خواندن جواب آزمایش بارداری

خواندن جواب آزمایش بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 09 / 09 / 1397

خواندن جواب آزمایش بارداری :

خواندن جواب آزمایش بارداری از جمله مواردی می باشد که هر زوجی علاقه دارند تا قبل از گفتن دکتر، خود به نتیجه جواب برسند. آزمایش خون بارداری آزمایشی ساده ای است که به بررسی غلظت هورمون HCG (Human Chorionic Gonadotropin) که در زمان بارداری تولید می شود، می پردازد. این هورمون بوسیله جفت تولید می شود که تخمک بارور شده را پس از لانه گزینی در رحم تغذیه می‌کند.

خواندن جواب آزمایش بارداری می تواند برای افراد مختلف راحت باشد اما برخی نکات همراه آن نیاز به تشخیص دکتر نیز دارد. از اصلی ترین عملکرد های هورمون حاملگی (HCG) می توان به جلوگیری از ریزش مخاط رحم و یا به اصطلاح پزشکی آندومتریوم و شروع عادت ماهیانه اشاره نمود که به طور معمول در دوره عادت‌ های ماهیانه به صورت عادی اتفاق می ‌افتد. در واقع می توان این گونه بیان نمود که بعد از عمل لقاح، سلول تخم فعالیت خود را برای تکثیر آغاز می نماید و بلاستوسیت ها را تولید می کند. همچنین بعد از تولید بلاستوسیت ها در اطراف این سلول ها، سلول های تروفوبلاست و سلول های سنسیشیو تروفوبلاست بوجود می آیند. اولین سلول خای تولید کننده هورمون حاملگی ، سلول های سنسیشیو تروفوبلاستمی باشند.

بعد از تولید هورمون حاملگی (HCG) از سلول های سنسیشیو تروفوبلاست می تواند بر جسم زرد اثر بگذارد و از تحلیل رفتن جسم زرد جلوگیری کند. با تولید پروژسترون از جسم زرد ، که باعث جلوگیری از ریزش دیواره رحم می شود زمینه لازم را برای شروع حاملگی و لانه گزینی فراهم می کند. در روز 22، لانه گزینی صورت می گیرد و با تشكیل جفت، تولید هورمون های HCG و پروژسترون، توسط سلول های جفت صورت می گیرد. بدین صورت اگر هورمون HCG در بدن خانم باردار وجود نداشته باشد، سلول های دیواره رحم شروع به ریزش می کند و دوره عادت ماهیانه شروع خواهد شد.

هورمون HCG یا همان هورمون حاملگی یازده روز بعد از لقاح در خون برای اولین بار قابل اندازه گیری است و همچنین این هورمون را بین 12 تا 14 روز بعد از لقاح در ادارار می توان اندازه گیری نمود. سطح هورمون HCG  در هفته های هشتم تا یاردهم بارداری به بیشترین مقدار خود می رسد و بعد از آن در طول دوران بارداری کاهش پیدا می کند. شاخصه اصلی تفسیر آزمایش بارداری غلظت مقدار هورمون HCG می باشد که طبق استاندارد تعریف شده برای این شاخص اگر کمتر از 10 باشد فرد باردار نمی باشد، اما اگر غلظت هورمون HCG یا همان هورمون حاملگی بیشتر از 25 باشد، فرد باردار می باشد و همچنین اگر غلظت این هورمون بین 10 تا 25 باشد به طور قطعی نمی توان بیان نمود که فرد باردار است یا خیر. این آزمایش جزء آزمایش هایی می باشد که به ناشتا بودن نیازی ندارد.

 

زمان صحیح بودن جواب آزمایش خون بارداری:

آزمایش بارداری به طور معمول با دو روش نمونه گیری خون و ادرار انجام می شود که در آزمایش خون مقدار هورمون HCG ، 11 روز پس از لقاح و در آزمایش ادرار 12 تا 14 روز بعد از لقاح قابل اندازه گیری است. طبق بررسی های انجام شده می توان بیان نمود که میزان هورمون HCG هر 72 ساعت تقریبا دوبرابر می شود. این هورمون در طول زمان بارداری کم می شود .

در بعضی موارد با وجود این که جواب آزمایش بارداری فرد مثبت است، اما میزان هورمون حاملگی( HCG ) در خون خانم باردار زیاد نمی باشد و این کم بودن هورمون خطری برای جنین ندارد اما زیاد بودن بیش از حد این هورمون می تواند برای جنین خطر ساز باشد که در این مواقع از فرد آزمایش هایی در فواصل زمانی منظم گرفته می شود تا به یک نتیجه مشخص دست یابند.

جواب آزمایش بارداری

تفسیر آزمایش بارداری:

برای خواندن جواب آزمایش بارداری، باید به در برگه نتیجه آزمایش به دنبال مقدار Beta_HCG باشید که این گزینه مقدار غلظت این هورمون را در خون مشخص می سازد. همچنین Reference Range  مثبت یا منفی بودن آزمایش را مشخص می سازد و در این قسمت موارد مشکوک نیز بیان می شود.

مقدار  Beta_HCGنتیجه جواب
کمتر از 10منفی
10 تا 25تکرار آزمایش
بیشتر از 25مثبت

 

اگر خانمی مشکلاتی همچون سابقه سقط جنین ، درد در زیر شکم و خونریزی داشته باشد پزشک مربوطه این آزمایش را مجددا تجویز می نماید اما این آزمایش در طول دوران بارداری مرتبا تکرار نمی شود.

 

دلایل پایین بودن مقدار هورمون HCG:

از شایع ترین دلایل پایین بودن مقدار هورمون حاملگی می توان به مواردی از قبیل

  • اشتباه در تعیین سن حاملگی
  • حاملگی خارج از رحم
  • احتمال سقط جنین

اشاره نمود و با این وجود اگر جواب آزمایش بارداری نشان دهد که مقدار هورمون HCG پایین می باشد، تکرار آزمایش امری ضروری می باشد تا از نتیجه بدست آمده اطمینان حاصل شود.

 

دلایل بالا بودن مقدار هورمونHCG:

همان طور که پایین بودن مقدار این هورمون دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد، بالا بودن آن نیز دلایلی را در بر خواهد داشت که عبارتند از:

  • حاملگی مولار
  • حاملگی چند قلویی
  • تخمین اشتباه سن

شایان ذکر است که اگر مقدار HCG بالا باشد ، نیز باید آزمایش بارداری طی 48 تا72 ساعت بعد تکرار شود.

آزمایش بارداری

عوامل تاثیر گذار بر مقدار HCG:

داروهای که برای نازایی استفاده می شوند تنها عاملی می باشد که می تواند بر مقدار هورمون HCG موثر باشد. اما گاهی اوقات پزشکان توصیه می کنند که قبل از انجام آزمایش بارداری برای اینکه جواب آزمایش بارداری از صحت بیشتری برخوردار باشد از انتی بیوتیک ها ، داروهای ضد درد استفاده نشود. بنابراین می توان بیان نمود که تفسیر جواب آزمایش بارداری برای هر فردی با رعایت نکات گفته شده امری ساده می باشد اما گاهی اوقات و در شرایط خاص پزشک نیز باید آزمایش را نیز بررسی نماید.

 

میزان هورمون HCG در بارداری
سطح نرمال HCG (MIU/ML)تعداد هفته هایی که از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته است. (LMP)
(AVG.14)  5-501
(AVG.21)   5-502
(AVG.42)   5-503
10-4254
19-73405
1080-565006
7650-229007-8
25700-2880009-12
13300-25400013-16
4060-16540017-24
3640-11700025-40

علت نتایج مثبت کاذب آزمایش بارداری

  • آلودگی باکتریائی ادرار
  • وجود پروتئین و یا خون در ادرار
  • مصرف متادون توسط بیمار

 

با مصرف بعضی داروها مثل پرومتازین یا کلردیازپوکساید , وجود بیماری هایی مثل پروتئینوری , هموگلوبینوری , و زایمان جدید تا سقط جنین , اشتباه در روش اجرای آزمایش , خطا در خوندان جواب آزمایش بارداری , ممکن است پاسخ مثبت کاذب دریافت شود که در تفسیر نتیجه آزمایش باید این موارد را در نظر داشت.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

 

1 دیدگاه

  1. پورقاسم گفت:

    از تیم ازمایش انلاین ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *