تیروئید در بارداری

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 15 / 04 / 1400

بیماری تیروئید گروهی از اختلالات است که بر غده تیروئید تأثیر می‌گذارد. تیروئید غده‌ای کوچک و پروانه‌ای شکل در جلوی گردن شما است که هورمون‌های تیروئید را تولید می‌کند. هورمون‌های تیروئید چگونگی استفاده از انرژی بدن را کنترل می‌کنند، بنابراین بر نحوه عملکرد تقریباً هر عضوی در بدن تأثیر می‌گذارد، حتی در نحوه ضربان قلب.
گاهی اوقات غده تیروئید این هورمون‌ها را بیش از حد یا کم‌تر از حد معمول و طبیعی تولید می‌کند. به مقدار زیاد هورمون تیروئید پرکاری تیروئید گفته می‌شود و می‌تواند باعث تسریع در بسیاری از عملکردهای بدن شما شود. تولید “بیش از حد” هورمون یعنی تیروئید بیش از حد فعال است. کم کاری تیروئید به تولید کم هورمون گفته می‌شود و می‌تواند باعث کند شدن بسیاری از عملکردهای بدن شما شود. کم کاری تیروئید به عنوان “Hypo” نیز شناخته می‌شود.
اگر به مشکلات تیروئیدی مبتلا هستید، می‌توانید با انجام آزمایشات منظم و آزمایش تیروئید عملکرد تیروئید و مصرف هر دارویی که پزشک برای شما تجویز کرده است، بارداری سالمی داشته باشید و از سلامت کودک خود محافظت کنید.

هورمون‌های تیروئید چه نقشی در بارداری دارند؟

هورمونهای تیروئید برای رشد طبیعی مغز و سیستم عصبی کودک بسیار مهم و حائز اهمیت است. در سه ماهه اول بارداری رشد کودک شما به تأمین هورمون تیروئید بستگی دارد که از طریق پیوند خارجی NIH جفت حاصل می‌شود. حدودا در 12 هفته، تیروئید کودک به تنهایی شروع به کار می‌کند، اما تا هفته 18 الی 20 بارداری هورمون تیروئید کافی تولید نمی‌کند. به بیان ساده‌تر، میزان هورمونی که به تنهایی در هفته 12 تولید می‌شود، برای کودک کافی نیست. وجود دو هورمون مرتبط با بارداری (گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) و استروژن) باعث می‌شود سطح هورمون تیروئید در خون اندازه‌گیری شود. تیروئید در زنان سالم در دوران بارداری کمی بزرگ می‌شود، اما معمولاً به اندازه‌ای نیست که یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در طول معاینه بدنی آن را احساس کند.

 

تشخیص مشکلات تیروئید در بارداری به دلیل سطح بالاتر هورمون‌های تیروئید و سایر علائمی که هم در بارداری و هم در اختلالات تیروئید رخ می‌دهد، دشوار است. برخی از علائم پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید به راحتی قابل تشخیص هستند و ممکن است پزشک شما را وادار کند تا آزمایش‌های لازم جهت بررسی، تشخیص یا رد مشکلات مربوط به تیروئید را انجام دهید. نوع دیگری از بیماری تیروئید (تیروئیدیت پس از زایمان) ممکن است پس از زایمان در مادر ایجاد شود.

پرکاری تیروئید در بارداری

علائم پرکاری تیروئید در بارداری: برخی از علائم و نشانه‌های پرکاری تیروئید اغلب در بارداری‌های طبیعی اتفاق می‌افتد، از جمله ضربان قلب سریعتر از حد معمول، مشکل در برخورد با گرما و خستگی. علائم و نشانه‌های دیگر پرکاری تیروئید در بارداری عبارت‌اند از:

  • ضربان قلب سریع و نامنظم
  • لرزش در دست‌ها
  • کاهش وزن غیرقابل توضیح یا عدم داشتن وزن طبیعی در بارداری

چه عواملی باعث پرکاری تیروئید در بارداری می‌شود؟

پرکاری تیروئید در بارداری معمولاً به علت وجود بیماری گریوز اتفاق می‌افتد و از هر 1000 حاملگی در ایالات متحده از 1 تا 4 مورد رخ می‌دهد. با این بیماری، سیستم ایمنی بدن شما آنتی‌بادی می‌سازد که باعث می‌شود تیروئید بیش از حد هورمون تولید کند. این آنتی بادی ایمونوگلوبولین تحریک کننده تیروئید یا TSI نامیده می‌شود.
بیماری گریوز ممکن است اولین بار در دوران بارداری ظاهر شود. با این حال، اگر قبلاً به بیماری گریوز مبتلا بوده‌اید، علائم شما در سه ماهه دوم و سوم بهبود می‌یابند. بعضی از قسمت‌های سیستم ایمنی بدن در اواخر بارداری فعالیت کمتری دارند بنابراین سیستم ایمنی بدن TSI کمتری ایجاد می‌کند. به همین دلیل ممکن است علائم بهبود یابند. بیماری گریوز اغلب در چند ماه اول پس از تولد کودک، هنگامی که سطح TSI دوباره افزایش می‌یابد، دوباره بدتر می‌شود. اگر به بیماری گریوز مبتلا هستید، به احتمال زیاد پزشک در طول بارداری به صورت ماهانه عملکرد تیروئید شما را مورد آزمایش قرار می‌دهد و ممکن است لازم باشد پرکاری تیروئید را درمان کرد. زیرا سطح هورمون تیروئیدی که بیش از حد بالا است ممکن است به سلامتی شما و کودک آسیب برساند.
پرکاری تیروئید در بارداری به ندرت با پیوند خارجی hyperemesis gravidarum NIH (حالت تهوع و استفراغ شدید که می‌تواند منجر به کاهش وزن و کمبود آب بدن شود)، مرتبط است. کارشناسان معتقدند این حالت تهوع و استفراغ شدید به دلیل مقادیر بالای hCG در اوایل بارداری ایجاد می‌شود. سطح بالای hCG می‌تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون تیروئید در بارداری شود اما معمولا در نیمه دوم بارداری از بین می‌رود. گاهی اوقات، وجود یک یا چند گره یا توده در تیروئید باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید نیز می‌شود.

پرکاری تیروئید چگونه می تواند بر من و نوزادم تأثیر بگذارد؟

پرکاری تیروئید درمان نشده در دوران بارداری می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی که در ادامه ارائه داده شده‌اند، شود:

  • سقط جنین
  • تولد زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • پره اکلامپسی: افزایش خطرناک فشار خون در بارداری
  • تیروئید وخیم: وخیم‌تر شدن شدید علائم
  • نارسایی احتقانی قلب: بدن خون، غذا و اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند.

به ندرت، ممکن است بیماری گریوز بر روی تیروئید کودک تأثیر بگذارد و باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید شود. حتی اگر پرکاری تیروئید با درمان ید رادیواکتیو برای از بین بردن سلول‌های تیروئید یا جراحی برای برداشتن غده تیروئید استفاده شده باشد، بدن شما هنوز آنتی بادی TSI را تولید می‌کند. وقتی سطح این آنتی بادی زیاد است، TSI ممکن است به جریان خون کودک شما برسد. همانطور که TSI باعث می‌شود غده تیروئید خودتان بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند، می‌تواند منجر به تولید بیش از حد تیروئید کودک نیز شود. اگر برای درمان بیماری گریوز عمل جراحی یا درمان ید رادیواکتیو انجام داده‌اید، به پزشک خود بگویید تا بتواند سطح TSI شما را بررسی کند. اگر میزان این هورمون بسیار بالا باشد، پزشک در اواخر بارداری کودک شما را از نظر مشکلات مربوط به تیروئید کنترل می‌کند.

 

تیروئید پرکار در نوزاد متولد شده ممکن است منجر به بروز علائمی از قبیل موارد زیر شود:

  • ضربان قلب سریع، که می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود
  • بستن زودرس لک نرم در جمجمه کودک
  • کاهش وزن
  • تحریک پذیری

گاهی اوقات تیروئید بزرگ شده می‌تواند به نای کودک فشار آورده و نفس کشیدن را برای کودک سخت کند. اگر به بیماری گریوز مبتلا هستید، تیم مراقبت‌های بهداشتی باید از نزدیک شما و نوزاد را کنترل کند.

پزشکان چگونه پرکاری تیروئید در بارداری را تشخیص می‌دهند؟

پزشک علائم شما را بررسی می‌کند و برخی آزمایشات خون را برای اندازه‌گیری سطح هورمون تیروئید انجام می‌دهد. پزشک همچنین ممکن است به دنبال آنتی بادی در خون شما باشد تا ببیند بیماری Graves باعث پرکاری تیروئید شده است یا خیر.

روش‌های درمانی پرکاری تیروئید در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری دچار پرکاری تیروئید خفیف باشید، احتمالاً نیازی به درمان نخواهید داشت. اگر پرکاری تیروئید با hyperemesis gravidarum مرتبط باشد، شما فقط به درمان استفراغ و کم آبی نیاز دارید. اگر پرکاری تیروئید شدیدتر باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد تیروئید را تجویز کند که باعث می‌شود غده تیروئید هورمون کمتری تولید کند. این روش درمانی از ورود بیش از حد هورمون تیروئید به جریان خون کودک جلوگیری می‌کند. ممکن است بخواهید به یک متخصص مانند متخصص غدد یا متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، که می‌تواند کودک شما را با دقت کنترل کند تا مطمئن شود که دوز مناسب دریافت می‌کنید.
پزشکان اغلب زنان باردار را با داروی ضد تیروئید propylthiouracil NIH (PTU) در 3 ماه اول بارداری تحت درمان قرار می‌دهند. نوع دیگری از داروی ضد تیروئید، پیوند خارجی متی مازول NIH، آسان‌تر است و عوارض جانبی کمتری دارد، اما کمی بیشتر از PTU باعث بروز نقایص جدی در هنگام تولد می‌شود. البته خوشبختانه نقص مادرزادی در هر دو نوع دارو نادر است. بعضی اوقات پزشکان پس از سه ماهه اول بارداری به متی مازول روی می‌آورند. بعضی از خانم‌های دیگر در سه ماهه سوم به داروی ضد تیروئید احتیاج ندارند.
مقادیر کمی داروی ضد تیروئید به جریان خون کودک منتقل می‌شود و میزان هورمون تیروئید را که کودک ایجاد می‌کند، کاهش می‌دهد. اگر داروی ضد تیروئید مصرف می‌کنید، پزشک کمترین دوز ممکن را برای جلوگیری از کم کاری تیروئید در کودک شما تجویز می‌کند و این میزان از دارو برای درمان سطح بالای هورمون تیروئید کافی است و می‌تواند روی کودک شما نیز تأثیر بگذارد. داروهای ضد تیروئید می‌توانند در برخی از افراد عوارض جانبی ایجاد کنند، از جمله:

  • واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات و خارش
  • به ندرت، کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون در بدن، که می‌تواند قدرت بدن و سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت کاهش کند.
  • نارسایی کبدی (در موارد نادر)

داروی ضد تیروئید را متوقف کنید و در صورت بروز هر یک از این علائم در هنگام مصرف داروهای ضد تیروئید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • زردی پوست یا سفیدی چشم که به آن زردی گفته می‌شود
  • درد ناراحت کننده در شکم
  • گلودرد مداوم
  • تب

 

اگر در همان روز از دکتر خود خبری دریافت نکردید، باید به نزدیکترین اورژانس مراجعه نمایید. همچنین در صورت مصرف داروهای ضد تیروئید برای اولین بار در صورت بروز هر یک از این علائم باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • افزایش خستگی یا ضعف
  • از دست دادن اشتها
  • بثورات پوستی یا خارش
  • کبودی ( کبودی که با جزئی‌ترین ضربه ایجاد می‌شود)

اگر به داروهای ضد تیروئید حساسیت یا عوارض جانبی شدید دارید، ممکن است پزشک جراحی را برای برداشتن بخشی یا بیشتر غده تیروئید در نظر بگیرد. بهترین زمان برای جراحی تیروئید در دوران بارداری در سه ماهه دوم است. درمان ید رادیواکتیو برای زنان باردار گزینه مناسبی نیست زیرا می‌تواند به غده تیروئید کودک آسیب برساند.

علائم کم کاری تیروئید در بارداری چیست؟

علائم تیروئید کم کار اغلب در زنان باردار همانند سایر افراد مبتلا به کم کاری تیروئید است. علائم شامل:

  • خستگی شدید
  • مشکل در مقابله با سرما
  • گرفتگی عضلات
  • یبوست شدید
  • مشکلات حافظه یا تمرکز

بیشتر موارد کم کاری تیروئید در بارداری خفیف است و ممکن است علائمی نداشته باشد.

چه عواملی باعث کم کاری تیروئید در بارداری می‌شوند؟

کم کاری تیروئید در بارداری معمولاً به دلیل بیماری هاشیموتو ایجاد می‌شود و از هر 100 بارداری در 2 تا 3 مورد اتفاق می‌افتد. بیماری هاشیموتو یک اختلال خود ایمنی است. در بیماری هاشیموتو، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌هایی ایجاد می‌کند که به تیروئید حمله می‌کنند و باعث التهاب و آسیب می‌شوند که منجر به کمتر شدن توانایی تولید هورمون‌های تیروئید می‌شود.

کم کاری تیروئید چگونه می‌تواند بر من و نوزادم تأثیر بگذارد؟

کم کاری تیروئید درمان نشده در دوران بارداری می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیر شود:

  • پره اکلامپسی: افزایش خطرناک فشار خون در اواخر بارداری
  • کم خونی
  • سقط جنین
  • وزن کم هنگام تولد
  • مرده زایی
  • نارسایی احتقانی قلب (به ندرت)

این مشکلات اغلب با کم کاری تیروئید شدید اتفاق می‌افتد. از آنجا که هورمون‌های تیروئید برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک بسیار مهم هستند، کم کاری تیروئید درمان نشده (به ویژه در سه ماهه اول) می‌تواند باعث ضریب هوشی پایین و مشکلات رشد شود.

پزشکان چگونه کم کاری تیروئید را در بارداری تشخیص می‌دهند؟

پزشک علائم شما را بررسی می‌کند و برخی آزمایشات خون را برای اندازه گیری سطح هورمون تیروئید تجویز می‌کند. پزشک همچنین ممکن است به دنبال آنتی بادی‌های خاصی در خون شما باشد تا ببیند بیماری هاشیموتو باعث کم کاری تیروئید شده است یا خیر.

پزشکان چگونه کم کاری تیروئید را در دوران بارداری درمان می‌کنند؟

درمان کم کاری تیروئید شامل جایگزینی هورمونی است که غده تیروئید دیگر قادر به تولید آن نیست. پزشک شما به احتمال زیاد پیوند خارجی لووتیروکسین NIH را تجویز می‌کند. داروی هورمون تیروئید که همان T4 است، یکی از هورمون‌هایی که تیروئید به طور معمول تولید می‌کند. لووتیروکسین برای کودک شما بی خطر است و تا زمانی که کودک نتواند هورمون تیروئید خود را بسازد بسیار مهم است.
تیروئید نوع دوم، هورمون T3 را ایجاد می‌کند. در اوایل بارداری، T3 مانند T4 نمی‌تواند وارد مغز کودک شما شود. در عوض، هر T3 مورد نیاز مغز کودک از T4 ساخته می‌شود. T3 در بسیاری از داروهای تیروئید ساخته شده با تیروئید حیوانی مانند Armor Thyroid موجود است، اما برای رشد مغز کودک شما مفید نیست. این داروها حاوی T3 زیاد و T4 کافی نیستند و نباید در دوران بارداری استفاده شوند. متخصصان توصیه می‌کنند فقط در زمان بارداری از لووتیروکسین (T4) استفاده کنید.

 

برخی از زنان مبتلا به کم کاری تیروئید تحت بالینی (نوعی خفیف از این بیماری و بدون علائم واضح) ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. اگر قبل از بارداری کم کاری تیروئید داشته‌اید و از لووتیروکسین استفاده می‌کنید، احتمالاً باید دوز خود را افزایش دهید. اکثر متخصصان تیروئید توصیه می‌کنند که دو دوز اضافی داروی تیروئید در هفته مصرف شود و بلافاصله شروع شود. به محض اطلاع از باردار بودن خود باید با پزشک تماس بگیرید. به احتمال زیاد پزشک برای نیمه اول بارداری و حداقل یک بار بعد از 30 هفته هر 4 تا 6 هفته سطح هورمون تیروئید شما را آزمایش می‌کند. زیرا ممکن است لازم باشد دوز خود را چند بار تنظیم کنید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *