هزینه آزمایش ژنتیک

هزینه آزمایش های ژنتیک

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 05 / 02 / 1396

هزینه آزمایش های ژنتیک با نبود سازمان های بیمه کننده برای پوشش این آزمایش ها ،  کمی گران است اما با این حال انجام این آزمایش ها بهتر از پذیرفتن ریسک انجام ندادن آن است. مشکلات ژنتیکی شامل چند هزار مورد بیماری مختلف است که برای جلوگیری از وقوع این گونه بیماری ها آزمایش هایی تحت عنوان تشخیص ژنتیک در دوران بارداری صورت می گیرد. یکی از دلایل بروز معلولیت ها و اختلالات ژنتیکی نیز به خصوص در ازدواج های خویشاوندی، عدم توانایی خانواده ها در تامین هزینه آزمایش های ژنتیک است.

 

مشاوره ژنتیک، راهی برای کاهش هزینه ها

هزینه آزمایش های ژنتیک را می توان با انجام مشاوره ژنتیک به طور چشمگیری کاهش داد و این مشاوره می تواند بسیار مفید باشد؛ چرا که هزینه آن نسبت به آزمایش ژنتیک بسیار کمتر است و در طی آن مشخص می شود که یک زوج آیا نیاز به انجام این گونه آزمایش ها دارند یا خیر.جهت درخواست آزمایش ژنتیک می توانید در این صفحه درخواست خود را ثبت نمایید. این مشاوره در دو حالت انجام می گیرد که این دو حالت شامل بچه دار بودن یا نبودن یک خانواده است. حالت اول بدان معنی است که پزشک متخصص، با پدر و مادر قبل از ازدواج و یا در زمان تصمیم گیری برای بچه دار شدن صحبت می کند. از طرفی نیز اگر در یک خانواده فرزند و یا فرد مبتلایی در یک فامیل وجود داشته باشد، انجام این مشاوره امری ضروری است.

آزمایش ژنتیک

در طی انجام یک مشاوره ژنتیک سوالات مختلفی پرسیده می شود. این سوالات شامل غریبه یا فامیل بودن زوجین، نسبت آن ها با یکدیگر، داشتن فرزند و غیره می باشد. هم چنین درباره تمام خویشاوندان نسبی و سببی نیز پرسش هایی مطرح می گردد. در صورت داشتن فرزند یا فرزندان مبتلا به بیماری های ژنتیکی، فرایندهای مختلفی صورت می گیرد تا مشخص شود که خطری برای آن خانواده وجود دارد یا خیر و این فرایندها هر کدام هزینه های متفاوتی را به همراه خواهند داشت.

 

چشم پوشی از آزمایش های ژنتیک کم اهمیت

انجام بسیاری از آزمایش های ژنتیک برای زوج ها امری غیر ضروری است و تنها آزمایش ژنتیکی که معمولا انجام می گیرد، تالاسمی است. بنابراین اگر یک زوج مشکل ژنتیکی نداشته باشند و هم چنین هیچ یک از خویشاوندان آن ها نیز دارای چنین اختلالاتی نباشد، هیچ آزمایش ژنتیکی برای آن ها ضروری نیست و انجام آن صرفا هزینه ای اضافی برای زوجین را دربرخواهد داشت. به عنوان مثال انجام آزمایش کاریوتایپ قبل از ازدواج، غیرضروری است و با این که هزینه انجام آن بسیار بالاست، اما با این حال نمایانگر بیماری خاصی نیست. به این دلیل که از هر 500 نفر، ممکن است تنها یک نفر دارای مشکلاتی باشد که در صورت تشخیص، برای همان یک نفر هم نمی توان کار به خصوصی انجام داد.

 

 ژنتیک

تعرفه آزمایش های ژنتیک و عدم پوشش این تعرفه ها توسط بیمه ها

تعرفه آزمایش های ژنتیک درکشور ما چندان مشخص نیست چرا که بسیاری از نمونه هایی که قرار است آزمایش های ژنتیک بر روی آن ها انجام شود، به خارج از کشور ارسال می شوند. با این حال خدمات و آزمایشات ژنتیک به طور نسبی از 170 هزار تومان تا بیشتر از 3 میلیون تومان هزینه دربرخواهد داشت که موارد اندکی از این خدمات تحت پوشش بیمه می باشند. این امر به نوعی خود سازمان بیمه کننده را متضرر خواهد کرد. با تحت پوشش قرار نگرفتن این خدمات توسط بیمه، کودکانی معلول به دنیا می آیند که بعدها به طور میانگین 20 تا 100 برابر هزینه  تشخیص آن بیماری قبل از تولد، برای سازمان بیمه گر هزینه در پی خواهند داشت. به عنوان مثال کودکانی که به بیماری cs مبتلا هستند و به صورت دائمی دارای مشکلات گوارشی می باشند، بیمار باید پی در پی به بیمارستان ها رجوع کرده که در طول آن از کار افتادن والدین و هزینه های درمانی بسیار بالا را برای آن ها در پی خواهد داشت. این در حالی است که می توان با هزینه ای بسیار پایین از تولد این فرزند جلوگیری به عمل آورد و این کار از لحاظ شرعی و قانونی نیز تایید شده می باشد.در این حالت تنها چیزی که مورد نیاز است، همت سازمان های بیمه گر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *