون را انجام دهید. همچنین اگر جزء افرادی هستید که سطح چربی خون شما بالا است باید هر دو تا شش ماه یک بار آزمایش چربی خون را تکرار نمایید.

اگر می خواهید نتیجه آزمایش شما ، دقت بیشتری داشته باشد باید حتما پس از 12 تا 14 ساعت ناشتا بودن آزمایش چربی خون را انجام دهید.

 

سخن پایانی:

برای متعادل نگه داشتن چربی خون باید رژیم غذایی مناسب و ورزش را دز برنامه روزانه خود داشته باشید. ورزش کردن برای پایین آوردن کلسترول خون بسیار موثر می باشد. با ورزش به طور مداوم می توانید میزان کلسترول HDL خون خود را بالا ببرید. همچنین ورزش ساده و سبک مانند پیاده روی، هر روز به پایین آوردن وزن و از بین بردن چربی بدن کمک بسیاری می کند.

باید به این نکته توجه نمودد که، چربی های غیر اشباع می توانند به پایین آوردن چربی خون کمک نمایند. از انواع این چربی ها می توان به روغن ماهی و روغن های گیاهی همانند روغن ذرت، روغن آفتابگردان و حتی روغن زیتون اشاره نمود.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید. جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *