انواع عوارض زگیل تناسلی در مردان

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 30 / 01 / 1401

ویروس پاپیلومای انسانی که امروزه اغلب آن را به عنوان HPV می‌شناسید، شایع‌ترین ویروس مقاربتی است. تخمین زده شده است که 80٪ یا بیشتر افراد فعال از نظر جنسی در طول زندگی خود به HPV مبتلا می‌شوند. این بدین معنی است که هر کسی که تا به حال فعالیت جنسی داشته است، احتمال بالایی برای قرار گرفتن در معرض این ویروس در وی وجود دارد. اما خبر خوب اینکه، تعداد کمی از مردان آلوده به HPV هرگز علائم زگیل تناسلی در مردان را تجربه نخواهند کرد. تقریباً در همه موارد، سیستم ایمنی ویروس را تحت کنترل نگه می‌دارد یا به طور کامل از شر آن خلاص می‌شود. در غیر این صورت، راه‌های درمانی در دسترس است که علائم این عارضه را کنترل می‌کنند. اگر برای درمان اقدامی نشود، ممکن است عوارضی را تجربه کنید که در ادامه بیشتر به توضیح آن پرداخته‌ایم. در این مطلب همچنین با راه‌های تشخیص و درمان زگیل تناسلی در مردان، راه‌های پیشگیری از ابتلا و… آشنا خواهید شد.

انواع زگیل تناسلی در مردان

انواع مختلفی از HPV وجود دارد. برخی از انواع آن می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند که ممکن است به صورت توده‌های پوستی گوشتی، بدون درد و به شکل گل کلم ظاهر شود. زگیل‌ها اغلب کوچک هستند و به سختی دیده می‌شوند. البته این امکان نیز وجود دارد که ظاهر متفاوتی داشته باشند. مثلا ممکن است صاف یا خشن، بزرگ یا کوچک باشند. ممکن است فقط یک زگیل یا تعداد کمی از آنها وجود داشته باشد. انواع HPV در مردان که باعث ایجاد زگیل می‌شوند به عنوان “کم خطر” شناخته می‌شوند زیرا تقریباً هرگز ارتباطی بین آنها و سرطان‌های ناحیه تناسلی یا مقعد یافت نمی‌شوند.

 

 

انواع دیگر HPV که انواع پرخطر نامیده می‌شوند، قادر هستند تغییرات سلولی کوچکی در آلت تناسلی و مقعد ایجاد کنند که چشم غیر مسلح نمی‌تواند آنها را ببیند. اگرچه این تغییرات اغلب مشاهده نمی‌شود و احتمال ابتلا به سرطان آلت تناسلی و مقعد که بسیار نادر هستند را افزایش می‌دهند.

علائم زگیل تناسلی در مردان کدامند؟

در بسیاری از موارد، HPV هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. هنگامی که آنها رخ می‌دهند، شایع ترین علامت زگیل در ناحیه تناسلی است که حتی این علامت در برخی از افراد بنا به دلایلی که تا به امروز نا مشخص بوده‌اند، بروز نمی‌دهند. علائم عفونت می‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از آلوده شدن فرد به ویروس ظاهر شود.

عوارض زگیل تناسلی در مردان

ویروس HPV می‌تواند باعث سرطان آلت تناسلی، مقعد و دهان و گلو در مردان شود. این سرطان‌ها غیرمعمول هستند و اکثر مردانی که به HPV مبتلا می‌شوند، هرگز علائم مربوط به این موارد را ندارند. عوامل زیر ممکن است احتمال ابتلای مردان به سرطان‌های مرتبط با HPV را افزایش دهد:

  • عفونت مداوم با HPV
  • سیگار کشیدن: این می‌تواند احتمال باقی ماندن HPV در بدن را افزایش دهد.
  • سن: با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با HPV مردانه افزایش می‌یابد.
  • سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که دچار نقص ایمنی هستند (به عنوان مثال، افراد مبتلا به HIV یا ایدز، گیرندگان پیوند عضو، یا افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند) در معرض افزایش خطر ابتلا به عفونت HPV تناسلی هستند.

 

 

علاوه بر این، برخی از عوامل خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با HPV را افزایش می‌دهند. قرار گرفتن در معرض HPV ممکن است اولین باری که یک فرد از نظر جنسی فعال است و در افرادی که فقط یک شریک داشته‌اند نیز رخ دهد. سن پایین در اولین مقاربت همچنین مدت زمانی را که افراد ممکن است ابتلا به HPV شوند را نیز افزایش می‌دهد. بروز سرطان مقعد در مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند بیش از 30 برابر بیشتر از مردان دیگر است.

ناباروری در مردان از دیگر عوارض ابتلا به زگیل تناسلی در مردان است. یک مطالعه نشان داده است که مردانی که اسپرم آنها حاوی HPV است ممکن است ناباروری را تجربه کنند. اگر اسپرم حاوی HPV تخمک را بارور کند، ممکن است خطر سقط زودرس را افزایش دهد. همچنین مشخص شده است که اسپرم حاوی HPV می‌تواند در ناباروری مردان و زوجین نقش داشته باشد. علاوه بر این،HPV تأثیر منفی بر تحرک اسپرم دارد.

با توجه به عوارضی که اشاره شد، اهمیت ویژه مراجعه به پزشک برای معاینه و چکاب‌های منظم جهت پیشگیری از ابتلا به انواع عفونت‌ها نیز مشخص می‌شود. اما با توجه به اینکه اغلب مردان برای مراجعه حضوری به متخصص احساس راحتی نمی‌کنند، توصیه می‌شود از ویزیت پزشک در منزل استفاده کنید. تنها کافیست با ما تماس بگیرید.

 

مردانی که اسپرم آنها حاوی HPV است ممکن است ناباروری و سقط رودهنگام جنین را منجر شود.

 

عوارض زگیل تناسلی در مردان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

هیچ آزمایش خونی برای تشخیصHPV وجود ندارد، اما برخی از آزمایش‌ها می‌توانند به مشاوره پزشکی شما در تشخیص عفونت کمک کنند. این تست‌ها عبارتند از:

  • تست پاپ اسمیر معقدی: در طی این آزمایش، پزشک نمونه‌ای از سلول‌ها را از معقد خارج می‌کند. سپس سلول‌ها زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند تا هرگونه تغییر در سلول‌ها را بررسی کنند، حتی اگر بیمار زگیل تناسلی نداشته باشد.
  • کولپوسکوپی: برای این آزمایش، یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی و یا مشاوره پزشکی از ابزاری به نام کولپوسکوپ استفاده می‌کند که نور را می‌تاباند و دید در ناحیه تناسلی و ناحیه مورد نظر پزشک را بیشتر و دقیق‌تر می‌کند. محلولی روی ناحیه موردنظر قرار می‌گیرد. این محلول سلول‌های غیر طبیعی آلوده به HPV را سفید می‌کند، بنابراین می‌توان آنها را راحت تر دید و تشخیص داد.
  • آزمایش DNA HPV: این آزمایش مستقیماً به دنبال ماده ژنتیکی (DNA) HPV در یک نمونه از سلول‌ها است. پزشک با این آزمایش می‌تواند نوع HPV مرتبط با برخی از سرطان‌ها را تشخیص دهد. نمونه مورد استفاده برای این تست عموما همزمان با تست پاپ جمع آوری می‌شود.

 

 

آیا عفونت مربوط به زگیل تناسلی در مردان قابل درمان است؟

هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد، اما بسیاری از عفونت‌های HPV خود به خود از بین می‌روند. در واقع، حدود 70 تا 90 درصد موارد عفونت HPV توسط سیستم ایمنی از بدن پاک می‌شود. در صورت نیاز به درمان، هدف از بین بردن زگیل‌های قابل مشاهده و سلول‌های غیر طبیعی در ناحیه تناسلی فرد آلوده و در نهایت تسکین علائم است. درمان‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کرایوتراپی: منجمد کردن زگیل‌ها با نیتروژن مایع.
  • روش برداشتن حلقه الکتروسرژیکال (LEEP): با استفاده از یک حلقه سیم مخصوص برای برداشتن سلول‌های غیر طبیعی اقدام می‌شود.
  • الکتروکوتر: سوزاندن زگیل‌ها با جریان الکتریکی.
  • لیزر درمانی: استفاده از نور شدید برای از بین بردن زگیل‌ها و هر سلول غیر طبیعی.
  • کرم تجویزی: استفاده مستقیم از کرم دارویی روی زگیل. (از درمان‌های بدون نسخه زگیل در ناحیه تناسلی استفاده نکنید و حتما درمورد آن با مشاوره پزشکی تلفنی مشورت کنید.)

در برخی موارد، نیازی به درمان نیست. با این حال، پزشک شما هر گونه تغییر سلولی را در طول قرار ملاقات‌های غربالگری منظم به دقت مشاهده می‌کند.

 

 

HPV اغلب توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌رود اما در صورت نیاز به درمان، هدف از بین بردن زگیل‌های قابل مشاهده و سلول‌های غیر طبیعی در ناحیه تناسلی است.

 

آیا می‌توان از ابتلا به زگیل تناسلی در مردان پیشگیری کرد؟

از آنجایی که HPV بسیار رایج است، حتی کسانی که تنها یک شریک جنسی داشته‌اند، هنوز هم ممکن است به این ویروس مبتلا شوند. استفاده صحیح از کاندوم در هر بار رابطه جنسی، خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی را کاهش می‌دهد و ممکن است محافظتی در برابر HPV ارائه دهد. به خاطر داشته باشید که پوست ناحیه مقعد یا تناسلی که با کاندوم پوشانده نشده است همچنان می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد. بهترین پیشگیری واکسن HPV است. زیرا می‌تواند از HPV پرخطر و کم خطر پیشگیری کند و برای پسران و مردان جوان توصیه می‌شود. اگر تا به امروز هیچگونه واکسنی برای این عفونت دریافت نکرده‌اید. همین حالا با مشاوره پزشکی تلفنی تیم ما تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره رایگان درمورد واکسن، اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه دریافت واکسن HPV از آزمایش آنلاین در کوتاه‌ترین زمان کسب کنید.

همچنین، داشتن سیستم ایمنی قوی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و سایر بیماری‌ها حیاتی است. در حالی که یک سبک زندگی سالم می‌تواند سیستم دفاعی هر ارگانیسم را تقویت کند، شرایط دیگری نیز وجود دارد که باید در هنگام جستجوی درمان پزشکی در نظر گرفته شوند، مانند HIV یا اطلاعات لازم پس از دریافت یا پیوند عضو.

خود را بیشتر در مورد این عفونت آگاه کنید و یاد بگیرید. اگرچه درمان‌های مؤثری مانند واکسن‌ها وجود دارد، اما هنوز هم این باور رایج است که این ویروس فقط زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی اگر هیچ آزمایشی برای تایید ناقل بودن یا نبودن مردان برای این بیماری وجود نداشته باشد، تنها با داشتن زندگی سالم به تمام معنا می‌توان کاهش رشد تعداد نسبت به این ویروس را مشاهده کرد. همچنین هنگامی که علائم هشدار دهنده در مردان و زنان وجود دارد، مانند علائم سرطان در ناحیه‌ای از بدن یا زگیل، باید به مشاوره پزشکی مراجعه کرد. اگر احساس خجالت و یا شرم مانع از مراجعه شما به پزشک می‌شود، از ویزیت پزشک در منزل کمک بگیرید.

انواع عفونت HPV را بشناسید تا در صورت بروز هرگونه علائم بهتر قادر به تشخیص آنها باشید. سویهه‌ای کم خطر مسئول ایجاد زگیل‌های تناسلی هستند و سویه‌های پرخطر مسئول دیسپلازی و سرطان دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی و فرج هستند.

 

 

مردان چگونه برای HPV آزمایش می‌شوند؟

مردان معمولاً از نظر بالینی با یک بازرسی بصری برای بررسی ضایعات (مانند زگیل) غربالگری می‌شوند. به طور کلی، هیچ روش خاصی برای آزمایش مستقیم HPV در مردان وجود ندارد که برای استفاده بالینی تأیید شده باشد. محققان به دنبال راه‌هایی برای غربالگری بهتر مردان هستند، اما فقدان گزینه‌های آزمایشی فعلی برای مردان می‌تواند مانع از این کار شود.

هر کسی که سابقه رابطه جنسی مقعدی دارد ممکن است بخواهد با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود و یا مشاوره پزشکی تلفنی که تنها نیاز به یک تماس تلفنی دارد، در مورد انجام تست پاپ مقعدی صحبت و مشورت کند. سرطان مقعد غیر معمول است، اما غربالگری همچنان می‌تواند یک اقدام احتیاطی مهم باشد. اگر سوالی دارید با مشاوره پزشکی خود صحبت کنید.

اکثر زوج‌های فعال از نظر جنسی تا زمانی که سیستم ایمنی بدن آنها عفونت را سرکوب نکند، HPV مشترک دارند. شرکای جنسی که فقط با یکدیگر رابطه جنسی دارند، احتمالاً ویروس مشابهی را به عقب و جلو ناحیه تناسلی منتقل نمی‌کنند. هنگامی که عفونت HPV از بین می‌رود، سیستم ایمنی آن نوع HPV را به خاطر می‌آورد و از بروز مجدد عفونت جدید از همان نوع HPV جلوگیری می‌کند. با این حال، از آنجایی که انواع مختلفی از HPV وجود دارد، مصون ماندن در برابر یک نوع HPV ممکن است در صورت قرار گرفتن در معرض نوع دیگری از HPV از ابتلای مجدد به HPV محافظت نکند. بنابراین، به شدن حائز اهمیت است که نکات ایمنی و پیشگیرانه را جدی در نظر بگیرید.

 

استفاده از تست پاپ اسمیر در فرایند تشخیص حتی برای مردانی که زگیل تناسلی ندارند هم موثر است.

 

 

آیا می‌توان زگیل تناسلی در مردان را مانند زنان به راحتی آزمایش کرد؟

تحقیقات نشان داده است که آزمایش HPV ممکن است منجر به نتایج متناقض با مردان شود. این به این دلیل است که گرفتن یک نمونه سلول خوب برای آزمایش از روی پوست ضخیم آلت تناسلی دشوار است. اکثر افراد اگر در معرض HPV قرار بگیرند علائم قابل مشاهده‌ای نخواهند داشت. بنابراین، برای درصد زیادی از مردان، ویروس تحت بالینی (نامرئی) است.

اگر مردی در معرض انواع تغییر سلولی HPV قرار گیرد، بعید است که علائمی داشته باشد. اگر هیچ علامتی برای مردان وجود نداشته باشد، آزمایش آن دشوار است. در اکثر مواقع، مردان با انواع «پرخطر» HPV هیچ خطری مانند سرطان سلامتی آنها را تهدید نمی‌کند. زیرا این دهانه رحم زن است که باید در صورت آلوده شدن به زگیل تناسلی در زنان تحت نظر باشد.

 

 

چگونه مردان به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مبتلا می‌شوند؟

HPV تناسلی از طریق تماس (لمس کردن) با پوست فردی که عفونت HPV دارد، پخش می‌شود. تماس شامل رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی است. برخی از انواع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند که توده‌های سخت و زبری هستند که روی پوست رشد می‌کنند.  در مردان، زگیل تناسلی اغلب در نواحی زیر از بدن ظاهر می‌شود:

  • داخل یا اطراف مقعد
  • در کشاله ران (جایی که ناحیه تناسلی به قسمت داخلی ران می‌رسد)
  • روی کیسه بیضه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *