همه چیز راجع به تبخال تناسلی در مردان

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 29 / 01 / 1401

تبخال تناسلی یک بیماری شایع است که می‌تواند باعث ایجاد برجستگی‌های قرمز رنگ در اطراف ناحیه تناسلی از جمله آلت تناسلی، کیسه بیضه و مقعد شود. هیچ درمانی برای تبخال تناسلی در مردان وجود ندارد، اما برخی از داروهای ضد ویروسی می‌توانند طول مدت علائم را کاهش دهند و به جلوگیری از وقوع دوباره بیماری در آینده کمک کنند. ویروس هرپس سیمپلکس باعث تبخال تناسلی می‌شود. این بیماری معمولاً علائمی را ایجاد نمی‌کند. بدین خاطر بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند ممکن است به این ویروس مبتلا شوند، درواقع مبتلا و آلوده هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تبخال تناسلی در مردان از جمله علائم، علل و درمان‌های احتمالی به خواندن ادامه دهید.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی یک عفونت اکتسابی با ویروس هرپس سیمپلکس است و در درجه اول از طریق فعالیت جنسی منتقل می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس گسترده است و دو نوع ویروس وجود دارد که به عنوان نوع 1 و نوع 2 شناخته می‌شوند. طبق منبع معتبر سازمان جهانی بهداشت (WHO)، حدود 3.7 میلیارد نفر زیر 50 سال به ویروس نوع 1 مبتلا هستند، در حالی که 491 میلیون نفر در سنین 15 تا 49 سال به نوع 2 مبتلا می‌شوند. اکثر افرادی که به ویروس تبخال مبتلا می‌شوند علائمی را تجربه نمی‌کنند و اغلب از ابتلا به آن بی‌خبرند. برای انجام تست hpv هم اکنون روی لینک کلیک و یا با ما تماس برقرار نمایید.

 

 

با این حال، برخی علائمی را تجربه می‌کنند که ممکن است شامل تبخال تناسلی باشد. هر دو نوع ویروس تبخال می‌توانند این وضعیت را تحریک کنند. کسانی که علائم تبخال تناسلی دارند ممکن است با تاول یا ضایعات در اطراف اندام تناسلی مواجه شوند. علائم ممکن است در طول زمان ظاهر شوند. این ویروس در صورت برقرار رابطه جنسی دهانی نیز ممکن است باعث ایجاد زخم‌هایی در اطراف دهان، دندان‌ها یا لثه‌ها ‌شوند که اغلب به عنوان زخم‌های سرد یا تاول‌های تب شناخته می‌شوند. ویروس تبخال نوع 1 معمولاً باعث این وضعیت می‌شود. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سالانه حدود 776000 نفر به تبخال تناسلی مبتلا می‌شوند، بنابراین توصیه میکنیم برای رفع نگرانی و اطمینان از سلامت خود و شریک جنسیتان ،انجام تست HPV را در اسرع وقت قرار دهید.

علل تبخال تناسلی در مردان کدامند؟

تبخال تناسلی ناشی از عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس است. افراد ویروس را از طریق فعالیت جنسی از جمله تماس مستقیم دهانی یا تناسلی منتقل می‌کنند. برای مثال، ممکن است فردی با دریافت رابطه جنسی دهانی از فرد مبتلا به تبخال، ویروس را دریافت کند. افراد معمولا ویروس‌های نوع 1 را از طریق لمس کردن یا بوسیدن منتقل می‌کنند. در مقابل، سایر افراد معمولاً ویروس‌های نوع 2 را در طول رابطه جنسی منتقل می‌کنند. امکان ابتلا به تبخال از فردی که هیچ زخم یا ضایعه قابل مشاهده‌ای ندارد، وجود دارد. همانطور که گفته شد، درصد بسیار زیادی از افراد از ابتلا یا انتقال ویروس آگاه نیستند. با توجه به توضیحات داده شده، مهم است که مردان به طور منظم چکاب‌های مختلف مربوط به سلامتی را انجام دهند. برای کسب آگاهی بیشتر به منظور انجام این چکاب‌ها با مشاوره پزشکی تلفنی تماس بگیرید.

تفاوت تبخال تناسلی در مردان و زنان چگونه است؟

تبخال تناسلی در مردان کمتر از زنان است. CDC تخمین می‌زند که حدود 16 درصد از زنان و 8 درصد از مردان 14 تا 49 ساله هر سال به این عفونت مبتلا می‌شوند. ویروسی که باعث عفونت می‌شود در طول مقاربت راحت تر از مرد به زن منتقل می‌شود. این امر ممکن است تفاوت را واضح‌تر توضیح دهد. علاوه بر این، افراد می‌توانند ویروس را از رابطه مقعدی نیز دریافت کنند. علائم برای مردان و زنان یکسان است. با این حال، زنانی که در دوران بارداری تبخال تناسلی را تجربه می‌کنند، ممکن است عوارضی را تجربه کنند. در مورد تبخال تناسلی در زنان نیز بیشتر بیاموزید.

 

 

علائم تبخال تناسلی در مردان چگونه هستند؟

بیشتر موارد تبخال علائمی ایجاد نمی‌کند و بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند، به این بیماری مبتلا هستند. در صورت فعال شدن مجدد ویروس، برخی دیگر ممکن است علائمی را تجربه کنند که در آینده و درواقع در حالت عود دوباره بیماری ظاهر شود. علائم تبخال تناسلی در مردان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه تناسلی، از جمله آلت تناسلی، کیسه بیضه، مقعد، باسن یا ران
  • برجستگی‌های کوچک قرمز رنگ که به تاول در اطراف ناحیه تناسلی تبدیل می‌شوند
  • تورم در کشاله ران
  • دردهای عضلانی
  • تب
  • سردرد
  • خستگی
  • مشکل در ادرار کردن

 

بیشتر موارد تبخال علائمی ایجاد نمی‌کند و بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند، به این بیماری مبتلا هستند. با این حال، علائم رایج شامل درد عضلانی، خستگی، تب و… هستند.

 

افراد مبتلا به علائم معمولاً حدود 4 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آنها را تجربه می‌کنند. این علائم می‌توانند چند هفته دوام بیاورند و ممکن است در موارد بعدی دوباره ظاهر شوند. اگر احساس این علائم را دارید هم اکنون با تست HPV از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

اپیزود اول معمولا طولانی تر است و به احتمال زیاد شامل علائمی در سطح بدن مانند تب یا درد است. افرادی که در آینده این اتفاقات را تجربه می‌کنند معمولاً برای مدت کوتاه‌تری دچار برآمدگی‌های قرمز یا تاول می‌شوند. در صورت تجربه هر یک از این علائم با شریک جنسی خود صادق باشید و به مشاوره پزشکی مراجعه نمایید. اگر احساس خجالت مانع از مراجعه به پزشک می‌شود، از ویزیت پزشک در منزل کمک بگیرید تا در منزل شما را معاینه نماید.

چگونه می‌توانم تایید کنم که آیا تبخال تناسلی دارم؟

گفته شد که تبخال همیشه علائمی ایجاد نمی‌کند، بنابراین بهترین گزینه این است که با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا مشاوره پزشکی قرار ملاقات بگذارید. آنها ممکن است فقط با مشاهده علائم شما بتوانند بیماری شما را تشخیص دهند. آنها همچنین ممکن است یک نمونه مایع از یک تاول بگیرند و آن را آزمایش کنند یا از شما بخواهند آزمایش خون انجام دهید. البته برای انجام آزمایش خون می‌توانید از آزمایش آنلاین نیز کمک بگیرید تا این آزمایش را در منزل و یا محل کار خود انجام دهید. در نهایت، این امکان نیز وجود دارد که در خصوص نتیجه به دست آمده از آزمایش، با مشاوره پزشکی تلفنی ما نیز مشورت کنید و وی شما را در مورد اقدامات بعدی و لازم راهنمایی کند.

 

 

زمانی که با مشاوره و یا پزشک صحبت می‌کنید، احتمالاً در مورد سابقه جنسی از شما سؤالاتی پرسیده می‌شود. بسیار مهم است که در پاسخ های خود صادق باشید. زیرا این به تعیین اینکه آیا باید برای سایر بیماری‌های مقاربتی آزمایش شوید یا خیر کمک می‌کند.

چگونه تبخال تناسلی در مردان تشخیص و آزمایش می‌شود؟

افراد به ندرت برای تبخال تناسلی به پزشک نیاز دارند. زیرا اکثر موارد خفیف هستند یا هیچ علامتی ندارند. همچنین، علائمی که رخ می‌دهند معمولاً در اولین مرحله ظرف چند هفته از بین می‌روند. با این حال، برخی از افراد ممکن است علائمی را در سطح بدن تجربه کنند که باعث ناراحتی می‌شود. پزشکان می‌توانند داروهای ضد ویروسی را برای تسریع بهبودی و کاهش خطر بروز در آینده در این موارد تجویز کنند.

برای بررسی تبخال تناسلی، مشاوره پزشکی ممکن است از آزمایش‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمراز استفاده کند. این آزمایش‌ها بخش‌های کوچکی از DNA ویروس را برای شناسایی مورد بررسی قرار می‌دهند. آزمایش‌های دیگر شامل آزمایش‌های سرولوژیک، آنالیز خونی است که برای تشخیص آنتی‌بادی‌هایی که بدن برای مبارزه با ویروس استفاده می‌کند، استفاده می‌شود. هر چه زودتر فرد به دنبال بروز علائم تبخال تناسلی دارو و درمان را شروع کند، موثرتر است.

 

تشخیص تبخال تناسلی اغلب با معاینه علائم و آزمایش‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمراز انجام می‌شود.

 

درمان تبخال تناسلی در مردان چگونه است؟

در حال حاضر هیچ منبع قابل اعتماد درمانی برای تبخال تناسلی در مردان وجود ندارد. با این حال، اکثر افراد بدون عوارض طولانی مدت ویروس، علائم خفیف را تجربه می‌کنند و یا اصلا علائمی را مشاهده و تجربه نمی‌کنند. ویزیت پزشک در منزل می‌تواند برای کسانی که علائم را تجربه می‌کنند داروهای ضد ویروسی تجویز کنند. این داروها ممکن است طول مدت علائم را کوتاه کنند یا از بروز آن در آینده جلوگیری کنند. کرم‌های موضعی نیز می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. علاوه بر این، درمان‌های سرکوب‌کننده روزانه می‌توانند احتمال انتقال ویروس به شرک جنسی را کاهش دهند. توجه داشته باشید که از هیچ دارویی بدون مشورت با مشاوره پزشکی استفاده نکنید، زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشند. انجام تست HPV و واکسن HPV می تواهند سلامت شما را تضمین کند.

در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلای فرد به ویروس تبخال تناسلی وجود ندارد. با این حال، مردان می‌توانند خطر ابتلا یا انتقال تبخال تناسلی را از طریق انجام اقدامات جنسی ایمن، مانند:

 

 

  • اجتناب از فعالیت‌های جنسی زمانی که فرد علائم را تجربه می‌کند
  • استفاده از کاندوم
  • محدود کردن تعداد شرکای جنسی جدید
  • صحبت با یک مشاوره پزشکی تلفنی در مورد راه‌های درمانی برای جلوگیری از وقوع علائم و ابتلا در آینده

این اقدامات می‌تواند خطر ابتلا به تبخال تناسلی در مردان را کاهش دهد اما نمی‌تواند از تشدید علائم جلوگیری کند. همچنین توجه به این نکته ضروری است که اگر فردی مایع زخم‌های ناشی از تبخال (تاول)  یا خود زخم‌ها را لمس کند، می‌تواند تبخال را به قسمت دیگری از بدن مانند چشم منتقل کند. بنابراین، برای جلوگیری از انتشار تبخال در نقاط دیگر بدن، تا حد امکان از دست زدن به آنها خودداری کنید. افراد همچنین در صورت لمس این زخم‌ها یا مایعات باید دست‌های خود را به خوبی بشویند.

عوارض ابتلا به تبخال تناسلی در مردان

تبخال تناسلی معمولاً عوارض جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. با این حال، می‌تواند فرد را در برابر ابتلا به HIV آسیب پذیرتر کند. اگر فردی زخم‌های تبخال تناسلی داشته باشد، ویروس‌ها و باکتری‌ها از جمله HIV فرصت بیشتری برای ورود به بدن دارند. از خاراندن زخم‌ها خودداری کنید، زیرا می‌تواند منجر به عفونت باکتریایی شود. همچنین، ابتلا به HIV می‌تواند شیوع تبخال تناسلی و سایر عفونت‌های مقاربتی را شدیدتر کند.

 

استفاده از کاندوم احتمال ابتلا به تبخال تناسلی را کاهش می‌دهد اما عدم ابتلا به این عفونت را به صورت قطعی تضمین نمی‌کند.

 

راه‌های پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی در مردان

اجتناب از تماس جنسی، به ویژه در صورت وجود زخم تنها راه مطمئن برای جلوگیری از گسترش تبخال تناسلی است. استفاده از کاندوم خطر انتقال عفونت را کاهش می‌دهد. با این حال، افراد می‌توانند تبخال را از پوست اطراف اندام تناسلی ایجاد کنند، بنابراین موثر بودن آن تضمین نمی‌شود. بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند به بیماری‌های مقاربتی مبتلا هستند. بنابراین، پزشکان توصیه می‌کنند که معاینات منظم را انجام دهید، به خصوص پس از اینکه فرد با شریک جدید رابطه جنسی داشته باشد.

 

 

تبخال تناسلی در مردان؛ جمع‌بندی

تبخال تناسلی یک عفونت اکتسابی معمول با ویروس هرپس سیمپلکس است. معمولاً علائم خفیف را ایجاد می‌کند یا اصلاً هیچ علامتی ندارد. با این حال، تبخال تناسلی می‌تواند باعث ایجاد برجستگی‌های قرمز کوچک شود که به تاول تبدیل می‌شود. در هنگام تجربه علائم حتما از ویزیت پزشک در منزل بخواهید تا به منزل شما مراجعه کرده و شما را در اسرع وقت معاینه کند. هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، اما با این حال، داروهای ضد ویروسی و تزریق واکسن hpv می‌توانند به رفع علائم کمک کرده و از بروز آن در آینده جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *