Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
جواب آزمایش خون - آزمایش آنلاین
جواب آزمایش خون

جواب آزمایش خون

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 26 / 09 / 1396

جواب آزمایش خون

جواب آزمایش خون برای بسیاری از افراد که آزمایش خون داده اند، مهم است چون می خواهند قبل از مراجعه به پزشک، جواب اولیه را بدانند. یکی از اولین ابزارهای پزشکی که برای تشخیص بیماری ها بکار برده می شود آزمایش‌های خون بوده که نام دیگر آن، پانلهای خونی است. با گرفتن آزمایش خون دکتر متوجه می شود که فرد دارای بیماری خاص، کمبود تغذیه ای و یا مواد زائد در خون است، یا نه.

جواب آزمایش خون دارای برگه ای است که شامل یکسری از موارد می باشد که هر کدام نشان دهنده یک تعریف و اصلاح است. با دانستن هر اصطلاح و واژه بکار رفته در برگه جواب آزمایش، فرد به تنهایی می تواند به صورت کلی از جواب آزمایش اطلاع یابد. آزمایش‌های خون دارای موارد متعددی هست و برای بیماری های خاص از تست های ویژه استفاده می شود. متداول‌ترین تست، تست CBC یا شمارش کامل سلول های خونی نام دارد. اولین ابزار که یک پزشک در ویزیت پزشکی با این هدف که بیماری را درمان کند و یا برای بررسی وضعیت سلامتی فرد استفاده می کند، تست CBC است. از تست های آزمایشگاهی که کاربرد زیادی دارد و در آن وضعیت گلبول های سفید، قرمز و پلاکت ها نسبت به همدیگر تعیین شود و طبق آن پزشک همه چیز را متوجه می شود. برای انجام این آزمایش کمی از خون فرد گرفته می شود. در ادامه مطلب با آزمایش آنلاین همراه باشید تا بیشتر درباره جواب آزمایش خون و تفسیر جواب آزمایش، اطلاع کسب نمایید.

 

موارد که از این تست به دست می آید چه چیزهایی هستند.

ابتدا معنی برخی از اصطلاحات را بیان می‌کنیم:

  • mL: میلی لیتر
  • mEq/L: میلی اکی والان در هر لیتر
  • Pg: پیکوگرم
  • fL: فمتولیتر
  • IU/L: واحد بین المللی در هر لیتر
  • Cmm: سلول در هر میلی متر مکعب
  • g/dL: گرم در هر دسی لیتر
  • mg/dL: میلی گرم در هر دسی لیتر
  • mmol/L: میلی مول در لیتر
  • ng/mL: نانوگرم در هر لیتر

گلبول های قرمز

اجزای یک تست CBC

گلبول های سفید خون- شمارش لوکوسیت ها (WBC)

رنج نرمال آن بین 4300 تا 10800 سلول در هر میلی متر مکعب است. از بین بردن عفونت ها و دفاع از بدن بر عهده گلبول های سفید خون است. اگر بدن عفونت داشته باشد تعداد گلبول های سفید خون زیاد می شود و برای از بین بردن عوامل خارجی تلاش می کنند. از علائم بیماری ‌های لوسمی و لنفوم افزایش گلبول های سفید خون است.

هنگام مصرف داروهای خاص و برخی از اختلالات، تعداد گلبول های سفید کاهش پیدا می کند. گلبول های سفید از نظر شکل، رنگ، اندازه و عملکرد انواع مختلفی دارند همانند:

  • بازوفیل ها
  • لنفوسیت ها
  • مونوسیت ها
  • نوتروفیل ها
  • ائوزینوفیل ها

اگر هر کدام از این گلبول ها تغییر کند نشان دهنده شرایط بالینی ویژه ای است. واکنش تعداد گلبول های سفید در برابر عفونت، التهاب، کم خونی و … به شکل متفاوتی است.

 

گلبول های قرمز خون- شمارش اریتروسیت ها (RBC)

رنج نرمال آن بین 4.2 تا 5.9 میلیون سلول در هر میلی متر مکعب است. میلیون ها گلبول قرمز در بدن وجود دارد که سایز گلبول های قرمز از گلبول های سفید کوچکتر و از پلاکت ها بزرگتر هست. تست RBC یا گلبول قرمز فقط تعداد گلبول های قرمز را مشخص می کند و برای شناخت بیماری کافی نیست.

 

هموگلوبین (Hb)

رنج نرمال آن برای مردان 13 تا 18 گرم در هر دسی لیتر و برای زن ها 12 تا 16 گرم در دسی لیتر است. چیزی که باعث قرمز شدن رنگ گلبول های قرمز می شود هموگلوبین است. هموگلوبین وظیفه حمل اکسیژن در خون را دارد و اکسیژن موجود در هوای ریه ها را در تمام سلول های بدن پخش می کند و دی اکسید کربنی را که از سلول ها گرفته به ریه ها تحویل می دهد و دوباره اکسیژن پس می گیرد. در افراد سالم با سن و جنس متفاوت سطح هموگلوبین تفاوت دارد و از علائم کم خونی پایین بودن سطح هموگلوبین است.

 

هماتوکریت (Hct)

رنج نرمال آن برای مردان 45 تا 52 درصد و برای زن ها 37 تا 48 درصد است. از وظایف هماتوکریت این است که تعیین می کند که چند درصد از خون از گلبول های قرمز تشکیل شده است. عدد بدست آمده از هماتوکریت 3 برابر عدد هموگلوبین است. هرچقدر مقدار هماتوکریت کمتر باشد نشان دهنده این است که تعداد گلبول‌های قرمز پایین است و فرد دارای کم خونی شدید است.

 

متوسط حجم سلولی

رنج نرمال آن بین 80 تا 100 فمتولیتر است. این نشان دهنده مقدار فضایی است که گلبول قرمز اشغال می کند. اگر عدد حجم سلولی یا MCV غیر طبیعی باشد از علائم کم خونی و یا سندرم خستگی مزمن است. در یک مدل از کم خونی که علت آن پایین بودن اسید فولیک و یا کمبود ویتامین ب 12 است باعث می شود که حجم گلبول های قرمز زیاد شود و مقدار حجم سلولی یا MCV از رنج نرمال آن بیشتر شود؛ اما اگر کم خونی به علت فقر آهن باشد بالعکس است و اگر حجم گلبول های قرمز کمتر شوند مقدار MCV از رنج نرمال آن کمتر می شود.

 

متوسط هموگلوبین سلولی (MCH)

رنج نرمال آن بین 27 تا 32 پیکوگرم است. مقدار هموگلوبین موجود در یک گلبول قرمز به‌وسیله این تست مشخص می شود. اگر مقدار آن بیشتر از حد نرمال باشد از علائم کمبود تغذیه و اگر از حد نرمال پایین تر باشد ممکن است از علائم کم خونی باشد.

گلبول های سفید

 

متوسط غلظت هموگلوبین در هر گلبول قرمز (MCHC)

رنج نرمال آن از 28 تا 36 درصد است. برای مشخص شدن متوسط غلظت هموگلوبین در تعداد معینی از گلبول های قرمز از تست MCHC استفاده می شود. اگر مقدار این شاخص پایین باشد از علائم کم خونی و اگر مقدار آن بالا باشد از علائم کمبود تغذیه ای است.

 

گستره توزیع گلبول های قرمز (RDW) یا RCDW

رنج نرمال توزیع گلبول های قرمز (RDW) بین 11 تا 15 درصد است. اگر بخواهیم شکل و اندازه گلبول های قرمز را متوجه بشویم از این تست می توان استفاده کرد. اگر این شاخص بالاتر یا پایین تر از مقدار نرمال باشد از علائم بیماری های کبدی، کم خونی، کمبود تغذیه و یا اختلالات بالینی و بیماری است.

 

تعداد پلاکت ها (Platelet Count)

رنج نرمال تعداد پلاکت ها بین 150000 تا 400000 میلی لیتر است. کوچکترین سلول خونی که در انعقاد خون نقش مهمی دارد پلاکت است. اگر تعداد پلاکتها کمتر یا بیشتر از حد نرمال باشد خطرناک است که در بعضی از بیماران این اتفاق افتاده است.

 

متوسط حجم پلاکتی (MPV)

رنج نرمال حجم پلاکتی بین 7.5 تا 11.5 فمتولیتر است. برای اینکه متوسط اندازه پلاکت ها را بدانیم از این تست استفاده می کنیم. اگر مقدار آن بالا باشد یعنی اینکه پلاکت ها بزرگتر هستند و ممکن است فرد در معرض حمله قلبی است و اگر مقدار آن پایین باشد یعنی اینکه پلاکت ها کوچکتر هستند و فرد در معرض خونریزی است.

 

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *