جواب آزمایش اعتیاد

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 25 / 05 / 1400

یک آزمایش سم شناسی (آزمایش اعتیاد) به دنبال آثاری از مواد مخدر در خون، ادرار، مو، عرق یا بزاق شما است. ممکن است به دلیل خط مشی‌ای که در آن کار می‌کنید یا به مدرسه می‌روید، نیاز به جواب آزمایش اعتیاد داشته باشید. پزشک شما همچنین می‌تواند آزمایش اعتیاد را تجویز کند تا به شما در درمان سوء مصرف مواد یاری دهد یا به شما کمک کند تا بهبودی خود را در مسیر مناسب نگه دارید.

  • آزمایش اعتیاد

جواب تست اعتیاد اغلب نمی‌تواند نشان دهد که شما دارای مشکل اعتیاد هستید. همچنین نمی‌تواند میزان یا زمان مصرف مواد مخدر را مشخص کند. تنها می‌تواند تشخیص دهد که آیا داروهای خاصی در بدن شما (در حال حاضر یا اخیرا) وجود دارد یا خیر.

مدت‌ها پس از استنشاق، تزریق یا بلع آنها، داروهای قانونی و غیرقانونی سرنخ هایی در بدن شما به جا می‌گذارند. به عنوان مثال، چند روز پس از مصرف مواد مخدر، اثر آن در ادرار باقی می‌ماند. علائم ماری جوانا می‌تواند تا 3 هفته در بدن بمانند. یک آزمایش اعتیاد می‌تواند موارد زیر را غربال کند:

  • آمفتامین‌ها
  • باربیتورات‌ها
  • کوکائین
  • مت آمفتامین
  • ماری جوانا
  • مواد مخدر
  • فنسیکلیدین (PCP)
  • داروهای ممنوع در ورزش‌های رقابتی

چرا به جواب آزمایش اعتیاد نیاز است؟

دلایل متفاوتی وجود دارد که ممکن است شما نیاز به داشتن جواب تست اعتیاد داشته باشید. شغل، مدرسه یا بیمه نامه جدید شما ممکن است از شما درخواست کنند که این آزمایش را انجام دهید. بسیاری از برنامه‌های ورزشی نیز انتظار دارند که بازیکنان جواب آزمایش اعتیاد خود را به همراه داشته باشند. پزشک شما همچنین ممکن است این آزمایش را تجویز کند اگر:

 

  • تحت درمان اعتیاد به مواد مخدر هستند
  • علائم سوء مصرف مواد را نشان دهید
  • با سلامت روان خود مشکل دارید
  • مدت طولانی داروهای مشخصی مانند مسکن یا … مصرف می‌کنید

آزمایش مواد مخدر نیز می‌تواند به دلایل قانونی دستور داده شود. اگر متهم به جنایت شده‌اید، ممکن است از شما بخواهند جواب تست اعتیاد خود را تحویل دهید. همین امر در مورد بسیاری از افرادی که مشروط هستند نیز صدق می‌کند.

چگونه جواب آزمایش اعتیاد به دست می‌آید؟

در بیشتر مواقع، نمونه‌ای از خون یا ادرار شما مورد آزمایش قرار می‌گیرد. خون از رگ بازوی شما گرفته می‌شود یا از شما خواسته می‌شود که نمونه‌ای از ادرار را در کاپ مخصوص آزمایشگاه جمع آوری کنید. سپس نمونه در آزمایشگاه آزمایش می‌شود.

گاهی از عرق، تار مو یا بزاق دهان برای به جای خون یا ادرار به دست آوردن جواب آزمایش اعتیاد استفاده می‌شود. در موارد شدید، سایر مایعات بدن نیز بررسی می‌شود. اگر معده شما مشکل دارد در بیمارستان شست و شو (یا هرگونه عمل بهداشتی- پزشکی دیگری صورت می‌گیرد) می‌شود، ممکن است نمونه‌ای از محتویات معده شما نیز آزمایش شود.

قبل از به دست آوردن جواب آزمایش اعتیاد، به پزشک خود اطلاع دهید که در چند روز گذشته چه داروها یا مواد مخدری را مصرف کرده‌اید. اطمینان حاصل کنید که داروها و مکمل‌های بدون نسخه را به همراه داشته باشید. برخی از آنها می‌توانند مانند سایر داروها در سیستم شما ظاهر شوند و در آزمایش شما “مثبت کاذب” ایجاد کنند. بسته به نوع آزمایشی که دارید ، باید جواب آزمایش اعتیاد خود را در عرض 24 تا 48 ساعت دریافت کنید.

تفسیر جواب آزمایش اعتیاد

جواب آزمایش اغلب با یکی از این نتیجه همراه است:

مثبت: اغلب ممکن است حداقل اثری از یک یا چند دارو در نمونه جواب آزمایش اعتیاد یافت شد. اگر این اتفاق بیفتد، آزمایش دیگری برای تأیید نتیجه انجام می‌شود. این آزمایش دوم دقیق تر است و می‌تواند نوع دارو را مشخص کند.

منفی: در این حالت هیچ دارویی در سیستم بدن شما یافت نشده است. این می‌تواند به این دلیل باشد که شما هرگز انواع داروهای مورد آزمایش را مصرف نکرده‌اید یا اگر مصرف کرده‌اید، بدن شما قبلاً آنها را پردازش کرده است.

  • انواع آزمایشات اعتیاد

انواع مختلفی از آزمایشات اعتیاد وجود دارد. آزمایشات اعتیاد از نظر نوع دارویی که تشخیص می‌دهند، نوع نمونه لازم برای آزمایش و اینکه آیا بدنبال وجود خود مواد مخدر یا متابولیت‌های آن هستند، با یکدیگر تفاوت دارند. متابولیت مخدر ماده‌ای است که پس از تجزیه (متابولیزه شدن) دارو در بدن باقی می‌ماند.

 

اگرچه ادرار رایج ترین نمونه آزمایشی برای جواب آزمایش اعتیاد است، این آزمایش ممکن است بر روی انواع نمونه‌های دیگر آزمایش از جمله خون، مو، مدفوع، عرق، تنفس و بزاق انجام شود. آزمایش‌های اعتیاد ادراری اغلب ترجیح داده می‌شود زیرا این آزمایش ارزان، غیرتهاجمی است و طیف وسیعی از مخدرها را تشخیص می‌دهد. آزمایش داروی فولیکول مو ممکن است برای آزمایش مصرف مزمن یا طولانی مدت دارو نیز استفاده شود.

آزمایشات اعتیاد می‌توانند شواهدی از مصرف دارو را در یک بازه زمانی مشخص به نام پنجره تشخیص دهند. پنجره‌های تشخیص بر اساس عوامل زیادی از جمله طول و میزان مصرف و میزان متابولیسم و ​​دفع دارو از بدن متفاوت است. مواد زیر ممکن است در جواب آزمایش اعتیاد گنجانده شوند:

  • آزمایش الکل (اتانول): در آزمایش خون، تنفس، ادرار قابل تشخیص است و خود مواد یا متابولیتها تا 5 روز در بدن باقی می‌ماند.
  • آمفتامین‌ها: در آزمایش خون، ادرار قابل تشخیص است و خود دارو 1 تا 4 روز در بدن باقی می‌ماند
  • آزمایش باربیتورات‌ها: در آزمایش خون، بزاق، ادرار قابل تشخیص است و خود دارو یا متابولیت‌ها 1 تا 21 روز در بدن باقی می‌ماند
  • بنزودیازپین‌ها: در آزمایش خون، ادرار قابل تشخیص است و خود دارو یا متابولیت‌ها 1 تا 30 روز در بدن باقی می‌ماند
  • آزمایش کوکائین: در آزمایش خون، مو، بزاق، عرق، ادرار قابل تشخیص است و متابولیت‌های دارو 2 تا 7 روز در بدن باقی می‌ماند
  • آزمایش ماری جوانا (THC): در آزمایش ادرار، خون، بزاق و مو قابل تشخیص است و متابولیت آن از 1 روز تا بیش از یک ماه در بدن باقی می‌ماند
  • آزمایش نیکوتین و کوتینین: در آزمایش خون، بزاق، ادرار قابل تشخیص است و خود دارو یا متابولیت‌ها تا 2 هفته در بدن باقی می‌ماند
  • آزمایش اپیوئید: در آزمایش ادرار، خون، بزاق قابل تشخیص است و خود دارو یا متابولیت‌ها 1 تا 10 روز در بدن باقی می‌ماند
  • فنسیکلیدین (PCP): در آزمایش خون، ادرار قابل تشخیص است و خود دارو 4 روز تا چند هفته در بدن باقی می‌ماند

آزمایشات مربوط به اعتیاد ممکن است فقط به دنبال یک مخدر باشد، اما اغلب برای چندین دارو همزمان با استفاده از پانل‌های آزمایش انجام می‌شود. اگرچه مخدرهای موجود در آزمایش پنل دارویی بر اساس امکانات و مکان پزشکی متفاوت است، اما متداول ترین گروه مورد استفاده برای ارزیابی بیماران در مورد مصرف غیرقانونی مواد، شواهدی از پنج ماده را تشخیص می‌دهد: آمفتامین‌ها، کوکائین، ماری جوانا، مواد مخدر و PCP.

 

یک آزمایش دارویی 10 تایی انواع وسیع تری از داروهای غیرقانونی و نسخه ای را تشخیص می دهد. علاوه بر داروهای تشخیص داده شده در یک آزمایش دارویی 5 تخته ، یک آزمایش دارویی 10 تایی باربیتورات ها ، بنزودیازپین ها ، متاکوالون ، متادون و پروپوکسیفن را تشخیص می دهد.
مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *