تشخیص ناباروری زنان

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 01 / 06 / 1401

آزمایش‌های مورد نیاز برای تشخیص ناباروری زنان

ناباروری در اصطلاح پزشکی به معنی عدم توانایی باردار شدن پس از گذشت یک سال رابطه جنسی بدون استفاده کردن از روش‌های جلوگیری می‌باشد. ناباروری ممکن است به دلیل وجود مشکلی در زن یا مرد باشد، به همین دلیل برای تشخیص علت باروری پزشکان متخصص آزمایشاتی را تجویز می‌نمایند. گاهی ممکن است زن و مرد هر دو مشکل ناباروری داشته باشند و در برخی از موارد نیز تشخیص علت ناباروری زوجین امکان پذیر نیست. در این مقاله می‌خواهیم درباره روش‌ها و آزمایش‌های مورد نیاز برای تشخیص ناباروری زنان صحبت کنیم.

روش‌های تشخیص ناباروری زنان

اگر زوجی برای تشخیص ناباروری مراجعه نموده باشند پزشک متخصص برای آقا آزمایش آنالیز اسپرم را تجویز می‌نماید، در صورتی که تعداد اسپرم به اندازه طبیعی باشد و مشخص شود که علت ناباروری از سوی مرد نیست، آزمایشاتی برای تشخیص علت ناباروری برای خانم نیز تجویز می‌گردد. ابتدا با انجام آزمایش خون سطح هورمون‌های خانم بررسی می‌شود. در بررسی‌های دقیق‌تر آزمایشاتی از قبیل نمونه برداری از بافت رحم و عکس برداری نیز مورد نیاز خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از مشاوره پزشکی تلفنی استفاده نمائید و سوالات خود را با پزشکان حاضر در آزمایش آنلاین در میان بگذارید. در این بخش مراحل تشخیص ناباروری در زنان را به طور کامل شرح خواهیم داد.

 

 

  • بررسی سابقه پزشکی: در اولین مرحله تشخیص ناباروری، پزشک زنان معاینات لازم را انجام می‌دهد. بررسی وضعیت قاعدگی، پرسش درباره ابتلا به بیماری‌های خاص و داروهای مصرفی و سابقه عمل جراحی، پرسش درباره تعداد دفعات رابطه جنسی و زمان آن، پرسش درباره سبک زندگی و مسائلی مربوط به مصرف دخانیات و الکل از جمله سوالاتی است که پزشک زنان در زمان انجام معاینات اولیه از فرد مراجعه کننده خواهد پرسید. پس از اینکه پزشک اطلاعات را در پرونده بیمار ثبت نمود، معاینات واژن و دهانه رحم انجام می‌شود. سپس آزمایش‌های لازم مانند تست پاپ اسمیر برای مشخص شدن سلامت دهانه رحم و بررسی سطح هورمون‌ها برای خانم تجویز می‌گردد. برای انجام چکاپ آزمایش ناباروری زنان می‌توانید از طریق سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

  • انجام آزمایش هورمونی: پس از انجام معاینات لگنی، پزشکان برای تشخیص مشکلات باروری ابتدا از خانم می‌خواهند که آزمایش خون بدهد. در این مرحله پزشک برای بررسی سطح هورمون‌های بدن زن برای وی آزمایش هورمونی زنان را تجویز می‌نماید. در این آزمایش سطح هورمون‌های هیپوفیزی، تیروئیدی و تخمدانی بررسی می‌شود و میزان هورمون‌های پروژسترون، پرولاکتین، تستوسترون و تیروئید مشخص می‌گردد. نتیجه آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا بتواند عملکرد تخمک‌ها و میزان فعالیت آنها را بررسی کند. معمولا توصیه می‌شود آزمایش را در روز سوم قاعدگی انجام دهند، زیرا در این روز کم یا زیاد بودن سطح هورمون‌ها نشان دهنده عملکرد تخمدان‌ها می‌باشد و به راحتی می‌توان مشکلاتی از قبیل سندرم تخمدان پلی کیستیک یا نارسایی تخمدان را تشحیص داد. با استفاده از خدمات آزمایش در منزل می‌توانید رد محیط امن و آرام منزل آزمایش‌های مورد نیاز را انجام دهید.
  • انجام آزمایش چالش میزان تحمل کلومیفن سیترات: این آزمایش برای اندازه گیری و بررسی میزان ذخایر تخمک‌ها انجام می‌گیرد و معمولا پس از بررسی نتیجه آزمایش خون تجویز می‌شود. در این آزمایش از روز پنجم قاعدگی تا روز نهم پزشک برای خانم قرص کلومیفن سیترات را تجویز می‌کند و خانم باید حدود 100 میلی گرم در روز قرص مصرف نماید. سپس در روز دهم مجدد باید آزمایش خود را تکرار کند تا نتیجه آزمایش قبل با نتیجه آزمایش جدید مقایسه شود. این آزمایش اطلاعات مهمی را در اختیار پزشک قرار می‌دهد که بر اساس آن پزشک می‌تواند میزان ذخایر تخمک‌ها را ارزیابی کند و مشکلاتی از قبیل نارسایی تخمک‌ها و یا تنبلی تخمدان را تشخیص دهد.

 

 

  • تصویر برداری از رحم و لوله رحم با استفاده از سونوگرافی و سونوهیستروگرافی: پس از انجام معاینات اولیه و بررسی نتیجه آزمایش‌ها، برای تشخیص دقیق‌تر پزشک از فرد می‌خواهد تا برای تصویر برداری از رحم و لوله‌های رحمی اقدام نماید. تصویر برداری به چند روش انجام می‌شود. پزشکان با استفاده از تصویر برداری بهتر می‌توانند وضعیت رحم و لوله‌های رحم را بررسی کنند. یکی از رایج‌ترین روش‌های تصویر برداری سونوگرافی و سونوهیستروگرافی است. در سونوگرافی پزشک رحم و تخمدان‌ها را مشاهده می‌کند و می‌تواند کیست‌ها و تومورهای موجود در رحم و تخمدان را تشخیص بدهد. برای بررسی دقیق‌تر رحم، از روش سونوهیستروگرافی استفاده می‌شود. در این روش تصویر برداری از درون رحم انجام می‌شود و این روش بهترین روش برای تشخیص مشکلات تخمدانی از جمله تخمدان پلی کیستیک می‌باشد.
  • تصویر برداری به روش هیستروسکوپی: در این روش پزشک برای بررسی واژن و رحم از یک لوله بلند استفاده می‌کند که دارای دوربین کوچکی است و منبع نوری نیز به آن متصل می‌باشد. این کار بسیار ساده انجام می‌شود و نیازی به جراحی ندارد. این دستگاه به پزشک کمک می‌کند تا بتواند داخل رحم را با دقت بررسی کند. برای اینکه رحم بهتر دیده شود، داخل رحم را با محلولی به نام سالین یا گاز دی اکسید کربن پر می‌کنند تا ماهیچه‌ها منقبض شوند و پزشک بتواند تمامی قسمت‌های رحم را مشاهده کند.
  • تصویر برداری به روش هیستروسالپنگوگرافی: در این روش پزشک با وارد کردن لوله‌ای به داخل رحم می‌تواند انسدادهای موجود در لوله رحم را تشخیص دهد. در این روش لوله‌ای به درون رحم فرستاده می‌شود که حاوی موادی رنگی است. مواد رنگی از دهانه رحم به درون رحم تزریق می‌شود. پس از اینکه محلول به درون رحم تزریق شد تصویر برداری از قسمت‌های محتلف رحم انجام می‌شود. اگر رنگ از لوله‌های رحم خارج شوند به این معنی است که انسدادی در لوله رحم وجود ندارد، اما اگر انسداد یا گرفتگی در مسیر دهانه رحم تا رحم وجود داشته باشد می‌توان با انجام مجدد همین روش گرفتگی‌های جزئی را برطرف نمود. اما در صورت وجود انسداد شدید پزشک درمان‌های لازم را برای فرد شرح خواهد داد.

 

 

  • آزمایش بعد از رابطه جنسی (pct): این آزمایش به منظور بررسی حرکت اسپرم در مایع مخاطی واژن و دهانه رحم انجام می‌شود. برای انجام آزمایش به زوجین توصیه می‌شود تا سه روز رابطه جنسی نداشته باشند و مرد نباید تا یک روز پیش از انجام این آزمایش انزال داشته باشد. بهترین زمان انجام آزمایش روز 11 تا 16 پس از قاعدگی است. اگر در نتیجه آزمایش تعداد اسپرم‌های کم تحرک یا بدون تحرک زیاد باشد، نشان دهنده این است که سیستم ایمنی بدن زن از ورود اسپرم‌ها جلوگیری می‌کند و مانع از رسیدن آنها به رحم می‌شود. در این شرایط باید از روش لقاح درون رحمی استفاده کرد. برای اطلاع از نحوه انجام این عمل می‌توانید با استفاده از مشاوره پزشکی تلفنی با پزشکان متخصص در تماس باشید.

اهمیت آزمایش بررسی ذخیره تخمدان در تشخیص ناباروری زنان

یکی از شایع‌ترین دلایل ناباروری زنان کاهش ذخیره تخمدان می‌باشد. این موضوع دلایل متعددی دارد و در گروهی از زنان بیشتر به چشم می‌خورد. افرادی که ذخیره تخمدان آنها ناکافی است افرادی هستند که:

  • سن آنها بیشتر از 35 سال است؛
  • در خانواده خود سابقه یائسگی زودرس داشته‌اند؛
  • به دلیل مشکلات پزشکی یکی از تخمدان‌ها را برداشته‌اند؛
  • سابقه شیمی درمانی یا پرتو درمانی داشته و یا در ناحیه لگن عمل جراحی انجام داده‌اند؛

سخن پایانی،

 

 

برای تشخیص ناباروری هر دو زوجین باید آزمایشات لازم را انجام دهند. گاهی ممکن است به دلیل وجود مشکلاتی در زن و مرد باروری صورت نمی‌گیرد، در این شرایط درمان باید به صورت همزمان برای مرد و زن انجام شود تا علائم ناباروری در مردان و زنان و مشکلات ناباروری آنها حل شوند. برای اطلاع از جزئیات انجام آزمایش ناباروری با پزشکان آزمایش آنلاین در تماس باشید. با استفاده از خدمات آزمایش آنلاین می‌توانید تمامی آزمایش‌ها را در منزل خود انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *