بیماری های شایع در کودکان

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 20 / 07 / 1400

همه کودکان سزاوار مراقبت‌های پزشکی با کیفیت بالا هستند. به عنوان والدین، ​​مهم است که از جدیدترین دستورالعمل‌های درمانی آگاه باشید تا مطمئن شوید که فرزند شما از بهترین مراقبت ممکن برخوردار است.

اطلاعات زیر از آکادمی اطفال آمریکا (AAP) گرفته شده و برخی از بیماری های شایع در کودکان و درمان‌های مورد تایید آنها را لیست کرده است. درمان‌هایی که در اینجا مورد بحث قرار می‌گیرد بر اساس شواهد علمی و بهترین شیوه‌ها است. با این حال، ممکن است دلایلی وجود داشته باشد که پزشک متخصص اطفال توصیه‌های متفاوتی برای فرزند شما ارائه می‌دهد، به ویژه اگر کودک شما دارای وضعیت پزشکی مداوم یا حساسیت باشد. متخصص اطفال هر گونه تغییر در درمان را با شما در میان می‌گذارد. اگر سوالی در مورد مراقبت مناسب از فرزند خود دارید، لطفاً آن را با متخصص اطفال خود در میان بگذارید.

گلو درد

گلو درد در کودکان شایع است و در برخی از مواقع ممکن است دردناک باشد. با این حال، گلو درد ناشی از ویروس نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. در این موارد، هیچ داروی خاصی مورد نیاز نیست و کودک شما باید در عرض هفت تا ده روز بهتر شود. در موارد دیگر، گلو درد می‌تواند ناشی از عفونی به نام استرپتوکوک (استرپتوکوک گلو) باشد.

تنها با نگاه به گلو نمی‌توان استرپتوکوک را به درستی تشخیص داد. یک آزمایش آزمایشگاهی یا تست استرپتوکوک سریع در مطب پزشک که شامل یک سواب سریع از گلو است، برای تأیید تشخیص استرپتوکوک ضروری است. در صورت مثبت بودن استرپتوکوک، پزشک متخصص اطفال آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. بسیار مهم است که فرزند شما آنتی بیوتیک را به طور کامل طبق دستور تجویز شده مصرف کند، حتی اگر علائم بهتر شده یا برطرف شود. داروهای استروئیدی (مانند پردنیزون) برای اکثر موارد گلودرد درمان مناسبی نیستند.

 

 

نوزادان و کودکان نوپا به ندرت دچار گلودرد استرپتوکوک می‌شوند، اما در صورت مراقبت از کودک یا خواهر و برادر بزرگتر مبتلا به این بیماری به احتمال زیاد به باکتری استرپتوکوک مبتلا می‌شوند. اگرچه بیماری استرپتوکوک عمدتا از طریق سرفه و عطسه منتقل می‌شود، اما کودک شما نیز می‌تواند با لمس اسباب بازی‌ای که کودک آلوده با آن بازی کرده است نیز به آن مبتلا شود.

درد گوش

درد گوش در کودکان شایع است و می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد از جمله عفونت گوش (اوتیت مدیا)، گوش شناگر (عفونت پوست در مجرای گوش)، فشار ناشی از سرماخوردگی یا عفونت سینوسی، درد دندان که از فک تا گوش پخش می‌شود و… . برای تشخیص تفاوت، متخصص اطفال باید گوش فرزند شما را معاینه کند. در حقیقت، یک معاینه در مطب همچنان بهترین راه برای تشخیص دقیق درد گوش فرزند دلبند شما است. اگر درد گوش فرزند شما با تب بالا همراه باشد، هر دو گوش را درگیر کند یا اگر فرزند شما علائم بیماری دیگری داشته باشد، پزشک متخصص اطفال ممکن است تصمیم بگیرد که آنتی بیوتیک بهترین درمان است.

آموکسی سیلین آنتی بیوتیک ترجیحی برای عفونت گوش میانی است. به جز در مواردی که به پنی سیلین یا عفونت‌های مزمن یا مکرر حساسیت وجود داشته باشد.

بسیاری از عفونت‌های واقعی گوش ناشی از ویروس‌ها هستند و نیازی به آنتی بیوتیک ندارند. اگر پزشک متخصص اطفال شما مشکوک است که عفونت گوش فرزند شما ممکن است از یک ویروس باشد، او در مورد بهترین راه‌ها برای تسکین درد گوش کودک تا زمانی که ویروس به مرحله مورد نظر برسد، با شما صحبت خواهد کرد.

عفونت مجاری ادراری

عفونت‌های مثانه که عفونت‌های ادراری یا UTI نامیده می‌شوند، زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌ها در مجاری ادراری تجمع می‌یابند. عفونت ادراری در کودکان از دوران کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی مشاهده می‌شود. علائم عفونت ادراری شامل درد یا سوزش در هنگام ادرار، نیاز به ادرار مکرر یا فوری، شب ادراری یا اختلالات کودکانی است که نمی‌دانند از توالت استفاده کنند، درد شکم یا کمر درد.

پزشک کودک شما قبل از تعیین درمان به نمونه ادرار برای آزمایش عفونت ادراری نیاز دارد. پزشک ممکن است بسته به نوع باکتری موجود در ادرار فرزند شما، درمان را تنظیم کند.

عفونت پوست

در اکثر کودکان مبتلا به عفونت‌های پوستی، ممکن است برای تعیین مناسب ترین درمان، آزمایش پوستی (کشت یا سواب) لازم باشد. اگر فرزند شما سابقه MRSA، عفونت استاف یا سایر باکتری‌های مقاوم دارد یا در معرض سایر اعضای خانواده که آلوده هستند قرار گرفته یا با باکتری‌های مقاوم تماس داشته است، به پزشک خود اطلاع دهید. برای اطلاع بیشتر از علائم عفونت در کودکان به مقاله لینک شده مراجعه کنید.

برونشیت

برونشیت مزمن عفونت مجاری هوایی بزرگتر و مرکزی در ریه است و بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود. اغلب کلمه “برونشیت” برای توصیف ویروس قفسه سینه استفاده می‌شود و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

برونشیولیت

برونشیولیت در نوزادان و کودکان خردسال در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا شایع است. پزشک شما ممکن است هنگام نفس کشیدن کودک صدای “خس خس” را بشنود. برونشیولیت اغلب در اثر ویروس ایجاد می‌شود که نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

 
 

در عوض، بیشتر توصیه‌های درمانی به منظور ایجاد راحتی در فرزند شما با نظارت دقیق در برابر هر گونه مشکل در تنفس، غذا خوردن یا علائم کم آبی است. داروهای مورد استفاده برای بیماران مبتلا به آسم (مانند آلبوترول یا استروئیدها) برای اکثر نوزادان و کودکان خردسال مبتلا به برونشیولیت توصیه نمی‌شود. کودکانی که نارس متولد شده‌اند یا دارای مشکلات بهداشتی زمینه‌ای هستند ممکن است به برنامه‌های درمانی متفاوتی نیاز داشته باشند.

درد

بهترین داروها برای تسکین درد کودکان استامینوفن یا ایبوپروفن است. با پزشک متخصص اطفال خود درمورد میزان کمک به کودک خود صحبت کنید، زیرا باید بر اساس وزن کودک شما میزان داروی مصرفی تعیین شود.

داروهای مسکن مخدر برای کودکانی که دارای صدمات یا مشکلات شایع مانند پیچ ​​خوردگی مچ پا، گوش درد یا گلودرد هستند مناسب نیست. کدئین هرگز نباید برای کودکان استفاده شود زیرا با مشکلات شدید تنفسی و حتی مرگ در کودکان همراه است.

سرماخوردگی معمولی

سرماخوردگی ناشی از ویروس‌ها در دستگاه تنفسی فوقانی است. بسیاری از کودکان خردسال به ویژه کودکانی که با سایر کودکان (مهد کودک، مدرسه و…) در ارتباط هستند، ممکن است سالانه 6 تا 8 بار سرماخوردگی داشته باشند. علائم سرماخوردگی (شامل آبریزش بینی، احتقان و سرفه) ممکن است تا ده روز ادامه داشته باشد.

وجود مخاط سبز رنگ در بینی به این معنی نیست که به آنتی بیوتیک نیاز است. سرماخوردگی‌ها هرگز به آنتی بیوتیک نیاز ندارند با این حال، در صورت مشکوک بودن به عفونت سینوسی، پزشک با دقت تصمیم می‌گیرد که آیا آنتی بیوتیک‌ها بر اساس علائم فرزند شما و معاینه فیزیکی بهترین انتخاب هستند یا خیر.

سینوزیت باکتریایی

سینوزیت باکتریایی توسط باکتری‌های تجمع یافته در سینوس‌ها ایجاد می‌شود. مشکوک به سینوزیت زمانی است که علائم شبیه سرماخوردگی مانند ترشحات بینی، سرفه در طول روز یا هر دو بیش از ده روز بدون بهبود باقی بمانند.

اگر این وضعیت با ترشح غلیظ زرد بینی و تب برای حداقل 3 یا 4 روز متوالی همراه باشد، ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک‌ها باشد.

سرفه کردن

سرفه‌ها معمولاً توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند و اغلب نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک ندارند. داروهای سرفه برای کودکان 4 ساله و کوچکتر یا برای کودکان 4 تا 6 سال توصیه نمی‌شود، مگر اینکه پزشک آنها را تجویز کرده باشد. مطالعات به طور مداوم نشان داده است که داروهای سرفه در گروه سنی 4 سال به بالا موثر نیستند و عوارض جانبی جدی دارند. داروهای سرفه حاوی مواد مخدر مانند کدئین نباید در کودکان استفاده شود.

 

 

در صورت تغییر علائم چه باید کرد؟

گاهی اوقات، عفونت‌های خفیف مانند عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی می‌توانند به عفونت‌های جدی تری تبدیل شوند. اگر به نظر می‌رسد بیماری کودک شما تغییر کرده است یا بدتر می‌شود، بعد از چند روز برطرف نمی‌شود، یا اگر نگران علائم جدیدی هستید، با پزشک متخصص اطفال خود تماس بگیرید. اگر بیماری فرزند شما بدتر شده یا عوارضی در او ایجاد شده است، پزشک متخصص اطفال ممکن است درمان جدیدی را توصیه کند. برای اطلاع از تست کرونای کودکان به مقاله لینک شده مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *