Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
غربالگری یعنی چه؟ - آزمایش آنلاین
غربالگری یعنی چه؟

غربالگری یعنی چه؟

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 17 / 07 / 1397

غربالگری یعنی چه؟

غربالگری یعنی چه؟ غربالگری آزمایشی است که برای تشخیص بیماری مادرزادی یا احتمال آن در جنین انجام می شود. اکثر آزمایش ‌های غربالگری غیرتهاجمی می باشند، یعنی برای انجام این گونه آزمایش ها نیازی به شکافتن بدن نیست و ازطریق ابرازهای پیشرفته، امکان مشاهده‌ی درون بدن میسر می ‌شود. آزمایش ‌های غربالگری معمولا مخصوص به سه ‌ماهه‌ی اول یا دوم بارداری هستند که حتی گاهی اوقات این آزمایش در سه ‌ماهه‌ی سوم بارداری نیز انجام می ‌شود.

غربالگری آزمایش های متفاوتی را شامل می شود. برخی از آزمایش ‌های غربالگری، ساده و رایج می باشند. به عنوان مثال آزمایش تحمل گلوکز برای تشخیص دیابت در دوران بارداری می باشد. همچنین برخی دیگر از انواع آزمایش غربالگری نیز برای موارد خاصی توسط پزشک تجویز خواهند شد.  در ادامه مطلب با آزمایش آنلاین همراه باشید تا بیشتر درباره موضوع این مطلب” غربالگری یعنی چه؟” اطلاع کسب نمایید

آزمایش غربالگری سه ‌ماهه‌ی اول بارداری در ده هفتگی قابل انجام می باشد. این آزمایش‌ معمولا شامل آزمایش خون و سونوگرافی می باشد. آزمایش غربالگری بارداری در سه ماهه اول به بررسی سلامت عمومی جنین و این که جنین به بیماری‌های ژنتیکی مانند سندروم داون مبتلا نباشد می پردازد. موضوع دیگری که در آزمایش غربالگری بارداری در سه ماهه‌ی اول بررسی می ‌شود، فیبروز سیستیک و مشکلات قلبی جنین است. غربالگری بارداری در سه‌ماهه ‌ی دوم هم در هفته ۱۴ تا ۱۸ انجام می شود. در غربالگری بارداری سه ماهه دوم  سونوگرافی هم انجام می ‌شود .

غربالگری

آزمایش‌ غربالگری در سه‌ماهه‌ی اول بارداری

  • آزمایش خون اولیه

در سه ‌ماهه ‌ی اول بارداری، دو نوع آزمایش خون انجام می ‌شود:

  1. آزمایش غربالگری یک‌پارچه‌ ی ترتیبی
  2. آزمایش غربالگری یک‌پارچه سروم.

 آزمایش خون برای بررسی برخی مواد در خون می باشد . موادی همچون پروتئین A مرتبط با بارداری و هورمون گنادوتروپین جفتی انسان(CGH). نرمال نبودن میزان هر یک از این مواد، نشان دهنده اختلالاتی در کروموزم‌ های جنین است. در اولین آزمایش‌ های بارداری، برای آگاهی از وضعیت ایمنی بدن نسبت به ابتلا به سرخجه، سفلیس، هپاتیت ب و HIV  ویروس ایدز بررسی می‌شود. آزمایش خون برای تشخیص گروه خونی و عامل RH هم نیز کاربرد دارد. عامل RH پادتنی است روی گلبول ‌های قرمز برخی از افراد وجود دارد که ممکن است ناسازگاری میان RH مادر و فرزند موجب یرقان (زردی) یا کم خونی شدید ‌شود. بیشتر افراد دارای RH مثبت می باشند، اما اگر RH منفی باشند، بدن‌ فرد پادتن‌ هایی ترشح می ‌کند که ممکن است بارداری ‌های بعدی فرد را تحت ‌تأثیر قرار دهد. به‌طور کلی، ناسازگاری RH، هنگامی صورت می‌گیرد که RH مادر منفی و RH فرزند مثبت باشد. درصورتی‌که RH مادر منفی باشد و RH فرزند مثبت، باید ایمونوگلوبین مصرف شود، اما اگر RH مادر مثبت و RH فرزند منفی باشد، نیازی نیست.

 

  • سونوگرافی

سونوگرافی به این معنا می باشد که از جنین درون رحم به کمک امواج صوتی تصویر برداری شود. با انجام سونوگرافی می ‌توان وضعیت و اندازه‌ی جنین را بررسی نمود و تاریخ زایمان مادر را تعیین نمود. همچنین  پزشک متوجه نقص ‌های احتمالی در رشد اندام ‌ها و استخوان ‌ها جنین نیز خواهد شد. یک نوع از سووگرافی که مربوط به هفته یازدهم تا چهاردهم بارداری می باشد  که به ان سونوگرافی NT می گویند در این سونوگرافی میزان تجمع مایعات در قسمت گردن بچه را بررسی می کنند. اگر میزان مایع جمع ‌شده در این قسمت از حد استاندارد آن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سندروم داون وجود دارد. در سه‌ماهه‌ی دوم هم نوع دیگری از سونوگرافی موسوم به بررسی آناتومی جنین صورت می‌گیرد.

 

 آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری

  • آزمایش خون

آزمایش کوآد مارکر برای بررسی نواقص مادرزادی و ژنتیکی مانند سندروم داون است. در این آزمایش ۴ نوع پروتئین جنینی اندازه گیری می شود. آزمایش کوآد مارکر زمانی تجویز می‌شود که والدین برای انجام آزمایش ‌های غربالگری یک‌پارچه سروم و ترتیبی دیر اقدام کرده باشند.

  • آزمایش گلوکز

آزمایش گلوکز ، برای تشخیص دیابت دوران بارداری است. دیابت دوران بارداری موقتی است و جایی برای نگرانی مادران نمی باشد. اگر مادری در دوران بارداری مبتلا به دیابت بارداری شود ، ممکن است به جراحی و عمل سزارین برای زایمان نیاز پیدا کند، زیرا فرزندان چنین مادرانی معمولا درشت هیکل هستند. همچنین احتمال این که نوزاد در روزهای اول پس از به دنیا آمدن دچار فشار خون پایین هم خواهد بود. آزمایش گلوکز به سه ‌ماهه ‌ی دوم باداری اختصاص دارد.

  • آمنیوسنتز

آزمایش آمنیوسنتز برای بررسی مایع آمنیوتیک رحم برای انجام می شود. این مایع در دوران باداری دور جنین را در برمی‌گیرد و سلول‌هایی با آرایش ژنی جنین در آن وجود دارد. علاوه ‌بر سلول ‌ها، مواد شیمیایی مختلفی که بدن جنین تولید می‌کند در این مایع وجود دارد. آمنیوسنتز انواع مختلفی دارد. نوعی از آمنیوسنتز برای تشخیص اختلالات ژنتیکی مانند مهره شکاف و سندروم داون استفاده می‌شود. آزمایش آمنیوسنتز هم مربوط به هفته ‌ی پانزدهم بارداری است. اینآزمایش به طور معمول در صورت وجود  مواردی همچون:

نتایج غیر عادی آزمایش غربالگری

مادر اختلالات کروموزومی در بارداری های قبلی خود داشته باشد.

سن مادر 35 به بالا باشد.

سابقه‌ی اختلالات ژنتیکی در خانواده وجود دارد.

والدین حامل نوعی اختلال ژنتیکی باشند.

در سه ‌ماهه‌ی سوم بارداری آزمایشی مبنی بر «آمنیوسنتز بالغ» برای تشخیص میزان آمادگی شُش ‌های جنین انجام خواهد شد. آزمایش آمنیوسنتز بالغ، مخصوص به هفته‌ی سی ‌و دوم تا سی ‌و نهم باداری است.

آزمایش غربالگری

آزمایش غربالگری سه ماهه سوم بارداری

  • آزمایش غربالگری استرپتوکوک گروه B

GBS یا استرپتوکوک گروه B، نوعی عفونت شدید در زنان و نوزادان می باشد. زنانی که دارای سابقه بیماری یا مشکلات پزشکی خاصی نباشند، ممکن است در نواحی دهان، گلو، مجاری تحتانی روده، واژن دچار عفونت شوند. عفونت در ناحیه واژن برای زنان باردار نسبت به نوزادان که سیستم ایمنی ضعیف تری  دارند خطر کمتری دارد. آزمایش‌ های غربالگری برای مادران ۳۵ تا ۳۷ ساله از طریق رکتوم یا واژن صورت می‌گیرد. اگر مادری در دوران بارداری دچار این عفونت شود، باید طبق دستور پزشک از آنتی بیوتیک استفاده نماید تا در هنگام زایمان، نوزاد از عفونت در امان بماند.

 

آزمایش‌های تشخیصی والدین کدام است؟

اگر آزمایش غربالگری مثبت باشد باید آزمایش‌ های تشخیصی انجام گیرد. با انجام این آزمایش می توان به‌طور قطعی فهمید که آیا اختلال و مشکلی وجود دارد یا خیر. معمولا آزمایش ‌های تشخیصی نسبت به آزمایش‌ های غربالگری تهاجمی ‌تر هستند؛ یعنی راه انجام آن ها شکاف و برش بدن است. آزمایش ‌های تشخیصی تنها زمانی تجویز می گردند که مشکل خاصی وجود داشته باشد، اگر آزمایش ‌های غربالگری چیز خاصی نشان بدهند یا سن، سابقه‌ی خانوادگی و پزشکی، وجود مشکلی در بارداری را افزایش بدهند. با انجام این آزمایش ها خطر سقط جنین بسیار کم است.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *