جواب آزمایش سرطان خون

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 26 / 05 / 1400

سرطان خون، درواقع سرطان مغز استخوان و خون است. مغز استخوان که در قسمت‌های اسفنجی استخوان‌های بدن ( دنده‌ها، مهره‌ها، جناغ، استخوان‌های لگن) قرار دارد، سلول‌های اولیه خون ساز، پیش ساز گلبول‌های قرمز خون، پلاکت‌ها و گلبول‌های سفید خون را می‌سازد. این پیش سازهای سلول‌های خونی نابالغ در مغز استخوان رشد کرده و بالغ می‌شوند تا زمانی که در جریان خون رها شوند.

سرطان خون زمانی ایجاد می‌شود که مغز استخوان، سلول‌های خونی غیرطبیعی تشکیل می‌دهد که تقسیم و رشد آنها خارج از کنترل است. در اغلب موارد، سرطان خون مربوط به گلبول‌های سفید خون است، اما می‌تواند در سایر انواع سلول‌های خونی نیز رخ دهد. گلبول‌های سفید معمولی با عفونت مبارزه می‌کنند اما در سرطان خون، گلبول‌های سفید غیرطبیعی که سلول‌های لوسمی نامیده می‌شوند، به همان میزان گلبول‌های طبیعی خون که در حالت عالی از بین می‌روند، نمی‌میرند. در عوض، آنها سلول‌های طبیعی از جمله گلبول‌های قرمز، پلاکت‌ها و گلبول‌های سفید معمولی و پیش سازهای آنها را در مغز استخوان جمع می‌کنند. این می‌تواند منجر به مشکل در دریافت اکسیژن کافی بافت‌ها (کم خونی)، کبودی و خونریزی آسان و افزایش خطر عفونت شود.

با گذشت زمان، سلول‌های لوسمی می‌توانند از طریق مغز استخوان و جریان خون (به اصطلاح “تومور مایع”) پخش شوند و در جایی دیگر از بدن به تقسیم خود ادامه دهند. در نهایت این امر منجر به آسیب رساندن به سایر اندام‌ها و بافت‌ها می‌شود. نوع آسیبی که به اندام‌ها وارد می‌شود، بستکی به نوع سرطان خون دارد. به عنوان مثال، طحال، کبد و غدد لنفاوی ممکن است با سلول‌های غیر طبیعی بزرگ شده و متورم شوند. گاهی اوقات، سلول‌های لوسمی به سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) می‌رسند و در مایع مغزی نخاعی تجمع می‌کنند.

 

علت اکثر لوسمی ها مشخص نیست. ثابت شده است که قرار گرفتن در معرض اشعه، مواد شیمیایی سرطان زا مانند بنزن و برخی داروهای ضد سرطان خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش می‌دهد. برخی موارد با اختلالات ژنتیکی یا عفونت‌های نادر ویروسی همراه است.

جواب آزمایش سرطان خون و انواع سرطان خون

انواع مختلفی از سرطان خون وجود دارد. سرطان خون به عنوان لوسمی نیز شناخته می‌شود که هر یک از آنها بر اساس سرعت رشد، اتفاقی که در بدن در صورت عدم درمان بروز می‌دهد و نوع گلبول سفید خون که سرطان در آن شروع شده است، طبقه بندی می‌شود. دو دسته از سلول‌های اولیه خون ساز (پیش سازهای نابالغ) گلبول‌های سفید تولید می‌کنند:

  • سلول‌های پیش ساز میلوئید گلبول‌های قرمز، پلاکت‌ها و چندین نوع گلبول سفید تولید می‌کنند که به گرانولوسیت‌ها معروف هستند. گرانولوسیت‌ها در خون گردش می‌کنند و با کشتن و هضم باکتری‌ها با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند.
  • سلول‌های پیش ساز لنفوئید به لنفوسیت‌ها تبدیل می‌شوند. نوع دیگری از گلبول‌های سفید خون که هم در خون و هم در سیستم لنفاوی یافت می‌شوند. آنها پاسخ ایمنی بدن را هماهنگ می‌کنند و زیر مجموعه لنفوسیت‌ها آنتی بادی تولید می‌کنند.

بر این اساس، سرطان خون می تواند به عنوان میلوئید یا لنفوئید طبقه بندی شود. انواع دیگر سرطان بر لنفوسیت‌ها تأثیر می‌گذارد اما در سیستم لنفاوی رخ می‌دهد نه مغز استخوان. این نوع از سرطان لنفوم نامیده می‌شوند و تشخیص و درمان متفاوتی دارند.

چهار نوع اصلی سرطان خون وجود دارد:

لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL). این نوع از لنفوسیت‌های نابالغ ایجاد می‌شود. سلول‌های لوسمی لنفوئیدی در ALL لنفوبلاست لوسمیک نامیده می‌شوند. همه می‌توانند به سرعت رشد کرده و گسترش یابند و بدون درمان، ظرف چند ماه می‌تواند کشنده باشد. سلول‌های انفجاری لوسمیک در مغز استخوان و خون جمع می‌شوند. گاهی سرطان می‌تواند به غدد لنفاوی و سیستم عصبی مرکزی نیز سرایت کن. ALL بدون درمان ممکن است خطر ابتدا به کم خونی، ایمنی ضعیف و خونریزی و کبودی آسان را افزایش دهد. ALL در کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است.

لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL): این نوع در لنفوسیت‌های نابالغ نیز شروع می‌شود، اما ظاهر سلول‌های لوسمی شبیه لنفوسیت‌های بالغ است. در مقایسه با انواع دیگر سرطان خون، پیشرفت آن (CLL) کندتر است. شکل کند رشد CLL می‌تواند سال‌ها ثابت بماند و نیازی به درمان ندارد. با این حال، یک نوع سریعتر CLL وجود دارد که تولید طبیعی سلول‌های خونی را مسدود کرده و نیاز به درمان دارد. افراد مبتلا به CLL ممکن است غدد لنفاوی بزرگ شده (به نام لنفادنوپاتی)، نقص ایمونوگلوبولین که منجر به ضعف ایمنی می‌شود، خود ایمنی (مانند همولیز خود ایمنی) و بزرگ شدن طحال را تجربه کنند. CLL عمدتا افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

لوسمی میلوئید حاد (AML): این به طور کلی سرطانی است که به سرعت در حال توسعه است و در آن سلول‌های میلوئید نابالغ به طور مداوم در مغز استخوان یا بافت‌های دیگر تقسیم می‌شوند و می‌توانند سلول‌های سفید خون نارس و ناکارآمد را جایگزین مغز استخوان کنند. AML درمان نشده منجر به کم خونی، ضعف ایمنی و عفونت‌ها و کبودی و خونریزی بسیار آسان می‌شود. این بیماری بیشتر در افراد مسن شایع است، اما می‌تواند در کودکان و نوجوانان نیز رخ دهد.

لوسمی مزمن میلوئیدی (میلوژنیک) (CML): این نوع از سرطان خون رشد کندی دارد. افراد مبتلا به CML اغلب در ابتدا هیچ علامتی ندارند. با این حال، معمولا بیماری در طول آزمایش خون معمولی یا فیزیکی تشخیص داده می‌شوند. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، شبیه بیماری‌های شایع و کمتر جدی هستند و شامل انرژی کم، رنگ پریدگی پوست، ناراحتی معده ناشی از بزرگ شدن طحال و کاهش وزن بدون دلیل می‌شود. CML معمولاً در بزرگسالان رخ می‌دهد و افراد 65 سال به بالا بیشتر در معرض خطر هستند. به ندرت کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. CML به طور کلی می‌تواند به طور موثری با داروهایی به نام مهار کننده‌های تیروزین کیناز درمان شود.

هنگامی که پزشک آزمایش خون را تجویز می‌کند، از بین لیستی از مطالعات شیمیایی که در آزمایشگاه روی نمونه خون شما انجام می‌شود، نوع آزمایش را انتخاب می‌کند. جواب آزمایش خون می‌تواند سرنخ‌های مهمی در مورد آنچه در بدن شما می‌گذرد ارائه دهد. اگر پزشک به بیمار بودن شما (سرطان خون) مشکوک باشد، ممکن است خون شما را آزمایش کند. این آزمایشات عبارت‌اند از:

  • اندازه گیری تعداد گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکتها
  • تشخیص نشانگرهای زیستی که ممکن است نشان دهنده فعالیت سرطان باشند
  • بررسی مواد شیمیایی مختلفی که می‌تواند نحوه عملکرد سایر قسمت‌های بدن شما از جمله کبد، کلیه، قلب و ریه‌ها را نشان دهد.

 

جواب آزمایش سرطان خون چگونه به دست می‌آید؟

قبل از هر چیزی، در صورت نیاز به پیروی از دستورالعمل‌های خاص، با پزشک خود مشورت کنید. به عنوان مثال، پزشک ممکن است از شما بخواهد که قبل از گرفتن خون، روزه بگیرید (نه بخورید و نه بنوشید). آزمایش خون معمولاً به یکی از دو روش زیر انجام می‌شود:

  • یک سوزن وارد ورید می‌شود (معمولاً در قسمت بازو) و خون خارج می‌شود. ممکن است یک سوزش جزئی را احساس کنید. نمونه شما در یک لوله آزمایش قرار داده می‌شود و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می‌شود.
  • اگر فقط مقدار کمی خون نیاز باشد، پزشک می‌تواند با سوزن زدن به نوک انگشت شما خون مورد نظر را دریافت کند. نمونه خون شما بر روی اسلاید شیشه‌ای آزمایشگاهی قرار داده می‌شود تا در زیر میکروسکوپ یا در لوله آزمایش برای تجزیه و تحلیل بررسی شود.

جواب آزمایش سرطان خون با توجه به نوع بیماری و آزمایش موارد بسیار زیادی را در خون بررسی و اندازه‌گیری می‌کنند که عبارت‌اند از:

  • تعادل الکترولیت (مانند سدیم یا پتاسیم)
  • پروتئین (مانند آلبومین، بتا 2 -میکروگلوبولین، ایمونوگلوبولین ها [IgM ، IgG و دیگران] و لاکتات دهیدروژناز [LDH])
  • قند خون
  • کلسترول
  • مواد شیمیایی که نشان دهنده عملکرد کبد و کلیه است
  • آنتی بادی‌ها از جمله آنهایی که از واکسیناسیون ایجاد شده‌اند (مانند آنتی بادی های فلج اطفال)
  • هورمون‌ها (مانند هورمون تیروئید)
  • مواد معدنی (مانند آهن، کلسیم یا پتاسیم)
  • ویتامین‌ها (مانند B12 یا فولات)

آزمایش لکه‌گذاری خون

اگر جواب آزمایش CBC غیر طبیعی یا مبهم باشد یا اگر پزشک تصور کند که یک اختلال یا بیماری ممکن است تولید طبیعی سلول‌های خونی را مختل کرده باشد، وی ممکن است دستور آزمایش خون (که به آن اسمیر خون محیطی نیز گفته می‌شود) را بدهد. جواب آزمایش سرطان خون به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که آیا گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها در ظاهر و تعداد طبیعی هستند یا خیر. همچنین برای تعیین نسبت هر نوع سلول سفید نسبت به تعداد کل سلول‌های سفید استفاده می‌شود. نتایج همچنین به پزشک شما کمک می‌کند تا تولید سلول و بلوغ سلولی را قبل و در حین درمان سرطان خون کنترل کند.

  • جواب آزمایش سرطان خون لکه‌گذاری یا اسمیر خون: این آزمایش می‌تواند وجود سلول‌های غیر طبیعی یا نابالغ را نشان دهد که ممکن است وجود یک بیماری زمینه‌ای را هشدار دهد، اطلاعاتی در مورد شدت آن ارائه دهد و نیاز به آزمایش بیشتر را باشد.
  • شمارش کامل خون

شمارش کامل خون (CBC) یک آزمایش رایج است که تصویری کلی از سلامت شما را ارائه می‌دهد. CBC تعداد گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید (نوتروفیل‌ها، ائوزینوفیل‌ها، بازوفیل‌ها، مونوسیت‌ها و لنفوسیت‌ها) و پلاکت‌ها و سطح هموگلوبین و هماتوکریت را در خون شما اندازه گیری می‌کند. بسیاری از بیماری‌ها باعث افزایش یا کاهش شمارش خون میشوند. پزشک شما ممکن است به طور منظم یک CBC برای نظارت بر وضعیت شما یا پیگیری پاسخ بدن شما به درمان تجویز کند.

جواب آزمایش سرطان خون؛ شمارش کامل خون: محدوده طبیعی در آزمایشگاه‌های مختلف کمی متفاوت است، بنابراین از پزشک خود بخواهید تا نتایج را با شما مرور کند. نتایج بالای یا زیر محدوده نرمال ممکن است نشانه مشکلات مربوط به سلامتی باشد.

  • تجزیه و تحلیل سیتوژنتیک

نمونه‌های مایع، بافت و سلول‌ها در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرند تا تغییرات کروموزومی را جستجو کنند. تجزیه و تحلیل سیتوژنتیک تغییرات کروموزومی را تشخیص می‌دهد و در برخی موارد، ممکن است ژن‌های واقعی را که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، شناسایی کند. به فردی که کروموزوم‌ها را تهیه و بررسی کرده و نتایج را تفسیر می‌کند، “سیتوژنتیک” گفته می‌شود. در این آزمایش نمونه‌های سلولی از طریق آزمایش خون یا مغز استخوان جمع آوری می‌شود.

جواب آزمایش سرطان خون؛ تجزیه و تحلیل سیتوژنتیک: این یافته‌ها به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند تا انواع خاصی از سرطان خون را تشخیص دهند، رویکردهای درمانی را تعیین کرده و پاسخ به درمان را کنترل کنند.

  • فلوسیتومتری

فلوسیتومتری می‌تواند نوع سلول‌های نمونه خون یا مغز استخوان، از جمله انواع سلول‌های سرطانی را مشخص کند. این نوع سلول‌های سرطانی بر اساس وجود یا عدم وجود برخی نشانگرهای پروتئینی (آنتی ژن ها) در سطح سلول تشخیص داده می‌شوند. رایج‌ترین استفاده از فلوسیتومتری در شناسایی نشانگرهای روی سلول‌ها، به ویژه در سیستم ایمنی بدن (به نام ایمونوفنوتیپ) است.

جواب آزمایش سرطان خون؛ فلوسیتومتری: فلوسیتومتری می‌تواند اطلاعاتی را برای تشخیص، مرحله بندی و نظارت بر سرطان‌های خون ارائه دهد. همچنین می‌تواند برای آزمایش حداقل بیماری باقی مانده (MRD)، تعداد سلول‌های سرطانی باقی مانده در بدن پس از درمان استفاده شود. تشخیص MRD به پزشکان کمک می‌کند تا تشخیص دهند که کدام بیماران نیاز به درمان اضافی دارند و کدام بیماران نیاز به درمان ندارند. ارزیابی MRD در خون شما همچنین ممکن است به پزشک شما کمک کند تا تصمیم بگیرد که چگونه بیماری شما را تحت نظر داشته باشد و چگونه بعد از اتمام درمان وضعیت پزشکی شما را دنبال کند.

  • پروفایل بیان ژن

آزمایشی که می‌تواند به شناسایی زیرگونه‌ها و عوامل خطر سرطان کمک کند. پروفایل بیان ژن عموماً در عمل بالینی استفاده نمی‌شود و این آزمایشات هنوز بیشتر به عنوان ابزار تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آزمایش از روشی به نام “تجزیه ریزآرایه” برای شناسایی ترکیب ژن‌هایی استفاده می کند که در پاسخ به شرایط خاص فعال یا غیرفعال هستند. در این آزمایش ژن‌ها از نمونه خون یا بافت جمع آوری می‌شوند.

جواب آزمایش سرطان خون؛ پروفایل بیان ژن: یافته‌های آزمایش ممکن است امکان طبقه بندی تومورها را با دقت بیشتری فراهم سازد و به پزشکان در پیش بینی نحوه پاسخ بدن بیماران به درمان و همچنین احتمال افزایش خطر عود بیماری در پزشکان کمک کند.

 

  • جواب آزمایش سرطان خون؛ ایمونوفنوتیپینگ

ایمونوفنوتیپ نوع خاصی از سلول‌ها را در نمونه‌ای از سلول‌های خون، مغز استخوان یا غدد لنفاوی مشخص می‌کند. این روش می‌تواند در تعیین بهترین درمان مفید و حائز اهمیت باشد. به عنوان مثال، ایمونوفنوتیپ می‌تواند سلول‌های لوسمیک میلوئیدی را از سلول‌های لوسمی لنفوسیتی، لنفوسیت‌های معمولی را از لنفوسیت‌های لوسمیک و لنفوسیت‌های سلول B را از لنفوسیت‌های سلول T متمایز کند. ایمونوفنوتیپ همچنین نشان می‌دهد که آیا سلول‌های شما مونوکلونال هستند (از یک سلول بدخیم مشتق شده‌اند) یا خیر.

جواب آزمایش سرطان خونی؛ پروفایل مولکولی

پروفایل مولکولی شامل استفاده از فناوری‌های مختلف برای درک ویژگی‌های زیرین در سلول‌های سرطانی است و می‌تواند برای شناسایی نشانگرهای زیستی خاصی از سرطان که با پاسخ، مقاومت یا عدم پاسخ به برخی از رویکردهای درمانی مرتبط هستند، مورد استفاده قرار گیرد. هدف نهایی پروفایل مولکولی توسعه درمان‌های فردی بسیار هدفمند و موثر است که می‌تواند بیماری را بهبود بخشد.
مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *