آزمایش ژنتیک از جنین

آزمایش ژنتیک از جنین

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 29 / 04 / 1396

آزمایش ژنتیک از جنین

آزمایش ژنتیک از جنین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بهتر است خانم های باردار با انجام این گونه آزمایشات، از بروز مشکلات جدی در جنین خود جلوگیری کنند. در آزمایش ژنتیک از جنین موارد بسیار زیادی را می توان تشخیص داد و مهم ترینِ این آزمایش ها شامل آزمایش PGS و PGD می شود که در ادامه به توضیحاتی درباره ی این آزمایش ها خواهیم پرداخت.

 

آزمایش PGS

یکی از انواع آزمایش ژنتیک از جنین، آزمایش غربالگری ژنتیک PGS (Preimplantation genetic screening)، نوعی آزمایش قوی است که در طول درمان IVF بر روی جنین انجام می شود.

آزمایش PGS بر روی یک بیوپسی جنینی کوچک قبل از انتقال به رحم انجام شده و مشخص می کند که جنین از لحاظ کروموزومی در حالت نرمال و طبیعی خود قرار دارد یا خیر؛ این گونه جنین ها در یک دوره ی خاص رشد کرده و به عنوان کودکی سالم متولد می شوند. آزمایش PGS به پزشکان و متخصصین IVF در زمینه های مختلفی کمک کرده و به بیماران این امکان را می دهد تا در مورد انتخاب جنین برای انتقال آن تصمیم مناسبی را اتخاذ نمایند.

آزمایش PGS تجزیه و تحلیل جامعی از تمامی بیست و چهار نوع کروموزوم را ارائه می دهد: کروموزوم هایی از هر دو جنس (X و Y) و 22 کروموزوم غیر جنسی دیگر.

به طور معمول 23 نوع کروموزوم در هر یک از سلول های بدن انسان وجود دارد. تغییر عددی در تعداد کروموزوم ها و ساختمان آن ها، آنوپلوئیدی نامیده می شود. آنوپلوئیدی اکثریت قریب به اتفاق سقط های خود به خودی را باعث شده و هم چنین می تواند منجر به نقص های زایمان و عقب ماندگی های ذهنی در نوزادان شود. شایع ترین سندرم های ناشی از آنوپلوئیدی کروموزوم های غیر جنسی عبارت اند از سندرم داون، سندرم ادواردز و سندرم پاتاو. آنوپلوئیدی معمولا به ارث نمی رسد و از طرفی نیز می تواند هر کروموزومی را شامل شود. با این حال، احتمال ابتلای جنین به این اختلالات با بالا رفتن سن مادر افزایش می یابد.

آزمایش ژنتیک

آزمایش PGD

آزمایش تشخیص ژنتیکی قبل از انتقال به رحم یا آزمایش PGD (Preimplantation Genetic Diagnosis) نوعی آزمایش ژنتیک از جنین است که در طی آن فرآیند حذف سلول  از جنین IVF و تا قبل از انتقال جنین به رحم در شرایط آزمایشگاهی اتفاق می افتد.

مزیت این آزمایش این است که احتمال ابتلای بیمار به بیماری های خاص مورد بررسی قرار گرفته و می توان از بارداری اجتناب نمود.  آزمایش غربالگری بارداری نیز بعضاً شامل این اطلاعات می شوند.

در مورد آزمایش PGD همانند تمامی مداخلات پزشکی مرتبط با تولید مثل انسان و به خصوص در رابطه با اصلاح نژادی، عقایدی متضاد از لحاظ مقبولیت اجتماعی را دارا می باشد. به عنوان مثال در برخی از کشورها مانند آلمان، این آزمایش تنها برای جلوگیری از مرده زایی و بیماری های ژنتیکی مورد استفاده قرار می گیرد، اما در سایر کشورها این آزمایش مجاز بوده ولی انجام آن توسط دولت کنترل می شود.

 

کاربرد های آزمایش PGD

کاربردهای آزمایش PGD شامل موارد زیر می شود:

انتخاب به صورت بالقوه ی جنین شامل موارد زیر می شود:

  • انتخاب به صورت بالقوه ی جنینی که اختلال ژنتیکی ندارد
  • افزایش شانس بارداری موفق
  • مطابقت یک خواهر و برادر در نوع HLA به منظور تعیین نمودن یک اهدا کننده
  • کمتر مستعد نمودن ابتلا به سرطان
  • انتخاب جنسیت

 

جنبه های تکنیکی آزمایش PGD

آزمایش PGD نوعی تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی می باشد؛ این تعریف نشان دهنده ی این است که تخمک بیمار باید در شرایط آزمایشگاهی بارور شود تا زمانی که تشخیص قطعی صورت پذیرد. هم چنین یک بیوپسی بر روی جنین به منظور به دست آوردن موادی که برای تشخیص بیماری مورد نیاز است، انجام می شود. این تشخیص، با توجه به ماهیت بیماری مورد مطالعه، خود می تواند از روش ها و تکنیک های مختلفی استفاده نماید. به طور کلی روشهای مبتنی بر PCR به منظور بررسی اختلالات تک ژنی و هم چنین بررسی ژنتیکی علل و انواع سرطان خون و تومورها (FISH) برای اختلالات کروموزومی و تعیین جنسیت استفاده می شود که در مواردی وجود دارد که هیچ یک از پروتوکل های PCR برای یک بیماری وابسته به کروموزوم X در دسترس نیست. این روش ها برای انجام، نیازمند نوعی سازگاری در بلاستومر است و قبل از استفاده ی بالینی نیاز به آزمایشی کامل بر روی مدل های تک سلولی دارد.

آزمایش جنین

عوارض جانبی آزمایش

به گفته مایکل تاکر (دکترا، مدیر علمی و و رئیس بخش جنین مرکز تخصصی جورجیا در آتالانتا)، آزمایش PGD و PGS یک روش تهاجمی است که نیاز به توجهی جدی دارد. یکی از خطرات ناشی از آزمایش PGD شامل آسیب به جنین در طی فرآیند نمونه برداری می شود. خطر دیگر ناشی از انجام این آزمایش، انجماد جنین است که در آن حالت یخ زده ذخیره می شود و پس از آن روش ذوب است که حدود 20 درصد از جنین ذوب شده، شانس زنده ماندن را از دست می دهد.

مطالعه ی دیگری نشان می دهد که پیگیری های بلند مدتی مثل PGS و PGD میزان مرگ پریناتال در حاملگی های چندگانه را افزایش می دهد.

خطرات دیگری نیز وجود دارد که به آزمایش PGD منسوب شده است. این خطرات شامل مواردی مثل افزایش وزن و کاهش حافظه در دراز مدت می شود.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *