انواع تست کرونا

انواع تست کرونا برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

  • نوشته شده توسط سمانه نصیری
  • 21 / 01 / 1400

از زمانی که ویروس کرونا شیوع بسیار زیادی پیدا کرد تست‌های مختلفی برای تشخیص آن تولید شده‌اند که در برخی از آن‌ها از مخاط و برخی دیگر از بزاق یا خون برای تشخیص ویروس استفاده می‌شود. با توجه به گزینه‌های مختلفی که وجود دارد کدام‌یک از تست‌ها برای شما مناسب است؟ آیا همه آن‌ها یکسان هستند یا اطلاعات مشابهی در اختیار شما قرار می‌دهند؟

در حال حاضر، دو نوع آزمایش برای بیماری کووید-19، بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا، وجود دارد: آزمایش‌های تشخیصی که به دنبال عفونت فعال ویروس کرونا در مخاط یا بزاق هستند و آزمایش خون که برای یافتن آنتی‌بادی‌های ویروس انجام می‌شوند. در ادامه به انواع تست کرونا به‌صورت مفصل‌تری پرداخته شده است.

انواع تست کرونا

انتخاب آزمایش مناسب کرونا، بستگی به هدف شما دارد. برای مثال اگر می‌خواهید عفونت فعال در بدن شما تشخیص داده شود لازم است بدانید کدام نوع تست برایتان مناسب‌تر است. در ادامه با انواع تست کرونا، نحوه استفاده از آن‌ها و اطلاعاتی که هر یک از آن‌ها به شما ارائه می‌دهند آشنا می‌شوید.

تست مولکولی (تست PCR و تست RNA)

تست PCR کرونا

این نوع از انواع تست تشخیص کرونا، حساس‌ترین آزمایش‌ها برای تشخیص عفونت فعال هستند و نتایج آن‌ها بسیار دقیق است. اگر فکر می‌کنید مبتلا به کووید-19 هستید این تست‌ها برای شما مناسب هستند. نحوه نمونه‌گیری برای این تست، در بیشتر موارد، به این صورت است که با استفاده از یک سواب، مخاط از بینی یا گلوی شما جمع‌آوری می‌گردد. برخی آزمایشگاه‌ها نیز این امکان را فراهم کرده‌اند که برای آزمایش از بزاق استفاده شود که نسبت به نمونه‌گیری با سواب، بسیار راحت‌تر است.

در میان تست‌های مولکولی، تست PCR در ایران به شکل گسترده‌ای مورداستفاده است که درواقع نام اصلی آن واکنش زنجیره‌ای پلیمراز است. این نوع تست، مواد ژنتیکی ویروس در نمونه شما را موردبررسی قرار می‌گیرد. بسته به شرایط انجام تست، ارائه نتیجه آن از چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد.

تست آنتی‌ژن (معروف به تست سریع)

این نوع آزمایش تشخیصی، به این دلیل تست سریع نامیده می‌شود که ارائه نتیجه آن سریع‌تر از انواع دیگر تست‌های کروناست و از سوی دیگر، تولید آن نیز ارزان‌تر است. نمونه‌گیری در این آزمایش مشابه نمونه‌گیری در آزمایشات مولکولی و با استفاده از سواب است اما نتیجه آن بسیار سریع‌تر به دست می‌آید و می‌تواند کمتر از یک ساعت طول بکشد. آزمایش آنتی‌ژن همانطور که از نامش پیداست به دنبال آنتی‌ژن‌هایی است که توسط سیستم ایمنی در مقابل عفونت ویروسی تولید می‌شود.

اگر نتیجه تست شما مثبت شد به‌احتمال‌زیاد به کرونا مبتلا هستید اما اگر منفی شد لازم است بدانید که این آزمایش ممکن است گاهی اوقات عفونت فعال را درست تشخیص ندهد. تست آنتی‌ژن در حال حاضر در ایران در دسترس همه قرار ندارد و در بیشتر موارد از تست PCR برای تشخیص کرونا استفاده می‌شود.

آزمایش آنتی‌بادی (آزمایش سرولوژی یا آزمایش خون)

تست آنتی بادی کرونا

یکی دیگر از انواع مختلف تست کرونا، آزمایش آنتی‌بادی است. این آزمایش به دنبال آنتی‌بادی‌های ویروس کروناست. آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن، آن‌ها را برای مقابله با یک مهاجم خارجی مانند ویروس تولید می‌کند. آزمایش آنتی‌بادی نمی‌تواند عفونت فعال ویروس کرونا را تشخیص دهد. تنها چیزی که به شما نشان می‌دهد این است که آیا شما در گذشته به ویروس آلوده شده‌اید یا نه، حتی اگر این اتفاق ماه‌ها قبل رخ داده باشد. آنتی‌بادی‌ها حداقل تا چند روز پس از شروع عفونت قابل‌تشخیص نیستند.

انجام تست آنتی‌بادی، حداقل تا 14 روز پس از شروع علائم کرونا توصیه نمی‌شود. اگر خیلی زود تست بدهید نتیجه شما منفی می‌شود زیرا بدن هنوز فرصت نکرده آنتی‌بادی کافی تولید کند. این آزمایش می‌تواند به تایید تشخیص سندرم التهابی چندسیستمی در کودکان کمک کند. همچنین، آزمایش آنتی‌بادی می‌تواند اطلاعاتی در مورد شیوع عفونت در جمعیت و فراوانی عفونت بدون علامت ارائه دهد. این آزمایش، یکی از انواع تست خون کرونا است.

متخصصان به‌طورکلی در مورد این موضوع اتفاق‌نظر دارند که تست PCR دقیق‌تر و مفیدتر از آزمایش‌های آنتی‌ژن و آنتی‌بادی است. تست‌های آنتی‌ژن و آنتی‌بادی بهتر است برای تایید تشخیص مورداستفاده قرار بگیرند. انواع تست کرونا در ایران نیز شامل تست PCR و تست آنتی‌بادی است. همچنین، انواع تست کرونا و قیمت آن‌ها بر اساس تعرفه‌های اعلام‌شده توسط دولت است.

تست فوری کرونا

تست فوری کرونا

یکی از روش‌های تشخیصی ابتلا به کرونا، استفاده از تست‌های تشخیصی سریع است که بیشتر با نام تست فوری کرونا معروف شده است، چرا که مدت زمان جوابدهی در این نوع تست، حداقل 2 ساعت است. این روش به ویژه برای افرادی انجام میشود که وضع جسمی مناسبی ندارند و یا قصد دارند هر چه سریعتر خود را به پرواز خارجی و انجام تست کرونا قبل سفر برسانند.

نتایج انواع تست کرونا

تا اینجا با این موضوع آشنا شدید که انواع روش‌های تست کرونا چیست. همانطور که مطرح شد هدف و کاربرد هر یک از انواع تست کرونا متفاوت است؛ بنابراین، نتایج هرکدام از آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه با این موضوع آشنا می‌شوید که انواع جواب تست کرونا به چه معناست.

تست‌های تشخیصی

این تست‌ها برای تشخیص عفونت فعال کاربرد دارند و به شما نشان می‌دهند که آیا در حال حاضر به کرونا مبتلا هستید یا خیر. همانطور که مطرح شد این تست‌ها شامل تست‌های مولکولی و آنتی‌ژن است که نتایج هردوی آن‌ها به‌صورت مثبت یا منفی اعلام می‌شود.

  1. نتیجه مثبت تست تشخیصی: این بدین معناست که شما در حال حاضر به ویروس کرونا آلوده هستید و باید خود را در خانه قرنطینه کنید و از اعضای خانواده نیز فاصله بگیرید. همچنین لازم است به کسانی که با شما اخیرا ارتباط نزدیک داشته‌اند نتیجه تست خود را اطلاع دهید تا آن‌ها نیز آزمایش کرونا بدهند و از وضعیت سلامتی خود آگاه شوند.
  2. نتیجه منفی تست تشخیصی: این بدین معنی است که شما به‌احتمال‌زیاد در زمان تست به کووید-19 مبتلا نبوده‌اید. بااین‌حال، اگر علائم داشته باشید یا اخیرا با فردی آلوده به ویروس ارتباط نزدیک داشته‌اید ممکن است نتیجه منفی تستتان به دلیل زود آزمایش دادن باشد و به ویروس آلوده باشید. بنابراین، در این شرایط لازم است باز هم خود را قرنطینه کنید. از سوی دیگر، تست‌های آنتی‌ژن، در برخی موارد ممکن است ویروس را تشخیص ندهند که برای تایید نتیجه تست خود لازم است دوباره تست بدهید.

تست آنتی‌بادی

این تست برای تشخیص ویروس کرونا قابلیت کاربرد ندارد و اگر علائم ابتلا را دارید لازم است تست تشخیصی انجام دهید اما اگر به دلایلی می‌خواهید بدانید قبلا به کووید-19 مبتلا شده‌اید یا خیر، می‌توانید تست آنتی‌بادی بدهید. نتایج این تست نیز به دو صورت مثبت و منفی اعلام می‌شود که در ادامه با معنای هرکدام آشنا می‌شوید.

  1. نتیجه مثبت تست آنتی‌بادی: این بدین معنی است که شما قبلا به ویروس کرونا آلوده شده‌اید. لازم است بدانید هنوز مشخص نیست که ابتلا به ویروس تا چه مدت می‌تواند باعث مصونیت در برابر ابتلای مجدد شود؛ بنابراین، باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید. از سوی دیگر، این تست به شما نشان نمی‌دهند که دقیقا در چه زمانی به کووید-19 مبتلا شده‌اید.
  2. نتیجه منفی تست آنتی‌بادی: این بدین معنی است که شما قبلا به ویروس کرونا آلوده نشده‌اید. البته اگر خیلی زود و قبل از ساخته شدن آنتی‌بادی‌ها در بدن، تست بدهید نیز نتیجه این تست منفی خواهد شد. حداقل یک تا سه هفته بعد از ابتلا به ویروس، بدن شروع به تولید آنتی‌بادی‌ها می‌کند.

زمان استفاده از انواع تست کرونا

درصورتی‌که علائم ابتلا به ویروس کرونا ازجمله سرفه، تب، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، تنگی نفس، خستگی، سردرد و دردهای عضلانی را دارید لازم است تست تشخیصی کرونا برای شما انجام شود. همچنین اگر اخیرا با فردی آلوده به ویروس کرونا ارتباط نزدیک داشته‌اید نیز دادن تست تشخیصی برای شما ضروری است. بااین‌حال، اگر نتیجه تست شما منفی شد به این معنا نیست که مطمئنا به ویروس آلوده نیستید. با توجه به این که شما علائم دارید یا با فرد مبتلا تماس داشته‌اید احتمال آلودگی شما زیاد است و باید خود را قرنطینه کنید و دوباره چند روز بعد تست بدهید.

تست آنتی‌بادی در زمان مشاهده علائم نباید انجام شود. درصورتی‌که پس از گذشت دوره بهبودی این تست را بدهید، می‌توانید متوجه شوید که آیا آنتی‌بادی‌ها در بدن شما ساخته شده‌اند یا خیر اما برای انجام این تست نیز عجله نکنید. همانطور که مطرح شد بعد از گذشت یک تا سه هفته از ابتلا، بدن شروع به تولید آنتی‌بادی‌ها می‌کند.

درنهایت، انواع تست کرونا شامل تست‌های تشخیصی و تست‌های آنتی‌بادی است که با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. بنابراین، مهم است بدانید که در چه شرایطی، از کدام‌یک از این تست‌ها استفاده کنید. در حال حاضر، دقیق‌ترین تست کرونا، تست PCR است که احتمال خطای کمی دارد و در ایران نیز به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.

همچنین شما می‌توانید برای انجام هر یک از این تست‌ها در منزل بمانید، درخواست تست کرونا در منزل بدهید و جواب آن را در کمتر از یک روز دریافت کنید. همچنین می‌توانید برای مشورت با پزشک، هم از طریق ویزیت پزشک در محل اقدام کنید و یا درخواست مشاوره تلفنی داشته باشید.

 

مراقبت از بیماران کرونایی

اگر دچار بیماری کرونا شدید ، میتوانید از خدمات مراقبت از بیمار کرونایی در منزل  آزمایش آنلاین نیز بهره ببرد، بیمه کرونا نیز راه مطمئن در این دوران پر استرس میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *