Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
تفسیر نتیجه آزمایش خون - آزمایش آنلاین

تفسیر نتیجه آزمایش خون

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 13 / 03 / 1398

در بیشتر مواقع تفسیر نتایج آزمایش خود و یا اطرافیان برای ما مهم است، وجود علامت‎های اختصاری در مورد نقش بعضی از مواد شیمیایی که در بدن موجودند، باعث سردرگمی بیشتر ما می‎شوند. البته امروزه جداول نتیجه آزمایش خون همراه با رفرنس و مرجع هستند که کار ما را برای بررسی راحت‎تر کرده است، اما اغلب افراد روی نتیجه آزمایش خود حساس هستند و می‌خواهند هرچه سریع‌تر در مورد آن با پزشک معالج صحبت کنند.

تست آزمایش خون در اغلب موارد برای بررسی بیماری و یا یک مشکل خاص در بدن است. در بعضی موارد تغییراتی در خون به وجود می‎آید که تنها با آزمایش خون مشخص می‎شوند و ممکن است در صورت متوجه نشدن آن در دراز مدت باعث به وجود آمدن اختلال و بیماری در شخص شوند.

امروزه نتایج آزمایشات خون به صورت تفکیک شده به صورت بیوشیمی، همائولوژی، ارزیابی هورمون‌ها و لیمونولوژی ارائه می‌شوند. مواردی مانند چربی خون، قند خون، اوره و به صورت کلی نتایج تغذیه بر روی خون، در قسمت بیوشیمی قابل مشاهده هستند.

 

زمان‎بندی آزمایش خون در افراد

بهتر است هر 6 ماه یک بار، هر شخص برای آزمایش خون بدن خود اقدام کند، البته افرادی که دچار بیماری خاصی می‎شوند، پزشک برای آنها در دوره‎های کوتاه‎تری نیز انجام آزمایش را توصیه می‎کند.

 

چه زمانی برای انجام آزمایش خون مناسب‌تر است؟

زمان انجام آزمایش خون، در هر آزمایشی متفاوت است. برای نمونه، زمان انجام آزمایش کورتیزول هشت صبح و یا 4 بعد از ظهر و یا تست قند خون به صورت ناشتا، باید در موقع صبح و به صورت کاملا ناشتا (حداقل 8 ساعت) انجام گیرد.

چگونگی تشخیص کم‌خونی

با در نظر گرفتن مقادیر گلبول‎های قرمز، هماتوکریت و میزان هموگلوبین خون می‎توان به کم‎خونی پی برد. همچنین آزمایش cbc به تشخیص این عامل کمک می‎کند.

 

تشخیص بالا بودن چربی خون با انجام آزمایش خون

عامل اصلی چربی خون، میزان تری گلیسرید خون است. به طور مثال تری گلیسرید بالای چهارصد میلی‌گرم در دسی لیتر و همچنین کلسترول بالای دویست و چهل میلی‎گرم در دسی لیتر باشد، چربی خون بالا محسوب می‎شوند.

 

آزمایش چربی خون برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از مهم‎ترین عوامل گرفتگی رگ‎های قلب، وجود چربی خون بالا است. به افراد بالای 20 سال توصیه  می‎شود هر سال 1 بار این آزمایش را انجام دهند تا خون از نظر کلسترول تام، کلسترول خوب ، کلسترول بد و تری گلیسیرید مورد آزمایش قرار گیرد. در صورتی که چربی خون متعادل باشد تا سن چهل سالگی هر پنج سال یک بار ، بعد از 40 سالگی هر 2 سال یک بار و بعد از 50 سالگی سالی یک بار توصیه می‎شود.

 

آزمایش تیروئید

برای تشخیص پرکاری و یا کم کاری غده تیروئید ، آزمایش تیروئید و بررسی میزان هورمون‎های زیر توصیه می‎شود:

T3 (میزان نرمال در افرا بالغ 0.52 تا 1.85 نانوگرم در میل‎لیتر)

T4 ( میزان نرمال در افراد بالغ 4 تا 13 میکروگرم در دسی‎لیتر)

TSH (میزان نرمال در افراد بالغ 0.32 تا 5.2 میکرویونیت در میلی‌لیتر)

تشخیص مقدار قند خون با استفاده از آزمایش خون

قند خون به وسیله آزمایش خون به صورت ناشتا صورت می‎گیرد. قند خون ناشتا و نرمال مقداری بین 70 تا 99 میلی‎گرم در دسی‎لیتر است. فردی که دچار دیابت خون می‎شود، قندی بالاتر از 126 به صورت ناشتا را دارا است. افرادی دیگر در موقعیت پیش دیابت قرار دارند، این افراد قند خونی بالغ بر 100 تا 126 را در آزمایش خود مشاهده می‎کنند. برای بررسی میزان قند خون، آزمایش HbA1C توصیه می‎شود که در طی دوره‌ای مشخص، قند خون کنترل می‎شود و اگر میزان آن از نه درصد بالاتر شود نشانگر قند خون بالا است.

 

تشخیص اختلالات کبدی با استفاده از آزمایش خون

برای بررسی اختلالات کبدی و همین‎طور هپاتیت، آزمایشات ساده کبدی مانند زیر است.

SGPT (میزان نرمال در خانم‎ها پایین‎تر از 31 واحد در لیتر، در آقایان پایین‌تر از 41 واحد در لیتر)

SGOT (میزان نرمال در خانم‎ها پایین‌تر از 31 واحد در لیتر، در آقایان پایین‌تر از 37 واحد در لیتر)

از عوامل میزان افزایش آزمایشات بالا می‌توان به عفونت‌های ویروسی ( هپاتیت) و یا مصرف بعضی از داروها که به کبد آسیب می‌رسانند اشاره کرد.

 

آزمایشات هورمونی

پزشک معالج بسته به نوع تشخیص، برای اندازه‎گیری هورمون از آزمایشات هورمونی استفاده می‎کند. هورمون‎های بدن انسان دارای طیف وسیعی هستند. مهم‎ترین آنها عبارتند از :

  • هورمون‎های تیروئید
  • هورمون بارداری (BHCG)
  • هورمون‎های جنسی (در خانم‎ها LH ,FSH و در آقایان PSA)

 

چه عواملی در نتایج آزمایش خون دخیل هستند؟

عوامل زیادی در نتیجه آزمایش خون دخیل هستند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورزش کردن
  • مصرف داروها
  • اضطراب و استرس
  • بارداری
  • زمان خون‎گیری (صبح یا شب)
  • ناشتا نبودن
  • تروما
  • افسردگی

 

نکاتی در مورد رژیم غذایی قبل از انجام آزمایش خون

  • قبل از تست آهن نباید از گوشت قرمز و غذاهای حاوی آهن مصرف کرد.
  • مصرف الکل قبل از آزمایش‎های کبدی باعث بوجود آمدن اختلال در نتیجه‎گیری می‌شود.
  • دو تا سه روز پیش از انجام آزمایش نیتروژن اوره خون (BUN) باید از مصرف گوشت خودداری نمود.
  • یک هفته قبل از انجام آزمایش کلسترول خون باید رژیم غذایی روزانه خود را داشته باشید و منع مصرف چربی نداشته باشید.

 

میزان خطا در آزمایشات خون چه مقدار است؟

امروزه با داشتن ابزار آلات دقیق و انجام آزمایشات به صورت اتوماسیون دستگاهی و کنترل کیفی و کالیبراسیون دستگاه‎های آزمایشگاه‎ها، میزان اشتباه و خطا به حداقل رسیده است.

 

نتایج غیر طبیعی بودن آزمایشات همیشه دلیل بر بیماری نیست

5% از افراد سالم، ممکن است یک آزمایش غیر طبیعی داشته باشند. پس خارج از محدوده بودن جواب یک آزمایش، همیشه دلیل یک بیماری نیست.

شما می‎توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش‎های مختلف را درخواست دهید. جهت درخواست  اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *