از پیشگیری تا درمان تبخال تناسلی در زنان

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 28 / 01 / 1401

تبخال تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) شایع است که از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ناشی می‌شود. این بیماری بیشتر از طریق تماس جنسی اعم از رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا تناسلی منتقل می‌شود. به طور کلی، دو نوع تبخال وجود دارد. HSV-1 که معمولاً با تاول‌ها و زخم‌های اطراف دهان که به عنوان زخم‌های سرد (تبخال دهان) شناخته می‌شوند، مرتبط است. HSV-2 با ضایعات تاول در نواحی تناسلی که در هنگام تماس جنسی در معرض خطر قرار می‌گیرند، مرتبط است.

با این حال، هر دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس می‌توانند دهان یا نواحی تناسلی را آلوده کنند، به این معنی که تماس تناسلی (رابطه جنسی دهانی) با زخم سرد روی دهان می‌تواند منجر به تبخال تناسلی شود. به همین ترتیب، بوسیدن فرد مبتلا به تبخال می‌تواند عفونت ویروس هرپس سیمپلکس را گسترش دهد. لازم به ذکر است، پس از اولین شیوع تبخال، ویروس از طریق اعصاب حرکت کرده و در بافت عصبی بدن ساکن می‌شود. فعال شدن مجدد یا تکرار تاول‌ها می‌تواند در طول زندگی فرد رخ دهد. در میان افراد 14 تا 49 ساله، از هر 6 نفر یک نفر به این عفونت مبتلا است. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا بیشتر در مورد تبخال تناسلی در زنان از علائم گرفته تا راه‌های پیشگیری و درمان آگاهی کسب کنید.

 

 

آیا تبخال تناسلی زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند؟

تبخال بسیار شایع است. در میان افراد 14 تا 49 ساله 15.5 درصد از جمعیت به HSV-2، ویروسی که عمدتا مسئول تبخال تناسلی است، آلوده شده است. برآوردها حاکی از آن است که سالانه 776000 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. این عفونت ویروسی زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بدین خاطر است که انتشار از مردان به زنان سریعتر از زنان به مردان رخ می‌دهد. بر اساس تخمین‌های WHO، 67 درصد از کل انسان‌های زیر 50 سال را مبتلا می‌کند. علاوه بر این، باید این نکته را به یاد داشت که اکثر افراد آلوده از آلوده بودن خود به این عفونت آگاه نیستند.

علائم و نشانه‌های تبخال تناسلی در زنان چیست؟

بسیاری از زنان مبتلا به تبخال تناسلی علائم یا نشانه‌های خفیفی دارند که با بیماری دیگری اشتباه گرفته می‌شود. همچنین ممکن است آلوده به ویروس باشد و علائم تبخال نداشته باشد. هر زنی که آلوده است ممکن است از عفونت آگاه نباشد. هنگامی که علائم و نشانه‌ها وجود دارند، رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • تاول‌های دردناک پر از مایع (که ممکن است مانند جوش ظاهر شوند) در اطراف ناحیه واژن
  • تاول در اطراف واژن، مقعد یا باسن
  • ایجاد زخم پس از باز شدن تاول‌ها
  • تاول‌هایی که 2 تا 4 هفته طول می‌کشد تا بهبود یابند.

 

بسیاری از زنان مبتلا به تبخال تناسلی علائم یا نشانه‌های خفیفی دارند که با بیماری دیگری اشتباه گرفته می‌شود. بنابراین، مراجعه به پزشک در صورت بروز هرگونه علائم غیرطبیعی در ناحیه تناسلی ضروری است.

 

علائم اولین شیوع تبخال تناسلی در زنان

با اولین شیوع تبخال تناسلی، فرد ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کند. این علائم عبارتند از:

  • تب
  • لرز
  • بدن درد
  • تورم غدد لنفاوی
  • قبل از شیوع، ممکن است احساس خارش، سوزش یا سوزن سوزن شدن پوست وجود داشته باشد.
  • پس از عفونت اولیه، ممکن است فرد در مراحل بعدی زندگی‌اش شیوع دوباره را تجربه کند.

متوسط دوره نهفتگی تبخال (از زمان ابتلا به ویروس تا زمان بروز علائم) 4 روز است، اما علائم ممکن است بین 2 تا 12 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ایجاد شوند. شیوع اولیه تبخال در افراد مبتلا از نظر فراوانی و شدت متفاوت است. همچنین، شیوع بیماری می‌تواند متناسب با عملکرد سیستم ایمنی مرتبط باشد و معمولاً در مواردی که سیستم ایمنی سرکوب می‌شود، بدتر است. به عنوان مثال، در زمان استرس فیزیکی یا عاطفی، در طول بیماری یا هنگام مصرف برخی داروها، شیوع تبخال تناسلی در زنان و سایر افراد ممکن است بیشتر باشد.

 

 

آیا علائم تبخال تناسلی در زنان با مردان متفاوت است؟

در زنان، تبخال تناسلی معمولاً باعث ایجاد ضایعات از جمله تاول در ناحیه فرج و اطراف دهانه واژن شده که منجر به تشکیل زخم می‌شود. همچنین، عفونت گسترش می‌یابد و در بیشتر موارد دهانه رحم را درگیر می‌کند که منجر به سرویسیت (التهاب دهانه رحم) می‌شود.

در برخی از زنان، دهانه رحم ممکن است تنها علامت عفونت تبخال تناسلی باشد. عفونت و التهاب مجرای ادرار در برخی دیگر از زنان با عفونت نیز همراه است که منجر به درد در هنگام ادرار می‌شود. علائم تبخال تناسلی در مردان اغلب متفاوت‌تر هستند.

 

چگونه تبخال تناسلی در زنان ایجاد می‌شود؟

تبخال به ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) اشاره دارد که از طریق تماس مستقیم فرد به فرد منتقل می‌شود. همانطور که توضیح داده شد، دو نوع ویروس وجود دارد. نوع اول که باعث ایجاد زخم‌های سرد (تبخال دهان) در اطراف دهان می‌شود و نوع دوم که باعث ضایعات تناسلی می‌شود. به طور کلی، تبخال تناسلی از طریق انواع رابطه جنسی که شامل تماس با نواحی تناسلی آلوده باشد، ایجاد می‌شود.

تبخال تناسلی همچنین می‌تواند در اثر تماس دهان با دستگاه تناسلی (رابطه جنسی دهانی) با فردی که تبخال یا عفونت تبخالی در دهان دارد، ایجاد شود. احتمال انتقال تبخال از یک مرد آلوده به شریک زن بیشتر از انتقال از یک زن آلوده به شریک مرد است. ویروس‌های تبخال در صورت تماس پوست به پوست با فرد آلوده از طریق زخم‌های باز شده کوچک و حتی میکروسکوپی وارد پوست یا غشای مخاطی می‌شوند.

از آنجایی که فرد مبتلا حتی زمانی که علائم و نشانه‌های تبخال را نداشته باشد، ممکن است بیماری را گسترش دهد. اجتناب از تماس جنسی با فردی که تاول‌های فعال دارد، محافظت در برابر عفونت را تضمین نمی‌کند. حتی تماس معمولی پوستی نیز می‌تواند عفونت را گسترش دهد. لباس‌هایی که زخم‌های پوستی ناحیه تناسلی را لمس می‌کنند ممکن است ویروس هرپس سیمپلکس را به دیگرانی که لباس آلوده را می‌پوشند، منتقل کند.

 

 

چگونه تبخال تناسلی در زنان تشخیص داده می‌شود؟

در اینجا چند روش وجود دارد که مشاوره پزشکی ممکن است تبخال تناسلی را با استفاده از آنها تشخیص دهد:

  • معاینه فیزیکی: پزشک علائم فیزیکی را بررسی می‌کند و سلامت کلی شما را از نظر سایر علائم تبخال تناسلی مانند تورم غدد لنفاوی یا تب بررسی می‌کند.
  • آزمایش خون: نمونه‌ای از خون گرفته می‌شود و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. البته در صورتی که این آزمایش را توسط ویزیت پزشک در منزل تیم ما انجام دهید، نتیجه آزمایش در کوتاه‌ترین زمان توسط مشاوره پزشکی تلفنی به شما اطلاع داده می‌شود. این آزمایش می‌تواند سطوح آنتی بادی‌ها را در جریان خون شما برای مبارزه با عفونت HSV نشان دهد. این سطوح زمانی بالاتر است که عفونت تبخال قبلی یا شیوع فعلی وجود داشته باشد.
  • کشت ویروس: نمونه کوچکی از مایع ترشح شده از زخم یا از ناحیه عفونت در صورت عدم وجود زخم باز شده، گرفته می‌شود. مشاوره پزشکی نمونه را به آزمایشگاه ارسال می‌کند تا از نظر وجود مواد ویروسی HSV-2 تجزیه و تحلیل شده و تشخیص تایید شود.
  • آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR): ابتدا نمونه خون یا نمونه بافتی از زخم باز گرفته می‌شود. سپس، آزمایش PCR با نمونه‌ای از DNA شما در آزمایشگاه انجام می‌شود تا وجود مواد ویروسی در خون شما بررسی شود. این به عنوان بار ویروسی شناخته می‌شود. این آزمایش می‌تواند تشخیص HSV را تایید کند و تفاوت بین HSV-1 و HSV-2 را نشان دهد.

 

 

معاینه فیزیکی، آزمایش خون، کشت ویروس و  آزمایش PCR از جمله فرایند تشخیص تبخال تناسلی در زنان هستند.

 

راه‌های درمانی تبخال تناسلی در زنان

تبخال تناسلی را نمی‌توان به طور کامل درمان کرد. اما درمان‌های زیادی برای کنترل علائم و کمک به جلوگیری از شیوع بیماری وجود دارد و یا حداقل برای کاهش آلوده کردن تعداد افراد در طول زندگی موثر خواهند بود. داروهای ضد ویروسی رایج ترین شکل درمان عفونت‌های تبخال تناسلی هستند. درمان‌های ضد ویروسی می‌توانند از تکثیر ویروس در بدن جلوگیری کنند و احتمال شیوع عفونت و شیوع آن را کاهش دهند. آنها همچنین می‌توانند به جلوگیری از انتقال ویروس به شرکای جنسی کمک کنند. برخی از درمان‌های رایج ضد ویروسی برای تبخال تناسلی در زنان عبارتند از:

  • والاسیکلوویر (والترکس)
  • فامسیکلوویر (فامویر)
  • آسیکلوویر (زویراکس)

 

 

مشاوره پزشکی تنها در صورتی ممکن است درمان‌های ضد ویروسی را توصیه کند که فرد شروع به مشاهده علائم کند. اما اگر اغلب بیماری عود می‌کند، به خصوص اگر شدید باشد، ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد ویروسی روزانه داشته باشند. پزشک ممکن است داروهای مسکن مانند ایبوپروفن (Advil) را برای کمک به کاهش هر گونه درد یا ناراحتی قبل و در طول شیوع بیماری توصیه کند. علاوه بر این، یک کیسه یخ که در یک حوله تمیز پیچیده شده و روی اندام تناسلی قرار می‌گیرد، می‌تواند به کاهش التهاب در طول شیوع کمک کند.

چگونه می‌توان از ایجاد تبخال تناسلی در زنان جلوگیری کرد؟

تبخال تناسلی درصد بسیار زیادی از زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و گاهی افراد قادر به پیشگیری از آن نیستند. اما با این حال، در زیر چند روش برای اطمینان از اینکه تبخال از شخص دیگری منتقل یا منقبض نشده باشد، آورده شده است:

  • از شریک زندگی خود بخواهید هنگام رابطه جنسی از کاندوم یا سایر ابزار محافظتی استفاده کنند. این می‌تواند به محافظت از ناحیه تناسلی در برابر مایعات حامل ویروس هرپس در اندام تناسلی همسر کمک کند. به خاطر داشته باشید که فردی که آلت تناسلی دارد برای انتقال ویروس به شریک زندگی خود نیازی به انزال ندارد. لمس بافت آلوده به ویروس با دهان، اندام تناسلی یا مقعد می‌تواند باعث قرار گرفتن در معرض ویروس شود.
  • برای اطمینان از عدم وجود عفونت HSV، به خصوص اگر از نظر جنسی فعال هستید، به طور منظم آزمایش دهید. مطمئن شوید که شریک زندگی شما قبل از رابطه جنسی آزمایش شده‌اند. برای انجام چکاب‌های دوره‌ای و منظم در منزل می‌توانید با پشتیبانان تیم ما تماس بگیرید و بعد از تعیین محل و زمان مورد نظر خود با کمک ویزیت پزشک در منزل آزمایشات دوره‌ای موردنظر خود را انجام دهید.
  • تعداد شرکای جنسی را محدود کنید تا احتمال قرار گرفتن در معرض ویروس ناآگاهانه از طرف شریک جدید یا شریکی که ممکن است با افراد دیگر رابطه جنسی داشته باشد، کاهش دهید.
  • از محصولات معطر برای شست و شوی واژن خود استفاده نکنید. این مورد می‌تواند تعادل باکتری‌های سالم در واژن را مختل کند و حساسیت به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی را افزایش دهد.

 

 

استفاده از کاندوم و سایر ابزارهای محافظتی بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی در زنان است.

 

چگونه زنان می‌توانند با تبخال تناسلی کنار آیند؟

در خاطر داشته باشید که شما تنها نیستید. ده‌ها میلیون نفر دیگر دقیقاً با همین مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. سعی کنید در مورد تجربیات خود با تبخال تناسلی با کسی که به او نزدیک هستید صحبت کنید و یا بهترین گزینه که صحبت با مشاوره پزشکی تلفنی است را در نظر بگیرید. داشتن یک شنونده دوستانه، به خصوص کسی که ممکن است دچار همین مشکل باشد، می‌تواند درد و ناراحتی را بسیار آسان تر کند. آنها حتی ممکن است بتوانند نکاتی را در مورد چگونگی مدیریت بهتر علائم به شما ارائه دهند.

اگر از صحبت کردن با یک دوست احساس راحتی نمی‌کنید، سعی کنید یک گروه حمایتی از افراد مبتلا به تبخال تناسلی در زنان پیدا کنید. این می‌تواند یک انجمن آنلاین در مکان‌هایی مانند فیس‌بوک یا سایر پلتفرم‌های آنلاین باشد تا مردم به‌طور آشکار و گاهی ناشناس درباره تجربیات خود صحبت کنند. علاوه بر این، ویزیت پزشک در منزل نیز قادر است مشاوره‌ای دوستانه و محرمانه را به شما ارائه دهد.

 

 

تبخال تناسلی در زنان در دوران بارداری چگونه درمان می‌شود؟

ممکن است در دوران بارداری از داروهای ضد ویروسی خوراکی استفاده شود. یکی از نگرانی‌های جدی در مورد تبخال تناسلی در بارداری، انتقال عفونت به جنین در حین زایمان است. در یک نوزاد، عفونت تبخال تناسلی می‌تواند از طریق جریان خون پخش شود و عواقب جدی داشته باشد.

زایمان سزارین برای زنانی انجام می‌شود که در حالی که شیوع فعال تبخال تناسلی وجود دارد، زایمان می‌کنند تا از انتقال عفونت به نوزاد در هنگام تولد جلوگیری شود. مشاوره پزشکی و متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند که به زنان باردار مبتلا به تبخال تناسلی مکرر، داروهای ضد ویروسی خوراکی در هفته 36 یا بیشتر ارائه شود تا شانس زایمان واژینال (طبیعی) در آنها افزایش یابد.

آیا درمان‌های خانگی یا طبیعی برای تبخال تناسلی در زنان موثر هستند؟

هیچ درمان خانگی یا طبیعی برای تبخال تناسلی در زنان وجود ندارد و همانطور که در بالا ذکر شد، عفونت قابل درمان نیست. درمان‌های خانگی مانند حمام آب گرم، خشک نگه داشتن تاول‌ها پس از شستن، و پوشیدن لباس‌های زیر نخی گشاد ممکن است به تسکین علائم کمک کند. بعلاوه، قبل از استفاده از هرگونه درمان طبیعی با مشاوره پزشکی تلفنی خود مشورت کنید.

 

 

آیا ارتباطی بین تبخال تناسلی و HIV وجود دارد؟

ویروس HIV که باعث ایدز می‌شود با ویروس تبخال تناسلی یکسان نیست. با این حال، داشتن زخم‌ها و تاول‌های ناشی از تبخال احتمال ابتلا به HIV را در صورت قرار گرفتن در معرض یا انتقال HIV، آلوده شدن را افزایش می‌دهد. زخم‌های تبخال تناسلی منجر به ایجاد شکاف‌هایی در پوست می‌شوند که باعث می‌شود در طول تماس جنسی، ویروس HIV به شریک جنسی منتقل شود.

تبخال تناسلی در زنان؛ جمع‌بندی

تبخال تناسلی یکی از شایع ترین بیماری‌های مقاربتی است. علائم همیشه بلافاصله قابل مشاهده نیستند، بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است عفونت داشته باشید و می‌خواهید از انتقال آن جلوگیری کنید، مهم است که به ویزیت پزشک در منزل خود اطلاع دهید تا فورا آزمایش شوید. با وجود اینکه هیچ درمانی وجود ندارد، درمان های ضد ویروسی می‌توانند تعداد شیوع و شدت علائم را به حداقل برسانند. فقط به یاد داشته باشید که یک فرد حتی در صورتی که علائم فعال نداشته باشد، می‌تواند تبخال تناسلی را به افراد دیگری منتقل کند. بنابراین همیشه رابطه جنسی ایمن داشته باشید تا مطمئن شوید که ویروس پخش نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *