Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
آزمایش PSA در سرطان پروستات - آزمایش آنلاین
آزمایش PSA

آزمایش PSA در سرطان پروستات

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 22 / 08 / 1396

آزمایش PSA در سرطان پروستات

آزمایش PSA در سرطان پروستات یکی از آزمایش های ضروری مخصوص آقایان می باشد. امروزه در بسیار از جوامع خطر سرطان تا حدود زیادی شایع شده و آمار مبتلایان به این بیماری در هر سال نسبت به سال قبل به طور صعودی در حال افزایش است. این امر اهمیت تشخیص به موقع و زود هنگام این بیماری را بیش از پیش عیان می سازد. اما با توجه به گوناگونی انواع سرطان ها می توان از تعدادی سرطان بسیار شایع نام برد؛ برای مثال سرطان سینه برای بانوان و سرطان پروستات برای مردان.

آزمایش PSA در سرطان پروستات می تواند بسیاری مشکلات پروستات را مشخص نماید. سرطان پروستات پس از سرطان ریه ( به سبب مصرف بی رویه ی دخانیات) شایع ترین نوع سرطان در مردان است، اما در اغلب موارد درد بسیار زیاد شکستگی ناگهانی استخوان و نارسایی های کلیوی ما را متوجه این بیماری می کند که بسیار دیر بوده و به نوعی کار از کار گذشته است. حال می خواهیم در این متن به بررسی و معرفی روش های شناسایی و آزمایش به موقع این بیماری بپردازیم.


آزمایش , PSA

PSA  چیست؟

در بدن مردان سلول های تشکیل دهنده ی غده ی پروستات غالبا پروتئین هایی را تولید می کنند که باعث سیال شدن مایع منی و بالغ شدن نطفه ها می شود این پروتئین PSA نام دارد. معمولا مقداری از PSA در جریان خون نیز مشاهده می شود. اما مقدار وجود PSA معمولا مقداری مشخص است که وجود بیش از حد آن نشان خطر است. در کل می توان افزایش میزان PSA را مربوط به نارسایی های پروستات در نظر گرفت که شایع ترین آن سرطان پروستات می باشد. طبق نظر دانشمندان سرطان پروستات باعث افزایش تساعدی مقدار PSA در جریان خون افراد مبتلا می شود که این سیر صعودی همواره ادامه دارد، اما دلیل افزایش این پروتئین لزوما سرطان پروستات نیست، التهاب خوش خیم پروستات یا حتی آمیزش جنسی نیز باعث بالا رفتن میزان PSA در جریان خون می شود اما این افزایش موقتی است و افزایش پایدار صرفا نشان از سرطان پروستات می باشد. اما در مجموع در جریان خون دو نوع PSA  وجود دارد یکی free psa و دیگری PSA ی ترکیبی می باشد. از مقدار کل PSA که وارد جریان خون می شوند مقداری از آنها با پروتئین های خون ترکیب شده و دیگر مقدار PSA، به صورت آزاد در جریان خون می باشد اما به طور عمومی معمولا بالا بودن مقدار PSA ترکیبی بیش از PSA آزاد ریسک سرطان پروستات را بالا می برد.

 

حال این سوال پیش می آید که مقدار نرمال PSA در خون چقدر می باشد؟

مقدار  PSA را نمی توان به عنوان یک استاندارد ثابت معرفی کرد زیرا تابع عوامل گوناگونی چون سن، اندازه پروستات و دیگر عوامل بیرونی مختلف است. اما به طور معمول آقایان بین 55 تا 80 سال در هر میلی لیتر خون خود باید حدود 4 نانو گرم PSA داشته باشند، این مقدار برای مردان بین 40 تا 50 سال به از 1 تا 3 نانو گرم در میلی لیتر جریان خون کاهش می یابد. اما مقدار بالای PSA  نشان قطعی سرطان پروستات نیست چرا که بسیاری از این افزایش های موقتی است که نشان از سرطان پروستات نمی باشد، ولی در صورت انجام آزمایش های دوره ای و اندازه گیری متوالی مقدار PSA در بدن فرد و رسم نمودار این داده ها تحت عنوان PSA rizing، در صورت صعودی بودن می توان آن را به عنوان خطر سرطان پروستات تلقی کرد. در صورت صعودی بودن این داده ها نیز نمی توان به طور قطعی تشخیص سرطان پروستات را اعلام نمود و در نهایت نمونه برداری از پروستات می تواند نتیجه ی قطعی را اعلام کند.


آزمایش سرطان

اما آزمایش PSA برای چه کسانی بیشتر توصیه می شود؟

معمولا سرطان پروستات در مردان بالای 50 سال بیشتر شایع است و توصیه می شود این آزمایش در مردان بالای 50 سال حتما انجام شود اما کسانی که سابقه ی بروز نارسایی های پروستات بخصوص سرطان پروستات را در مردان درجه یک فامیل خود چون پدر، بردار و عمو دارند در بالای 40 سال نیز حتما این آزمایش را انجام دهند.

 

کلام آخر:

همان طور که در بالا گفته شد سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان است که توجه به آن از هر جنبه حائز اهمیت است و سهل انگاری در آن موجب بروز مشکلات جبران ناپذیری خواهد شد.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *