هرچند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهیم

هرچند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهیم

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 13 / 07 / 1396

هرچند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهیم

در دنیای امروز توجه به شرایط نامناسب تغذیه ای، استفاده از کود های شیمیایی، عادات غلط زندگی، کم تحرکی و روزمرگی و همچنین استرس و دغدغه و هیجان های سنگین زندگی شهری ریسک بروز بسیاری از بیماری های خطرناک  را برای انسان افزایش می دهد. اما بسیاری از این بیماری ها یا درمان قطعی ندارند ویا پرهیزات چنان دشواری بعد از آن تجویز می شود که ناگزیر بیمار را مجبور به ترک رویه ی درمان می کند. از همین رو لزوم پیشگری و تشخیص درست و به موقع بسیاری از این عارضه ها تا حد شگفت آوری می تواند موجب سهل و آسان شدن پروسه ی درمان و همچنین عدم رشد بیماری در بدن فرد می شود. یکی از بهترین نوع این پیشگری ها آزمایش خون است که می تواند تا حدود زیادی این مشکلات را مرتفع سازد.

آزمایش خون مرسوم ترین و عمومی ترین آزمایش پیشگرانه و تشخیص دقیق بیماری ها است که در بسیاری از کشور های مدرن و یا حتی جهان سومی در حال انجام است و گستره ی تشخیص بسیاری از نارسایی های موجود در بدن افراد را دارد. امروزه توصیه می شود این آزمایش به طور معمول و استاندارد هر شش ماه یک بار انجام شود تا در صورت تشخیص هر نوع عارضه ای فورا مبارزه با آن شروع شود. البته این زمان صرفا یک زمان عمومی است و برای افراد با سوابق بیماری های قبلی یا موروثی بنا به توصیه ی پزشک می تواند تا سه ماه یک بار یا حتی ماهی یک بار نیز کاهش یابد.

 

آزمایش های خون

شمارش کامل خون:

تحلیل بر روی سلول های خونی و بررسی پارامتر ای ظاهری این سلول ها مانند سایز و شکل ظاهری آنها و همچنین اندازه گیری هموگلوبین و هماتوکریت موجود در خون را به طور کلی شمارش خون یا CBC گویند. برای مثال با انجام این آزمایش کم خونی و مشخص شدن تعداد گلبول های قرمز و هموگلوبین خون می توان بیماری کم خونی را تشخیص داد.


آزمایش خون

آزمایش چربی خون:یکی از عمده ترین دلیل های خفگی و انسداد رگ های خونی بدن افزایش چربی خون می باشد که باعث بسیاری از نارسایی های قلبی عروقی می شود. طبق اعلام NHS  (سازمان بهداشت و درمان بریتانیا) تمامی افرد بالای سن بیست سال حتما باید مورد این آزمایش قرارگیرند. این آزمایش شامل اندازه گیری کلسترول تام، کلسترول خوب، کلسترول بد و تری گلیسیریدها می شود. اگر مقدار تری گلیسرید موجود در خون از مقدار 400 میلی گرم در لیتر و مقدار کلسترول از 240 میلی گرم در لیتر تجاوز کند شخص دچار چربی خون است. اما پس از نرمال اعلام شدن این آزمایش تا سن چهل سالگی به طور میانگین هر پنج سال یک بار و پس از آن تا 50 سالگی هر دو سال یک بار و پس از آن توصیه می شود هر سال انجام گیرد.

 

آزمایش اختلالات تیروئید:

تروئید یکی مهترین غذد موجود در بدن بوده که نارسای آن مشکلات جدی ای به همراه دارد. از جمله ی این نارسایی ها کمبود هرمون های تری‌یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) و TSH و یا تولید بیش از اندازه ی آنها است. مقدار این هرمون ها به طور میانگین برای افراد بالغ عبارت است از:

  • T3: 0.52 تا 1.85 نانو گرم در یک میلی لیتر خون
  • T4: 4تا13 میکرو گرم در یک دسی لیتر خون
  • TSH: 0.32تا.5.2 میکرو یونیت در یک میلی لیتر خون

وجود مقادیر بیش از حد یا کمتر مقادیر استاندارد این هرمون ها در جریان خون فرد نشان پر کاری یا کم کاری غده ی تروئید وی می باشد. توصیه می شود این آزمایش به طور میانگین سالانه انجام شود.

 

آزمایش قند خون:

یکی از عمده ترین و شایع ترین بیماری های امروزی دیابت می باشد. تشخیص افزایش قند خون از طریق آزمایش خون انجام می پذیرید. قند خون استاندارد برای افراد بالغ در حالت ناشتا عددی بین70 تا 100 میلی گرم در یک دسی لیتر از خون می باشد که تجاوز این عدد از 126 میلی گرم در یک دسی لیتر از خون به معنای دیابت است. (البته میزان از 100 تا 126 میلی لیتر را مستعد دیابت می گویند و در مرحله ی پیش دیابت است.) همچنین آزمایش HbA1C میزان قند خون را در یک برهه ی زمانی برسی می کند که نوسان بالای 9 درصد در قند خون بیانگر فزونی قند خون می باشد.

این تست باید به تناسب با تست چربی خون و آنچه در بالا گفته شد انجام شود. البته داشتن دیابت شیرین غیروابسته به انسولین در بستگان نزدیک درجه ی یک و همچنین افراد با  چربی خون بالا و افراد با سابقه ی بیماری های عروقی و بانوان مبتلا به کیست های تخمدان در بازه های زمانی کمتر توصیه می شود.


آزمایش چربی خون

آزمایش های کلیه:

عمومی ترین نارسایی کلیه افزایش مقادیر اوره (BUN) و کراتینین (Cr) می باشد.  مقادیر کراتین در حالت استاندارد عبارتند از:

  • آقایان : 8 تا 1.3 mg/dl
  • خانم ها: 6 تا 1.2 mg/dl

می باشد. مقادیر اوره نیز ر افراد معمولا بین 7.9 تا 20 mg/dl می باشد.

این تست معمولا سالانه انجام می شود اما برای افراد مبتلا به درد های پهلو، عفونت های ادرای و همچنین بیماران دیالیزی باید با فاصله ی زمانی کمتری صورت گیرد.

 

کلام آخر:

این ها نمونه های از آزمایش های خون و نارسایی هایی بود که در آزمایش های خونی قابل تشخیص است. از این رو آزمایش خون سالانه و تست تمامی این بیماری معمولا از طرف پزشکان و متخصصان، فروان توصیه شده است.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *