علائم گوارشی کرونا

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 11 / 05 / 1400

COVID-19 یک بیماری تنفسی است که توسط نوع جدیدی از ویروس کرونا در دسامبر 2019 کشف شد. ویروس بیماری تنفسی کرونا، خانواده‌ای از ویروس‌ها است که باعث بروز چندین بیماری انسانی از قبیل سرماخوردگی معمولی، سندرم تنفسی خاورمیانه حاد (MERS) و سندروم تنفسی شدید (SARS) می‌شود.
اکثر افرادی که به COVID-19 مبتلا می‌شوند، اغلب علائم خفیفی دارند یا هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند. افراد مسن بالای 65 سال و افرادی که شرایط پزشکی قبلی دارند، خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض شدید آنها را تهدید می‌کند.
شایع ترین علائم COVID-19 تب، خستگی و سرفه خشک است. بر اساس منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ، 83 تا 99 درصد از مردم تب، 59 تا 82 درصد سرفه و 44 تا 70 درصد دچار خستگی می‌شوند. علاوه بر این، کرونا منجر به بروز علائم گوارشی و تنفسی نیز می‌شود و بر اساس یک بررسی اخیر، 53نفر از افرادی که در اثر ابتلا به COVID-19 بستری شده‌اند، در طول بیماری خود حداقل یک علامت گوارشی (GI) را تجربه کرده‌اند.
شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مواجهه با علائم گوارشی کرونا ناشی از ابتلا به کوید-19 با COVID-19 در کنار شرایط زمینه‌ای گوارشی فرد بیمار، ممکن است خطر شدت بیماری و عوارض منفی را افزایش دهد.بهتر است در صورت مواجه با علائم کرونا برای پیشگیری و بهبود این بیماری تست کرونا انجام دهید.

علائم گوارشی کرونا کدامند؟

همانطور که در ابتدا اشاره شد، علائم تنفسی مانند سرفه یا مشکل در تنفس شایع‌ترین علائم این بیماری هستند. همچنین می‌تواند سیستم گوارشی (GI) را تحریک کند. سیستم گوارشی شامل موارد زیر است:

  • دهان
  • مری، لوله‌ای که به معده متصل می‌شود
  • معده
  • روده‌های کوچک و بزرگ
  • مقعد

اولین فرد مبتلا به COVID-19 در ایالات متحده نیز قبل از ابتلا به اسهال، 2 روز حالت تهوع و استفراغ را تجربه کرد. همچنین یکی از اولین مطالعات آمریکایی نشان داد که حدود 32 درصد از بیماران مبتلا به این بیماری دچار اسهال، تهوع یا از دست دادن اشتها شده‌اند.
تحقیقات در حال پیشرفت است. اما با توجه به مروری که در این ماه بر روی 125 مقاله و 25252 بیمار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، شایع ترین علائم گوارشی کرونا عبارتند از:

 

  • عدم اشتها (19.9%)
  • کمبود بو یا مزه (15.4%)
  • اسهال (%3.2%)
  • حالت تهوع (10.3٪)
  • استفراغ خون یا خونریزی دستگاه گوارش (9.1%)

بررسی دیگری که در اواخر ژانویه منتشر شد، طیف وسیع‌تری از میزان شیوع علائم گوارشی کرونا را نشان داد، مانند:

  • اسهال (34.9%)
  • تهوع، استفراغ یا هر دو (16.9%)
  • درد شکم (11.3%)

به ندرت، COVID-19 همچنین ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • رفلکس اسید
  • سوء هاضمه
  • التهاب روده
  • خونریزی دستگاه گوارشی

این بیماری همچنین ممکن است بافت روده را از بین ببرد و حرکت روده را کاهش دهد. در حال حاضر، به نظر می‌رسد اکثر افرادی که علائم گوارشی کرونا را تجربه می‌کنند، علائم تنفسی را نیز در کنار این علائم تجربه می‌کنند.
با این حال، یک بررسی از اواخر سال 2020 نشان داد که حدود 20 درصد از افراد مبتلا به عفونت COVID-19 فقط علائم گوارشی کرونا را تجربه می‌کنند و گاهی اوقات ممکن است این علائم قبل از بروز علائم تنفسی یا تب ایجاد شوند.
مطالعات اولیه نشان می‌دهد علائم گوارشی کرونا در مراحل اولیه عفونت ظاهر می‌شوند. اما تحقیقات بیشتری برای تأیید زمان بروز علائم گوارشی کرونا (در یک بازده زمانی خاص) نیاز است.

چگونه ویروس کرونا منجر به ایجاد علائم گوارشی می‌شود؟

محققان هنوز در مورد نحوه تأثیر عفونت SARS-CoV-2 بر قسمت‌های مختلف بدن اطلاعات بیشتری را نیاز دارند. شواهد معتبری مبنی بر این وجود دارد که SARS-CoV-2 می‌تواند سلول‌های دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش و همچنین سلول‌های سایر نقاط بدن را آلوده کند.
بیشتر مطالعات نشان می‌دهند که ویروس SARS-CoV-2 با استفاده از پروتئین آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین 2 (ACE-2) به عنوان گیرنده، وارد سلول‌های روده یا انتروسیت‌ها و سلول‌های تنفسی می‌شود. گیرنده ACE-2 در غشای سلولی تعبیه شده است. با کنترل سطح پروتئین آنژیوتانسین، که رگ‌های خونی را به انقباض و افزایش فشار خون تشویق می‌کند، به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.
این ویروس پس از اتصال پروتئین‌های مشخصه آن به ACE-2 وارد سلول‌های روده می‌شود. هنگامی که داخل سلول می‌شود، ویروس از خود سلول‌ها برای تولید نسخه‌ای از پروتئین‌های ویروسی و اسید ریبونوکلئیک (RNA) استفاده می‌کند. RNA ماده ژنتیکی رتروویروس‌ها مانند SARS-CoV-2 است، درست مانند DNA انسان.
وقتی ذرات SARS-CoV-2 یک سلول آلوده را ترک می‌کنند، باعث آزاد شدن سایتوکاین‌ها می‌شود، پروتئین‌های کوچکی که در ایجاد التهاب نقش دارند. این فرایند ممکن است علائم گوارشی کرونا را ایجاد کند.

 

علائم گوارشی کرونا همچنین می توانند در اثر ویروس یا آسیب بافت‌های GI به صورت درد، تهوع و اسهال ظاهر شوند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که COVID-19 همچنین ممکن است میکروبیوتای روده، جامعه میکروب‌هایی که به طور معمول در روده یا معده زندگی می‌کنند را تغییر دهد.
هنگامی که در دستگاه گوارش قرار می‌گیرد، ویروس می‌تواند از طریق ورید پورتال، وریدی که خون را از دستگاه گوارش تخلیه می‌کند، عبور کند. این می‌تواند به ویروس‌ها اجازه دهد تا بر عصب واگ تأثیر بگذارند و باعث ایجاد حالت تهوع شوند.

تهوع و اسهال نیز از علائم رایج داروهایی است که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اغلب از آنها برای مدیریت COVID-19 استفاده می‌کنند، مانند ضد ویروس‌ها و آنتی بیوتیک‌ها.
شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد SARS-CoV-2 می‌تواند از طریق مدفوع و دهان به دیگران منتقل شود. این بدان معناست که افراد می‌توانند با استنشاق قطرات مدفوع آلوده به عفونت مبتلا شوند.
در حقیقت، نمونه‌های مدفوع از اولین فرد مبتلا به COVID-19 در ایالات متحده حاوی ذرات ویروس بود. سایر ویروس‌های کرونا نیز می‌توانند باعث از بین رفتن ویروس شوند، که به انتشار ذرات ویروسی در مدفوع اشاره دارد.
برخی تحقیقات حتی نشان می‌دهد که افراد ممکن است ذرات ویروسی را در مدفوع خود پس از عدم تشخیص ویروس در سیستم تنفسی فوقانی مانند ریه‌ها، بینی یا گلو، در مدفوع خود داشته باشند.
در صورت صحت این مورد، می‌توان نحوه انتقال ویروس به دیگران و مدت زمان طولانی را تغییر دهد. اما محققان هنوز نتوانسته‌اند تعیین کنند که آیا پروتئین‌ها و ذرات ریخته شده در مدفوع عفونی هستند یا می‌توانند بیماری ایجاد کنند.

علائم گوارشی کرونا و پیامدهای بیماری

افرادی که علائم گوارشی را در اثر ابتلا به کووید تجربه می‌کنند ممکن است بیشتر در معرض عوارض یا خطرات منفی مربوط به سلامتی قرار بگیرند. یک مطالعه از نوامبر 2020 نشان داد که تجربه این علائم، خطر ابتلا به سندرم پریشانی حاد تنفسی را افزایش می‌دهد. همانطور که چندین مطالعه از آن زمان تاکنون انجام شده است، نشان می‌دهند که تجربه علائم GI خطر انجام اقدامات با خطرات عمده سلامتی مانند تهویه مکانیکی غیرتهاجمی و لوله گذاری نای را افزایش می‌دهد.
علاوه بر این، گزارشی از اکتبر 2020 نشان داد که کودکان مبتلا به COVID-19 که علائم GI را تجربه می‌کنند، بیشتر دچار عفونت‌های شدید و بحرانی و نارسایی‌های قلبی می‌شوند.
مطالعه دیگری از اواخر ژانویه 2021 به این نتیجه رسید که تجربه این علائم همچنین احتمال ابتلا به بیماری شدید و مرگ در بزرگسالان را افزایش می‌دهد. یک منبع معتبر نشان داد افرادی که در هنگام بستری شدن در بیمارستان با علائم COVID-19 و GI مبتلا هستند نیز بیشتر در معرض آسیب حاد قلبی و کلیوی قرار می‌گیرند یا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
دهها مطالعه همچنین نشان داده است که افرادی که قبلاً دارای بیماری گوارشی بوده‌اند، بیشتر در معرض بیماری‌های جدی و عوارض منفی قرار دارند. تحقیقات منتشر شده در این ماه نشان داد افرادی که دارای بیماری‌های دستگاه گوارش هستند، مانند مری بارت، در معرض افزایش علائم و بیماری شدید COVID-19 هستند. برخی از محققان بر این باورند که این ارتباط احتمالاً وجود دارد زیرا بیماری‌های گوارشی می‌توانند باعث متاپلازی روده شوند، که سلول‌های شبیه به سلول‌های داخلی روده را جایگزین پوشش معده می‌کند.
بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش نیز ممکن است ایجاد عفونت‌های دستگاه گوارش را آسان‌تر کنند زیرا به مخاط روده یا معده آسیب می‌رسانند یا ضعیف می‌شوند. برخی از این شرایط مانند سندرم روده تحریک پذیر نیز باعث ایجاد بیش از حد ACE-2 می‌شود و به ویروسها فرصت بیشتری برای ورود به سلول‌ها می‌دهد.
داروهایی که برای درمان بیماری‌ها یا علائم گوارشی استفاده می‌شوند نیز می‌توانند سطح اسید معده را کاهش دهند. این امر باعث می‌شود که انتقال ویروس از غذاها یا سایر مواد بلعیده شده آسان تر شود. به طور معمول، سطح اسیدیته معده به اندازه کافی قوی است که ذرات ویروسی را غیرفعال کند.
گمانه زنی‌های کمتری در مورد اینکه چرا تجربه علائم گوارشی کرونا به نظر می‌رسد خطر بیماری‌های شدید و پیامدهای ضعیف را در غیاب شرایط زمینه‌ای افزایش می‌دهد، وجود ندارد.
افرادی که دارای عفونت‌های ویروسی در دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش هستند، در مقایسه با افرادی که فقط در دستگاه تنفسی مبتلا به عفونت هستند، در معرض افزایش بار (شدت) ویروس قرار می‌گیرند.
همچنین حدود 100 برابر گیرنده‌های ACE-2 در دستگاه گوارش نسبت به اندام تنفسی وجود دارد، بنابراین ممکن است در صورت ابتلا به عفونت قادر باشد ویروس‌های بیشتری را در خود جای دهد.
افرادی که علائم دیگری را تجربه می‌کنند و بر اندام‌های مختلف آنها تأثیر می‌گذارند نیز بیماری‌های شدیدتر و پیامدهای ضعیف‌تری را تجربه می‌کنند. شواهد اولیه سازگار به نظر می‌رسد. اما در مقیاس وسیعتر، مطالعات طولانی مدت نیاز به تعیین رابطه واقعی بین علائم گوارشی، شرایط گوارشی و کوید-19 دارد.
به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که علائم گوارشی کرونا را تجربه می‌کنند، ممکن است در واقع بیماری خفیف‌تری را تجربه کنند.
اگر این علائم به همان اندازه که تحقیقات نشان می‌دهد رایج باشد، پزشکان و پرستاران می‌توانند افراد را با این شاخص‌ها از جمله از دست دادن بویایی و چشایی، تب، بی‌اشتهایی و اسهال، که مخصوص عفونت COVID-19 است (حتی در افرادی که علائم تنفسی ندارند) آزمایش کنند. این مورد می‌تواند به شناسایی زودهنگام میلیون‌ها مورد COVID-19، از جمله موارد غیر علامت کمک کند. پیگیری علائم گوارشی در جامعه نیز ممکن است به شناسایی شیوع بیماری قبل از وقوع کمک کند.
محققان همچنین باید بدانند که آیا بیماری‌های گوارشی موجود خطر ابتلا به بیماری‌های شدید، عوارض منفی و مرگ را افزایش می‌دهد یا خیر. آنها همچنین باید دریابند که آیا شرایط گوارشی احتمال ابتلا فرد به COVID-19 را افزایش یا کاهش می‌دهد. این می‌تواند به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی آموزش دهد که چگونه می‌توانند به بهترین حالت با موارد بالقوه، فعال یا حل شده COVID-19 در افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی برخورد کنند. همچنین مهم است که به نتیجع قطعی برسند که آیا COVID-19 می‌تواند از طریق مدفوع منتقل شود یا خیر و چه مدت فرد واگیردار باقی می‌ماند.
در بررسی اوایل فوریه ، منبع مدفوع 26.7 درصد از افراد مبتلا به COVID-19 تأیید شده حاوی RNA ویروسی بود و ذرات عفونی را به مدت تقریبا 19 روز دفع کردند.

 

اگر بیماری از طریق مدفوع گسترش یابد، ممکن است توصیه‌های بهداشتی فعلی و جداسازی را تغییر دهد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در حال حاضر فقط به افراد توصیه می‌کند که پس از شروع علائم، 10 تا 20 روز خود را قرنطینه کنند. اگر مدفوع کسی بتواند برای مدت طولانی تری عفونت را گسترش دهد، ممکن است سازمان‌های بهداشت عمومی مجبور شوند دستورالعمل‌های اجرایی وی را مرور کنند.
اگر مدفوع حاوی ویروس کرونا جدید می‌تواند عفونت را گسترش دهد، همچنین نظارت و تصفیه بالقوه فاضلاب برای کاهش انتقال نیز مهم خواهد بود. CDC در حال حاضر ابزارهای معتبری برای کمک به ایالت‌ها برای ایجاد استراتژی‌های نمونه گیری نظارت دارد.
محققان همچنین باید در مورد تأثیرات طولانی مدت دستگاه گوارش مرتبط با COVID-19 اطلاعات بیشتری کسب کنند. برخی از مطالعات اولیه نشان می‌دهد که علائم خاصی ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها پس از بهبودی از بیماری باقی بمانند. یک بررسی اخیرا نشان داد که تقریباً 16 درصد از افراد ممکن است پس از بهبودی همچنان تهوع و استفراغ را تجربه کنند، در حالی که 12درصد از آنها ممکن است همچنان اختلالات گوارشی را تجربه کنند.
زمان لازم است تا واقعاً مشخص شود که چه زمانی و چرا کووید-19 علائم گوارشی را ایجاد می‌کند و چگونه آنها بر شدت بیماری و نتایج آن تأثیر می‌گذارد. و به احتمال زیاد زمان بیشتری طول خواهد کشید تا بفهمیم آیا علائم آن در طولانی مدت ظاهر می‌شوند یا خیر.
اما هر چقدر هم که این بیماری دلهره آور به نظر برسد، دانش و اطلاعات به دست آمده، می‌تواند پیشرفت‌های چشمگیری در نحوه تشخیص، درمان، نظارت و ردیابی COVID-19 ایجاد کند.
مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *