تفسیر آزمایش تیروئید

تفسیر آزمایش تیروئید

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 18 / 10 / 1397

تفسیر آزمایش تیروئید کار پیچیده و مشکلی به نظر می رسد اما زمانی که با اصطلاحات و برخی قواعد خواندن آن آشنا شوید، تفسیر آزمایش تیروئید کمی آسان‌تر خواهد بود. البته ما توصیه نمی‌کنیم که بعد از دریافت جواب آزمایش، خودتان تفسیر آزمایش را انجام دهید، چرا که اینکار، کاملا تخصصی است و پزشک با در نظر گرفتن شرایط کامل شما، با توجه به آزمایش تفسیر را انجام می‌دهد. اما مقالاتی مانند آنچه در اینجا منتشر می‌شود، می‌تواند اطلاعات مفیدی از نحوه تفسیر آزمایش تیروئید و بررسی غده تیروئید در اختیارتان قرار دهد. با این اطلاعات، می‌توان مشکلات غده تیروئید نظیر پر کاری (هیپرتیروئیدیسیم) یا کم کاری (هیپوتیروئیدیسم) را تا حدی مشخص کرد.

آشنایی با غده تیروئید

در ابتدا بهتر است در مورد غده تیروئید کمی توضیح بدهیم: غده تیروئید، در جلوی گردن قرار دارد و شبیه به پروانه است و هورمون های تیروئیدی را تولید می کند. افزایش یا کاهش این هورمون‌ها باعث بر هم زدن تعادل و عملکرد بدن می شود. برای آزمایش و تست عملکرد این غده چندین راه وجود دارد اما ساده‌ترین و متداول‌ترین آنها آزمایش خون است که با استفاده از آن میزان هورمون های تیروئید سنجیده می‌شود و پس از آن، می‌تواند تفسیر لازم را انجام دهد. در آزمایش خون میزان و مقدار هورمون های  T4 (تیروکسین سرم) و T3 (تری‌یدوتیرونین سرم) و TSH (تیروتروپین سرم) و TSI و TPOab  و… اندازه گیری می شود.

 

 تفسیر آزمایش تیروئید برای هورمون TSH

هورمون TSH که هورمون تحریک کننده تیروئید نام دارد، توسط غده هیپوفیز ترشح و موجب تحریک غده تیروئید می شود تا غده تیروئید هورمون های T4 و T3 را تولید کند. به این طریق اولین آزمایشی که دکتر برای سنجش عملکرد تیروئید دستور می دهد آزمایش هورمون TSH است که با تفسیر آزمایش تیروئید TSH، کم کاری یا پرکاری تیروئید  نشان داده می شود. برای تفسیر آزمایش تیروئید باید بدانیم میزان طبیعی و نرمال این هورمون در آزمایش خون بین 0.5 تا 6 میکرو واحد بر میلی لیتر است. به این صورت که اگر میزان TSH از مقدار نرمال و طبیعی کمتر باشد  تفسیر نتیجه آزمایش تیروئید، پرکاری تیروئید را نشان می دهد و اگر میزان TSH از مقدار نرمال بیشتر باشد تفسیر آزمایش تیروئید کم کاری تیروئید را نمایش می دهد.در واقع تفسیر آزمایش تیروئید TSH این گونه است که تیروئید با عمل و کار کم باعث کاهش هورمون تیروئیدی می شود و در نتیجه TSH بیشتری تولید می شود.

آزمایش تیروئید

به یاد داشته باشید که مقاله حاضر تلاش می‌کند، مهم‌ترین موارد مربوط به تفسیر تیروئید را بررسی کند و توصیه می‌کنیم، شخص شما، به دنبال تفسیر نتیجه آزمایش نباشید. برای اینکار می‌توانید از مشورت یک پزشک متخصص بهره بگیرید و اگر شرایط طبیعی نداشتید، نسخه مربوطه را دریافت کنید.

تفسیر  آزمایش تیروئید برای هورمون T4

این هورمون که توسط تیروئید تولید می شود ، در بدن به 2 صورت یافت می شود. هورمون T4 که  تیروکسین سرم نامیده می شود متصل به پروتئین است و در خون در جریان است و هورمون FT4 که تیروکسین آزاد نامیده می شود به صورت هورمون فعال است و در زمان نیاز، به سلول ها وارد می شود. در تفسیر آزمایش تیروئید T4، میزان و مقدار نرمال این هورمون بین 4.6 تا 12 میکروگرم بر دسی لیتر می باشد اما این مقدار نرمال برای هورمون آزاد و فعال T4  (FT4) ، بین 0.8 تا 1.8 نانو گرم بر دسی لیتر است. به این صورت که اگر میزان هورمون های  T4 و FT4 از مقدار نرمال بیشتر باشد، تفسیر آزمایش تیروئید، پرکاری تیروئید را نشان می دهد و اگر میزان این هورمون ها کمتر از مقدار نرمال باشد، تفسیر آزمایش تیروئید، کم کاری تیروئید را نشان می دهد.

توجه داشته باشید در بعضی موارد در زمان تفسیر آزمایش تیروئید ، بالا بودن میزان هورمون T4 نشانه ی تیروئید پرکار نیست و در بارداری و استعمال بعضی از داروها نظیر قرص های جلوگیری از حاملگی میزان این هورمون افزایش می یابد و همچنین در زمان تفسیر آزمایش تیروئید، پایین بودن میزان هورمون T4 نشانه کم کاری تیروئید نیست و در برخی از بیماری ها و همین طور استعمال برخی از داروها میزان این هورمون کاهش می یابد.

تفسیر  آزمایش تیروئید T3

این هورمون نیز توسط تیروئید تولید می شود و به مقدار کمتری از T4 در بدن وجود دارد و مانند هورمون T4 ، به 2 صورت در بدن یافت می شود. هورمون T3 که تری‌یدوتیرونین سرم نامیده می شود و در جریان خون وجود دارد و هورمون FT3 که تری‌یدوتیرونین آزاد نامیده می شود بصورت آزاد در بدن وجود دارد.

 

آزمایش تیروئید T3 و تفسیر آن، زمانی انجام می شود که با وجود FT4  نرمال ، پزشک به پرکاری تیروئید بیمارش مشکوک شود. در واقع تفسیر این آزمایش به تنهایی بیماری های تیروئید را مشخص نمی کند، اما ب تفسیر آزمایش های دیگر جهت می بخشد و موجب مشخص شدن جواب آزمایش می شود. در تفسیر آزمایش تیروئید T3 ، رنج نرمال و طبیعی این هورمون بین 80 تا 180 نانوگرم بر دسی لیتر است و همچنین در تفسیر آزمایش تیروئید FT3، رنج نرمال و طبیعی این هورمون بین 230 تا 619 پیکو گرم بر دسی لیتر می باشد.

تفسیر آزمایش تیروئید هورمون RT3

این هورمون که تیرییدوتیرونین معکوس نام دارد حالت غیر فعال هورمون T3 است و برای تشخیص ضعف غده تیروئید کاربرد دارد. برای تفسیر آزمایش تیروئید R3 معکوس باید بدانیم محدوده و رنج نرمال آن بین 10 تا 24 نانوگرم بر دسی لیتر است. معمولا این آزمایش خیلی کم تجویز می شود و بین پزشکان اختلاف علمی زیادی وجود دارد.

تفسیر تیروئید

تفسیر آزمایش تیروئید TPOab

TPOab ،آنتی بادی پراکسیدار تیروئید نام دارد و باعث از بین رفتن بافت تیروئید می شود. رنج طبیعی این آنتی بادی بین 0 تا 35 واحد بر میلی لیتر است. با تفسیر آزمایش تیروئید TPOab ، بیماری های تیروئید هاشیموتو و Graves قابل تشخیص است.

تفسیر آزمایش تیروئید آنتی بادی TSI

این آنتی بادی که ایمونوگلوبولین تحریک کننده تیروئید یا تحریک کننده TSH نام دارد با تحریک غده تیروئید، باعث هیپرتیروئیدی می شود. محدوده طبیعی و نرمال این آنتی بادی باید 1.3 یا کمتر باشد. با تفسیر آزمایش TSI، بیماری های گواتر چند وجهی و Graves قابل تشخیص است. در بیماری Graves، میزان این آنتی بادی از حد نرمال بیشتر می شود.

تفسیر  آزمایش تیروئید TG

TG یا تیروگلوبولین نوعی پروتئین است که غده تیروئید آن را تولید می کند. در بیماری هایی نظیر سرطان تیروئید، انجام و تفسیر آزمایش تیروئید کاربرد دارد. مقدار طبیعی این پروتئین  33 نانو گرم بر میلی لیتر یا کمتر است. البته در افرادی که غده تیروئید ندارند این مقدار و میزان باید کمتر از 0.1 نانوگرم بر میلی لیتر باشد. باید در نظر دشته باشید در زمان تفسیر آزمایش این پروتئین، اگر میزان آن از مقدار طبیعی بیشتر باشد، می تواند نشان دهنده تخریب بافت تیروئید باشد.

تفسیر آزمایش تیروئید برای آنتی بادی TGab

همان طور که از نام این آنتی بادی پیدا است این آنتی بادی بر ضد تیروگلوبولین است و میزان طبیعی آن کمتر از 4.0 واحد بر میلی لیتر است. بالاتر بودن از این مقدار می تواند نشان دهنده بیماری هاشیموتو و بیماری Graves و حتی گاهی اوقات حالت طبیعی باشد.

در آخر لازم به ذکر است که این محدوده ها و میزان های طبیعی و نرمال در هر آزمایشگاهی می تواند متفاوت باشد و برای تفسیر این آزمایش ها بهتر است تنها به این نتایج موجود اکتفا نکرد و با پزشک مربوطه در میان گذاشت.

سخن پایانی

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین و به صورت آنلاین آزمایش های مختلف، از جمله آزمایش تیروئید را درخواست دهید:

 

پاسخ به سوالات شما

در تفسیر آزمایش تیروئید، به طور معمول چه هورمون‌هایی بررسی می‌شود؟

دو هورمون اصلی از خود غده تیروئید ترشح می‌شوند (هورمون‌ های T3 و T4) و یک هورمون اصلی از غده هیپوفیز (هورمون TSH) ترشح می‌شود که نقش اصلی در تحریک تولید هورمون های غده تیروئید دارد. این سه، اصلی‌ترین هورمون‌هایی هستند که در آزمایش تیروئید بررسی می‌شوند.

اگر در تفسیر آزمایش تیروئید، هورمون T4 و T3 کمتر از حد معمول باشد، چه دارویی تجویز می‌شود؟

تجویز دارو، بدون تشخیص پزشک ، کار اشتباهی است. پزشک با توجه علائم و مشاهده سایر موارد بررسی شده در آزمایش تیروئید شما، تفسیر دقیق را انجام می‌دهد و متناسب با آن، دارو تجویز می‌کند.

در تفسیر آزمایش تیروئید، TPOAb به چه معناست؟

آنتی بادی پراکسیداز تیروئید، TPO AB نام دارد و به طور معمول در بیماری های تیروئیدی مانند هاشیموتو و بیماری گریوز سنجیده می‌شود.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *