علائم کرونا دلتا

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 16 / 04 / 1400

کرونا دلتا اکنون در تقریباً 100 کشور وجود دارد. این نوع از ویروس کرونا بیشتر از نوع‌های قبلی قابل انتقال است و همین امر باعث نگرانی بیشتر افراد شده است.

علائم کرونا دلتا چیست ؟

به گفته محققان سردرد، گلودرد و آبریزش بینی معمولاً علائم گزارش شده مربوط به عفونت Covid در انگلیس است. پروفسور تیم اسپکتور، مدیر تحقیق Zoe Covid Symptom ، می‌گوید ابتلا به نوع دلتا می‌تواند برای افراد جوان “بیشتر شبیه سرماخوردگی شدید” باشد.
اما اگرچه ممکن است افراد احساس بیماری چندانی نداشته باشند، این امکان وجود دارد که ناقل باشند و دیگران را در معرض خطر قرار دهند. هرکسی که فکر می‌کند ممکن است مبتلا به کووید باشد باید تست کرونا دهد.
NHS می‌گوید، علائم کلاسیک Covid که مردم باید مراقب آن باشند:

  • سرفه کردن
  • تب
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی

 

کرونا دلتا دقیقا چیست؟

اولین مورد مستند COVID-19 ناشی از نوع دلتا (B.1.617.2) در اکتبر 2020 در ایالت ماهاراشترا در هند پیدا شد و از آن زمان به بعد این نوع به طور گسترده‌ای در سراسر هند و جهان گسترش یافته است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) در 11 مه آن را “ویروس نگرانی” (variant of concern-VOC) نامگذاری کرد. تاکنون WHO چهار VOC را شناسایی کرده است: آلفا (B.1.1.7)، بتا (B.1.351) ، گاما (P.1) و دلتا (B.1.617.2).
نوع دلتا جهش‌های متعددی دارد. دیپتی گورداسانی، اپیدمیولوژیست بالینی در دانشگاه کوئین لندن گفت: دانشمندان در حال حاضر عملکرد دقیق این جهش‌ها را نمی‌دانند، اما این نوع از ویروس کرونا به ویروس این اجازه را می‌دهد تا به سلول‌های انسان متصل شده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. درواقع، به نظر می‌رسد که نوع دلتا از دید سیستم ایمنی بدن پنهان می‌شود و سیستم ایمنی قادر به شناسایی و شکست آن در مراحل اولیه ورود ویروس به بدن نیست.

نوع ویروس دلتا چقدر گسترده است؟

به گفته WHO، نوع دلتا ویروس کرونا در جهان در حال گسترش است و تاکنون در بیش از 96 کشور این نوع از ویروس کرونا کشف شده است. طبق ابتکار علمی جهانی GISAID – در انگلستان، از 29 ژوئن بیش از 65000 مورد کشف شده است که تاکنون بالاترین تعداد موارد شناسایی شده دلتا در یک کشور به شمار می‌رود.
توجه به این نکته مهم است که کشورها به طور منظم یا روزانه اطلاعات خود را به GISAID گزارش نمی‌دهند. علاوه بر این، میزان توالی انجام شده از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به عبارت دیگر، همیشه مشخص نمی‌شود که چه نوع ویروسی باعث ایجاد عفونت شده است. این بدان معنی است که تعداد موارد دلتا ناشناخته نیز می‌تواند بسیار زیاد باشد.

چه تفاوتی بین ویروس دلتا و دلتا پلاس وجود دارد؟

گزارش‌هایی از یک زیرشاخه عفونی‌تر از نوع دلتا که گاهی اوقات به عنوان delta plus یا AY.1 نیز خوانده می‌شود، ظاهر شده است. این نوع جهش K417N دارد که معمولاً در نوع بتا که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده است مشاهده می‌شود. به گفته PANGO Lineages، وب سایتی که توسط دانشمندان ایجاد شده و به کاربران امکان می‌دهد توالی‌های Sars-CoV-2 را به نزدیکترین عامل و تبار اختصاص دهند، در حال حاضر موارد زیادی از این نوع وجود ندارد.

 

گورداسانی می‌گوید: “این جهشی است كه احتمالاً بار دیگر به صورت ماهرانه‌تری از واکسن‌های جلوگیری از این بیماری قسر در رفته و حتی احتمالاً انتقال آن افزایش یافته است.” “ما هنوز از ویژگی‌های این نوع جدید با این جهش خاص اطلاع لازم و کافی را نداریم.”

آیا نوع کرونا دلتا عفونی‌تر است؟

نیل فرگوسن، اپیدمیولوژیست بریتانیایی معتقد است که دلتا حدود 60٪ بیشتر از آلفا افراد را آلوده می‌کند. نوع آلفا قبلاً در انگلستان نوع غالب بود و به نوبه خود، نسبت به نوع ویروسی که باعث اولین موج همه گیر بهار سال 2020 می‌شود، به راحتی منتقل می‌شود. به نظر می‌رسد تعداد موارد COVID-19 در انگلیس این موضوع را تأیید کند. از ابتدای ماه ژوئن، تعداد افراد ابتلا به این عفونت یک بار دیگر به سرعت در حال افزایش است و این کشور هر روز حدود 15000 یا بیشتر بیمار جدید را گزارش می‌کند. این افزایش همزمان با گسترش روزافزون نوع دلتا انجام می‌شود.
داده‌های مربوط به آژانس اجرایی دپارتمان بهداشت انگلستان (PHE)، نشان می‌دهد که بیش از 90٪ موارد جدید COVID-19 در انگلیس از نوع دلتا است. تحقیقات PHE نشان داد که نوع دلتا با 64 درصد افزایش احتمال انتقال خانگی در مقایسه با نوع آلفا که برای اولین بار در انگلستان شناسایی شده است، ارتباط دارد. گورداسانی می‌گوید: “آنچه ما در اوایل در هند مشاهده كردیم این بود كه نوع دلتا از رقابتی به اصطلاح كنت یا آلفا كه ابتدا از انگلستان سرچشمه می‌گرفت، فراتر از قبل رشد و رقابت می‌کند”، و این بسیار نگران كننده است.

آیا نوع دلتا کرونا مرگ‌بار تر است؟

هنوز اطلاعات کمی در مورد اینکه آیا نوع دلتا باعث مرگ بیشتر می‌شود یا یر وجود دارد. آنچه شناخته شده است این است که، طبق PHE ، 117 نفر از 92،056 نفر آلوده به نوع دلتا در انگلستان تا 21 ژوئن درگذشتند. این بدان معنی است که میزان مرگ و میر 0.1٪ است که در مقایسه با سایر انواع بسیار کم است. با این حال، کارشناسان معتقدند که میزان پایین مرگ و میر عمدتا به این واقعیت مربوط می‌شود که اکنون تعداد زیادی از جمعیت انگلستان علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و به این معنی نیست که دلتا به خودی خود باعث موارد کمتر مرگ و میر می‌شود.
در واقع، تاکنون میزان بستری شدن بیماران در بیمارستان انگلستان نشان می‌دهد که این نوع ویروس کرونا در مقایسه با یاسر نوع‌ها که کمتر باعق مرگ و میر شده‌اند، باعث شدیدتر شدن بیماری و از دست دادن جان بیمارها شده است. خطر پایان یافتن زندگی بیماران در بیمارستان پس از آلوده شدن به دلتا نسبت به آلوده شدن افراد به آلفا با توجه به داده‌های PHE و مطالعه جدید منتشر شده در مجله پزشکی The Lancet تقریبا دوبرابر است. داده‌های دریافت شده از انگلستان به ما می‌گوید که احتمال بستری شدن در بیمارستان بیشتر است، بنابراین اگر کشنده‌تر باشد، تعجب آور نیست.
ماریا ون کارخوو، سرپرست فنی WHO ، گفت که برای تأیید مطالعات و گزارش‌هایی که می‌گویند نوع دلتا باعث بیماری شدیدتری می‌شود ، اطلاعات بیشتری لازم است. وی افزود، ما برای تعیین این مورد که آیا نوع دلتا کشنده‌تر است و یا ترکیبی از هوامل مختلف منحر به جدی‌تر شدن این نوع از ویروس می‌شود، نیاز به کسب اطلاعات بیشتر داریم.

آیا واکسن‌ها از ما در برابر نوع دلتا محافظت می‌کنند؟

یک مطالعه PHE نشان داد که واکسن فایزر پس از یک نوبت 94٪ در برابر آلوده شدن افراد به ویروس کرونا و 96% پس از دوز دوم از ابتلا افراد جلوگیری کرده و موثر است. واکسن آسترازانکا نیز بعد از یک نوبت 71٪ و بعد از دو بار 92٪ موثر بود. بنابراین این واکسن‌ها از بستری شدن در بیمارستان و درواقع آلوده شدن افراد به ویروس کرونا جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل، کارشناسان از این واقعیت ناامید نیستند که 50 نفر از 117 نفری که تا 21 ژوئن در انگلیس از نوع دلتا جان خود را از دست داده بودند، کاملاً واکسینه شده‌ بودند.
معروف ترین ویروس شناس آلمانی، کریستین دروستن، در این باره در پادکست NDR در ویروس کرونا صحبت کرد. وی گفت: اگرچه مواردی گزارشاتی در خصوص مرگ افرادی که دو دوز از واکسن را دیافت کرده‌اند وجود دارد، اما باید در نظر گرفت که علت واقعی مرگ چیست و چگونه تشخیص داده شده است. نسبت بالای افراد واکسینه شده در میان افرادی که احتمالاً فوت کرده‌اند، مانند نرخ مرگ و میر، مربوط به این واقعیت است که نیمی از جمعیت انگلیس کاملاً واکسینه شده‌اند. بر اساس داده‌ها، تمام 50 نفری که جان خود را از دست داده‌اند، بالاتر از 50 سال سن داشته‌اند.

 

بنابراین، این بدان معنا نیست که واکسینه شدن از افراد هیچ محافظتی در مقابل نوع دلتا به عمل نمی‌آورد و طبیعتا درصد جدی بودن آن را تا حدودی کاهش می‌دهد. اما مسئله اصلی این است که تا زمانی که دانشمندان تشخیص ندهند چه موردی در نوع دلتا منجر به کشته شدن افراد می‌شود، نمی‌توان گزارشات و اطلاعات قطعی را با اطمینان در اختیار افراد گذاشت.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *