تفسیر آزمایش کامل خون

تفسیر آزمایش کامل خون

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 15 / 10 / 1396

تفسیر آزمایش کامل خون

تفسیر آزمایش کامل خون یکی از مواردی است که اکثر مردم به دنبال کسب آگاهی از آن هستند. با کمی آگاهی و مرور برخی صفحات سایت ها و مجلات پزشکی می توان اطلاعات خوبی را در جهت تفسیر آزمایش کامل خون کسب نمود اما باز هم باید با پزشک مربوطه و متخصص هماهنگ و مرتبط باشید. آزمایش خون متداولترین و فراگیرترین آزمایش در جهت تشخیص دقیق برخی بیماری هاست که امروزه در اقصی نقاط جهان و یا حتی در کشورهای جهان سومی هم انجام می شود. آزمایش خون در شناخت سریعتر امراض موجود در بدن انسان کمک چشم گیری می کند از این رو پزشکان به تمامی افراد در سنین مختلف پیشنهاد می کنند تا آزمایش خون را هر شش ماه یا یکسال یکبار برای بررسی وضعیت سلامت خود انجام دهند.

 

تفسیر آزمایش کامل خون کار ساده ای نیست و نیاز به اطلاعات جانبی کافی دارد. آزمایش خون به اندازه گیری دقیق تعداد سلول های خونی می پردازد. ممکن است از خود سوال کنید چرا پزشکان به همه پیشنهاد این آزمایش را داده اند؟ از آنجایی که امراض موروثی و یا دیگر بیماری ها من جمله سرطان با توجه به زندگی پر استرس، عادت های غلط در تغذیه، آلودگی هوا، کنار گذاشتن ورزش و کم تحرکی و … ممکن است در بدن افراد سالم بعد از سالیان پیدا شود بنابراین باید به این توصیه احترام گذاشت.

تفسیر آزمایش خون

آیا تاکنون پیش آمده است که بخواهید خودتان تفسیر آزمایش کامل خون را انجام دهید؟

بیشتر افراد دوست دارند بعد از گرفتن آزمایش خون بتوانند خودشان تفسیر آزمایش کامل خون را انجام دهند. در بعضی مواقع ممکن است بعد از گرفتن نتیجه آزمایش خون با ویزیت پزشک فاصله زیادی باشد بنابراین تفسیر آزمایش کامل خون می تواند تاثیر زیادی به رفع نگرانی شما داشته باشد.

 

نکاتی که در انجام بهتر آزمایش خون باید به آن توجه داشت:

  1. بهتر است آزمایش خون در ساعات اولیه روز انجام شود. البته این موضوع به نوع آزمایش خون هم بستگی دارد. در بعضی آزمایش ها فرد باید ناشتا باشد یا در برخی اوقات ساعت مشخصی برای گرفتن آزمایش خون توسط پزشک توصیه می شود همچنین 12 یا 48 ساعت قبل از آزمایش باید از خوردن بعضی داروها و مکمل ها پرهیز کرد بنابراین پیش از گرفتن برگه آزمایش با پزشک خود در این موارد مشورت نمایید.
  2. ورزش و اضطراب هم می تواند در نتیجه آزمایش موثر باشد. مثلاً در برخی آزمایش ها فرد باید شب قبل از آزمایش خواب راحتی داشته باشد و دچار نگرانی و استرس نباشد همین طور بهتر است قبل از انجام آزمایش خون 10 الی 15 دقیقه در آزمایشگاه استراحت کنید تا سطح مواد در بدن شما به پایداری برسد و نتیجه بهتری از آزمایش بگیرید. می توان آزمایش خون را بسته به نوع بیماری به چند دسته تقسیم کرد که چند مورد از آن را به اختصار در ذیل توضیح می دهیم.

 

موارد کلیدی زیر، راهنمایی است برای تفسیر آزمایش کامل خون:

آزمایش CBC : در این آزمایش که از ساده ترین تست های خونی است می توان میزان HCT (هماتوکریت)، HGB (هموگلوبین)، RBC (گلبول های قرمز)، WBC (گلبول های سفید)، PLT (پلاکت)، MCHC (غلظت متوسط هموگلوبین)، MCH (وزن متوسط هموگلوبین)، MCV (حجم متوسط هموگلوبین) را بررسی کرد که هریک از این فاکتور ها را به طور مختصر توضیح داده ایم. توجه به موارد کلیدی زیر که در برگه آزمایش قابل رویت است می تواند شما را در تفسیر آزمایش کامل خون راهنمایی نماید:

HCT (هماتوکریت): این فاکتور در آزمایش خون مقدار گلبول قرمز خون را مشخص می کند. مقادیر طبیعی HCT در خانم ها باید بین 42 تا 52 درصد که البته در خانم های باردار 33درصد است و در آقایان 37 تا 47 درصد می باشد. بالا بودن این مقدار (بیش از 60 درصد) می تواند نشان دهنده سوختگی، اسهال شدید، از دسن دادن آب و تولید بیش از حد گلبول قرمز باشد؛ پایین بودن آن (کمتر از 15درصد) نشان دهنده بیماری هایی نظیر پرکاری تیروئید، نارسایی مغز، کبدی و … می باشد.

WBC (گلبول های سفید): این فاکتور نشان دهنده گلبول های سفید خون است. گلبول های سفید که به آنها سرباز بدن هم گفته می شود نقش دفاعی در بدن دارند. مقدار طبیعی WBC در بزرگسالان و کودکان بالاتر از 2سال بین 10 تا 10 هزار در هر میلی لیتر خون است و پایین بودن آن (کمتر از 2500) می تواند نشان دهنده بیماری های عفونی، مسمومیت دارویی، بیماری های خود ایمنی، ایدز، بسیاری از نارسایی های مغز استخوان(شیمی درمانی) و … می باشد و زیاد بودن آن (بیش از 30000) نشان دهنده سرطان خون و لوسمی، عفونت و … است.

آزمایش خون

HGB (هموگلوبین): مقدار طبیعی HGB در خانم ها 12 تا 16 گرم در هر دسی لیتر و در آقایان 14 تا 18 گرم در هر دسی لیتر است و پایین بودن (کمتر از 5) نشان دهنده کم خونی، خون ریزی شدید، سرطان و … است؛ بالا بودن آن (بیشتر از 20) نشان دهنده مشکلات ریوی؛ از دست دادن آب زیاد و … است.

RBC (گلبول های قرمز): گلبول های قرمز یکی از قسمت های اصلی خون عاملی قرمزی آن است که مقدار طبیعی آن بین 6/1 تا 4/7 میلیون در هر میکرولیتر خون است که پایین بودن آن نشان دهنده فقر آهن و کمبود ویتامین 12B، همولیز، مشکلات ریوی و … . بالا بودن آن نشان دهنده بیماری های ریوی یا هر نوع بیماری که ناشی از کمبود اکسیژن طولانی مدت در بدن است، می باشد.

PLT (پلاکت): پلاکت ها از خون ریزی جلوگیری می کنند و سبب انعقاد خون می شوند. مقدار طبیعی آنها بین 150 تا 400 هزار در هر میلی مترمکعب خون است که این مقدار در کودکان کمی بیشتر است. اگر مقدار پلاکت خون پایین تر از حد نرمال (زیر 50 هزار) باشد نشان دهنده بزرگ شدن طحال، خونریزی شدید، لوسمی یا سرطان خون و … است. پلاکت بیشتر از حد نرمال (یک میلیون) نشان دهنده بیماری هایی از قبیل فقرآهن، بعضی سرطان ها، بیماری های ژنتیکی و … می باشد.

 

آزمایش FBS : این آزمایش که همان قند ناشتا است سطح گلوکز خون را در حالت ناشتا بررسی می کند. برای همین به این آزمایش FBG هم گفته می شود. در موارد اورژانسی که تست قند خون بدون ناشتا بودن صورت می گیرد به این آزمایش BS می گویند.

آزمایش LDL و HDL : در این آزمایش کلسترول کل فرد بررسی می شود و مقدار HDL کلسترول خوب و LDL کلسترول بد و تریگلیسرید مشخص می شود.

آزمایش تیروئید: این آزمایش جهت بررسی کم کاری یا پر کاری تیروئید صورت می گیرد. در این آزمایش مقادیر TSH  ، FT4  و  FT3  مورد بررسی قرار می گیرد. با انجام آزمایش تیروئید می توانید اطلاعات کاملی از سلامتی این غدۀ مهم خود بدست بیاورید.

امیدواریم مطلب بالا شما را در تفسیر آزمایش کامل خون راهنمایی کرده باشد.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *