علائم، نشانه ها و راه های درمان سینوزیت

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 03 / 08 / 1400

سینوزیت به معنای التهاب یا تورم بافت پوششی سینوس‌هاست. سینوس‌ها، چهار حفره یا فضای زوجی در سر هستند که توسط کانال‌های باریک به یکدیگر متصل می‌شوند. آن‌ها مخاط رقیقی ایجاد می‌کنند که از بینی خارج می‌شوند. این امر به تمیز نگه داشتن بینی و از بین رفتن باکتری‌ها کمک می‌کند. سینوس‌ها که معمولا با هوا پر می‌شوند در برخی مواقع ممکن است مسدود شوند و با مایع پر شوند. گاهی اوقات، باکتری‌ها یا مواد آلرژی‌زا می‌توانند مخاط بیش‌ازحد ایجاد کنند و سینوس‌ها را باز کنند.

 

درصورتی‌که به سرماخوردگی یا آلرژی دچار شوید مخاط بیش‌ازحد معمول می‌شود. تجمع مخاط می‌تواند غلیظ شود و باعث شود باکتری‌ها و میکروب‌ها در حفره‌های سینوس تجمع پیدا کنند و درنتیجه عفونت باکتریایی یا ویروسی اتفاق بیفتد. بیشتر موارد سینوزیت ناشی از ویروس‌ها هستند که طی یک یا دو هفته و بدون درمان بهبود پیدا می‌کنند اما اگر علائم بیش از این مدت ادامه پیدا کرد ممکن است عفونت باکتریایی اتفاق افتاده باشد که در این شرایط، مراجعه به پزشک ضروری است. در ادامه با علائم، نشانه ها و راه های درمان سینوزیت بیشتر آشنا می‌شوید.

انواع سینوزیت چیست؟

قبل از پرداختن به علائم، نشانه ها و راه های درمان سینوزیت لازم است با انواع این بیماری آشنا شوید. سینوزیت در کودکان و بزرگسالان به سه دسته زیر تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

سینوزیت حاد

مدت‌زمان سینوزیت حاد نسبت به انواع دیگر این بیماری کمتر است. سرماخوردگی می‌تواند موجب عفونت ویروسی سینوس‌ها شود که در این شرایط، علائم معمولا یک تا دو هفته ادامه پیدا می‌کنند اما اگر عفونت باکتریایی رخ داده باشد علائم تا چهار هفته ادامه پیدا می‌کند. آلرژی‌های فصلی نیز می‌توانند موجب سینوزیت شوند.

سینوزیت تحت حاد

 علائم این نوع سینوزیت می‌تواند تا سه ماه ادامه پیدا کند و معمولا ناشی از عفونت‌های باکتریایی یا آلرژی‌های فصلی است.

سینوزیت مزمن

علائم سینوزیت مزمن بیش از سه ماه به طول می‌انجامد اما علائم شدت کمتری دارند. ممکن است عفونت باکتریایی در این بیماری نقش داشته باشد. علاوه بر این، سینوزیت مزمن معمولا در اثر آلرژی‌های مداوم یا مشکلات در ساختار بینی ایجاد می‌شود.

چه کسانی در معرض ابتلا به سینوزیت هستند؟

هر فردی می‌تواند به سینوزیت مبتلا شود. بااین‌حال، برخی شرایط می‌توانند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انحراف تیغه بینی
  • خار استخوان بینی (وجود یک ضایعه استخوانی در بینی)
  • پولیپ بینی که معمولا ضایعه غیر سرطانی در بینی است
  • سابقه آلرژی
  • تماس اخیر با کپک قارچی
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی
  • سیگار کشیدن
  • ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در روزهای اخیر
  • فیبروز کیستیک که باعث می‌شود مخاط غلیظی در ریه‌ها و سایر پوشش‌های مخاطی ایجاد شود
  • عفونت دندان
  • سفر با هواپیما که می‌تواند شما را در معرض غلظت زیاد میکروب‌ها قرار دهد

برای نوزادان و کودکان خردسال، رفتن به مهدکودک و استفاده از پستانک یا بطری‌های نوشیدنی در حالت خوابیده می‌تواند احتمال ابتلا به سینوزیت را افزایش دهد.

علائم و نشانه‌های سینوزیت چیست؟

در ارتباط با علائم، نشانه ها و راه های درمان سینوزیت لازم به ذکر است که علائم سینوزیت شبیه به علائم سرماخوردگی است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش حس بویایی
  • تب
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • سردرد در اثر فشار سینوس
  • خستگی
  • سرفه کردن

تشخیص سینوزیت کودکان می‌تواند برای والدین دشوار باشد برای اطلاع از علائم عفونت در کودکان مقاله لینک شده را مشاهده کنید. علائم سینوزیت در کودکان عبارت‌اند از:

  • علائم سرماخوردگی یا آلرژی که پس از گذشت 14 روز بهبود پیدا نکرده است
  • تب بالا (بالای 39 درجه سانتی‌گراد)
  • خارج شدن مخاط غلیظ و تیره از بینی
  • سرفه‌ای که بیش از 10 روز طول بکشد

علائم انواع سینوزیت یعنی عفونت حاد، تحت حاد و مزمن مشابه است. بااین‌حال، در هر یک از آن‌ها، شدت و طول علائم متفاوت است.

سینوزیت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص سینوزیت، پزشک در مورد علائم سوال می‌کند و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. او ممکن است فشار و حساسیت را با فشار دادن انگشت بر روی سر و گونه‌ها بررسی کند. از سوی دیگر، ممکن است پزشک علائم التهاب را در بینی بررسی کند. در اکثر موارد، پزشک با مشاهده علائم و معاینه فیزیکی می‌تواند سینوزیت را تشخیص دهد. بااین‌حال، در شرایط عفونت مزمن، ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری برای معاینه بینی و سینوس‌ها ضروری باشد.

سی‌تی‌اسکن می‌تواند تصویری سه‌بعدی از سینوس‌ها ارائه کند و MRI از آهنرباهای قوی‌ای برای ایجاد تصاویر از ساختارهای داخلی استفاده می‌کند. از سوی دیگر، پزشک ممکن است با یک آندوسکوپ که همراه با فیبر نوری است مجاری بینی و سینوس‌های شما را معاینه کند. همچنین، ممکن است در طول آندوسکوپی بینی، نمونه‌ای برای آزمایش کشت جمع‌آوری شود. آزمایش آلرژی نیز ممکن است انجام شود که بر اساس آن پزشک بررسی می‌کند چه محرک‌هایی باعث واکنش آلرژیک در شما می‌شوند. آزمایش خون نیز می‌تواند بیماری‌هایی که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند مثل HIV را تشخیص دهد.

 

سینوزیت چگونه درمان می‌شود؟

در ارتباط با علائم، نشانه ها و راه های درمان سینوزیت لازم است بدانید برای درمان این بیماری، روش‌های متعددی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

احتقان

احتقان یا گرفتگی بینی یکی از شایع‌ترین علائم عفونت سینوسی است. برای کمک به کاهش احساس درد ناشی از فشار سینوس می‌توانید چند بار در روز یک پارچه گرم و مرطوب را بر روی صورت و پیشانی خود بمالید. شستشوی بینی با آب‌نمک ممکن است به رفع مخاط چسبناک و غلیظ بینی کمک کند. همچنین، مهم است که آب و آبمیوه بنوشید تا هیدراته بمانید زیرا این امر به رقیق شدن مخاط کمک زیاد می‌کند.

از سوی دیگر، با مصرف داروهای بدون نسخه مثل گایافنزین می‌توانید مخاط خود را رقیق کنید. همچنین، برای افزایش رطوبت هوا از یک دستگاه مرطوب‌کننده هوا در خانه استفاده کنید. می‌توانید در حمام نیز دوش آب را باز کنید و اجازه دهید بخار در حمام تجمع پیدا کند. استفاده از کورتیکواستروئیدهای داخل بینی که بدون نسخه قابل‌دسترس هستند نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. داروهای ضد احتقان بدون نسخه نیز در دسترس هستند اما بهتر است قبل از استفاده از این داروها با پزشک مشورت کنید.

داروهای ضد درد

سینوزیت می‌تواند موجب سردرد سینوسی یا احساس فشار در پیشانی و گونه‌ها شود. اگر دچار درد شده‌اید می‌توانید از برخی داروهای بدون نسخه مثل استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.

آنتی‌بیوتیک‌ها

اگر علائم شما طی چند هفته بهبود پیدا نکرداحتمالا به عفونت باکتریایی مبتلا شده‌اید و لازم است به پزشک مراجعه کنید. اگر علائمی دارید که پس از گذشت چند هفته بهبود پیدا نکرده‌اند ممکن است نیاز به درمانی آنتی‌بیوتیکی داشته باشد. برخی از این علائم عبارت‌اند از: آبریزش یا گرفتگی بینی، سرفه، درد مداوم صورت یا سر، تورم چشم و تب.

درصورتی‌که پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده است بسته به دستور او، لازم است دارو را سه تا 14 روز مصرف کنید. دوره مصرف آنتی‌بیوتیک معمولا برای بزرگسالان هفت روز و برای کودکان 10 روز است. مصرف داروهای خود را زودتر از زمان توصیه‌شده توسط پزشک متوقف نکنید، زیرا این کار ممکن است باعث تشدید عفونت شود و احتمالا به‌طور کامل برطرف نشود.

عمل جراحی

اگر سینوزیت مزمن شما با گذشت زمان و دارو بهبود پیدا نکند، استفاده از روش‌های جراحی مثل جراحی برای پاک‌سازی سینوس‌ها، ترمیم انحراف تیغه بینی یا برداشتن پولیپ‌ها ممکن است به بهبود بیماری کمک کند.

عوارض سینوزیت چیست؟

در ارتباط با علائم، نشانه ها و راه های درمان سینوزیت لازم است بدانید عفونت‌های سینوسی قابل‌درمان هستند و بسیاری از افراد بدون نیاز به مراجعه به پزشک یا مصرف آنتی‌بیوتیک بهبود پیدا می‌کنند. بااین‌حال، اگر به‌طور مکرر به سینوزیت مبتلا می‌شوید یا به سینوزیت مزمن مبتلا هستید لازم است با پزشک مشورت کنید. در صورت عدم درمان، سینوزیت ممکن است موجب عوارض زیر شود:

  • آبسه: مجموعه‌ای از چرک و عفونت در حفره سینوس
  • مننژیت: یک بیماری خطرناک که می‌تواند باعث آسیب مغز و نخاع شود
  • سلولیت مداری: عفونت بافت اطراف چشم

از سوی دیگر، اگر در رابطه با علائم، نشانه ها و راه های درمان سینوزیت نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید از خدمات ویزیت پزشک در منزل استفاده کنید و به‌این‌ترتیب پاسخ سوالات خود را به‌صورت کامل دریافت کنید.

چگونه می‌توان از ابتلا به سینوزیت پیشگیری کرد؟

اکنون‌که از علائم، نشانه ها و راه های درمان سینوزیت آگاه شده‌اید لازم است در مورد راه‌های پیشگیری از این بیماری بدانید. ازآنجایی‌که سینوزیت می‌تواند پس از ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا یا واکنش آلرژیک اتفاق بیفتد، داشتن سبک زندگی سالم و کاهش قرار گرفتن در معرض میکروب‌ها و مواد آلرژی‌زا می‌تواند از ابتلا به سینوزیت جلوگیری کند. برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری، موارد زیر را رعایت کنید:

 

  • هر سال واکسن آنفولانزا را بزنید.
  • غذاهای سالم مانند میوه و سبزیجات بخورید.
  • به‌طور مرتب دستان خود را بشویید.
  • مرتباً دستان خود را بشویید.
  • قرار گرفتن در معرض دود، مواد شیمیایی، گرده و سایر عوامل آلرژی‌زا یا تحریک‌کننده را محدود کنید.
  • برای درمان آلرژی و سرماخوردگی، داروهای آنتی‌هیستامین مصرف کنید.
  • از تماس داشتن با افراد مبتلا به عفونت تنفسی فعال مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا خودداری کنید.

درنهایت، در این مقاله با علائم، نشانه ها و راه های درمان سینوزیت آشنا شدید. سینوزیت یا تورم بافت‌های حفره‌های سینوسی، بیماری‌ای شایع است که عوامل زیادی ازجمله ویروس‌ها و باکتری‌ها، پولیپ بینی یا حساسیت در آن نقش دارند. علائم و نشانه‌های این بیماری می‌تواند شامل احساس فشار در صورت، تب و خستگی باشد. با استراحت کردن، استفاده از داروهای بدون نسخه و افزایش مصرف مایعات می‌توانید علائم خود را در خانه درمان کنید. بااین‌حال، اگر علائم شما بهبود پیدا نکردند، اگر سینوزیت دائما رخ می‌دهد یا نشانه‌هایی را تجربه می‌کنید که شما را نگران می‌کند، با پزشک خود مشورت کنید. پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط به بیماری مننژیت را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *